Amnistiya Aktı necə icra ediləcək?
Milli Məclisin noyabrın 5-də keçirilən
iclasında "8 noyabr - Zəfər Günü münasibətilə
amnistiya elan edilməsi haqqında" Milli Məclisin qərar
layihəsi müzakirə edilib. Qərar layihəsi
deputatların müzakirəsindən sonra səsə qoyularaq
bir oxunuşda qəbul edilib. Qərar
noyabrın 5-dən qüvvəyə minir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Əfv Məsələləri
Komissiyasının üzvü, Konstitusiya Araşdırmalar
Fondunun prezidenti Əliməmməd Nuriyev deyib ki, 16-17 min, bəlkə
də daha çox şəxsi əhatə edəcək bu
amnistiya aktı bugünədək qəbul edilən sayca
13-cü aktdır. Həm əhatə dairəsinə, həm
də mahiyyətinə görə bu akt böyük əhəmiyyət
daşıyır: "Müstəqillik illərindən
bugünədək 12 amnistiya aktı qəbul edilib. Bütövlükdə 1995-ci ildən bugünə
qədər qəbul edilən amnistiya aktları nəticəsində
140 minə yaxın şəxs cinayət məsuliyyətindən
və cəzadan azad edilib. Xüsusilə qeyd
olunmalıdır ki, 2007, 2009, 2013, 2016-cı illərdə qəbul
olunan Amnistiya aktının təşəbbüskarı
birinci vitse-prezident
Mehriban Əliyeva olub. Bu 4 amnistiya
aktı ümumilikdə 40 minə yaxın şəxsi əhatə
edib".
Əliməmməd
Nuriyevin sözlərinə görə, Prezident İlham
Əliyev prezidentlik fəaliyyətinə başlayandan indiyə
qədər 34 əfv sərəncamı imzalayıb ki, bununla
4 mindən artıq şəxs cəzadan azad edilib:
"Prezident İlham Əliyev imzaladığı əfv sərəncamları
ilə məhkum olmuş insanlara bağışlanmaq
imkanı, cəmiyyətdə öz yerlərini tutmaları,
layiqli həyat yaşamaları üçün şans verir. Bu, Prezident İlham Əliyevin mərhəmət və
humanizm prinsiplərinə söykənən siyasətinin,
aparılan islahatların tərkib hissəsidir. Azərbaycan Vətən müharibəsində qələbənin
ildönümünü, Zəfər gününü qeyd edəcək.
Bu məhtəşəm gün münasibətilə
qəbul olunan amnistiya aktı minlərlə insana azadlıq,
ailələrinə sevinc bəxş etmiş oldu. Zəfər Gününü minlərlə insan
evində, ailəsi ilə birgə qeyd edə biləcək".
Fond
prezidenti bildirib ki, Amnistiya Azərbaycan Respublikasının
Cinayət, Cinayət-Prosessual və Cəzaların icrası məcəlləsinin
tələblərinə uyğun olaraq cəzaçəkmə
müəssisələri, intizam xarakterli hərbi hissənin və
hərbi hissələrin komandanlığı, icra məmurları,
təhqiqat və ya ibtidai istintaq orqanları, məhkəmələr
tərəfindən tətbiq edilir. Qərarın bəndlərində
nəzərdə tutulan orqanlar amnistiyanın tətbiq edilməsi
barədə qərarları müvafiq prokurorların
razılığı ilə qəbul etməli olduğu qeyd
olunub: "Tədqiqat və ibtidai istintaq orqanları amnistiya tətbiq
edərkən Azərbaycan Respublikası cinayət - prosessual məcəlləsində
nəzərdə tutulan cinayətlərin təqibinə xitam
verilməsi qaydalarına riayət etməlidir. Eyni
zamanda, Azərbaycan Respublikası cinayət-prosessual məcəlləsinin
41.2 ci maddəsinə müvafiq olaraq barəsində amnistiya tətbiq
edilən şəxsin razılığı
alınmalıdır. Bu, çox vacib bir məsələdir.
Təqsirsizlik prezumpsiyası deyilən bir
prezumpsiya var. Təqsirsizlik prezumpsiyası cinayətin törədilməsində
təqsirləndirilən hər bir şəxsin, onun təqsiri
qanunla nəzərdə tutulan qaydada sübuta yetirilməyibsə
və bu barədə məhkəmənin qanuni qüvvəyə
minmiş hökmü yoxdursa, təqsirsiz sayılmasını
nəzərdə tutan hüquqi prinsipdir. Hər
kəsin təqsirsizlik prezumpsiyası hüququ var və bunu tələb
etmək hüququ da. Amnistiya aktının
tətbiq edilməməsi və ya düzgün tətbiq edilməməsi
ilə əlaqədar şəxsin Azərbaycan
Respublikasının Cinayət-Prosessual Məcəlləsi ilə
müəyyən edilmiş qaydada şikayət etmək
hüququ da var".
Əliməmməd
Nuriyevin sözlərinə görə, amnistiya aktı 4 ay
müddətində icra olunmalıdır: "Ancaq bu o demək
deyil ki, amnistiyanı tətbiq edən orqanlar bu müddəti gözləməlidir. Xeyr. Burada hər seydən əvvəl,
daha sürətli amnistiya aktının tətbiq edilməsi zərurəti
var. Çünki bu akt qəbul edilən andan qüvvəyə
minir. Bu qanunun tətbiqi ilə
bağlı məsələlərə xüsusi diqqət
yetirilməli və amnistiya aktı vaxtında icra olunub
başa çatdırılmalıdır. Ötən
illərin təcrübəsinə nəzər yetirsək
görərik ki, hətta bəzi amnistiya aktları 3 ay
müddətində icra olunub. İnanıram ki, bu il ən geci 4 aya bu proses tamamilə başa
çatdırılacaq. Burada bir məqamı da
xüsusi olaraq qeyd etmək istəyirəm. Əgər aktın tətbiqi müddəti tam
başa çatandan sonra şikayətlər olarsa, onlara da
mütləq baxılmalıdır. Bu
şikayətlərə baxılması müddəsi isə
cinayət prosessual qanunvericiliyin tələblərin uyğun
olaraq müəyyənləşdirilir".
Fond prezidenti qeyd edib ki, amnistiya tətbiq edilərkən
məhkumun şəxsi işi öyrənilməli və
amnistiyanın tətbiqi məsələlərinin həlli
üçün zəruri sənədlər amnistiyanın tətbiqi
barədə qərara əlavə edilməlidir. Amnistiyanı
tətbiq edən orqanlar amnistiyanın tətbiqi barədə
qərar qəbul edilməsi üçün zəruri sənədləri
müvafiq orqanlardan tələb etməyə
haqlıdırlar. Bu sorğular dərhal icra edilməlidir:
"Barələrində amnistiya tətbiq olunaraq cəza
çəkməkdən azad edilən vərəm xəstəliyinə
tutulmuş şəxslər qanunvericiliklə müəyyən
edilmiş qaydada səhiyyə orqanlarının nəzarəti
ilə 10 gün müddətində yaşayış yeri
üzrə vərəm əleyhinə tibb müəssisələrində
qeydiyyata alınır və müalicələrini davam etdirirlər".
Əliməmməd Nuriyevin sözlərinə əsasən,
amnistiya aktının tətbiq edilməsi ilə bağlı
müraciətlər qanunvericiliyə uyğun olaraq müvafiq
qurumlar tərəfindən hazırlanıb təqdim edilir. Eyni zamanda,
ayrı-ayrı şəxslər də, cinayət məsuliyyətinə
cəlb olunanlar, məhkumların vəkilləri də cəza
çəkənlərə amnistiyanın tətbiq edilməsi
üçün müraciət edə bilər. Burada hər hansı bir məhdudiyyət yoxdur.
Əliməmməd Nuriyev bildirib ki, aktın 9 bəndi amnistiya tətbiq edən şəxslərin dairəsini müəyyən edib. Zəfər Günü münasibəti ilə hazırlanan və qəbul olunan amnistiya aktı şamil edilən şəxslərin sayına, cinayətlərin və cəzaların əhatə dairəsinə görə ən böyük Amnistiya aktıdır: "Heç şübhəsiz ki, bu aktı hazırlayan şəxslər və qurumlar peşəkardırlar. Məlumat bazaların həmin şəxslərdə olması aktın tətbiq ediləcəyi dairələri daha dəqiq müəyyən etməyə imkan verib. Bu amnistiya aktına məzmununa nəzər saldıqdan görərik ki, əvvəlki aktlarla müqayisədə bu dəfə aid ediləcək kateqoriya şəxslərin dairəsi daha da genişləndirilib. Vətən müharibəsində və Azərbaycanın suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün qorunması uğrunda aparılan digər döyüş əməliyyatlarında iştirak etmiş şəxslər, habelə bu müharibədə və döyüş əməliyyatlarında həlak olan və ya xəbərsiz itkin düşən şəxslərin yaxın qohumları, Vətən müharibəsində və Azərbaycanın suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün qorunması uğrunda aparılan digər döyüş əməliyyatlarında iştirakla əlaqədar, habelə digər xüsusi xidmətlərə görə Azərbaycan Respublikasının orden və medalları ilə təltif olunan şəxslərə də akt şamil olunur. Akta Vətən müharibəsi və digər döyüş əməliyyatları bəndi əlavə edilib. Əvvəllər döyüş əməliyyatlarında iştirak etmiş şəxslərlə bağlı məsələ açıq qalırdı. Əvvəlki amnistiya aktlarında bu məqam qeyd olunmamışdı. Bu amnistiyada isə öz əksini tapıb. Xocalı soyqırımında əlil olan şəxslər, həlak olan və ya xəbərsiz itkin düşən şəxslərin yaxın qohumları na da amnistiya tətbiq ediləcək. Bu aktda Azərbaycan Respublikasının, habelə keçmiş SSRİ-nin Silahlı Qüvvələri tərkibində beynəlmiləl borcunu yerinə yetirmiş və ya sülhməramlı əməliyyatlarda iştirak etmiş şəxslər, həmçinin, həmin vəzifələrin yerinə yetirilməsi ilə əlaqədar həlak olan və ya xəbərsiz itkin düşən şəxslərin yaxın qohumlarına da akti tətbiq olunacaq. Məlumdur ki, Azəbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra Azerbaican Silahlı Qüvvələri bir çox sülhməramlı əməliyyatlarda iştirak edib. Bu kateqoriyanın da əlavə edilməsi çox önəmlidir. Amnistiya yalnız həbsdən azad etməni deyil, həm də cəzanın müddətinin azaldılmasını ehtiva edir. Belə ki, 3 ildən artıq olmayan müddətə azadlıqdan məhrum etmə cəzasına məhkum olmuş şəxslərin cəzası 6 ay azaldılacaq. Bu maddənin 3 mindən çox şəxsi əhatə edəcəyi proqnozlaşdırılır".
Fond prezidenti vurğulayıb ki, bu aktda məhdudiyyətlərin miqyası çox kiçikdir: "Aktın ikinci hissə məhdudiyyətlərin dairəsini dəqiq göstərilir. "Amnistiya aktlarının tətbiqinin məhdudlaşdırılması haqqında" Azərbaycan Respublikasının 1994-cü il 24 fevral tarixli 793 nömrəli Qanununda nəzərdə tutulan şəxslər barəsində amnistiya tətbiq edilmir. Məsələn, təhlükəli və ya xüsusilə təhlükəli residiv yaradan cinayətlərə görə məhkum olunmuş şəxslər və sair. Əlbəttə ki, amnistiya aktlarına xüsusi ağır cinayətlər törətmiş şəxslər düşmürlər. İstənilən amnistiya aktında məhdudiyyətlər olmalıdır. Bu məhdudiyyətlər ona görə olmalıdır ki, cəmiyyətdə kriminal vəziyyət gərginləşməsin. Terror əməllərinə yol verənlər, vətənə xəyanət etmiş şəxslər, müharibə cinayətlərinə yol verənlər, insanlıq əleyhinə cinayət törədənlər, narkotacirlər amnistiya aktına düşmürlər. Bu, kriminal durumu pisləşdirə bilər. Ancaq bəzi maddələr var ki, onlara amnistiya aktının tətbiqi ilə bağlı məhdudiyyətlər sırasında olması müzakirə edilə bilərdi. Məsələn, nəqliyyat cinayətləri ilə bağlı məsələlər və sair. Yaxşı olardı ki, bu amnistiya aktı ilə bağlı da vətəndaş cəmiyyəti nümayəndələri ilə də müzakirələr aparılardı. Çünki bizim də bununla bağlı təşəbbüslərimiz olub. İnanıram ki, gələcəkdə amnistiya aktlarının qəbulu ərəfəsində ictimai müzakirələr olacaq. Əsas odur ki, bu akt nəticəsində minlərlə şəxs cinayət məsuliyyətindən və cəzadan azad ediləcək. Ümid edirəm ki, amnistiya aktı çərçivəsində təkrar azadlıq hüququ qazanan insanlar bir daha səhvə yol verməyəcək və dövlət üçün faydalı vətəndaş olacaqlar. Bu ədalətli yanaşmadan doğru-düzgün nəticə çıxaracaqlar".
Komissiya üzvü deyir ki, indiki amnistiya aktı da yaşı 65-dən yuxarı kişilərə, 60-dan yuxarı qadınlara şamil olunub: "Düşünürəm ki, bu amnistiya aktından bəzi istisnalar olmaqla hər kəsə bir pay düşür. Çünki amnistiya aktında təkcə cinayət məsuliyyətindən azad etmə yox, cəzanın azaldılması da mümkündür. Bu, həm də cəzaçəkmə müəssisələrinin idarəedilməsi prosesini də asanlaşdırır. Çünki məhkumların sayının azaldılması cəzaçəkmə müəssisələrində idarəetməyə təsir göstərir və islah meyillərini gücləndirir. Nəticədə məhkum olunmuş şəxslərdə amnistiya hər zaman bir motivasiya yaradır, onları pis əməllərdən çəkindirir".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2021.- 6 noyabr.- S.9.