Moda fəlsəfi baxış
bucağı altında
Mövzunu belə bir sadə mülahizədən
başlayım ki, insanın öz bədənini müəyyən
bir örtüklə örtməsi onun cismani və sosial həyatının
demək olar ki, ayrılmaz tərkib hissələrindən
biridir.
Bu örtüyün ixtira olunması insanın hər
şeydən öncə cismani varlığının tələbləri
ilə bağlı olmuşdu. Başqa cür deyilərsə,
bədən örtüyünün birinci funksiyası - geyimin
insanı mənfi atmosfer təsirlərdən qorumaq
funksiyası olmuşdu.
Bədən örtüyü sonralar əxlaqı əhəmiyyət
kəsb edir. Bədənin örtülməsi, konkret bir
insanın cismani varlığının ətraf insanların
gözlərindən kənar tutulması bu zamandan etibarən
önəmli sosial əhəmiyyət daşımağa
başlayır.
Bədən örtüyü daha sonra estetik əhəmiyyəti
özündə ehtiva edir, indi bədənin örtülərək
gizlədilməsi deyil, bədənin daha cazibəli bir
görkəmdə, göz oxşayan tərzdə göstərilməsi
diqqət mərkəzinə gətirilir. Bədən
örtüyünun birinci funksiyası müstəsna olaraq
insanın cismani həyatı ilə bağlı olduğu
halda, ikinci və üçüncü funksiyalar onun cismani həyatı
ilə yanaşı, həm də sosial həyatı ilə
bağlıdır.
Konkret olaraq modaya gəldikdə isə, modanın
doğuluşu bədən örtüyü tarixinin
yuxarıda xatırlanan üçüncü inkişaf mərhələsində
baş vermişdir. Bədən örtüyü tarixinin bu
inkişaf məntiqindən göründüyü kimi, moda və
geyim anlayışları arasındakı münasibətlərdə
müəyyən bir kontrast da mövcuddur. Bu, həmin o kontrastın analoqudur ki, biz onu
memarlıq və inşaat anlayışları
arasındakı münasibətlərdə sezmişdik.
Moda və
geyim arasındakı münasibətlərdə
özünü göstərən bu kontrast zatən belədir:
geyim insanın xarici aləmdən, xarici aləmin mənfi təsirlərindən
müdafiə və mühafizə olunması
üçün ixtira olunsa da, moda bunun əksinə olaraq
insanın xarici aləmə təsirini artırmaq
üçün ixtira olunmuşdur.
Geyim yaradıcılığı da inşaat sənəti
kimi əslində, məkan quruculuğudur. Amma geyim
yaradıcılığı inşaat sənətindən fərqli
olaraq stabil məkan yaradıcılığı deyildir, yerini
dəyişə bilən məkan
yaradıcılığıdır. Geyim
insan üçün o zəruri məkanı yaradır ki,
insan onu özü ilə daşıyır. Geyimin mövcudluğu sayəsində sanki məkanın
özünün də yerdəyişməsi baş verir.
Bu nöqteyi-nəzərdən, geyim insanın
özü ilə daşıdığı məkanın
qoruyucusu statusundadır.
Buradan ala biləcəyimiz nəticə isə odur ki, həm
geyim yaradıcılığı, həm də inşaat sənəti
hər şeydən öncə insanın ətrafında
qoruyucu reallığın qurulmasına təyinatlıdır. Həmçinin,
moda və memarlıq arasındakı məntiqi münasibətlər
də öz başlanğıcını elə buradan
götürür.
Belə ki, geyim yaradıcılığı ilə
inşaat sənəti arasında mövcud olan məntiqi
münasibətlər moda və memarlıq arasında da analoji
məntiqi münasibətlərin olmasını şərtləndirir. Əgər
memarlıq insan və dünya arasında sükuti qoruyucu
reallığın bəzədilməsinə xidmət edirsə,
onda moda insan və dünya arasında hərəki qoruyucu
reallığın bəzədilməsinə xidmət edir.
Əgər insan və dünya arasında stabil
qoruyucu təbəqənin yaradılmasına təyinatlı
olan inşaat sənəti memarlığı
formalaşdırdısa, insan və dünya arasında hərəkətdə
olan qoruyucu təbəqənin, daha dəqiq deyilərsə,
insanla birgə hərəkətdə olan qoruyucu təbəqənin
yaradılmasına təyinatlı olan dərzilik sənəti
modanı formalaşdırmışdı.
Moda yalnız geyimin bəzədilməsini özündə
ehtiva etmir, bilavasitə bədənin bəzədilməsi
mahiyyətində olan saç düzümü və kosmetika
prosedurları da həmçinin modanın tərkib hissəsi
kimi çıxış edir.
Üstəlik, memarlığın məzmununun tikilinin bəzədilməsi
ilə tamamlanması halında olduğu kimi, modanın da məzmununun
geyimin və bilavasitə bədənin bəzədilməsi ilə
tamamlanması rəng tərtibatı və naxışlardan
istifadə vasitəsilə yerinə yetirilir.
Tikilinin rəng tərtibatı memarlığın ilkin
inkişafında birinci mərhələ, naxışlardan
istifadə isə ikinci mərhələ kimi səciyyələndirilə
bildiyi kimi, geyimin də rəng tərtibatı modanın ilkin
inkişafında birinci, naxışlardan istifadə isə
ikinci mərhələ kimi səciyyələndirilə bilər.
Bu halların birincisində memarlıq sənəti
inşaat sənətinın, ikincisində isə moda sənəti
dərzilik sənətinin davamı və sadəcə
tamamlayıcısı kimi çıxış etmiş olur.
Memarlığın
inkişafının sonrakı, yüksək mərhələ
kimi səciyyələndirilə biləcək
üçüncü mərhələsində memarlığın inşaatı
üstələməsi, yəni binanın lap
başlanğıcdan estetik tələblərə uyğun
cazibəli bir formada və öncədən verilmiş eskiz əsasında
memarlıq qrafikasından istifadə edilməklə
yaradılan layihəyə müvafiq bir şəkildə
inşa edilməsi baş verdiyi kimi, modanın da
inkişafının yüksək mərhələ kimi səciyyələndirilə
biləcək üçüncü mərhələsində
moda insanı kənar təsirlərdən mühafizə təyinatlı
geyim üzərində üstünlük təşkil etməyə
başlayır, yəni geyim nümunələrinin lap
başlanğıcdan estetilk tələblərə uyğun
cazibəli bir formada və öncədən verilmiş eskiz əsasında
yaradılışı baş verir.
Həmin bu eskizlər də daha sonradan təsviri sənətin
- qrafikanın, heykəltaraşlığın və rəssamlığın
inkişafında müəyyən rol oynayır, bəzən
hətta bir sıra təsviri sənət nümunələrinin
əsasına da çevrilə bilir.
Geyim
mövzusuna qayıtsaq, geyim, bir çox mütəxəssislər
tərəfindən vurğulandığı kimi, insanın
daxili aləminin ifadəçisi ola bilir. Amma mən belə düşünürəm ki,
geyim yalnız bəzən insanın daxili aləminin ifadəçisi
kimi çıxış edə bilir. İnsanın
daxili aləmininin daha adekvat ifadəçisi olaraq isə onun
bədəni, duruş tərzi, xüsusən də sifət
cizgiləri çıxış edir. Yalnız çox az insanlara nəsib olur ki, onların bədən
konfiqurasiyaları, duruş tərzləri və sifət cizgiləri
onların daxili aləmini ifadə etmir.
Modaya gəldikdə
isə, moda insanın daxili aləminin göstərilməsinin
də vasitəçisi ola bilir, gizlədilməsinin
də.
Üstəlik,
insanın təkcə daxili aləminin deyil, onun həmçinin,
zahirinin də həm göstərilməsinə, həm də
gizlədilməsinə moda, əlbəttə ki, vasitəçi
ola bilir və bunu özünün
çoxəsrlik təcrübəsi sayəsində uğurla
da yerinə yetirir.
Moda özünün çoxəsrlik tarixində son dərəcə
keşməkeşli, ziddiyyətli, təzadlı, kolloziyalarla,
bir-birini inkar edən fikir və istəklərlə, bir-birinə
zidd maraqların mübarizəsi ilə, hətta bir-birinə
müxalif siyasi qüvvələrin toqquşmaları ilə zəngin
olan bir yol keçmişdir.
Bütün bu ziddiyyətli, təzadlı fikirlərlərin
və əməllərin əsasında isə əslində
bir ziddiyyət dururdu. Bu, insan bədəninin tam
çılpaqlığı ilə bədənin tam
örtülü olması arasındakı ziddiyyət idi.
Həmin bu ziddiyyət də modanın
inkişafının əslində mənbəyi və əsası
olmuşdu və belə olmaqda da davam edir.
Moda
özünün bütün tarixi boyu məhz bu iki əks
qütb arasındakı ziddiyyətdən
çıxış etmiş, insan bədəninin tam
çılpaqlığı ilə bədənin tam
örtülü olması arasında aralıq formaların ən
cazibəlilərinin ixtira olunmasına yönələn fəaliyyət
həyata keçirmiş və məhz bu fəaliyyəti öz tarixi məramına
çevirmişdir.
Modanın diqqət mərkəzində bir qayda olaraq bədənin
gözəl, cazibəli, qüsursuz bölümlərinin
göstərilməsi, hətta bir qədər də
qabardılmış şəkildə göstərilməsi,
eybəcər, nöqsanlı bölümlərinin isə gizlədilməsi
dayanır. Moda həmçinin, bir sıra aldadıcı vasitələrdən
istifadə etməklə bədənin gözəl olmayan
bölümlərinin gözəl
görüntüsünü də yaradır.
Bədənin
eybəcərliklərinin çılpaqlığı
modanın arxasında gizlənir, eybəcər hisslərin
çılpaqlığı utancalıq pərdəsi
arxasında gizləndiyi kimi, eybəcər fikirlərin
çılpaqlığı pafoslu danışıq
arxasında gizləndiyi kimi, qətiyyətsizlik
çirkabına bulanaraq eybəcərləşmış
iradənin çılpaqlığı təvəzökarlıq
pərdəsi arxasında gizləndiyi kimi və nəhayət,
bütövlükdə ruhun eybəcərliklərinin
çılpaqlığı mədəni davranış
arxasında gizləndiyi kimi.
Buradan belə görünür ki, adi şüur
baxımından nə qədər gözlənilməz olsa
da, moda anlayışı ilə utancaqlıq, pafoslu
danışıq, təvəzökarlıq, mədəni
davranış anlayışları arasında mühüm bir
ümumilik vardır. Belə ki, mədəni davranış
insanın ruhən gözəl olduğu
görüntüsünü yaratsa da, əslində, heç
də insanın gözəl ruh sahibi olduğu mənasını
kəsb etmir. Ən azı o səbəbdən ki, mədəni
davranış bir çox hallarda ruhun çirkablarının
gizlədilərək müsbət bir əxlaqi keyfiyyət əlbisəsinə
büründürülməsi forması da ola
bilir. Eləcə də, utancaqlıq insanı əxlaqlı
kimi göstərsə də, əslində, heç də
insanın əxlaqlı olduğunu təsbit etmir. Çünki utancaqlıq, əslinə
baxıldıqda, çirkaba bulanmış və ya
daşıyıcısı tərəfindən çirkaba
bulanmış kimi anlaşılan hisslərin müsbət əxlaqi
keyfiyyət libasına bürünməsidir. Eləcə də, pafoslu danışıq insanı
ağıllı kimi göstərsə də, bu, heç də
insanın elə əslində də ağıllı
olduğu demək deyildir. Çünki pafoslu
danışıq da, əgər əslinə baxılarsa, təfəkkür
kasadlığının coşğunluq qiyafəsinə
büründürülərək gizlədilməsi
forması da ola bilir. Eləcə də, təvəzökarlıq
cəmiyyət tərəfindən müsbət bir insani
keyfiyyət kimi qiymətləndirilsə də, əslində, qətiyyətsizlikdən doğulan
natamamlıq kompleksi yaşantısının bir ifadəçisidir,
qətiyyətsizlik çirkabının gizlədilərək
müsbət bir əxlaqi keyfiyyət libasında göstərilməsidir.
Və nəhayət, moda insanı gözəl
göstərsə də, bu, heç də insanın elə əslində
də gözəl olduğu demək deyildir. Moda
insanın bədən eybəcərliyini gizlədən
örtük mənasının da əslində ifadəçisi
ola bilir.
Həmin
paralelləri, gəlin, davam etdirək: Əgər mədəni
davranış ruhun eybəcərliklərini ört-basdır
etməmiş olsaydı, onda insan daxilən olduğu kimi eybəcər,
bəlkə də daxilən olduğundan da daha eybəcər
görünmüş olardı. Əgər
utancaqlıq insanın çirkaba bulanmış hisslərini
ört-basdır etməmiş olsaydı, onda bu utancaq insan cəmiyyətdə
rəğbət deyil, ikrah doğurmuş olardı.
Əgər pafoslu danışıq insanın təfəkkür
kasadlığını ört-basdır etməmiş
olsaydı, onda insan cəmiyyət tərəfindən əslində
olduğu kimi, bəlkə də əslində olduğundan az ağıllı hesab edilərdi. Əgər təvəzökarlıq
anlayışı insanın iradə kasadlığını
ört-basdır etməmiş olsaydı, onda cəmiyyət bu
təvəzökarlıq daşıyıcısı olan
insanı əslində olduğu kimi və ya əslində
olduğuna yaxın bir tərzdə, yəni bir qorxaq kimi qiymətləndirərdi.
Və nəhayət, əgər moda insan bədəninin
eybəcərliklərini ört-basdır etməmiş
olsaydı, onda insan elə əslində olduğu kimi, bəlkə
də əslində olduğundan daha eybəcər
görünüş almış olardı.
Moda hadisəsinin nəzəri kontekstdə mənalandırılmasına
sadə bir şəkildə yanaşılarsa, moda insanın əslində
olduğu kimi deyil, əslində olduğundan daha gözəl
görünməsi üçün onun bədəninin, sadəcə
olaraq, bəzədilməsidir.
Memarlıq mahiyyətcə insanın fəaliyyət mühitinin
bəzədilməsi olduğu halda, moda insanın bir fərd
olaraq özünün bəzədilməsidir.
Bu müqayisəni bir qədər
də genişləndirsək, əgər kulinariya insanı
tamamlayan məxsusi əksliyin bəzədilməsi prosesində
formalaşmışsa, əgər memarlıq və eləcə
də moda, insan və dünya arasında qoruyucu
örtüyün bəzədilməsi fonunda
yaradılmışsa, insanın fəaliyyət vasitələrinin
bəzədilməsi dizaynın formalaşmasına gətirib
çıxarır.
Adil
ƏSƏDOV,
Fəlsəfə
elmləri doktoru, professor, AMEA Fəlsəfə və
Sosiologiya İnstitutunun şöbə müdiri
525-ci qəzet.- 2021.- 3 noyabr.- S.18;19.