Sönməz ədəbiyyat günəşi:
Nizami Gəncəvi
Azərbaycan xalqının bəşər
mədəniyyəti xəzinəsinə
bəxş etdiyi böyük ədəbi şəxsiyyətlərdən biri olan görkəmli
şair və mütəfəkkir Nizami Gəncəvi ölməz
əsərləri ilə
dünya şöhrəti
qazanıb. Nizami Gəncəvinin adı
dünya ədəbiyyatının
ən görkəmli klassikləri sırasında
çəkilir. Şərqdən doğan ədəbiyyat günəşi olan Nizami Gəncəvi
(1141-1209) özünün böyük
və əbədiyaşar
sənəti ilə bütün bəşəriyyətə
məxsus qüdrətli
ədəbi şəxsiyyətdir.
Böyük Azərbaycan
şairi Nizami Gəncəvi də Şekspir, Əbdürrəhman
Cami, Əlişir Nəvai, Məhəmməd
Füzuli, Balzak, Viktor
Hüqo kimi mənsub olduğu xalqın milli iftixarı olan sənətkar olmaqla bərabər, həm də dünya ədəbiyyatını yüksək
səviyyədə təmsil
edir. Ölməz sənətkarın "Xəmsə" adlanan məşhur əsərləri
sanki Qərbin və Şərqin ədəbiyyat ensiklopediyasıdır.
Yunanıstandan Hindistana,
Ərəbistandan Rusiyaya,
İrandan Balkanlara qədərki geniş məkanın hadisələri
və şəxsiyyətlərini
Nizami Gəncəvi böyük məharətlə
ədəbiyyata həkk
edib. Böyük fateh Makedoniyalı İsgəndərin az qala dünyanın
yarısını əhatə
edən yürüşlərini
heç bir sənətkar dünya ədəbiyyatında Nizami
Gəncəvi miqyasında
yüksək bədii
səviyyədə işıqlandıra
bilməyib. Nizami Gəncəvinin bir
sənətkar kimi şöhrətini daha çox Makedoniyalı İsgəndərlə müqayisə
etmək olar. İsgəndərin qılıncla
fəth etdiyi ölkələri Nizami Gəncəvi qələmlə
ram etmişdir. Bu mənada Nizami Gəncəvi dünya ədəbiyyatının Makedoniyalı
İsgəndəridir. O, Azərbaycan ədəbiyyatına
Makedoniyalı İsgəndər
şöhrəti qazandırıb.
Makedoniyalı İsgəndərin bir xidməti də Qərb anlayışını Şərq
xalqlarına çatdırmaq
olduğu kimi, Nizami Gəncəvinin dünya dillərinə tərcümə edilmiş
əsərləri vasitəsilə
Avropa xalqları geniş şəkildə
Şərqi tanımaq
imkanı qazanıblar.
Bu mənada Nizami
Gəncəvi Şərq
dünyasının və
Azərbaycanın Qərb
ölkələrində və
ümumən dünyada
ən böyük bələdçisidir.
Nizami Gəncəvi
1141-ci ildə Azərbaycanın
qədim Gəncə şəhərində anadan
olub. Tarix boyu Gəncə
şəhəri həmişə
Azərbaycana aid olub, bu şəhərdə azərbaycanlıların ulu
babaları olan oğuz tayfaları yaşayıblar. Özünə Nizami Gəncəvi təxəllüsü qəbul
edən İlyas Yusif oğlu Gəncə şəhərində
mədrəsə təhsili
alıb, həyatını,
əsasən, bu şəhərdə keçirib.
Ehtimala görə, o,
çox az
hallarda Gəncə şəhərindən kənara
çıxmışdı. Şairin Gəncədən çıxaraq
getdiyi yerlərdən
birinin Həmdünyan
kəndi olduğunu iddia edirlər. "Xosrov və
Şirin" poemasında
yazıldığına görə,
Nizami Atabəy Qızıl Arslan tərəfindən 1187-ci ildə
ona bağışlanmış
bu kəndə getmiş, "gəlirindən
artıq onun xərci" olan cəmi "yarımca ağac"lıq" bu kəndin ona ərməğan edilməsindən
razı qalmayıb.
Nizami Gəncəvinin
dövrünün görkəmli
sənətkarı, böyük
müasiri, Şərq
memarlıq məktəbinin
ən böyük nümayəndələrindən biri Əcəmi Əbubəkr oğlu ilə görüşməsinə
dair də ehtimallar vardır. Fikrimizcə, bir çox səbəbdən bu iki nəhəng sənətkarın görüşməsi
haqqındakı mülahizələr
məntiqə uyğundur.
Memarlığın daş "Xəmsə"sini
yaratmış Əcəmi
Naxçıvaninin onunla
eyni dövrdə yaşamış söz sənəti "Xəmsə"sinin
qüdrətli yaradıcısı
Nizami Gəncəvi ilə görüşməsi
bu iki böyük
dühanın bir-birinin
yaradıcılığına və xidmətlərinə
hörmət və ehtiramının ifadəsi
deməkdir. Bu mütəfəkkir simaların
hər ikisinin Atabəylər dövlətinə
yaxın olmaları da onların görüşünü şərtləndirir.
Atabəylər dövlətinin paytaxtının
Gəncədən Naxçıvan
şəhərinə köçürülməsi
iki böyük dühanın görüşünün
Naxçıvan ərazisində
baş tutmasını
ehtimal etməyə əsas verir. Nizami Gəncəvinin müxtəlif
əsərlərində öz
əksini tapmış
oğlu Məhəmmədə
nəsihətləri ümumən
Azərbaycan ədəbiyyatında
nəsihətnamə janrında
yazılmış dəyərli
poetik nümunələrdir.
Bu dərin mənalı
nəsihətlər neçə
yüz illərdir ki, həm Azərbaycanda,
həm də dünyada yeni nəsillərin yetişib
formalaşmasına öz
töhfəsini verir.
Nizami Gəncəvi dünya ədəbiyyatında
"Xəmsə" adı
ilə tanınan beş məşhur
poeması ilə böyük şöhrət
qazanıb. İlk növbədə onu qeyd etmək
lazımdır ki, Nizami Gəncəvi Şərq ədəbiyyatında,
türk-müsəlman dünyasında
"Xəmsə" ("beşlik") adlanan poemalar silsiləsinin əsasını qoyub.
Böyük ustad sənətkardan
sonra "Xəmsə"
yaratmaq Şərq ədəbiyyatında ənənəyə
çevrilib, bir çox xalqların şairləri "Beşlik"
poemalar dəsti yaradıblar. Fars-tacik
ədəbiyyatında Əbdürrəhman
Cami, cığatay poeziyasında Əlişir
Nəvai, Hindistanda Əmir Xosrov Dəhləvi və başqaları Nizami Gəncəvinin yolunu davam etdirərək "Xəmsə"lər yazmış,
bu böyük işi əsrlərdən-əsrlərə
daşıyıblar. Qüdrətli sənətkarın "Xəmsə"
poemalar silsiləsinə
daxil olan ilk əsəri 1174-cü ildə
yazılmış "Sirlər
xəzinəsi" poemasıdır.
Şairin cavan yaşlarında
yazılmasına və
birinci böyük əsəri olmasına baxmayaraq, "Sirlər xəzinəsi" poeması
Nizami Gəncəvinin
həyata və ədəbiyyata bələdlik
mənasında, həqiqətən,
sirlər xəzinədarı
olduğunu göstərir.
Poemada verilmiş 20 məqalətdə (hekayədə)
Nizami Gəncəvi dövrünün ən aktual məsələlərini
təsvir etmiş, bədii sənətin ali qayələrini
diqqətə çatdırıb.
Nizami Gəncəvini bütün yaradıcılığı
boyu düşündürən
humanizm və bərabərlik, ədalətli
hökmdar və xalq, əməkçi insan və mənəvi
kamillik, sərvət və şəxsiyyət kimi böyük ictimai mətləblər
ilk dəfə "Sirlər
xəzinəsi" əsərində
öz əksini tapmışdır. Şairin
bu əsərdə yaratdığı Kərpickəsən
kişi obrazı nəinki Azərbaycan poeziyasında,
geniş mənada Şərq ədəbiyyatında
yeni idi. Bu mənada "Sirlər
xəzinəsi" poeması
Nizami Gəncəvi yaradıcılığının ədəbi proqramıdır.
Dahi şairin sonrakı ölməz əsərlərindəki
mövzuların və
ideyaların mütləq
əksəriyyəti "Sirlər
xəzinəsi"ndən qida
alır. Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" poeması
(1180) Şərq ədəbiyyatında
meydana çıxmış
mükəmməl mənzum
romandır. Dahi şair
bu əsərində mövzunu hökmdarların
həyatından alsa da, sələflərindən
və müasirlərindən
fərqli olaraq böyük eşq dastanı yaratmışdır.
"Xosrov və
Şirin" dastanı
Azərbaycan ədəbiyyatında
möhtəşəm eşq
abidəsi kimi mühüm yer tutur. Nizami Gəncəvi bu əsərində eşqin
qüdrətini dünyanın
mənası və insan şəxsiyyətinin
əzəməti kimi
tərənnüm edib:
Nizami Gəncəvinin
1188-ci ildə yazdığı
"Leyli və Məcnun" poemasında
insanın mənəvi
dünyasının zənginlikləri
parlaq və təsirli bədii vasitələrlə canlandırılır. Bu əsərdə Nizami Gəncəvi eşqin qüdrətini iki gəncin ilahi sevgisi vasitəsilə tərənnüm edib.
"Leyli və
Məcnun" poeması
Leylinin elegiyası, Məcnunun dastanıdır.
Böyük sənətkarın Azərbaycan ədəbiyyatına
gətirdiyi bu mövzu bütün Şərq aləmində
məşhurlaşmış, sonrakı dövrlərdə
yeni-yeni əsərlərin
meydana çıxmasına
səbəb olub.
Dahi şair
"Yeddi gözəl" poeması ilə
(1197) dünya xalqlarının həyatına
və bəşər mədəniyyətinə dərindən
bələd olan böyük
sənətkar olduğunu nümayiş
etdirir. Poemada təsvir
edilən Bəhram şahın yeddi
ölkənin şahzadəsi ilə söhbətləri Nizami Gəncəvinin bilik
və dünyagörüşünün geniş miqyasını təsəvvür etməyə
imkan verir. "Yeddi gözəl" əsəri ideal insan və kamil həyat tərzi haqqında
yazılmış mükəmməl mənzum romandır.
Fikrimizcə, 1203-cü ildə yazdığı məşhur
"İsgəndərnamə" poeması Nizami
Gəncəvi sənətinin ümumiləşmiş möhtəşəm
yekunudur. "İsgəndərnamə"
Nizami Gəncəvi
yaradıcılığının zirvəsində
dayanır. Bu əsərlə Nizami antik yunan
elm və mədəniyyəti ənənələrini
yenidən dirçəldərək mövzunu
Azərbaycan təfəkkürü və gerçəkliyi ilə
uzlaşdıraraq ədəbi mühitə, bədii əsərə
gətirib. Haqlı olaraq deyildiyi
kimi, Nizami Gəncəvi
burada ("İsgəndərnamə"də)
bizim qarşımızda alim
və mütəfəkkir kimi
çıxış edir. Bu
əsərdə o, bütün
ömrü boyu onu narahat edən və
düşündürən problemləri bir
yerə cəmləşdirmişdir. Ona görə də bu poema ağlının bütün qeyri-adi genişliyi və onun böyük ürəyini həmişə
yandıran insana alovlu
məhəbbəti ilə "Nizaminin həqiqi
baxışlarını dərk etmək üçün
daha çox və əvəzsiz
material verir".
"İsgəndərnamə" Azərbaycan ədəbiyyatında
janr
baxımdan ilk dilogiyadır. Əsərin birinci hissəsi olan
"Şərəfnamə"də Makedoniyalı İsgəndərin
hərbi yürüşlərinin fonunda Nizami Gəncəvinin ədalətli hökmdar və ideal cəmiyyət
axtarışlarına dair
görüşləri öz əksini
tapıb. "İqbalnamə" hissəsində isə şair mütəfəkkir
baxışlara malik dövlət xadimi olan İsgəndərdən
bəhs edir. Nizami Gəncəvi "İqbalnamə"də dövlətin
idarə olunmasında ellin amilinin
rolunu ön mövqeyə
çəkmişdir. Əsərdə Makedoniyalı İsgəndərin
dövrünün görkəmli alimləri
olan Platon, Aristotel, Sokrat və başqa alimlərlə söhbətləri və
məsləhətlərinin təsviri ideal
cəmiyyətin formalaşmasında müdriklik
və kamilliyin əhəmiyyətini təsdiq
etməyə imkan verir.
Nizami Gəncəvinin lirikası dərin
və nəcib insan düşüncələrinin
bədii tərcümanı olan yadda qalan və təsirli
sənət nümunələridir. Nizami
Gəncəvinin dünyaya, bütün bəşəriyyətə məxsus
olması barədə heç bir mübahisə, fikir
ayrılığı yoxdur. Bu mənada Qərb də, Şərq də
Nizamidən ümumbəşəri idealları özündə
əks etdirən əsərlərin dahi
yaradıcısı kimi ürək dolusu söz açır.
Beləliklə, Azərbaycanda ədəbiyyatın əhatə
etdiyi coğrafiya təbii
olaraq daha geniş məkanı özündə cəmləşdirmişdir.
Bu mənada "Nizami
Gəncəvi Şərqin qüdrətli sənətkarıdır"
dedikdə, ən azı aşağıdakılar nəzərdə
tutulur: Nizami İslam dininə mənsub olan böyük şairdir; O, ilk növbədə
Şərq aləmində tanınıb şöhrət
qazanıb; Onun əsərlərində
Şərq xalqlarının həyatı özünün
geniş bədii əksini tapıb; Nizami Gəncəvi Şərq ölkələrində
qəbul olunmuş dildə
yazıb-yaradıb; Şairin əsərləri
Şərqdə daha çox
oxunur... Türk-müsəlman
dünyasında sanki hər xalq Nizami Gəncəvinin əsərlərində
öz taleyini görür, çarəsini axtarıb-tapa bilir. Bütün bunlarla bərabər, Nizami
Gəncəvinin Azərbaycan xalqına mənsub sənətkar
olması şəksizdir. O, dünya
ədəbiyyatının və Şərqin görkəmli sənətkarı
olmaqla bərabər, həm də konkret olaraq qədim tarixə
malik olan Azərbaycan
xalqının böyük oğlu, qüdrətli şairi
və görkəmli mütəfəkkiridir. Nizami Gəncəvi 1209-cu ildə Gəncə
şəhərində vəfat etmiş və
orada dəfn olunmuşdur.
Hazırda dahi şair
və mütəfəkkirin məzarı üzərində onun xatirəsinə möhtəşəm məqbərə
ucalır.
Həqiqət QƏDİMOVA,
UNEC-in Zaqatala filialının direktor müavini, dosent
525-ci qəzet.- 2021.- 16 noyabr.- S.13.