Xalq
Cümhuriyyətinin dəyişilməz naziri - Xudadat bəy Məlikaslanov
Xudadat
bəy Ağa oğlu Məlikaslanov Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin mövcud olduğu dövr ərzində fəaliyyət
göstərmiş beş hökumətin hamısında
naziri postunu tutan yeganə şəxs olub.
Birinci
hökumət kabinəsində Yollar, poçt və teleqraf,
beşincidə Yollar naziri, eyni zamanda, Ticarət, sənaye və
ərzaq üzrə müvəqqəti nazir, qalan kabinələrdə
isə yalnız Yollar naziri vəzifəsini
tutub. Azərbaycan Respublikasının görkəmli dövlət
və ictimai xadimi, yüksək intellektə malik şəxsiyyət
olan Xudadat bəy Məlikaslanov 1879-cu ildə Şuşa qəzasında
bəy ailəsində dünyaya gəlmişdi. Belə
yüksək təbəqəyə məxsus ailənin
övladı olduğu üçün hərtərəfli təhsil
almaq imkanı olan Xudadat Şuşa realnı məktəbinə
daxil olur və 1899-cu ildə oranı bitirir. Ali təhsilini isə
Peterburq Yol Mühəndisliyi institutunda birinci dərəcəli
diplomla başa vurur. Bu vaxt Voloqda Petrozavodsk dəmiryolu çəkilirdi.
Bununla əlaqədar bir sıra tələbə
yoldaşları kimi, o da institutu bitirib 6 ay Peterburqda işləməyə
məcbur olur.
1905-ci
ilin əvvəlində Tiflisə köçən Xudadat bəy
Zaqafqaziya dəmir yolu idarəsinə stansiya rəisinin köməkçisi
vəzifəsinə qəbul olunur. Bu vəzifədə
özünü doğruldan gənc mütəxəssisi
Zaqafqaziya dəmir yolunun ən ağır və dağlıq
hissəsi sayılan Suram aşırımı keçidində
yol xidməti rəisinin müavini, az sonra isə rəisi təyin
edirlər. Bu dövrdə mükəmməl biliyini əvəzsiz
təcrübə ilə zənginləşdirən X.Məlikaslanovun
Peterburqda nəşr olunan jurnallarda 4 elmi məqaləsi dərc
edilir və təmsil etdiyi sahədə bir ixtiraçı
kimi məşhurlaşmağa başlayır. Bir müddət
keçəcək və bu istedadlı mühəndis dəmir
yolu texnikası sahəsində yeni ixtiraların müəllifi
kimi dünyada tanınacaq və bu sistemdə uzun illər məsul
vəzifələr tutacaqdı. Bütün bunlarla
yanaşı, Xudadat bəyi qarşıda talenin başqa
sürprizləri, amansız sınaqlar da gözləyirdi. Belə
sərt sınaqlardan birinə o, 1920-ci ilin oktyabr ayında məruz
qalacaqdı.
Xudadat
bəy yol mühəndisi kimi nadir mütəxəssis və
ixtiraçı idi. Məhz bunları və artıq kifayət
qədər təcrübəyə malik olmasını nəzərə
alıb, mühəndis ixtiraları ilə məşhurlaşmış
bu şəxsi 1917-ci ilin martında Rusiya Müvəqqəti
hökuməti özünün Zaqafqaziya dəmiryolu üzrə
səlahiyətli nümayəndəsi təyin etmişdi.
1917-ci ilin noyabrından 1918-ci ilin mayına qədər isə
Xudadat bəy Məlikaslanov Zaqafqaziya Federativ
Respublikasının Zaqafqaziya komissarlığında yollar
naziri olmuşdu. Bunların heç biri təsadüfi
uğurlar, yaxud başqa səbəblərlə bağlı təyinatlar
deyildi. Bu uğurlar mütəxəssis kimi özünütəsdiqin,
başqalarından ən azı bir boy uca olmağın və
çox çətin bir dövrdə son dərəcə məsuliyyətli
bir sahənin həqiqi iş biləni kimi qəbul edilməsinin
nəticəsi idi.
1920-ci
ilin aprelindən sonra adı milli hökumətlə hər
hansı şəkildə bağlı olan, başqa sözlə,
1918-ci ilin mayından - 1920-ci ilin 27 aprel gününə qədər
mövcud olmuş ilk Cümhuriyyətimizin dövlət
qurumlarında təmsil edilmiş bütün şəxslərin
barəsində yeni quruluşun mahiyyətinə və məramına
uyğun tədbirlər görülməyə
başlanıldı. 27 aprel gününün səhərindən
etibarən işə salınmış repressiya
maşını özünün ilk qurbanlarını məhz
həmin adamların arasında axtardı. Dövlət və
hökumət rəhbərlərindən tutmuş, adi məmura
qədər bir nəfər də kənarda qalmadı.
Haqqında "tədbir" görülənlər sırasında Azərbaycanın
yollar naziri, parlamentin üzvü Xudadat bəy Məlikaslanov da
var idi.
X.Məlikaslanov
Azərbaycanda aprel çevrilişindən sonra qısa bir
müddət ərzində zahirən sərbəst buraxılsa
da, əsl həqiqətdə çevrilişin ilk günlərindən
onu da izləyir, hər bir hərəkətinə və
davranışına göz qoyurdular. Məqsəd çox sadə
idi. Müstəqil dövlətin ən stajlı naziri
olmuş nümayəndəsini həbs edərkən ona
qarşı əksinqilabi fəaliyyətlə bağlı
ittiham irəli sürülməsi üçün əlavə
faktlara və dəlillərə malik olmaq. Əlbəttə, əslində,
belə fakt və dəlillərə heç ehtiyac da yox idi,
çünki əvvəl 11-ci ordunun külli ixtiyar sahibi olan
xüsusi şöbəsi, sonra Az.SSR Fövqəladə
Komissiyası və nəhayət, Xalq Daxili İşlər Komissarlığı
istədiyi adama qarşı istədiyi ittihamı irəli
sürə, barəsində istədiyi hökmü
çıxara bilərdi. Hətta birinci mərhələdə
öz cinayətkar hərəkətlərini hakimiyyət dəyişikliyi
pərdəsi altında yerinə yetirən qaniçən cəlladlar,
Pankratov və onun köməkçiləri heç bir ittiham
irəli sürmədən yüzlərlə, minlərlə
insanı, xalqın say-seçmə nümayəndələrini
güllələyərək Azərbaycanın milli genefonduna ən
ağır, sağalmaz zərbələr vurdular. Ancaq Xudadat bəy
Məlikaslanov kimi açıq siyasi fəaliyyətlə məşğul
olmamış, hökumətin tərkibinə hansısa
fırqənin daxilində deyil, fərdi təqdimat yolu ilə
təyin edilmiş həqiqi peşəkarları asanlıqla
ittiham etmək, günahlandırmaq elə də asan deyildi.
Buna görə də, planlaşdırılmış cəzanın
verilməsi üçün müəyyən müddət
gözləmək və irəli sürüləcək
ittihamın "əsaslandırılması"
üçün yeni "faktlar" toplamaq lazım idi. Bu məqsədlə
Xudadat bəy haqqında müxtəlif üsullarla, o cümlədən,
onun əvvəlki iş yerlərindən arayışlar
alınmaqla məlumatlar toplanırdı.
11-ci
ordunun xüsusi şöbəsinin Azərbaycanda çox
qısa müddətdə törətdiyi qanlı cinayətlərin
davam etdirilməsi məqsədilə atılmış
növbəti addımlardan biri 1920-ci ilin oktyabr ayında
yüzlərlə millətsevərin, o cümlədən,
Xudadat bəy Məlikaslanovun həbsə alınması oldu.
Xalqa saxta vədlər verməklə onun milli hökumətini
devirib, yalan və zorakılıq üzərində öz
hakimiyyətini qurmaqdan çəkinməyən bolşeviklərin
xislətindən irəli gələn riyakarlıq istintaq
materiallarının elə ilk səhifəsindəcə
özünü açıq-aydın göstərir. Belə
ki, Xudadat bəy Məlikaslanov 30 oktyabrda həbs edildiyi halda
onun həbs ilə bağlı order bir gün sonra,
oktyabrın 31-də imzalanmışdı. İstintaq-arxiv
işindən: "Anadan olduğu yer Gəncə
quberniyasının Şuşa qəzası, 1879-cu il təvəllüdlü,
milliyyəti azərbaycanlı, türk, 42 yaş, Peterburqda yol
mühəndisliyi institutunu bitirib, qohumları - anası Minə
Bakıda yaşayır, arvadı Mariya Bakıda
yaşayır, musiqi ilə məşğul olur, heç bir
partiyanın üzvü olmayıb, iş yeri Zaqafqaziya dəmiryolu,
sahə rəisi. Məlikaslanov 01.03.1917-ci ildən dəmiryolu
sahəsində komissar vəzifəsində və sonra nazir
işləyib, heç bir əmlakı olmayıb, məsuliyyətə
cəlb edilməyib, hərbi xidmətə
çağrılmayıb, 30 oktyabr 1920-ci ildə, xüsusi
şöbənin orderi ilə İrəvan küçəsi
ev 5-də həbs edilib. 11-ci ordunun komendantı Uvarov".
"Heç
bir əmlakı olmayıb" - ömrünün 4 ilə
yaxın bir dövrünü yüksək vəzifələrdə
keçirmiş bir şəxsin xalqa təmənnasız və
ləyaqətlə xidmət göstərməsini sübut etmək
üçün bu faktdan tutarlı dəlil gətirmək bəlkə
də mümkün deyil. Çünki Xudadat bəy
haqqında həmin sözləri onun silahdaşları,
yaxınları, yaxud tədqiqatçıları yox, məhz əleyhdarları,
xalqa xidmət baxımından əqidə və mənafe
düşmənləri qeyd ediblər. Mətləbdən
uzaqlaşmadan belə bir faktı təkrar yada salaq ki, Xudadat bəy
Məlikaslanovun Cümhuriyyət dövrü hökumətində
fasiləsiz surətdə eyni nazirlikdə nazir postu tutması
yalnız onun peşəkarlıq keyfiyyətləri və
intellektual səviyyəsi ilə bağlı deyildi, bu, həm
də onun mənəvi təmizliyi, yuxarıda qeyd olunan təmənnasızlığı,
dövlət mənafeyini hər şeydən üstün
tutması, vəzifə səlahiyyətindən sui-istifadə
etməməsi ilə əlaqədar idi. Həbs olunduğu 30
oktyabr 1920-ci ildə Xudadat bəy Ağa oğlu Məlikaslanovun
mənzilində axtarış aparılıb və heç nə
tapılmayıb.
Xudadat
bəy Məlikaslanov yollar naziri kimi 1919-cu ilin iyun
ayının 9-da xarici müdaxilə və daxili təzyiqlər
qarşısında qalmış Azərbaycanda milli hakimiyyəti
möhkəmləndirmək, ölkənin müdafiəsi ilə
bağlı məsələləri hərtərəfli və
operativ surətdə həll etmək məqsədilə
yaradılmış Dövlət Müdafiə Komitəsinin
(DMK) üzvü, şəxsi nüfuz və iş qabiliyyətinə
görə isə həmin Komitədə sədrin müavini
olub. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin çox ağır
bir dövründə müstəsna səlahiyyətlərə
malik belə bir orqanın təşkil edilməsi qısa bir
müddət ərzində özünü doğrultdu. DMK
ölkə həyatının ən mühüm sahələri
üzrə vəziyyətə hərtərəfli nəzarət
etməklə gənc dövlətin bütün
potensialının strateji məqsədlərin həyata
keçirilməsinə istiqamətləndirə, xüsusi ilə
müdafiə məsələləri ilə bağlı qəbul
edilmiş qərarların operativ surətdə yerinə
yetirilməsinə, bu sahədə vahid siyasi xəttin
hazırlanması və yeridilməsinə nail oldu.
Sözsüz
ki, bütün bu işlərin görülməsində
Xudadat bəy Məlikaslanovun da iştirakı var idi. O, sədr
müavini kimi öz müstəsna səlahiyyətlərindən
istifadə etməklə DMK-nın digər üzvləri ilə
bərabər ölkənin müdafiə qüdrətinin
artırılması, Azərbaycan dövlətinin möhkəmləndirilməsi
istiqamətində bir sıra təxirəsalınmaz tədbirlərin
yubadılmadan həyata keçirilməsi, hökumətin
ayrı-ayrı nazirlikləri arasında
qarşılıqlı əlaqələrin yaradılması
üçün çalışırdı. Məhz bu
mühüm dövlət orqanının gərgin və səmərəli
fəaliyyətinin nəticəsi idi ki, 1919-cu ilin sonlarına
doğru Azərbaycanda hərbi qurumların və digər
müdafiə məsələlərinin təşkili sahəsində
xeyli iş görülmüş, Muğanda və Lənkəranda
milli hakimiyyətin dayaqları kifayət qədər möhkəmləndirilmiş,
gənc respublikanın hakimiyyət qurumlarının ilk
aylarda, yaxud müstəqilliyin nisbətən əvvəlki
dövrlərində fəaliyyətə
başladıqları ərazilərdə isə vəziyyət
tam nəzarət altına götürülmüş, ölkəyə
müxtəlif istiqamətlərdən gözlənilən
müdaxilələrin qarşısının alınması
üçün zəruri addımlar atılmışdı.
Əlbəttə, bu ardıcıl tədbirlər sonrakı
dövrlərdə, xüsusi ilə 1920-ci il ərzində də
eyni səviyyədə davam etdirilsə idi, Azərbaycan
dövlətçiliyinin qorunub saxlanılması
üçün daha müvafiq imkanlar əldə edilə və
əlverişli şərait yaradıla bilərdi. Ancaq
çox təəssüf ki, bolşeviklərin milli xəyanətkar
mövqeləri və onların ölkə daxilindəki
hakimiyyəti zorla ələ keçirmək səylərinə
11-ci ordu tərəfindən dəstək verilməsi nəticəsində
Azərbaycan Parlamenti dövləti təslim etmək məcburiyyəti
qarşısında qaldı.
X.Məlikaslanov
rəhbərlik etdiyi sahədə işin ümumi təşkili
ilə kifayətlənmir, təbiətən tərəqqiyə,
yeniliyə meyilli şəxs kimi Azərbaycanda yolların,
xüsusilə dəmir yollarının tikilməsində,
müasir layihələrin hazırlanıb həyata
keçirilməsində israrlı təşəbbüslər
göstərirdi.
19
mart 1919-cu ildə Nazirlər Şurasında Xudadat bəy Məlikaslanovun
Culfa-Bakı dəmir yolunun tikintisinin davam etdirilməsi ilə
bağlı məruzəsi dinlənilmiş və hökumət
tərəfindən bu dəmir yolunun birinci variantda tikintisi
üçün parlamentə müvafiq qanun hazırlayıb təqdim
etməsi və 100 milyon həcmində kredit
ayrılmasını xahiş etməsi qərara
alınmışdı.
Xudadat
bəy ixtisası ilə birbaşa bağlı olmayan sahələrdə
də böyük xidmətlər göstərməyə
qadir bir şəxs idi. Təsadüfi deyildi ki, 1919-cu ilin
aprelində Nazirlər Şurasının sədri Nəsib bəy
Yusifbəylinin göstərişi ilə latın əlifbasına
keçilmək üçün yaradılmış
xüsusi komissiyaya məhz o rəhbərlik etmişdi. Xudadat bəyin
rəhbərliyi altında fəaliyyət göstərmiş
bu komissiya səmərəli işləmiş parlamentə
latın əlifbasına keçməklə əlaqədər
layihə təqdim etmişdi. Təəssüf ki, bir sıra
təşəbbüslər kimi məlum səbəblərlə
bağlı olaraq bu layihənin də müzakirəsi
yarımçıq qalmışdı.
Uzun
müddət Xudadat bəylə bərabər
çalışmış Məmmədhəsən
Hacınski 29 dekabr 1930-cu ildə verdiyi ifadədə
aşağıdakıları bildirirdi:
"Məlikaslanovu
Müsavat hökuməti dövründən tanıyıram.
Qatı millətçidir, 1919-cu və 1920-ci illərdə
bolşeviklərlə saziş əleyhinə mübarizə
aparıb və 28 apreldə bolşeviklərə qarşı
silahlı müqavimət göstərmək tərəfdarı
olub. Mən Dövlət Plan komitəsinə gələndə
o, sənaye və nəqliyyat bölməsinin sədri idi.
Bundan əlavə, o, Zaqafqaziya dəmir yolunun idarə heyətinin
üzvü, ASSR-in əksər müəssisələrində
məsləhətçi idi, ASSR ali müəssisələrində
böyük nüfuzu vardı və etibar edilirdi... 1926-cı
ildə ASSR Xalq Komissarları Şurası məni Azərbaycan
Dövlət Plan komitəsinə sədr təyin etmişdi,
ancaq mən razılaşmadım və S.Orconikidzenin vasitəsi
ilə qərarın dəyişdirilməsinə nail oldum.
İmtinanın səbəblərindən biri bu idi ki, mən
gərək Məlikaslanovu kənarlaşdıra idim... O,
çox inadcıl və səbatlı adam idi, çoxları
ilə məsləhətləşməyi sevirdi, ancaq həmişə
özü bildiyi kimi edirdi. Onun bütün xalq təsərrüfatı
məsələlərinə yanaşması dar milli məhdudiyyət
dairəsində qalmırdı, hər bir addımı, hər
bir tədbiri gələcək müstəqil Azərbaycanın
mənafeyi naminə qiymətləndirirdi. Bu, onun tərəfindən
deyilirdi, yaxud fəaliyyətindən görünürdü,
o, bu barədə məndən çox irəli getmişdi...
1928-ci ildə Kislovodskda mənimlə Volqa-Don kanalının
layihəsi barədə danışarkən, o dedi ki, bu
kanalın Azərbaycanın gələcəyi
üçün böyük əhəmiyyəti var. Bu kanal
neft məhsullarını xarici bazara çıxarmaqda bizi
Gürcüstanın asılılığından xilas edir...
Culfa-Bakı
dəmir yolunun tikintisi də yadımdadır, o, bu işi
Müsavat hökuməti dövründən
başlamışdı. Sovetləşmə dövründə
bir müddət o, ancaq bu işlə məşğul idi. O, həmişə
deyirdi: bu yolun tikintisinin vacib milli məqamı təkcə
ondan ibarət deyil ki, bu dəmir yolu Azərbaycanın ucqar əyalətlərinə
getmək imkanı verəcək, həmçinin,
Naxçıvanı Azərbaycanla yaxınlaşdırıb,
birləşdirəcək. Bu baxışlarla bütün
ziyalılar, o cümlədən, mən də şərik
idim. Naxçıvanla bağlı bir dəfə şayiə
yayıldı kı, onu ASSR-dən ayrı olduğu
üçün Ermənistan SSR-lə birləşdirmək təklifləri
olub. Bundan əlavə, Məlikaslanov Cülfa-Bakı dəmir
yolu haqqında Azərbaycanın xarici bazara
çıxışı kimi söhbət
açırdı. O, dəmir yolu xətlərinin haradan
keçməsi məsələsinə də milli
yanaşmışdı. Məsələn, o, mənə
demişdi ki, Yevlax-Şuşa dəmir yolunun elə istiqamətdən
keçməsini planlaşdırır ki, əvvəllər,
fərdi kompaniyalar tərəfindən inqilaba qədər
Saruxanovun (erməni) çəkdiyi layihəni dəyişdirsin
və xəttin Ağdamdan, türk rayonlarından keçməsinə
nail olsun. Suvarma məsələlərində də
hamımız kimi, o da məsələyə milli mövqedən
yanaşırdı... "Azhidromərkəzin" tikintisinə
dair hələ 1927-ci ildə eskiz layihələrin
bütün variantları hazır idi. Ancaq işə
başlanmamışdı, çünki Məlikaslanov Tərtər
variantını Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətində
yerləşdiyi üçün istəmirdi... Nuxa barama
fabrikinin tikintisi onun təşəbbüsləri sayəsində
baş tutmuşdu..."
Məncə,
bu məqamlar həm mütəxəssis, həm də şəxsiyyət
kimi müasirlərinin əksəriyyətindən yüksəkdə
dayanan Məlikaslanovun milli mənafelərə sonadək sadiq
qaldığını, öz millətinə bağlı
olduğunu əyani surətdə nümayiş etdirir və əslində,
əlavə nəsə deməyə ehtiyac qalmır.
Xudadat
bəy həmin vaxt həbsdən azad edilmiş və 1930-cu
ildə yenidən cəza orqanlarının yadına
düşmüşdü.
DTX
arxivində saxlanılan "Azərbaycan Milli Mərkəzinin
işi" və "Əksinqilabi Azərbaycan Milli Mərkəzinin
işi üzrə yekun ittihamnaməsi" işlərdən
aydın olur ki, Xudadat bəy 1930-cu ildə Az. XDİK
yanında Dövlət Siyasi İdarəsi tərəfindən
həbs edilib. "1924-cü ildə sovet hakimiyyətinə
qarşı düşmən mövqedə dayanan millətçi
əhval-ruhiyyəli ziyalıların bazası" əsasında
yaranmış bu mərkəzin üzvləri arasında
ittiham edilən Xudadat bəy Ağa oğlu Məlikaslanov 30
sentyabr 1931-ci ildə mühakimə edilmişdir. Azərbaycan.
SSR DSİ kollegiyasının məhkəməsi Milli Mərkəzin
işinə baxaraq, Ə.Pepinova güllənmə, X.Məlikaslanova
və digər tanınmış millətçi ziyalılara
10 il, bir qrupa isə 5 il və 3 il müddətinə
azadlıqdan mərhumetmə cəzası kəsmiş,
ölümü ilə əlaqədar M.Hacınskininin
işini ləğv etmişdir. Ancaq bu hökmün
çıxarılmasından təqribən 4 ay sonra Zaqafqaziya
DSİ kollegiyası yanında məhkəmə "Azərbaycan
Milli Mərkəzin işi"nə yenidən baxaraq, güllənməyə
məhkum olunanların cəzasının 10 il işlə,
Xudadat bəy Ağa oğlu Məlikaslanovun həbs cəzasını
yanbayarı azaldıb, 5 il işlə əvəz
etmişdir..."
İstintaqın
bütün təzyiqlərinə baxmayaraq, Xudadat bəy ona
qarşı ittihamların heç birində özünü
günahkar hesab etməmişdi. İlk bolşevik cəza
orqanlarının layiqli davamçıları, Azərbaycanda
müstəqillik ideyalarının əbədi susdurulması
məqsədi ilə bir nəfəri deyil, yüz minləri
sorğu-sualsız güllələməyə hazır olan
imperiya qulları üçünsə onun nəyi etiraf edib,
yaxud etmədiyinin fərqi yox idi.
Onun
haqqında məlumatlardan bəlli olur ki, Xudadat bəy Məlikaslanov
1934-cü ilin avqustunda yenidən əsassız ittihamlarla həbs
edilib və bu dəfə Sibirdəki xüsusi cəza müəssisələrindən
birinə göndərilib, 1935-ci il iyulun 23-də orada vəfat
edib. Bu zaman Xudadat bəyin cəmi 56 yaşı olub. Ona
yalnız 1959-cu ildə bəraət verilib.
Lətif
ŞÜKÜROĞLU
Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2021.-
28 may. S. 15; 27.