Fərəc Fərəcovun ədəbi yaradıcılıq
dünyası
Azərbaycan ədəbi-bədii yaradıcılıq məkanında
Fərəc Fərəcovun
özünə məxsus
yeri var. Akademik İsa Həbibbəylinin belə bir fikri
mənim gəldiyim bu qənaəti dəqiq təsdiqləyir:
"Bədii və publisistik yaradıcılıq
fəaliyyəti Fərəc
Fərəcovun taleyi və tərcümeyi-halıdır".
Akademikin bu qənaətə gəlməsi
iki mühüm fakta söykənir: birincisi, İsa Həbibbəyli kimi ədəbiyyata, publisistikaya
elmi istiqamətdən
ustad alim münasibətində olan
bir insan Fərəc Fərəcovu
hələ Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Naxçıvan
filialında bir kursda oxuduqları zamandan tanıması; ikincisi, onun elə bu çağdan
başlayan yaradıcılığına
bir dost kimi yaxından bələd olması!
Doğrusu, məni Fərəc
müəllimə yaxınlaşdıran
və onun yaradıcılığına ayrıca
diqqət çəkməyimə
akademik İsa Həbibbəylinin daha bir fikri sövq
etdi: Fərəc Fərəcov "ictimai-ədəbi
mühitdə qazandığı
uğurlara görə
bədii-publisist yazıları
ilə qazandığı
imicə borcludur".
Fərəc müəllimlə ilk tanışlığımızdan sonra biz bir-birimizlə kitab mübadilələri
etməyə başladıq.
Amma bu işdə Fərəc müəllim
daha etibarlı oldu. İndi mənim yazı masamın üstündə
onun illər öncə mənə hədiyyə etdiyi neçə-neçə kitabı
var. Bu kitablar içərisində
onun publisistikasını
ifadə edən "Yayçı soyqırımı",
"Sənət məbədinin
sənətçiləri", "Jurnalist" kimi bir neçə əsəri var. Bu kitablara,
kitablardakı tematikaya
baxıram və hiss edirəm ki, Fərəc müəllimin
bədii yaradıcılığındakı
tematika zənginliyi onun publisist kimi fəaliyyətindən
qaynaqlanır. Ümummilli liderimiz
Heydər Əliyevin Vətənə olan sevgisinə həsr etdiyi "Sən olmasaydın" əsərinin
özü nəinki onun müəllifinə, hətta yaradıcı oxucuya da maraqlı
mövzular verir.
Fərəc müəllimin "Müstəqillik
yollarında", "Elə
bağlıyam", "Hekayələr",
"Cavabsız sevgi",
"Ömür bir nağıldır", "Aydın
sabahlar" və s. bədii əsərlərini
təqdim edən kitablarının hər birindəki Vətənə
bağlılıq, 30 illik
torpaq həsrətimizin
ifadəsi, bu həsrətin bir gün sona yetəcəyinə
ümid motivləri həm də yüksək bədii tapıntılarla qələmə
alınmışdı.
Mən bu kitabların hamısının
zaman-zaman oxucusu olmuşam və haçansa o kitablardakı
yaradıcılığı ümumiləşdirib ciddi
bir yazı ortaya qoymaq keçirdi
fikirimdən. Belə bir yazının formatı haqqında düşündüyüm günlərdə
əlimə bir kitab düşdü: filologiya elmləri doktoru Salidə Şərifovanın "Fərəc
Fərəcov yaradıcılığının
problematikası, janr müxtəlifliyi və bədii xüsusiyyətləri".
Elə kitabın adındaca Salidə xanımın bir filoloq-alim, tədqiqatçı kimi Fərəc müəllimin
yaradıcılığına polifonik-çoxistiqamətli cəhətdən
yanaşdığı aydın
olur. Elə tədqiqatın mündəricatında
da birinci fəsil Fərəc Fərəcovun publisist yaradıcılığına aiddir.
Hər şeydən
əvvəl akademik İsa Həbibbəylinin bu kitaba yazdığı
giriş sözünün
səmimiliyini qeyd etmək istərdim. İsa Həbibbəyli bu giriş sozündə Fərəc müəllimlə
hələ tələbəlik
illərindən dost olduqlarını,
onun ədəbi-bədii
yaradıcılığa hardan,
haçan başladığını,
bu sahədə uğurlarının necə
meydana çıxdığını,
hətta ictimai, rəsmi əmək fəaliyyətini qələmə
alır. Bu kitabın
ideyasını da Salidə xanıma özü verdiyini qeyd edir. İdeyanı İsa müəllim
özü verir.
Amma ideya hər şey deyil axı! Akademik kitaba giriş sözündə Salidə
Şərifovanın ən
azı bu kitabdakı elmi bacarığını yüksək
qiymətləndirir və
elə bu giriş sözündəcə
elmi düşüncə
sahiblərini əsərə
istiqamətləndirir.
Fərəc Fərəcovun yaradıcılıq
dünyasını bütün
istiqamətləri ilə
işıqlandıran bu
kitab beş
mühüm fəsildən
ibarətdir.
Tədqiqatın birinci fəsli, doğru olaraq, Fərəc müəllimin
publisistikasından bəhs
edir. Ona görə doğru
hesab edirəm ki, Fərəc Fərəcov yaradıcılığa
məhz publisistika ilə başlamış və indi də
bu sahəni vacib bir yaradıcılıq
istiqaməti kimi fəal şəkildə davam etdirir. Burada ilk növbədə Fərəc
Fərəcovun bədii
publisistikası, daha sonra elmi publisistikası
araşdırılır. Salidə Şərifova yazıçı-jurnalistin "Sən olmasaydın",
"Çətin günlərdə",
"Tanrı istəyi,
tanrı qisməti",
"Zaman ötdükcə
gözümüzdə ucalan
dahi" və daha bir neçə
kitabında Heydər Əliyevin, Prezident İlham Əliyevin Vətən, dövlətçilik,
xalq qarşısındakı
xidmətlərini təhlil
edir. Tədqiqatçı bu əsərlərdəki
publisistikanı həm
də ona görə elmi publisistika kimi qiymətləndirir ki, həmin əsərlərdə
qoyulan mövzu tarix, zaman və
müasirlik qovuşağında
rəhbər gücünün,
bu iradənin inkişafa, dövlətçiliyə
tətbiqində elmi baxışa istiqamətləndiyini
nəzərdə tutur.
Əsərin ikinci fəsli Fərəc Fərəcov
nəsrinin problematikası,
janr müxtəlifliyi
və digər bədii xüsusiyyətlərini
araşdırır. Burada yazıçının hekayə,
esse, povest, iri formatlı janrlar, avtobioqrafik faktların təxəyyüllə
uzlaşması kimi maraqlı elmi yanaşmalar var. Mən əsərin bu məqamlarında yazıçının
"Aydın sabahlar",
"Ömür bir nağıldır" kimi
əsərlərinə - romanlarına
diqqət çəkmək
istərdim. Tədqiqatçının
yüksək qiymətləndirdiyi
bu romanlardan birinin həmin əsərin kitab formatında nəşrindən
dərhal sonra -
2014-cü ilin oktyabrında
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyindəki təqdimatını
xatırlayıram. Bu təqdimatda
şairlər Adil Cəmil, Qulu Ağsəs, yazıçılardan
Elçin Hüseynbəyli,
Mustafa Çəmənli və
başqalarının səmimi
sözləri, ədibin
əsərlərinə dəqiq
qiymətləri indinin
özündə də
yadımdadır. Elçin Hüseynbəylinin
fikrincə, Fərəc
Fərəcovun hekayələrindən
Əbdürrəhim bəyin,
Mirzə Cəlilin ətri gəlir. Qulu Ağasəsin fikrincə,
Fərəc müəllim
sözə nəzakətlə,
yüksək mədəniyyətlə
yanaşır. Mustafa Çəmənli
üzünü "Ömür
bir nağıldır"
romanının müəllifinə
tutaraq "kitabınızın
hər sətrində
səmimiyyət gördüm"
- deyir.
Mən müasir
Azərbaycan ədəbiyyatında
özünü çoxdan
təsdiqləmiş bu
şair və yazıçıların sözlərini
niyə misal gətirdim? Çünki haqqında söhbət
açdığım kitabın
müəllifi Salidə
Şərifova bütün
araşdırması boyunca
Fərəc Fərəcovu
məhz bu aspektlərdən qiymətləndirmişdir.
Əsərin üçüncü fəslində Fərəc Fərəcovun poeziya yaradıcılığı ətrafında təhlillər gedir və ədibin kiçik poetik formalardakı əsərləri, poema yaradıcılığı, sərbəst şeirdəki nümunələri kimi faktlar qabardılır. Araşdırmada belə bir məsələ xüsusi qoyulur ki, Fərəc Fərəcov istər publisistikasında, istər nəsrində, istərsə də poeziyasında həmişə aktual mövzuları qələmə alır. Və həm də belə bir cəhət vurğulanır ki, ədibin əsərlərinin hamısında onun öz obrazı da aydın görünməkdədir. Bu mənada Salidə xanımın Fərəc müəllimin "Müstəqillik yollarında" poemasına elmi yanaşmasından bir misal: "Həm heca vəznində, həm də sərbəst şeir formasında qələmə alınmış "Müstəqillik yollarında" poemasında qəhrəmanın keçirdiyi hiss və həyəcanlar, onun iştirak etdiyi hadisələr təsvir edilmişdir. Poemada həyat hadisələrinin doğurduğu hiss və duyğuların ifadə edilməsilə bərabər, əsərin mətnində müəllifin məxsus olduğu xalqın kosmologiyasının əks etdirilməsi də diqqəti cəlb edir". Müəllif öz təhlillərində əsərdəki belə bir məsələyə diqqəti cəlb edir ki, poema Cümhuriyyətin yaranma tarixi, müstəqilliyin keçdiyi yollar və nəhayət, Heydər Əliyevin yeni müstəqilliyimiz uğrunda fəaliyyəti, Prezident İlham Əliyevin bu müstəqilliyi necə inkişaf etdirməsi kimi real faktların poetik formatda ifadəsi müəllifin qürurundan doğan hisslərə çevrilir.
Daha sonrakı - beşinci fəsildə Fərəc Fərəcovun nəşr olunmuş digər kitablarındakı əsərlərin janr sistemi, həmin kitabların müasir səviyyədə tərtibatları kimi mövzulara diqqət yetrilir.
Sonda mən bir
daha akademik İsa Həbibbəylinin Salidə
xanımın əsərinə yazdığı ön sözə qayıtmaq istərdim: "Təqdim
olunan monoqrafiya
yaradıcılığı az tədqiq
və təbliğ olunmuş Fərəc
Fərəcovun ədəbi portretini
açıb göstərən əhəmiyyətli elmi oçerklərdən ibarətdir. Tanınmış yazıçı-publisist Fərəc
Fərəcov haqqında yazılmış kitab
əməlləri və əsərləri ilə özünü həyatda və ədəbiyyatda
təsdiq etmiş təmkinli Azərbaycan
ziyalısı və özünəməxsus xidmətləri
olan yazıçı-publisist Fərəc
Fərəcovun yaradıcılıq fəaliyyətinin
"danışan dili, elmi
dərkidir".
Cahangir Məmmədli
525-ci qəzet.- 2021.- 12 noyabr.- S.12.