Yunus
Əmrə zirvəsi
Xalq
yazıçısı Anara
Orta əsrlərdə
ortaq ədəbiyyatdan anadilli ədəbiyyata doğru proses
genişlənmiş və dərinləşmişdir.
Böyük lirika ustadı Yunus Əmrə ortaq
ümumtürk ədəbiyyatında keçid proseslərinin
reallıqlarını əks etdirən görkəmli sənətkardır.
Bu mənada Yunus Əmrənin Türkiyə-Anadolu ədəbiyyatı
tarixində olduğu kimi, Azərbaycan poeziyasının
inkişafında da özünəməxsus yeri vardır. Xalq
yazıçısı Anarın yazdığı kimi -
"Yunus Əmrəni Türk ədəbiyyatı tarixindən
heç vəchlə çıxarmadan (bu, mümkün də
deyil) Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə də qatmaq,
onu ona mənsub olan yerdə təsdiq etmək bizim şərəf
borcumuzdur".
Yunus
Əmrə 1239-cu ildə Anadolunun Sakarya bölgəsindəki
Sarıköydə anadan olmuşdur. Əvvəlcə ibtidai
mollaxana məktəbində oxumuş, sonra Konyada ali mədrəsə
təhsili almışdır. Şeirlərində Konya şəhərinin
təsvirlərinə dair cizgilər vardır. Eyni zamanda,
şeirindəki düşüncələrdən Yunus Əmrənin
islam dinini və hədisləri dərindən öyrəndiyi
məlum olur. Konyada təhsil aldığı illərdə
Əhməd Qabaqlının yazdığı kimi,
"özündən otuz beş, qırx yaş böyük
olduğu sanılan Mövlana (Mövlana Cəlaləddin Rumi -
İ.H.) ilə görüşdüyü, heç olmazsa,
onun məclislərində iştirak etdiyi sezilməkdədir".
Həyatı
boyu əsasən əkinçiliklə məşğul
olmuş Yunus Əmrə orta səviyyədə ömür
sürmüşdür. Ailə qurması haqqında fərqli
fikirlər olsa da, daha çox iki dəfə evləndiyi, bir
oğlu və bir qızının olduğu güman edilir.
Şəhərətrafı bir kənddə və ya
"kiçik şəhərdə" uzun ömür
yaşamış, həyatını əkinçilik və dərvişliklə
keçirmişdir. Hacı Bektaşi Vəli ilə
görüşmüş, Tapdıq Əmrə adlı bir
şeyxin təliminə rəğbət bəsləmiş,
onu özünün mürşüdü saymışdır.
Yunus
Əmrə dünyagörüşünü daha da zənginləşdirmək,
həm də mənsub olduğu təriqəti təbliğ
etmək üçün müxtəlif ölkələrə
səfər etmişdir. O, ilk növbədə Anadolu ellərini
gəzmiş, ölkəsini yaxından tanımağa
çalışmış, şeirlərini və
ideyalarını yaymışdır. Bundan başqa, Yunus
Əmrə Suriyada - Şamda və İraqda olmuş, hər
yerdə hörmətlə qarşılanmışdır. Tədqiqatlarda
Yunus Əmrənin şeirlərində işlətdiyi
"yuxarı ellər" ifadəsinin "Azərbaycan və
Qafqaz ölkələri" olduğu güman edilir.
Təriqət
əhli və söz adamı kimi özünəməxsus
nüfuz qazanmış Yunus Əmrə 1320-ci ildə
dünyasını dəyişmişdir. Şairin harada vəfat
etməsi dəqiq məlum deyildir. Türkiyədə on
dörd yerdə (Əskişəhər - Sarıköydə,
Qaramanda, Bursada, Əmrə Sultan kəndində, Ərzurum -
Dutçu kəndində, İspartanın Keçiborlu qəsəbəsində,
Aksarayda, Sandıklıda, Ünyedə, Sivas ətrafında və
s.), Azərbaycanda isə Qax rayonunun Oncalı kəndində
Yunus Əmrəyə aid edilən məzarlar vardır.
Bunlardan Əskişəhər - Sarıköydəki və ya
Qaramanda - Yunus Əmrə məscidinin
yaxınlığındakı məzarlar gerçəkliyə
daha yaxın hesab olunur. Azərbaycanda Qax rayonunun Oncalı kəndindəki
Oğuz qəbiristanlığında Yunus Əmrəyə aid
edilən məzar isə şairin ustadı,
tanınmış sufi şeyxi Tapdıq Əmrəyə məxsus
olduğu bildirilən qəbirdən bir neçə addım
aralıda yerləşir. Görkəmli şəxsiyyətlərin
adlarının bu məzarların üzərindəki kitabələrdə
yazılması, Əhməd Qabaqlının
yazdığı kimi, "dünya şöhrəti
qazanmış oğuz-türk şairi Yunus Əmrənin və
onun mürşidi, böyük sufi şeyxi Tapdıq
Babanın Qax rayonundakı Oğuz qəbiristanlığında
qəbri və məqamının olması əzəmətli
oğuz-türk sufi şeyxlərinin...
Azərbaycanla da sıx bağlılıqlarını göstərir".
XIII-XIV
əsrlər türk ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi olan Yunus Əmrənin
yaradıcılığı təxminən üç mindən
çox şeiri əhatə edən "Divan"dan və
"Risalətün-Nüshiyyə" poemasından ibarətdir.
Şeirlərindən bir qismi itmiş, əhəmiyyətli
bir hissəsi dövrümüzə
qədər gəlib çatmışdır. Yunus Əmrənin
yaradıcılığı ədəbiyyatda xalq şeirindən,
dastan poetikasından yazılı şeirə doğru
inkişaf proseslərini əks etdirən yeni tipli ədəbi
hadisədir.
Yunus
Əmrənin lirikası, hər şeydən əvvəl,
xalq şeirindən qidalanaraq dövrün ədəbi-ictimai
gerçəkliklərini və insanlıq dərslərini tərənnüm
edən orijinal poetik örnəklərdən ibarətdir. Bu mənada
Yunus Əmrə şeiri - "Kitabi-Dədə Qorqud"
soylamaları ilə Məhəmməd Füzuli lirikası
arasında fərqli zirvədir. Yunus Əmrə şeiri - Dədə
Qorqud soylamalarından Qurbaniyə və oradan da Molla Pənah
Vaqifin yaradıcılığına doğru gedən təkamül
proseslərini əks etdirən mühüm ədəbi-tarixi
mərhələdir.
Xalq ədəbiyyatı
və xalq ruhu üstündə köklənmiş Yunus
Əmrə şeiri orta əsrlər təsəvvüf
poeziyasının mükəmməl nümunəsidir. Yunus
Əmrənin şeir yaradıcılığı "vəhdəti-vücud"
fəlsəfəsi üstündə qurulan və ilahi eşqi
tərənnüm edən qüdrət və hikmət
poeziyasıdır. O, ilahi eşqi dərvişanə bəzirgan
düşüncəsi ilə ilhamla tərənnüm
etmişdir. Onun şeirləri sanki səfərdə olan bir dərvişin
ilahi varlığa xitabı və müqəddəs qüdrət
qarşısındakı öhdəliklərinin vəsfindən
ibarətdir:
Mənim
burda qərarım yox, mən bura getməyə gəldim.
Bəzirganam,
gövhərim çox, alana satmağa gəldim.
Mən
gəlmədim dava üçün, mənim işim sevda
üçün,
Dostun
evi könüllərdir, könüllər yapmağa gəldim.
Heç
şübhəsiz, Yunus Əmrənin
dünyagörüşündə və
yaradıcılığında sufizmin özünəməxsus
yeri vardır. Sufizmin şəriət, təriqət, məişət
və həqiqət kimi mərhələlərini yaşamaqla
mənəvi kamilləşmə prosesi keçirmək və
ilahi eşqə qovuşmaq orta əsrlərin digər sufi
şairləri kimi Yunus Əmrənin də
baxışlarında və şeirlərində mühüm
yer tutur. O, dövrünün sufi şeyxi Tapdıq Əmrənin
təliminə dərindən yiyələnmiş,
böyük sufi şairi Hacı Bayram Vəlinin təcrübəsindən
və əsərlərindən öyrənmişdir. Yunus
Əmrənin "İçəri" rədifli şeiri onun
sufi dərviş ədəbiyyatının sirlərinə dərindən
bələd olduğunu və bu ədəbiyyata
yaradıcı surətdə yanaşaraq onu daha da inkişaf
etdirdiyini nəzərə çarpdırır. Bu mənada
"İçəri" rədifli şeiri Yunus Əmrə
yaradıcılığında proqram xarakteri daşıyan
düşündürücü poetik nümunədir:
Şəriət,
təriqət yoldur - varana,
Həqiqət,
Mərifət andan içəri,
Məni
məndən sorma, məndə deyiləm
Bir mən
vardır məndə məndən içəri.
Yunus
Əmrə Allah qarşısındakı poetik
hesabatını özünün avtoportreti kimi təqdim edir.
"Olur" rədifli aşağıdakı şeir Yunus
Əmrənin yaşadığı təkamül prosesini də
əyani şəkildə əks etdirir:
Haq
bir könül verdi mənə, ha demədən heyran olur,
Bir dəm
gəlir, şadı qılır, bir dəm gəlir giryan
olur.
...
Bir dəm gəlir söyləyəməz, bir sözü
şərh eyləyəməz,
Bir dəm
dilindən dürr tökər, dərdlilərə dərman
olur.
Bu qəbildən
olan şeirlər ədəbiyyatda əqidə
bütövlüyünün tərənnümü və
dildə sadəlik baxımından Yunus Əmrədən
İmadəddin Nəsimiyə gedən yolun poetik dərsləri
kimi səslənir.
Yunus
Əmrənin lirikası əruz vəznli şeirin hakim
olduğu bir dövrdə heca vəzninə yaxın bir şəkildə,
bir çox hallarda isə heca vəznində meydana
çıxmış yeni tipli bir poeziya nümunəsidir.
Əslində, Yunus Əmrənin əksər şeirləri əruzla
heca arasında olub, vəznin inkişafında keçid proseslərini
əks etdirən, əruz ünsürlü və heca
ağırlıqlı nadir poeziyadır. Türkiyə ədəbiyyat
tarixlərində də Yunus Əmrənin şeirləri
"əruza uyğunlaşdırılaraq yazılmış,
lakin əski türk şeir ənənəsindən qurtara
bilmədiyi üçün ...heca vəznli kimi görünən"
poetik nümunələr kimi səciyyələndirilir.
Haqlı olaraq qeyd edilmişdir ki, Yunus Əmrə "əruzun
dilini də türk heca şeirinə
yaxınlaşdırmış, özünəməxsus yeni
bir şeir qurmuşdur".
Yunus
Emre Resimleri - Diğer, Çeşitli - Diğer
Bununla
belə, qeyd etmək lazımdır ki, Yunus Əmrənin bir
çox şeirləri heca vəzninin tələblərinə
tam cavab verir. Hələ XX əsrin əvvəllərində
görkəmli ədəbiyyatşünas alim Əmin Abid
türk şeirində heca vəzninin "yeni bir çöhrə"
qazanmasındakı xidmətlərini yüksək qiymətləndirərək
yazmışdır: "Məlum olduğu üzrə VII əsrdə
(bizim eranın XIII əsrində - İ.H.) yaşamış
böyük şair Yunus Əmrə hecanın bir çox vəznini
kullanmışdır. Yunus Əmrəyə qədər zəif
və cı-lız bir şəkildə gələn heca onda
tamamilə yeni bir çöhrə ərz etdi. Əsərlərində
qədim hecanın ibtidai etradı (davam etdirilməsi -
İ.H.) hiss olunmaz. Yunus Əmrənin hecası heca ahəngli
deyil, misrası ahəngə malikdir. Bundan dolayı, heca
rüşdünü Yunusda bulmuş - deyilə bilər. O qədər
ki, bu gün Qafqaz və Türkiyə ədəbiyyatında
belə Yunusun bundan altı yüz il əvvəlki hecası
kimi vəzndə hakimiyyətə çox az təsadüf
edilir.
Bədii
forma cəhətdən xalq ədəbiyyatına yaxın
olduğuna görə Yunus Əmrənin bir çox şeirləri
gəraylı janrında yazılmış nümunələr
kimi qəbul olunur. Yunus Əmrə "gəraylıları"
bəndlərdə misraların sayına və qafiyələnmə
quruluşuna görə ənənəvi gəraylılarda
olduğu kimidir. Hətta aşıq ədəbiyyatında
olduğu kimi, Yunus Əmrə gəraylılarında da
möhürbənddə şairin adı da çəkilir.
Yunus
Əmrənin gəraylılarını aşıq ədəbiyyatındakı
gəraylılardan fərqləndirən əsas xüsusiyyət
misralarda əruzla heca əlamətlərinin birlikdə
olmasında və bəndlərin sayının
çoxluğundadır. Belə ki, şairin əruzla
hecanın müştərək işlədilməsi əsasında
yazılmış gəraylılarında beş-yeddi bəndlik
şeirlər çoxluq təşkil etsə də, on-on
beş bənddən təşkil olunan bədii nümunələr
də vardır. Bütün bunlar həm də o deməkdir
ki, gəraylı janrını ilk dəfə türk
yazılı şeirinə Yunus Əmrə gətirmişdir.
Lakin
Yunus Əmrənin poetik leksikasında "gəraylı"
sözü yoxdur. O, "gəraylı" sözünün
yox, gəraylı formasında yazılmış şeirlərin
yaradıcısıdır. Yunus Əmrə gəraylı
janrına uyğun gələn şeirlərini "ilahilər"
adlandırmışdır. Fikrimizcə, "ilahilər"
sözü onun şeirlərinin bədii formasına yox, məzmununa
aiddir. Belə ki, Yunus Əmrə ilahi eşqin timsalında ulu
Tanrını vəsf etmiş və insanın mənəvi cəhətdən
kamilləşməklə ilahi haqqa qovuşmaq
üçün ömür sərf etməsini zəruri
saymışdır. Bu, ədəbiyyatda "Ənəlhəq"
anlayışının başlanması və ilkin əsaslarının
yaradılması deməkdir. Ona görə də Yunus Əmrədən
bəhs etmədən İmadəddin Nəsimidən söz
açmaq göydəndüşmə kimi səslənir.
Yunus Əmrənin ilahiləri insanın ilahi eşq - Allah
qarşısındakı sınağı və
hesabatıdır:
O cənnətin
irmaqları
Axar
Allah deyə-deyə.
Çıxmış
İslam bülbülləri,
Ötər
Allah deyə-deyə.
...
Haqqa aşiq olan kişi,
Axar
gözlərindən yaşı,
Nurdan
olur içi, dışı,
Söylər
Allah deyə-deyə.
Bundan
başqa, Yunus Əmrənin məsnəvi formasında
yazılmış bəzi şeirləri gəraylı
janrına məxsus hər bənddəki misraların qafiyələrindən
daxili qafiyələndirmələr kimi istifadə etmək əsasında
yaradılmışdır:
Lütf
edibən dedi xuda, ümmətinə etmə cəfa,
Bu dəm
sənə qıldım əta, bağışladım
ümmətini.
... Dərdlilərə
verdim dəva, haqq işini qıldım rəva,
Məni
sevən səni sevə, bağışladım ümmətini.
Yunus
Əmrənin əruzla hecanın qovşağında
yazılan, yaxud heca elementləri olan şeirləri təsadüfi
olmayıb, bu dövrdə türk-Azərbaycan ədəbiyyatında
başlanan proseslərlə əlaqədar meydana
çıxmış yeni xüsusiyyət idi. Əvvəla,
XIII əsrdə farsdilli poeziyadan anadilli şeirə keçid
özünün yeni strukturunu və bədii formalarını
doğurmaqda idi. Təxminən həmin dövrdə
yaşayıb-yaratmış Qazi Bürhanəddinin (1344-1398)
tuyuq janrında şeirlər yazması və şeirlərində
hecalaşdırmaya meyl göstərməsi də poeziyada
başlanmış eyni prosesin əks-sədası idi. Yunus
Əmrənin "ilahilər" adlandırdığı gəraylıları
və şeirdə heca vəzninin meydanını bir qədər
də genişləndirməsi poeziyada milliləşmə
proseslərini sürətləndirmişdir. Qeyd edək ki,
hecalaşdırma prosesi XVI əsrdə yazılı poeziyada
Şah İsmayıl Xətainin şeirlərində daha dərinləşdirilmiş və
nəhayət, əsasən heca vəznində yaranmış Qurbani poeziyası ilə
başa çatmışdır.
Əsasən
sufi dünyagörüşünün geniş yer
aldığı Yunus Əmrə poeziyasında xalq həyatı
ilə səsləşən dünyəvi şeirlər də
aparıcılıq təşkil edir. XIII əsrdə dini və
sufi dünyagörüşün hakim olduğu dövrdə
dünyəvi məzmunda da şeirlər yazmaq ədəbiyyatın
ideya-məzmunca daha da zənginləşdirilməsinə xidmət
edirdi. Yunus Əmrə dini-sufi şeirlərlə dünyəvi
poeziyanın vahid məcrada ifadə etməyin əsl nü-munəsini
göstərmişdir. Belə ki, o, şeirlərində dini
anlayışlardan və sufi rəmzlərindən dünyəvi
fikirləri ifadə etmək üçün bacarıqla
istifadə etmişdir. Buna görədir ki, poeziyada Yunus
Əmrə yolunun "həm aşıq, həm də təsəvvüfi
xalq ədəbiyyatının mənşəyini təşkil
etməsi" xüsusi olaraq qeyd edilir.
Yunus
Əmrənin "Gəl gör məni eşq neylədi"
şeiri dini-sufi anlayışlardan da yerli-yerində,
yaradıcı şəkildə faydalanmaqla yazılmış
dünyəvi şeir örnəyidir. Bu, ümumtürk poeziyasında
eşqin tərənnümü mövzusuna həsr olunmuş
nadir poetik nümunədir:
Könlüm
düşdü bu sevdaya,
Gəl
gör məni eşq neylədi!
Başımı
verdim qovğaya
Gəl
gör məni eşq neylədi!
...
Eşqin məni məst elədi,
Aldı
könlüm xəst elədi,
Öldürməyə
qəsd elədi,
Gəl
gör məni eşq neylədi!
Yunus
Əmrənin "Salam olsun" şeiri ideya-məzmununa və
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə görə
ümumtürk şeirinin təkrarsız nümunəsidir.
İnsanlıq və əbədiyyət haqqında bundan
yüksək bədii-fəlsəfi səviyyədə
şeir yazmaq, həmin mövzu barədə fərqli miqyasda
düşünmək çətindir. "Salam olsun"
şeiri möhtəşəm bir əbədiyyət
odasıdır. Təsadüfi deyildir ki, "Salam olsun"
şeiri yarandığı XIII əsrdən bu günə qədər
türk dünyasında, o cümlədən də, Azərbaycanda
dillər əzbəridir. Bir çox hallarda bu şeir el
arasında Yunus Əmrədən çox, xalq şeiri
nümunəsi kimi qəbul olunur. "Salam olsun" şeiri əbədiyyət
qazandığına inanan Yunus Əmrənin müasirlərinə,
sonrakı nəsillərə ünvanlanmış ibrətamiz
poetik vəsiyyətnaməsidir:
Biz
dünyadan gedər olduq,
Qalanlara
salam olsun!
Bizim
üçün xeyir-dua,
Qılanlara
salam olsun!
...
Əcəl dura qəsdimizə,
Gedər
oluq dostumuza,
Namaz
üçün üstümüzə,
Duranlara
salam olsun!
Müxtəlif
vaxtlarda səfərlərdə olmuş Yunus Əmrənin
şeirlərində həmin səfərlərin təəssüratları
və izləri öz əksini tapmışdır. "Bu
dünya bir gəlindir, yaşıl-qızıl
donanmış" kimi misraları onun səfər təəssüratlarına
şairanə münasibətinin obrazlı bədii ifadəsidir.
Bununla belə, Yunus Əmrə səfərdə olduğu
ölkələrdəki ictimai ziddiyyətləri də
görmüş, onlardan obyektiv nəticələr
çıxarmışdır. O, "yaylalar yaylamaz olmuş,
qışlalar qışlamaz olmuş" kimi cəmi bir
misrada ifadə olunan dərin məzmunlu fikirlə
dövrün ümumi ictimai mənzərəsini
canlandırmışdır. Səfər şeirlərindəki
gəzib-gör-düyü ölkələrdə
rastlaşdığı hadisələrdən
aldığı təəssüratlardan doğan bədii
ümumiləşdirmələr Yunus Əmrənin yalnız
lirika ustadı deyil, həm də yetkin bir mütəfəkkir
sənətkar olduğunu nümayiş etdirir:
Təfərrüc
eyləyib vardım, sabahın sinləri gördüm,
Qaralmış
qara torpağa o nazik tənləri gördüm.
...
Yıxılmış sinləri dolmuş, həp evləri
xarab olmuş,
Hamı
əndişədən qalmış, nə düşvar
halları gördüm.
Bir
sözlə, haqq aşiqi Yunus Əmrənin ilahi eşqi vəsf
edən və zəmanəsinin ictimai mətləblərini mənalandıran
şeirləri mühitin mənəvi cəhətdən
saflaşdırılması və insanlığın
özünüdərk poeziyasıdır. Sadə dildə
yazılmış bu dərin fəlsəfi poeziya milli və bəşəri
məzmuna malikdir. Türk ruhunun bədii ifadəsi kimi səslənən
Yunus Əmrə şeiri geniş mənada ümumtürk
miqyasında islami dəyərlərlə insani-mənəvi
keyfiyyətlərin birlikdə tərənnüm edilməsinin
məcmusundan ibarət olan müdrik sənət nümunəsidir.
Bu aqilanə poeziya bütövlükdə insanın şəriətə yiyələnməklə və təriqətdən
keçərək mərifət vasitəsilə
özünü inkişaf etdirməklə həqiqətə
qovuşa bilməsinin poetik təsdiqidir. Bu poeziya kamil insan
haqqında Yunus Əmrə konsepsiyasının bənzərsiz
bədii ifadəsidir. Yunus Əmrə şeiri
insanlığın və əbədiyyətin
poeziyasıdır.
Bənzərsiz
lirikası ilə şöhrət qazanmış Yunus Əmrə
həm də ana dilində poema yaradılması sahəsində
də böyük uğur qazanmışdır. Şairin
1307-1308-ci illərdə əruz vəznində, məsnəvi
formasında yazdığı "Risalətün - Nüshiyyə"
poeması onun əxlaqi-fəlsəfi baxışlarını,
dini-tərbiyəvi görüşlərini əks etdirən əhəmiyyətli
bir əsərdir. Şair bu əsərində həyatın və
cəmiyyətin rəmzlər vasitəsilə mənalandırılmasına
dair didaktik fikirlərini meydana qoymuşdur. Yunus Əmrə
şeirlərində poetik şəkildə tərənnüm
etdiyi ideyaları "Risalətün-Nüshiyyə"
poemasında didaktik nəsihətlər və fəlsəfi
ideyalar əsasında canlandırmışdır. Bu, dərin
mənalı poema Yunus Əmrənin mühitin və
insanın ağılla doğru yol tutmasına və
inkişaf etməsinə, haqqa qovuşmasına dair
çağırışlarını diqqətə
çatdırır. Bu, sadə türk dilində şeirlə
yazılmış dini və dünyəvi məzmunlu mənzum
nəsihət kitabıdır. Bu minvalla "Risalətün-Nüshiyyə"
poeması türk ədəbiyyatının nəsihətnamə
janrında ana dilində meydana çıxardığı
birinci bədii əsər kimi də maraq doğurur. Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmində də Yunus Əmrənin
"Risalətün-Nüshiyyə" poeması "türk
dilində ilk didaktik məsnəvi" olaraq yüksək dəyərləndirilmişdir.
Poemada
türk mifoloji düşüncəsində mühüm yer
tutan dörd ünsür (od, su, yel və torpaq) haqqında
söz açan Yunus Əmrə vəhdəti-vücud fəlsəfəsinin
işığında həmin anlayışlardan insan
üçün zəruri olan təkamül proseslərini mənalandırmaq
məqsədilə məharətlə istifadə etmişdir.
Bundan başqa, o, bu əsərində insanın həyatında
ağıllı davranışın, nəfsi
qorumağın, ədalətli və insaflı olmağın,
paxıllıq və lovğalıqdan uzaq durmağın, səbr
göstərməyin əhəmiyyətinə dair əxlaqi
baxışlarını hikmətamiz kəlamlarla mənalandırmışdır.
Yunus Əmrənin bir çox aqilanə fikirləri atalar
sözləri kimi səslənir:
Fəda
canım sana, ey səbr yiyəsi,
Ki səbr
oldu mənim canım qidası.
Kimə
səbr olsa, dünyada müyəssər,
Ona
Haqq verəsidir mülki digər.
Səbir
kimdədirsə, o ərşə sürər,
Ki səbir
içrə bulunur dürrülhünər.
Ümumiyyətlə,
"Risalətün-Nüshiyyə" poeması Yunus Əmrənin
əxlaqi-mənəvi təkamül yolu ilə insanın kamilləşməsinə
dərin inamını ifadə və təşviq edən əhəmiyyətli
didaktik əsərdir.
Türkiyədə
Yunus Əmrənin həyatı və
yaradıcılığının tədqiqi və nəşri
istiqamətində böyük işlər
görülmüşdür. Yunusəmrəşünaslıq
türk ədəbiyyatşünaslıq elminin mühüm
bir istiqamətini təşkil edir. Tanınmış türk ədəbiyyatşünas
alimləri Fuad Köprülü, Əhməd Kabaklı, Faruk
Timurtaş, Mustafa Tatçı, Nihad Sami Banarlı, Mehmet
Kaplan, Əbdülbaqi Gölpınarlı, ictimai xadim Namik
Kamal Zeybək və başqaları Yunus Əmrə
haqqında geniş tədqiqat işləri aparmış,
şairin əsərlərini dəfələrlə nəşr
etdirmişlər. Mustafa Tatçı Yunus Əmrənin
divanının elmi-tənqidi mətnini
hazırlamışdır. Rusiyada akademik Vladimir Kudelinin
"Yunus Əmrənin poeziyası" (Moskva, 1980) və
Gürcüstanda akademik Elizbar Cavalidzenin "Türk ədəbiyyatının
qaynaqları. Yunus Əmrə" (Tbilisi, 1985)
monoqrafiyaları yunusəmrəşünaslığın
geniş əhatə dairəsinə malik olduğunu göstərən
qiymətli tədqiqat əsərləridir.
Azərbaycanda
Yunus Əmrənin həyatı və
yaradıcılığı haqqında ilk araşdırmalar
XX əsrin əvvəllərində meydana
çıxmışdır. İlk dəfə Əmin Abid
1927-ci ildə "Maarif işçisi" jurnalında
çap etdirdiyi "Heca vəzninin tarixi" adlı məqaləsində
Yunus Əmrənin türk şeirində əruz vəznindən
heca vəzninə keçid sahəsindəki xidmətlərindən
söz açmışdır. Bundan başqa, Salman
Mümtazın 1929-cu ildə "İnqilab və mədəniyyət"
jurnalında çap edilmiş "Molla Qasım və Yunus
Əmrə" adlı məqaləsində "Əski
Osmanlı ədəbiyyatında mühüm bir təsiri və
qüvvətli nüfuzu" olan bu böyük türk
şairinin Azərbaycan ədəbiyyatı ilə, xüsusən
də onun müasiri olmuş azərbaycanlı şair Molla
Qasımla əlaqələrindən bəhs etmişdir. Abdulla
Şaiqin 1928-ci ildə yazdığı "Ədəbiyyatdan
iş kitabı" adlı dərs vəsaitində Yunus
Əmrənin yaradıcılığı
aşağıdakı kimi xarakterizə olunur: "Yunus
Əmrə-nin lisanı oğuzcadır. Bir çox sözləri
və ifadə quruluşu azərbaycancaya daha yaxındır. Mənzumələri
heca vəzni ilə yazılmışdır. Divanı
hürufi-heca etibarilə tərtib olunmuşdur. On iki min
misradan ibarətdir".
Həmçinin,
Xalq yazıçısı Anar, Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadə, ədəbiyyatşünas və dilçi alimlərdən
Bəkir Nəbiyev, Tofiq Hacıyev, Azadə Rüstəmova,
Qara Namazov, Yusif Seyidov, Əlövsət Abdullayev, Mürsəl
Mürsəlov, Kamil Vəli Nərimanoğlu, Almaz Ülvi Binnətova,
Cəlal Məmmədov, Füzuli Bayat, Mahirə Quliyeva, Arif Məmmədov,
Xuraman Hümmətova, Fəridə Vəliyeva (Hicran), Səadət
Şıxıyeva və başqaları Yunus Əmrə
haqqında araşdırmalar aparmış, barəsində
kitablar və məqalələr çap etdirmişlər.
Xuraman Hümmətova 1998-ci ildə "Yunus Əmrənin
lirikası" mövzusunda filologiya üzrə fəlsəfə
doktorluğu dissertasiyası müdafiə etmiş və
"Yunus Əmrə" adlı monoqrafiyasını elmi
ictimaiyyətə çatdırmışdır.
Azərbaycanda
"Yunus Əmrədən Məhəmməd Füzuliyə
insan sevgisi" (10 iyun 2010-cu il) və "Yaşayan Yunus
Əmrə" (9 dekabr 2013-cü il) mövzularında
keçirilmiş beynəlxalq elmi konfranslar müstəqillik
dövründə Yunus Əmrənin həyatı və
yaradıcılığının yenidən tədqiqi və
təbliğini diqqət mərkəzinə çəkmişdir.
Yunus
Əmrənin ədəbi irsinin nəşri sahəsində də
ölkəmizdə mühüm addımlar
atılmışdır. İlk dəfə Salman Mümtaz
1928-ci ildə çap etdirdiyi "El şairləri"
adlı folklor antologiyasında Yunus Əmrənin şeirlərini
Azərbaycan oxucusuna təqdim etmişdir.
Yunus
Əmrənin əsərləri müxtəlif vaxtlarda Azərbaycanda
("İki zirvə" (tərtib edən: Məmməd
Aslan, ön sözün müəllifi: Bəxtiyar Vahabzadə
- 1982), "Güldəstə" (tərtib edən: Müzəffər
Şükür, ön söz: Namiq Kamal Zeybək - 1992),
"Divan" (2004), "Əsərləri" (tərtib edən:
Cəlal Bəydili (Məmmədov) 2004, 2009) kitab halında nəşr
olunmuşdur. Xalq yazıçısı Anarın tərtib
edib, müqəddimə ilə birlikdə çap etdirdiyi
"Min beş yüz ilin Oğuz şeiri"
antologiyasında (1999) da Yunus Əmrənin şeirlərinə
geniş yer ayrılmışdır.
Dünya
ədəbiyyatında özünəməxsus yeri olan
böyük şair və mütəfəkkir Yunus Əmrənin
yaradıcılıq ənənələri özündən
sonrakı dövrlərdə ümumtürk ədəbi-ictimai
fikrinin inkişafına təsir göstərmişdir.
Xüsusən, aşıq ədəbiyyatının və
ümumiyyətlə heca vəznli şeirin inkişafında
Yunus Əmrənin adı ilə bağlı olan şeir-sənət
ənənələri mühüm rol oynamışdır.
Sufi şairlər və ustad aşıqlar Yunus Əmrənin
şəxsiyyətinə və sənətinə rəğbət
bəsləmiş, onun irsindən yaradıcı şəkildə
faydalanmışlar.
YUNESKO-nun
1991-ci ili "Yunus Əmrə sevgi ili" elan etməsi və
bu münasibətlə dünyanın müxtəlif ölkələrində
geniş miqyaslı ədəbi-mədəni tədbirlərin
keçirilməsi böyük şairə dünya
şöhrəti qazandırmışdır.
Azərbaycanın
Xalq şairi Zəlimxan Yaqubun "Yunus Əmrə dastanı"
poeması haqq aşiqi Yunus Əmrəyə sözdən
ucaldılmış ədəbi abidədir:
Səni
gördüm - dili xeyir-dualı,
Səni
gördüm qədəmləri sayalı.
Səni
gördüm - əli dəmir əsalı,
Səni
gördüm ərənlərin misalı.
... Səni
gördüm - ucaların ucası,
Səni
gördüm - Qoca Şərqin qocası.
Səni
gördüm - Xorasanın dərvişi,
Səni
gördüm - görə bilməz hər kişi.
Yunus
Əmrənin sənət idealları bütün dövrlərin
və zamanların haqq və insanlıq
çağırışları kimi səslənir.
Böyük şairin əsərləri "Süleymana
qalmayan dünya kimsəyə qalmaz" zərb-məsəlinin
işığında insanlığı daim xeyir əməllər
sahibi olmağa, birliyə, mərhəmətə, sevərək
yaşamağa və yaşatmağa dəvət edir.
Haqq
aşiqi Yunus Əmrənin aşağıdakı misraları
həmişə müasir səslənən əbədiyaşar
hikmətamiz kəlamlardır:
Gəlin
dostlar bir olalım,
İşi
kolay qılalım.
Sevəlim,
seviləlim,
Dünya
kimsəyə qalmaz.
Göründüyü
kimi, Yunus Əmrə ölməz şeirləri və sənət
idealları ilə əbədiyyət qazanmış qüdrətli
sənətkar və böyük mütəfəkkirdir. Onun dərin
məzmunlu, sadə və müdrik poeziyası orta əsrlər
ədəbiyyatında türk-oğuz mövqeyinin möhkəmlədirilməsinə
və əruzdan hecaya keçidin baş verməsinə
qüvvətli təkan vermişdir.
Türkiyə
Cümhuriyyətinin Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan tərəfindən
2021-ci ildə elan olunmuş "Yunus Əmrə ili"
qardaşlıq duyğuları ilə Azərbaycanda da
geniş şəkildə qeyd edilir.
İsa HƏBİBBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2021.-
28 may. S. 20-21.