"Pro",
yoxsa "contra"?!
Yazının sərlövhəsi
F.M.Dostoyevskinin "Karamazov qardaşları" romanından
götürülüb
Son vaxtlar tez-tez məndən soruşurlar ki,
yazılarındakı bu retro havası, daha çox dünənə,
"köhnə" əsərlərə maraq nədən
qaynaqlanır?
Nə üçün sən də hamı kimi çağdaş ədəbi-bədii
proseslərdən ilhamlanıb, dəbdə olan mövzulara
girişib müasir dövrün yazarı (Məşədi
İbad demişkən, "obrozovolskisi" - Ə. H.) imici
qazanmağı arzulamırsan?
İndi
Zülümov demişkən, hamıya birdən cavab vermək istəyirəm.
Əvvəla,
yazmalı olsam, əlbəttə ki, cavan-yaşlı dəyərli
simaları, onların yaratdıqları dəyərli əsərləri
çıxmaq şərti ilə daha çox konyunktura, spekulyasiya üzərində
qurulmuş psevdoədəbiyyatdan, psevdosənətdən
yazmalıyam. Hər halda əksər TV
kanallarının, ədəbiyyat və mədəniyyət
saytlarının, mətbuat orqanlarının "ədəbi-mədəni
siyasəti" başqa cür düşünməyə əl
yeri qoymur. Bu gün əlinə qələm alan şəxslərin,
film çəkən rejissorların, təlxəklikdən
başqa heç nə bacarmayan aktyorların, musiqimizi
aparıb yad ənənələrin
"quyruğuna" bağlayan müğənnilərin, bəstəkarların
əksəriyyəti yeni ədəbiyyatın, yeni musiqinin,
yeni kinonun məhz onlardan başlaması xülyasında məst
olub çox vaxt klassiklərimiz barəsində
ağızlarına gələni danışırlar və
onlar üçün belə bir imkan yarandığı
mühitdə mənim bu proseslərə protestim ən
yaxşı halda Don Kixotun "sayıqlamalarından" o
yana keçməyəcək.
İkincisi
və ən başlıcası, biz tam əminikmi ki, dünənimizin
ədəbi, mədəni təcrübəsi, klassik ədəbi
irsimiz, klassik musiqimiz, estrada sənətimiz,
mahnı və rəqs ifaçılığımız
düzgün təhlil olunub, bu cür çoxsahəli, zəngin
irs öz obyektiv qiymətini alıb?
Şəxsən
mən buna əmin deyiləm, çünki hələ ötən
əsrin 60-cı illərindən etibarən Azərbaycandan kənarda
sənət, ədəbiyyat dövrün tələblərinə
uyğun yeni elmi, estetik meyarlarla araşdırılarkən
bizim bəzi ədəbiyyatşünaslar mərhum Arif
Əmrahoğlunun təbirincə desək,
yazıçılarımızın əlinə qırmanc
verib sinfi düşmənləri qırmanclatmaqla məşğul
idilər və belə bir illüziya yaradırdılar ki, sənətkarın
yeganə missiyası elə budur.
Ədəbiyyat dərsliklərində guya sinfi ziddiyyətləri
görüb öz əsərlərində əks etdirməmələrinə
görə Nizaminin, Füzulinin, Q.Zakirin, M.F.Axundovun,
H.Cavidin... dünyagörüşlərinin məhdudluğu
barədə yazılan düşük abzasları
xatırlayırsınızmı? O vaxtlar fərqinə varılmırdı
ki, bizlər belə sarsaq təhlil metodunu "təkmilləşdirməklə"
məşğul olanda, folklorşünaslarımız hətta
bayatılarda belə ictimai-siyasi motivlər axtaranda, yaxud
Q.Qarayev başıbəlalı simfoniyalarında "mücərrədliyə,
formalizmə yuvarlandığına" görə
"döyüləndə", Vaqif Mustafazadə
"muğamlarımızı aparıb cazın quyruğuna
bağladığına" görə söyüləndə,
S.Bəhlulzadə "realizmə arxa çevirib burjua cərəyanlarına
meyl etdiyinə görə" qınananda V.Proppun 28
yaşında yazdığı "Sehirli nağılın
morfologiyası" kitabı
müxtəlif dillərə tərcümə olunub L.Stross
kimi dilçiləri sözün yaxşı mənasında
heyrətləndirir və təəccübləndirirdi; bədii
əsərə yanaşmanın, onun təhlilinin yeni elmi-nəzəri
metodlarını əks etdirən nəzəriyyələr
artıq dünya estetik fikrində ön mövqelərə
keçmişdi; S.Bəhlulzadənin əsərlərindən
birinin Bakıdakı ucuz restoranın divarını bəzədiyini
görən Qərb sənətşünaslarından biri
"Bu əsər dünyanın ən məşhur muzeylərini
bəzəməlidir" - deyib təəccübdən az qala
ağlını itirmək dərəcəsinə
çatmışdı.
Məgər
26 yaşında dünya simfonik musiqisində inqilab edən, təkəbbürlü
Qərb musiqişünaslarını Şərq musiqi təfəkkürü
barədə söylədikləri bəsit fikirlərə
düzəliş etmək zorunda qoyan F.Əmirovun, dirijorluq sənətini
estetik hadisəyə çevirib onu xoreoqrafiya (!), heykəltəraşlıq
(!), aktyorluq (!), rəssamlıq (!) sənətləri ilə
sintez edən maestro Niyazinin yaradıcılığını
layiqincə tədqiq etmişikmi? Birmənalı şəkildə
deyirəm ki, yox! "Torpağına
bağlı sənətkar, "Əsərləri xalq
yaradıcılığı bulağından su içən
bəstəkar" və bu kimi digər dişsiz ifadələrin,
köhnə bayatıların sənətə nə dəxli
var axı?
Sözümün
canı budur ki, elmi-nəzəri fikrimizi dünya ədəbiyyatşünaslıq
və sənətşünaslıq elmlərinin qabaqcıl təmayüllərinə
kökləməsək, estetik fikrimiz nadanlıq girdabından
xilas olmasa, bizlər öz dahilərimizin əsl qiymətini
verə bilməyəcək, "ustalıqla
yazmışdır", "məharətlə əks
etdirmişdir", "incəliklərinə
varmışdır" kimi mənasız
ibarələri saqqız kimi çeynəyəməyimizə
davam edəcək, bəzi cavan "ədiblərimiz" isə
Mirzə Cəlili, Sabiri millətin natamamlıq kompleksinin tərənnümçüsü
kimi inkar etmələrində, Axundovu "rus casusu"
adlandırmalarında, bir-iki partiya şeiri yazan Sovet
dövrü şairlərini satqınlıqda
suçlamaqlarında olacaqlar.
Mən klassik mühafizəkar deyiləm və müasir
dünya ilə ayaqlaşmağın zəruriliyini də
yaxşı dərk edirəm. Amma bu, artıq çıxdaş
olmuş dəyərlərin ardınca qaçmaq deyil axı!
Bizdən tələb olunan sənətə,
yaradıcılığa yeni rakurslardan yanaşmaq, bunu daha
effektiv metodlarla qiymətləndirmək
bacarığıdır. Xüsusilə
qloballaşma adı altında xalqların milli
yaddaşının yuyulmasına, sənətin sərhədlərinin
genişləndirilməsi bəhanəsi ilə onu öz
stixiyasından uzaqlaşdırıb siyasi təbliğat,
ideoloji təzyiq vasitəsinə çevrilməsinə
yönəli oyunların getdiyi indiki dövrdə bu məsələ
xüsusilə aktualdır. Ağına-bozuna
baxmadan Qərbin ardınca sürünmək yox, yaxşı
mənada Qərbin diqqətini Azərbaycana yönəltməyə
çalışmaq lazımdır. Yaxın
keçmişimizdə bunu bacaran sənətkarlarımız
olub axı.
Son vaxtlar Azərbaycan ədəbiyyatında, incəsənətində
postmodernizm mifi ətrafında yeni bir ajiotaj yaranıb. Yerindən
duran posmodernist görünmək istəyir. Guya sənətin, yaradıcılığın
yeganə meyarı bundadır. Bu
anlayışın mənasının heç onda birini
anlamayanlar belə moda xatirinə postmodernist rolu oynamaq istəyir,
"bizə qədərki irsə hücum!" şüarı
ilə silahlanıb "yeni" ədəbiyyat yaratmaq
eşqi ilə çabalayırlar. Bəs
dedikləri, etdikləri nədir? Sən
demə, postmodernist olmaq bütün janrları, bir-biri ilə
əlaqəsi olmayan mövzuları, indiyə kimi
yaradılmış əsərləri bir qazana töküb
qarışdırmaq imiş - alınan horra olacaq postmodernist əsər.
Postmodernizmi bu cür nadancasına
anlamağın nəticəsidir ki, ədəbiyyatımızın
bir çox şah əsərləri dönüb məsxərə,
istehza predmetinə və bu qıy-qışqırıqda əsl
posmodernistlərin səsi zorla eşidilir.
Yaxşı
ki dünya ədəbiyyatında, incəsənətində
gedən proseslərin işıqlı və kölgəli cəhətlərini
dərindən bilən Elçin, Anar, Kamal Abdulla kimi söz
ustalarımız, Niyazi Mehdi kimi filosofumuz, Rüstəm Kamal, Məti
Osmanoğlu, Elnarə Akimova, Əsəd Cahangir... kimi ədəbiyyatşünaslarımız,
İlqar Fəhmi kimi cavan yazıçımız, onların
ortaya qoyduğu əsərlər, dedikləri söz var,
yoxsa...
Postmodernizm dəbə minəndən sonra bizim də bəzi
adəbiyyat nəzəriyyəçiləri bu
anlayışın mənasını açmaq, onun nəyi
bildirdiyini incələmək üçün adda-budda
yazılar yazdılar. Amma şəxsən mənim fikrimcə,
həmin yazılardan çıxış edib bu cərəyanın
ədəbi-estetik mahiyyəti, onun meydana gəlməsini zərurətə
çevirən amillər barədə dolğun təsəvvür
əldə etmək olmur. Çünki məsələyə
elmi-nəzəri müstəvidə yox, hər kəsin öz
şəxsi zövqü (zövqsüzlüyü desək,
daha doğru olar)
kontekstində baxılır. Ən qəliz
məsələ isə klassik irsə, indiyədək yaranan əsərlərə
- istər bədii ədəbiyyatda, istərsə də incəsənətin
müxtəlif sahələrində olsun - münasibətin
hansı prinsiplərlə qurulmasının məntiqi ilə
bağlıdır. Dəqiq elmi-nəzəri meyara əsaslanan
araşdırmalar olmadığına görə bu problem bir
növ özfəaliyyət zövqü, səriştəsi
ilə çözülür, klassik irsin inkarı, mütləq
dekonstruksiyası kimi yanlış təsəvvürlərə
yol açılır, unudulur ki, dəqiq konturları olmayan
formalar, janrları bir forma daxilində əritmək əslində
formasızlıq (!), əlaqəsiz mövzuları mexaniki
şəkildə bir-birinə calamaq - predmetsizlik deməkdir və
belə anormal hallar heç bir vəchlə yeni ədəbiyyatın
yaranmasının şərti ola bilməz. Postmodernizmi
yalnız forma əlamətlərində, planında axtarmaq,
süjet dağınıqlığını, sistemsizliyini və
məntiqsizliyini yenilik kimi qələmə vermək cahillikdən
başqa bir şey deyil, çünki posmedernizm forma yox, təfəkkür,
düşüncə hadisəsidir, sənətkarla reallıq
arasındakı münasibətlərin xarakterini şərtləndirən,
dəqiq kriteriyalara söykənən ədəbi-bədii
hadisədir və ən əsası, onun strateji niyyəti
klassik irsin inkarı, məsxərəyə qoyulması yox,
onunla yaradıcı dialoq üzərində qurulub. Məqsəd o deyil ki, biz köhnə irsi guya yeniliyə
aparan yoldakı əngəl kimi zərərsizləşdirək,
köhnə janrları gərəksiz formalar,
süjet-kompozisiya elementlərini lazımsız ünsürlər
kimi ədəbi təcrübədən süpürüb
ataq. Məqsəd odur ki, bütün bu elementlərə
yeni estetik düşüncə müstəvisində, yeni
rakurslardan baxaq, reallaşmamış imkanları üzə
çıxaraq, əvvəlki əsərlərin necə deyərlər,
tərs üzünü çevirib möhkəmliyini yoxlayaq, ənənəvi
mövzulara alternativ yanaşma sərgiləyib tanış qəhrəmanları,
mövzuları, süjetləri başqa qiyafədə
"dirildək".
Bizdə
dekonstruksiya anlayışı da çox vaxt düzgün
yozulmur, bu, əvvəlki
strukturun tamamilə dağıdılması və yenidən,
necə gəldi yığılması kimi başa
düşülür, sistemsizlik, dağınıqlıq,
süjetdə "labirint" effekti dekonstruksiyanın
xaraktetik xüsusiyyətləri kimi qələmə verilir. Halbuki dekonstruksiya da dəqiq məqsədə xidmət
etməli, auditoriyaya yeni bədii informasiya ötürmək
vasitəsinə çevrilməlidir. Mən ötən
yazılarımın birində İlqar Fəhminin "Koroğlu"
dastanının dekonstruksiyası üzərində qurduğu
romanları barədə fikirlərimi qismən
bölüşmüşdüm. Onları təkrar etmək
istəmirəm, sadəcə əlavə edim ki, Koroğlunun
mifləşmiş (və real insana oxşamayan)
obrazını dastan xronptopundan ayırıb real həyata, adi
insani münasibətlər dairəsinə gətirməsi
İlqara bir tərifdən Koroğlunu güclü və zəif
cəhətləri ilə bir yerdə təbii həyat
stixiyasında təsvir etmək və beləliklə, onu bizə
yaxınlaşdırmaq, digər tərəfdən isə nəsrimizdə
ilk tarixi detektivlər yaratmaq imkanı verdi.
Bu yazını da yazıçının daha bir
maraqlı əsəri - "Müsibəti-Fəxrəddin,
yaxud hər şey tərsinə" pyesi haqında fikirlərimi
bölüşməklə tamamlamaq istəyirəm.
Bu pyes adından da
göründüyü kimi, N.Vəzirovun məşhur faciəsinin
tərs perspektiv üsulu ilə dekonstruksiyası üzərində
qurulub, yəni İlqar əsəri bir növ söküb,
onun süjetini tamam başqa nizamda - əvvəlki nizama tərs
proyeksiya üsulu ilə yığmaqla Qərbdə təhsil
alıb öz vətənlərinə qayıdan gənc
ziyalılarla yerli əhalinin həyat tərzi, davranış
mədəniyyəti arasındakı qarşıdurma
mövzusuna N.Vəzirovdan fərqli
tamam ayrı bir baxış sərgiləyib. N.Vəzirovun təqdimatında təhsil alaraq kamilləşən,
mütərəqqi ideyalarla silahlanıb öz kəndlərinə
də yeniliklər etmək istəyən Fəxrəddinlər
cəhalətin qurbanı olur. İlqar isə valın o biri
üzünü çevirir, Fəxrəddinləri cəhalətin
yox, məhz yad məmləkətlərdə yiyələndikləri
və öz xalqının mentalitetinə yabançı olan
yad əxlaqın, davranış tərzinin qurbanı kimi
yaradır. Müəllifin maraqlı, intriqalı süjet,
dialoqlar qurmaq, personajların psixologiyasını, ruhi aləmini
dərindən əks etdirmək bacarığı bu pyesdə
də diqqəti cəlb edir. Lakin ən
maraqlısı İlqarın uzun illər Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
hökm sürən "cəhaət-tərəqqi"
qarşıdurması paradiqmasına yeni rakursdan baxıb onun
çatdırdığı məna yükünün alt
qatlarında olanları üzə çıxarmasında, yəni
bu düşüncə tərzinin əvvəlki kimi ideoloji
yox, mənəvi-əxlaqi tərəflərini kəşf etməsindədir.
"Nə üçün biz kənardan gələn
hər şeyi ağına-bozuna baxmadan tərəqqi,
inkişaf göstəricisi kimi dərhal qəbul etməli, əsrlər
boyu formalaşan mənəvi-əxlaqi dəyərlərimizi
onlara qurban verməliyik?" - öz dostunun - Fəxrəddinin
ailə namusuna məhz Avropasayağı təcavüz etdiyinə
görə yaxın qohumu İskəndərin qətlinə fərman
verən ağsaqqalın söylədiklərinin məzmununu əks
etdirən bu sözlər elə bu gün də aktual səslənmirmi?..
Əlisəfdər
Hüseynov
525-ci qəzet.- 2021.- 12 noyabr.- S.13.