Nizaminin "Yeddi gözəl"i və İslamda 7-nin sirri
Nizaminin ədəbi-bədii irsi uzun əsrlərdən bəri dünyanın bir çox tədqiqatçılarının diqqətini özünə
cəlb edib və onun əsərləri
bir sıra elm sahələrinin mütəxəssisləri
tərəfindən müxtəlif
aspektlərdən araşdırılıb. Lakin soyuq ürəklə, sevgisiz, məhəbbətsiz
bitib tükənməz
xəzinəni, dərinliyi
dürlə, gövhərlə
dolu ümmanı xatırladan Nizami Gəncəvinin poetik dünyasına daxil olmaq, oradan müəyyən
pay götürmək, alnıaçıq,
üzüağ geri qayıtmaq mümkün deyil. Nizamiyə olan məhəbbət müxtəlif mərhələlərdən
keçərək formalaşıb
və zaman ötdükcə mənim
üçün adi estetik duyğulardan ali mənəvi
keyfiyyətə, dərk
olunmuş məfkurəyə,
ideala, amala çevrilib. Ağıl, yaş, idrak
səviyyəsinə görə
hər bir nəslin öz Nizamisi var. Lakin kamil insan konsepsiyasını
yaradan Nizami Gəncəvi yaradıcılığı
insanın bütün
yaş dövrlərini
özündə ehtiva
edir.
"Təlim-ədəb verdi ki, insan
adı daşıyam"
deyən Nizami Gəncəvinin nəzərində
insan yer üzünün əşrəfi
olmaqla yanaşı, varlığa yeni məna verən özünün mövcudluğu
ilə digər canlıların da həyat tərzinə təsir göstərən
güclü bir qüvvədir. Burada insan özünün
ictimai təkamülü
ilə yeni bir aləmin - insanlığın mənəvi
dünyasının yaradıcısı,
yüksək intellektə
malik fəal sosial varlıq kimi təsvir edilir.
Ümumiyyətlə, yaradıcılıq xətti
boyu Nizami Gəncəvi irsini insanın əməli və mənəviyyatının
məzmunu, xarakteri maraqlandırmışdır. Nizaminin yaradıcılığı
bir çox alimlər tərəfindən
tədqiqat obyekti kimi seçilsə də, onun yaradıcılığında
tədqiqata cəlb olunacaq istiqamətlər hələ də öz aktuallığını
itirmir.
"Yeddi gözəl"
poeması Nizami Gəncəvinin yeni insan axtarışlarıdır. Çünki bu poema şair
tərəfindən yalnız
hökmdar surətinin
əks olunması ilə yaradılmamışdı.
Poemada Bəhram aparıcı qəhrəman olsa da, əsərin süjetini yeddi gözəl təşkil edir. Poemanın əvvəlində Bəhramın anadan olması, Yəmənə
göndərilməsi təsvir
olunur. Bütün bu hadisələr
axını Bəhramı
yeddi gözələ
yaxınlaşdırır. Bəhram bir müddət atasının ölümü
ilə əlaqədar
yeddi gözəli unutmuş olsa da, əslində, hadisələr onların ətrafında cəmlənir.
Məqsədimiz "Yeddi gözəl" poemasını təhlil etmək deyil, Nizami Gəncəvi yaradıcılığında yeddi rəqəminə tez-tez müraciət və simvollarla dolu, "Xəmsə"yə
(beşliyə) daxil olan bu əsərin
bir sıra mistik xüsusiyyətlərini
araşdırmaqdır. Yeddi rəqəmindəki
sirr, müqəddəslik
nədir? Sadalamaya
fikir verək: Göyün yeddi qatı, yerin yeddi qatı, həftənin yeddi günü, göy qurşağının yeddi
rəngi, insanın yeddi bədəni var.
"Quran"ın "Əl-Fatihə"
(kitabı açan) surəsi yeddi ayədən ibarətdir.
Allah-təala Ad qövmünün
üzərinə yeddi
gün külək əsdirmişdir, Peyğəmbər
səllallahu aleyhi və səlləm Allaha dua etmişdir
ki, onun camaatına Yusif əleyhissəlama göndərdiyi
kimi yeddi illik aclıq göndərməklə ona
kömək etsin, Yusif peyğəmbərin yoldaşının yuxusunda
gördüyü buğdadakı
sünbüllərin sayı
yeddi idi və sədəqənin savabı yeddi yüz dəfə bundan çox artırılır və sair.
Çoxsaylı funksiyaya malik olan yeddi rəqəmini
müxtəlif istiqamətlərdə
araşdırmaq olar. Yeddi rəqəmi
yalnız İslam dinində müqəddəs
hesab olunmur. Digər dinlərdə də (xristian, buddizm) yeddi rəqəmi öz müqəddəsliyini
qorumaqdadır. İstər xristian,
istərsə də buddizm dinində yeddi rəqəminin özünün spesifik açıqlamaları var. Lakin
biz digər dinlərdə
deyil, yalnız İslam dinində bunun dərinliyinə varmağa çalışacağıq.
Çünki burada inam və etiqad kultu özünü sərgiləyir.
Yeddi rəqəminin
xüsusiləşdirilməsi Allah-təalanın möcüzəsi
ilə bağlıdır. Dünya altı
günə xəlq olunsa da, Allah-təala insanın yaradılışını yeddi
mərhələdə tamamlayır.
Yeddinci gün hər şey tamamlanır. Həftənin də yeddi günü var. Bu günlərin
hər biri dini nəzərdən on dörd məsumlara aiddir. O günlər
Həzrətlərin adı
ilə bağlıdır.
İmam Əliyyən
Nəqidən (ə) bir
mötəbər hədisdə
belə rəvayət
olunur: Şənbə
- həzrət Peyğəmbərin
(s) adı ilə, Bazar - həzrət Əlinin (ə) adı ilə, Bazar ertəsi - imam Həsən
və imam Hüseyn (ə)
adı ilə, Çərşənbə axşamı
- imam Zeynəlabidin (ə), imam Məhəmməd Baqir (ə)
və imam Sadiqin (ə),
Çərşənbə - imam Museyi Kazımın (ə),
imam Rza (ə), imam Məhəmməd
Taqi (ə) və imam Əliyyən Nəqinin (ə)
adı ilə, Cümə axşamı -
imam Həsənin (ə) adı
ilə, Cümə günü - imami-Zamanın
(əc) adı ilə bağlıdır.
Altı günə xəlq olunmuş bəşəriyyətin
varlığı yeddinci
günündə tam halını
alır və bu günlərin hər biri on dörd məsuma aid olduğu üçün
yeddi rəqəmi müqəddəs hesab olunur.
Əsl həqiqətdə
isə bu hadisə (yəni yeddi rəqəminin müqəddəsliyi) Məhəmməd
peyğəmbərin (s) "Merac"ı ilə bağlıdır. Bildiyimiz kimi, Merac çıxmaq, yüksəlmək
deməkdir. Quranda bu
hadisə "İsra"
adlanır. "İsra" - gecə gəzintisi deməkdir.
İslamın tarixinə istinadən
məlum məsələdir
ki, Allah-təala Məhəmməd peyğəmbərə
Cəbrayıl əleyhissəlam
vasitəsilə "Büraq"
adlı at göndərmiş
və Məhəmməd
peyğəmbər bu
atın vasitəsilə
göyə qalxmışdır.
Səmada isə peyğəmbərimiz
yeddi qatdan keçmişdir. Peyğəmbərimiz
hər qatdan keçdikcə bir müqəddəslə rastlaşmışdır:
1-ci qatda (səmada) - Adəm əleyhissəlama
2-ci qatda - Yəhya və İsa əleyhissəlama
3-cü qatda - Yusif əleyhissəlama
4-cü qatda - İdris əleyhissəlama
5-ci qatda - Harun əleyhissəlama
6-cı qatda - Həzrəti Musa ilə
7-ci qatda - Həzrəti İbrahim ilə
Hər qatda rastlaşılan müqəddəs
Peyğəmbərimizə (Meracda) insanın kamilləşməsi üçün
məsləhətlər, əxlaqi
nəsihətlər və
sair sifətlər aşılamışdır. Deməli, yeddi
rəqəmi məhz buna görə İslam dinində müqəddəs hesab olunur. Kamil insan konsepsiyası
isə Nizami Gəncəvinin yaradıcılığının
ana xəttidir. Təsadüfi deyil ki, professor T.Məmməd
"Mədəniyyətlərin inteqrasiyasında özününküləşdirmə
(M.Peyğəmbərin meracı
Nizami Gəncəvinin
və Luis Borxesin yaradıcılığında) adlı məqaləsində
Meracnamənin ayrıca
janra çevrilməsini
N.Gəncəvinin adı
ilə bağlayır,
dəyərli alim T.Kərimli isə "Nizami "Xəmsə"sində
meracnamə janrı"
monoqrafiyasında "...meracnamə
Nizami yaradıcılığında
konkret bədii janr səviyyəsinə qaldırılmışdır" deyir.
Qayıdaq yeddinin üzərinə sonradan iki qatın əlavə olunmasına. 7+2=9. Bəs bu iki nədir? Bu iki isə birincisi - ağıl, ikincisi isə İlahi eşqdir. Yeddi qatı keçdikdən sonra Peyğəmbərimiz Sidrətül-müntəhaya çatır. Bu da səmaları və cənnətləri qucaqlayan ulu varlıq ağacıdır. Buna görə də 7 və 9 da müqəddəs hesab olunur və belə bir sual yaranır ki, iradə azadlığı, ağlın və fərd və cəmiyyət dəyərlərində rolu, eyni zamanda, ilahi eşqin Tanrı və insan münasibətlərinin tənzimlənməsində iştirakı nədən ibarətdir? Bu suala tədqiqatın növbəti hissəsində cavab axtarmağa çalışacağıq.
Cavablandırma isə İslam dinindən başqa, Xristianlıq və Buddizmdə yeddi rəqəminin niyə müqəddəs hesab olunması müqayisəsində öz əksini tapacaq.
Ümumiyyətlə, Nizami Gəncəvinin "Yeddi gözəl" poemasında inam və etiqad kultunun işlənmə istiqamətini biz Tağı Xalisbəylinin "Nizami Gəncəvi və Azərbaycan qaynaqları" monoqrafiyasında oxumuşuq və oradakı xüsusi tərtib olunmuş cədvəldə farsca və Azərbaycan dilində günlərin adları, yeddi iqlim Şahlıqları, yeddi iqlim Şahzadələri, Günbəzin və Bəhramın geyiminin rəngləri, şahzadələrin danışdığı nağıllar, günlərə uyğun səyyarələrə rast gəlirik. Lakin həmin cədvəldə yeddi qat öz əksini tapmır, hansı ki, bir qədər əvvəldə tədqiqata cəlb olundu. Digər tərəfdən isə həmin cədvəldə Bəhramın və geyiminin rəngləri də diqqətdən yayınmır. Yaşıl rəng İslam rəngi, ən müqəddəs gün isə Cümə günü hesab olunur. Belə olduğu halda nəyə görə Xalisbəylinin tərtib ediyi cədvəldə yaşıl rəng məhz cümə gününə deyil, bazar ertəsi gününə düşür?
Yeddi rəqəminin başqa bir istiqamətinə fikir verək: Sufilikdə Məqam var və bu Məqamın 7 (tövbə, vərə, zöhd, fəqr, səbr, təvəkkül, riza) olduğu göstərilir. Kamilləşməyə doğru gedən yoldakı insanda mütləq sufilərdəki sadaladığımız bu yeddi əsas olmalıdır. Nizami Gəncəvi də "Yeddi gözəl" poemasında Bəhram Guru yeddi gözəllə (Furək, Yəqnəmaz, Nazpəri, Nəsrinnuş, Azəryun, Humay, Dürəsti) qarşılaşdırır. Belə bir sual ortalığa çıxır ki, müəllif nəyə görə əsas qəhrəmanı Bəhram Guru bu yeddi gözəllə qarşılaşdırır? Çünki bu qızların danışdıqları nağıllarda Bəhram Gurs əbir, düzlük, saf məhəbbət, bilik qazanmaq, qəhrəmanlıq kimi etik-əxlaqi dəyərləri qiymətləndirir (Baxmayaraq ki, Bəhram Gur sonda qızlardan əl çəkməli olur). Biz bu yeddi gözəllə Bəhramın qarşılaşdırılmasında bir qədər yuxarıda sadaladığımız sufilikdəki yeddi məqamın önə çəkilməsini görürük. Deməli, "Yeddi gözəl" poemasındakı hekayələr poemanın ümumi qayəsi ilə birləşərək xeyirin şər üzərində qələbəsini təsdiq etməklə, bizə bir sıra inam və etiqad kultunun açılmasına kömək edərək rənglərin və rəqəmlərin mistik aurasındakı faktları sərgiləyir.
Sədaqət
ƏSGƏROVA
Bakı
Slavyan Universitetinin
Azərbaycan
ədəbiyyatı kafedrasının müəllimi
525-ci qəzet.- 2021.- 3 noyabr.- S.16.