Pəncərələrdən düşən
işıq
TANINMIŞ
ŞAİR RAMİZ ORSƏRİN 65 İLLİK
YUBİLEYİNƏ
Bir
neçə gündü, böyük rus
yazıçısı L.N.Tolstoyun 1908-ci ildə qələmə
aldığı "Gündəliklər, qeyd dəftərləri,
məqalələr" kitabını oxuyuram və onun Yasnaya
Polyanada axşam saatlarında, xüsusən saat 10.00 radələrində
yataq otağına keçib işığı uzun müddətdən
sonra söndürməyi və bu vaxt ərzində
işığın pəncərədən çölə
axması, həyat yoldaşının və
qulluqçularının bunu müşahidə etməsi
yadıma 1981-ci ildə Gəncədə əziz dostum, tələbə
yoldaşım, tanınmış şair Ramiz Orsərlə
unudulmaz müəllimimiz, filologiya elmləri namizədı, tənqidçi
Mürşüd Məmmədovun gecə saat 2-3 radələrində
yaşadığı evin qarşısındakı parkda o
baş-bu başa gəzməyimiz və həmin zaman
düşündüklərimi yadıma saldı. Sevimli müəllimimizin
iş otağının pəncərəsindən
çölə, yəni bizim gəzdiyimiz parka bal
kimi işıq süzülürdü və bu işıqda siqaret
tüstüsü, yaradıcılıq iztirabları və
sevincləri vardır. İkimiz də pəncərəyə
boylanıb qürur hissi keçirirdik ki, görəsən,
müəllimimiz hansı əsər üzərində
işləyir?
Hər
iki pəncərədən düşən
işığın iziylə bu il 65 illik yubileyini qeyd edən,
doğulub boya-başa çatdığı Şəkini
heç vaxt dərk etməyən, təxəllüsünün
ilk və sön hecasını oğlanlarının
adlarının ilk hecasından götürən (Orsər -
Orxan və Sərxan) şair Ramiz Orsərin mənə
göndərdiyi şeirləri oxuyuram. Hiss edirəm ki,
şair dostum bu şeirləri yazarkən yəqin ki, pəncərəsindən
işıq seli axıb və kimsə, hardasa o pəncərəyə
baxıb və haçansa o pəncərədən axan
işıq haqqında yəqin ki, yazacaq.
Hələ Gəncədə tələbə ikən
Ramiz Orsəri, Sərvaz Hüseynoğlunu və məni
gözəl şairimiz Vaqif Bayatlı Odər 1978-ci ilin
"Ulduz" jurnalının 11-ci sayında böyük
ürəklə çap eləmişdi. İndiyə kimi
yadımdadır, Ramizin çap olunan ilk şeirinin ilk
misrası beləydi: "Ağacı kəsənin qolu
ağrıyıb". O vaxta qədər, elə indi də, əsas
məsələ bu idi ki, insanlar, xüsusən də şairlər
kəsilən ağacın halını acıyırdılar,
amma tələbə, gənc şair Ramiz Yusifov (Orsər)
oxuduqlarından və eşitdiklərindən bir az da irəli
gedərək, ağac kəsənin qolunun
ağrısının qeydinə qalıb. Bu da
dolayısı yolla, fikrin inkişafı fövqündə yenə
ağacın dərdini ağlamaqdı və özü də,
ən başlıcası ağacı kəsəni ironik şəkildə
ürəkdən söyməkdi.
Tələbəlilik
illəri bitdi, həyat hərəmizi bir tərəfə atsa
da, şeir yerimizi bir-birimizə nişan
verdi və biz bir-birimizi axtardıq, tapdıq, bütövləşdik.
Hər dəfə Ramiz mənə yeni
kitabını verəndə və ya yeni şeirlərini
oxuyanda onda fikrin hərəkətini gördüm. Yaradıcılığında yeni düşüncənin
inkişafı gündən-günə artdı, yeniləşdi
və bu da müasir şeirimizin spesifik cəhəti kimi nəzərdən
qaçmadı.
Oğlanların
dəlisov rəqsi,
Ulduz kimi dairələndi.
Burda nə hecanın, nə sərbəstin, nə də
əruzun hikməti var. Hazır, keçilmiş yol da yoxdur. Sadəcə
"Yallı" rəqsinin rəssam fırçası ilə
çəkilmiş şəkli var. Şeirdə müəllif
"Yallı"nın adını
çəkmir. Onu fikirləşib oxucu
tapır, yəni onu istədiyi kimi yozur. Şairin
oxucuya nəyisə yozmaq üçün verdiyi imkan onun
orijinallığının başlıca cəhətidir.
Oğlanların dəlisov rəqsində ehtiras
burulğanı nəinsə başlanğıcıdır, rəqs
dairlənirsə, ortada qalan qızlar da ola
bilər, vətən də, torpaq da. Kim necə
istəyir, fikirləşsin. Şeirin ixtiyarı
artıq oxucuya ehtiva edilib. Bəlkə Şuşa
qalasıdır ortada. İgid əsgərlərimizin dairəvi,
bir az da səmavi rəqsi onu əhatəyə
alıb, düşmənlərdən qoruyub. Rəqs
elə belə adi əl-qol hərəkəti deyil, daxildən
və tarixdən verilən əmrdir, döyüşdür.
"Dairələndi" sözündəki
mistika ruhun görüntüsüdür, bu sözdəki qələbə
ritmi və rahatlıq, insanın könlünü
ovsunlayır. İstər-istəməz onun ən gözəl
qafiyəsi dilinə gəlir: "lalələndi". Yerdəki yallı rəqsi torpaqdan daha çox
göylə bağlıdır. Dərindən
fikir versən və dörd gözlə baxsan, göydə
ulduzların o cür düzülüşünü görə
bilərsən. "Dairələndi"
sözü feilin qayıdış növüdür, daxili
enerji işi öz üzərində icra edir, həm də bu
dairə vətən sərhədini çəkir, yerin
quruluşuna dönür, bitkinliyə çevrilir,
ayrlığa son qoyur, tamlığı,
bütövlüyü yaradır.
Yadıma gəlir, Ramizlə 1980-ci ildə Gəncə
şəhər kitabxanasından unulmaz müəllimimiz
professor, rəsulşünas Bağır Bağırovun ədəbiyyat
siyasına əsasən Rəsul Rzanın "Pəncərədən
düşən işıq" kitabını
almışdıq. Bu sətirləri yazarkən mən indi L.N.Tolstoyun
iş otağından düşən işıqla,
Mürşüd Məmmədovun evinin pəncərəsindən
düşən işığın və Rəsul Rzanın
eyni adlı kitabının arasında mistik bir əlaqənin
olmasına inanmaya bilmirəm.
Hər
üç pəncərənin işığı bizə
anlaya bilmədiyimiz dünya sirlərini yerini nişan
verir. Və istər-istəməz dünyaya pəncərə
kimi baxırsan Günəşi də, Ayı da dünya pəncərəsindən
boylanan bir canlı varlıq kimi görürsən. Adicə bir Əriyin və yaxud Narın özü də,
çiçək də pəncərədən
baxırmış kimi adamın üzünə sevinə-sevinə
boylanır. Bir azdan pəncərəsi
bağlanacaq. Amma hər bağlanan pəncərinin
yerinə yüzlərlə pəncərələr
açılacaq.
Ramizin şeirlərində bədii ovqat, bu ovqatda
görünən detallar hadisənin təbiiliyinə oxucunu
inandırır.
Kəsilib
taqəti, yellənir elə,
Küləyin dənizdə batmaq qorxusu.
Bəlkə, doğrudan da, belədir, ya da heç belə
deyil. Hər
halda burda nəsə səyriyən
üstüörtülü bir həqiqət var. Özü də
hiss və duyğu şəklində. Şairin
və şeirin mənə verdiyi imkandan yararlanaraq daha irəli
getmək istəyirəm; daha doğrusu, şeirin yeni
abzasını yazmaq fikrindəyəm. Bəlkə,
elə doğrudan külək boğulub, dənizdəki
kiçik dalğalar ölmüş küləklərin cəsədləridir,
nə qədər çırpınsalar da, suyun üzərindən
havaya qalxa bilmirlər. Bir az da irəli
getmək olar; əgər suda küləklər boğulub
ölübsə, demək, burda xəyanətin əli var. Demək,
kimsə və nəsə küləyin arxasında geri
çəkilib.
Axar suyla
danışdı könül,
duruldu
kefi,
Su da çalxalandı, sonalandı.
Könül
sirri qarışdı suya,
Su da axıb töküldü çaya.
Ramizin
şeirlərində payız su və od,
külək və torpaq - bu dörd ünsür, müasir
sosial həyatla, problem-situasiyalarda qarşılaşaraq yeni
fikrin doğulmasına şərait yaradır. Su
dünyanın sirrini daşıyan və yaşadan və həm
də böyük Füzulu demiş, "kələfin ucunu
gizlədəndi". Könülün sirri suya qarışanda,
su da axıb çaya gedəndə, sonra buxalanıb bulud
olanda dünya da dəyişir, insan da...
Var, var,
Suyun da dili var.
İçini
bəyan edər,
Sonra ağzına su alar.
Şair yuxarıdakı şeirə "var, var"
sözü ilə başlayır. Demək, bundan qabaq nəsə
olub, nəsə baş verib. Şair bunu demir, deməməyi
də bir yenilik kimi görsənir. Su əvvəl
dediyimiz kimi, çox sirləri özündə gizlədir.
Balıq onun fikirləridir. Amma
danışmır, laldır. Demək,
Yaradan belə məsləhət bilib. Şair
demiş, su ağzına su alıb durub.
Balıqçı
qayığı üzü dənizə,
Sahil sularında ləngər vururdu.
Məncə, bu ləngərin özündə bir tənhalıq,
bir kədər var. Bir sözlə, qayıq kədərlidir. Sahibi yoxdur, bəlkə
evə gedib. Hər halda axşamdır.
Kiçik ləpələr qayığa
sataşır. Havada bir hüzn var. Bu mənzərini
min yerə yozmaq olar. Bir türk şairinin şeirində
deyildiyi kimi:
Ey
kiçik qayıq,
Çıx
körpünün altından,
Artıq böyük gəmilər getdi.
Bəlkə kiçik qayıqlar böyük gəmilərin
yanıda qorxaq və yazıqdılar. Tənha və kimsizdilər.
Şöhrətsiz şair kimi.
Qayığın kədərinə bax: eynən insan.
Adın
haqqı,
andım
da,
and yerim
də
adınla bağlı...
və
ya
İlahi!
Sən
olmayan yerdə
mənim
nə işim?!
İki əlim,
bir başım,
bir də
qarışqa vərdişim.
Ramiz hər yeni şeirə başlayanda yeni bir intonasiya
ilə xitab edir. Hiss edirsən ki, şeirin yazıldığı an və yaxud yer, yurd, əhvala, xüsusən təfəkkürə
uyğundur. Birinci şeirin ifadə tərzi
"and", "ad" sözlərinin təkriri (təkrarı
yox), "d" samitinin alleterasiyası şeirə
axıcılıq gətirir. İkinci
şeirdə "iki əlim, bir başım, bir də
qarşıqa vərdişim" ömrə, həyata
işarə olunur.
1969-cu ildə
Xalq yazıçısı Anar Əkrəm Əylisli
haqqında "İşıqlı pəncərə"
adlı esse yazıb: "Əkrəm Əylisliylə
qonşuyuq. XVIII əsrin böyük şairi
Vaqifin adını daşıyan dar küçə mənim
evimlə Əkrəmin yaşadığı evi
ayırır. Neçə illərdir ki,
evdən çıxanda ya evə qayıdanda qanrılıb
Əkrəmin pəncərəsinə baxıram. Axşam pəncərədən işıq gəlir.
Pəncərəyə baxır və sanki görürəm:
Əkrəm yazı masasının arxasında oturub. Masada bir
dəst ağ kağız... Evinə qalxıb yeni xəbərləri
bölüşmək, bir neçə dəqiqə söhbətləşmək
istəyirəm. Amma bunu edə bilmərəm.
Ən böyük günahlardan biri işləyən
yazıçını işindən ayırmaqdır".
Bu da
dördüncü pəncərə...
Əziz dostum, Ramiz, işığı gələn pəncərələr
Allahın lütfüdür. Yazımda dörd pəncərənin
işığı haqqında danışdım. Və bu pəncərələr nə qədər
başqa pəncərələrin işığına nur, bərəkət
qatıb. Biri də sənin pəncərən.
Həmişə qapının zəngi çalınsın, pəncərənin
işığı gəlsin, əziz qardaş!
Qəşəm
NƏCƏFZADƏ
Əməkdar
mədəniyyət işçisi
525-ci qəzet.- 2021.- 17 noyabr.- S.21.