Unudulmaz sənətkar
Ustad tarzən Bəhram Mansurovun
anadan olmasının 110 illiyinə həsr edilir
Azərbaycanın
Xalq artisti tarzən Bəhram Mansurov Azərbaycan musiqisinin
inkişafında misilsiz rol oynamış böyük sənətkardır.
O,
özünün ecazkar tarı ilə Azərbaycan
muğamlarını respublikamızdan çox-çox
uzaqlarda tanıdıb və sevdirib. İstər
Moskvada keçirilən dekadalar vaxtı, istərsə
müharibə illərində əsgərlər
üçün verilən konsertlərdə və ya Azərbaycan
Dövlət və Balet Teatrının xaricdə və
İttifaqın müxtəlif şəhərlərində
qastrolları vaxtı, Səmərqənddə muğam
üzrə keçirilən beynəlxalq simpoziumlarında Bəhram
müəllim özünün böyük sənətkarlığını,
yüksək professionallığını parlaq surətdə
nümayiş etdirib.
İlk dəfə Azərbaycan muğamları məhz Bəhram
Mansurovun ifasında YUNESCO-nun kolleksiyasına daxil edilib. Klassik
muğamlarımızın əla bilicisi, gözəl tarzən,
pedaqoq və insan Bəhram Mansurov gənc nəslin - tarzənlərin,
müğənnilərin yetişməsinə, tərbiyəsinə,
püxtələşməsinə böyük əmək sərf
edib. Bəhram müəllim neçə-neçə
Leylilər, Məcnunlar, İbn-Səlamlar, Əslilər və
Kərəmlər yetişdirib. O, yarım əsrdən
artıq bir müddətdə Opera Teatrında işləyərək
Üzeyir Hacıbəylinin, Müslüm Maqomayevin,
Zülfüqar Hacıbəyovun muğam operalarında
tarın hisssələrini böyük ustalıqla
çalıb.
Zəngin yaradıcılıq yolu keçmiş Bəhram
Mansurov öz sənətində məşhur tarzənlər,
Sadıqcanın, Qurban Pirimovun, babası, atası və əmisi
Mansurovların gözəl ifaçılıq ənənələrini
davam etdirib.
O, uzun illər boyu bir çox məşhur xanəndələr
və sazəndələrlə görüşmüş,
onlarla birgə çıxış etmişdir. Bəhram
Mansurov özündən sonra muğam xəzinəmizi zənginləşdirən
vallar və lent yazıları ilə bərabər, tar,
muğamlar və ümumiyyətlə musiqimiz haqqında son dərəcə
maraqlı və qiymətli xatirələr qoyub getdi. Bu xatirələri
böyük məhəbbət və həssaslıqla onun həyat
yoldaşı Münəvvər xanım və oğlu Eldar
Mansurovlar tərtib edərək təqdirəlayiq iş
görmüşlər. Xatirələri oxuduqca
gözümüz önündə Bəhram müəllim
öz koloritli dili və ecazkar tarı ilə canlanır.
Görkəmli tarzən, gözəl insan Bəhram
müəllim Mansurovla mənim ilk görüşüm
1980-cı illərdə olub. O vaxt mən XIX əsrin böyük
şəxsiyyəti - musiqişünası, şairi, rəssamı
şuşalı Mir Möhsün Nəvvabın
yaradıcılığı və onun dəyərli əsəri
"Vüzuhül-ərqam", yəni muğamda "Rəqəmlərin
izahı" adlı risaləsi üzərində işləyirdim.
1913-cü ildə Orucov qardaşlarının mətbəəsində
(ərəb əlifbası ilə) çap olunmuş bu
kitabı o vaxtlar tapmaq çətin məsələ idi.
Mən bu risalə üzərində işləmək arzumu bəstəkar,
Bülbül məktəbinin direktoru Nazim Əliverdibəyova
dedim. Xeyirxah insan olan Nazim müəllim məni
sevindirərək bildirdi ki, evlərində bu kitab var,
atasının nüsxəsidir, onu mənə gətirə
bilər. Hədsiz sevinc və təşəkkür
hissi ilə aldığım bu kitabı böyük həvəslə
də araşdırdım. O ilin yayında biz
Şuşada istirahət edirdik və mən bu kitab haqqında
araşdırmamı elə Şuşada da yazdım. Bakıda isə mənim kitabım ikinci Beynəlxalq
simpozium üçün (rus dilində) çap olundu.
"Vüzuhül-ərqam" risaləsində olan cədvəllər,
xüsusilə sonuncusu bizi Nazim müəllimlə çox
maraqlandırdı və orada verilən muğam
yollarını aydınlaşdırmaq, açmaq
üçün belə qərara gəldik ki, muğam
bilicisi, tarzən Bəhram müəllimə müraciət edək. Nazim müəllim
ustadla zəngləşdikdən sonra biz Bəhram müəllimgilə
getdik. Bəhram müəllim risalədə olan cədvəllərlə
tanış olandan sonra tarda məşq etmək
üçün yazıları onda qoymağı istədi və
bildirdi ki, hər şey hazır olanda bizə xəbər verəcək.
"Vüzuhül-ərqam" risaləsindəki
son cədvəldə sağda (mətndə solda) şaquli
istiqamətdə verilmiş iki bölgü tarın qolunu
xatırladır, şərti olaraq bu qol yeddi dərəcəyə
və yeddi sövtə bölünür. Cədvəlin
sol tərəfində verilmiş üfüqi xətlərlə
isə muğamlar, onların hissələri, şöbələri
və sair göstərilmişdir. Qırıq
və dalğavari xətlərlə muğamların istiqaməti
və hərəkəti, guşabənzər işarələr
isə zəngulələr qeyd olunmuşdur. (Əvvəlki cədvəlin quruluşu da bu
cürdür). Biz bu cədvəli təcrübədə
işlətmək, onu səsləndirmək məqsədi ilə
ustad tarzənimizə müraciət edərək yaddan
çıxmış, unudulmuş muğam
parçalarını bərpa etmək, bu cədvəldən
bir parçanı səsləndirməyini xahiş etdik.
Qeyd etmək lazımdır ki, M.M.Nəvvabın
cədvəldə verdiyi yolların açılması isbat
edir ki, müəllif bunları yalnız elmi cəhətdən
öyrənib mənimsəməmiş, o, həmçinin
onları özü də təcrübədə ifa
etmişdir. Hər halda Bəhram Mansurovun
özü bu fikirdə idi. Bəhram müəllim
M.M.Nəvvabın cədvəli üzrə indi unudulmuş və
ifa edilməyən Azərbaycan, Şah Xətai kimi
muğamları səsləndirdi. Bizim təqdm etdiyimiz Nəvvabın
cədvəli üzrə bu muğam yolu
aşağıdakı kimi idi: Cahargah, Novruzi-tərkib, Hicazi,
Azərbaycan, Şah Xətai, Dilkəş. Bu
muğam parçasının nota köçürülməsini
isə Bəhram müəllimin oğlu istedadlı bəstəkarımız
Eldar Mansurov həyata keçirdi. (Bu barədə bax:
Zemfira Səfərova. Azərbaycanın musiqi
elmi, Bakı, 2006).
Bəhram müəllimlə təkrar görüşəndə
onun dediyi ilk sözlər o oldu ki, "Kim deyir ki, Nəvvab
tarda çalmırdı, tarda çala bilməyən şəxs
bu yolları heç vaxt göstərə bilməzdi, bu mənim
qəti fikrimdir".
1983-cü ilin oktyabr ayının 7-dən 12-nə qədər
qədim Səmərqənd şəhərində İkinci
beynəlxalq musiqişünaslıq simpoziumu keçiriləcəkdi. Bu simpoziuma bir
çox ölkələrdən yüksək səviyyəli
ifaçılar və musiqişünaslar gələcəkdi.
Bu simpozium üçün mən də "Mir Möhsün
Nəvvab" və "Üzeyir Hacıbəyov"
kitablarını (rus dilində) yazmışdım, həm də
Ü.Hacıbəylinin ilk dəfə nəşr etdiyimiz
"Leyli və Məcnun" operasının
partiturasını ora aparmağı
planlaşdırmışdıq. Simpoziumda mən
"Mir Möhsün Nəvvab və onun "Vüzuhül-ərqam"
risaləsi" mövzusunda məruzə ilə
çıxış etmək istəyirdim. Bəhram müəllim də mənim məruzəmi
tarda müşayiət etməyə öz
razılığını vermişdi. Mən
Nəvvabın cədvəlini gözəl kağızda bizim
memarlara çəkdirmişdim. Bəhram
müəllim bu cədvəl üzrə unudulmuş
muğamları bərpa edib çalmalı, onların
adlarını çəkməli idi. Simpoziumda
belə də oldu. Tribunadan
asılmış cədvəl üzrə Bəhram müəllim
tarda çalaraq keçidlərdə muğamların
adlarını çəkirdi. Bizim
çıxışımız böyük uğur
qazandı.
Lakin çıxışımızdan 2-3 gün əvvəl
bizi izahatsız daim proqramdan çıxarırdılar. Onda Bəhram müəllim
sədrə şikayət edərək demişdi ki, mən bu
boyda kişi bu istidə tarımı
götürüb gəlirəm ki, bu qıza çalım,
lakin onu elan etmirlər. Bu nə məsələdir?
Sədr isə demişdir ki, mənə yox,
öz nümayəndəliyinizin rəhbərinə müraciət
edin, biz sizi salırıq, o isə pozur, amma indi izləyərik
ki, bu təkrar olmasın. Səhəri xəbər
gəldi ki, rəhbərimiz Bəhram müəllimi
(oğluyla bərabər bilet aldırtdırıb) Bakıya
göndərir ki, "Leyli və Məcnun" operasında
çalsın. O il isə Opera
Teatrında yanğın baş verdiyinə görə teatr təmirdə
idi. Bunu bilən kimi biz Nazim müəllimlə
Mansurovlar qalan otelə getdik. Bəhram müəllim bizi
görüb soruşdu: bu neyçün belə edir? Bir qədər
fikirləşəndən sonra Bəhram müəllim qəti
hərəkətlə oğlu Eldara müraciət edərək
dedi: Eldar, get biletləri qaytar, cəriməni öz cibimdən
verəcəm. Mən bu qıza
çalmamış burdan gedən deyiləm. Mən o zaman Bəhram müəllimin kişiliyinə,
prinsipiallığına, xeyirxahlığına heyran oldum.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd edim ki, Opera Teatrında
yanğın baş verəndən sonra teatra gələn Bəhram
müəllim həyəcanından ağlamışdı. Onu sakit edərək
demişlər ki, narahat olmayan təmirdən sonra teatr daha
yaxşı olacaq. Bəhram, müəllim isə
cavabında: - Bilirəm. amma mənim
ömrüm ona çatmaz, - deyib.
Beləliklə,
M.M.Nəvvabın cədvəlindən alınmış
fraqment Səmərqənddə keçirilən İkinci Beynəlxalq
musiqişünaslıq simpoziumunda mənim məruzəmə
illüstrasiya kimi səsləndi, daha sonra isə Bakıda
M.M.Nəvvabın anadan olmasının 150 illiyinə həsr
edilmiş elmi sessiya və konfranslarda və televiziyadakı
çıxışlarımızla əlaqədar təkrar səslənmişdir.
Buna görə mən ustad tarzənimiz Bəhram
Mansurova həmişə minnətdaram.
Bəhram müəllimlə mənim digər
görüşüm anamla bağlı idi. Bir gün Bəhram
müəllim işimə akademiyaya zəng vurdu. O dedi
ki, maraqlı bir məsələ üçün telefon edib. 30-cu illərdə onun bəyəndiyi bir qadın
oxuyanını axtarır. Adı Cəvahir Firidunbəylidir,
mənə dedilər ki, Anarın qohumudur. Zemfira
xanım siz onu tanımırsız ki? Dedim,
Bəhram müəllim mənim anamdır. Bu barədə
Rafael Hüseynov da maraqlanırdı. Ona da həmin
sözləri dedim, amma anam daha oxumur və
bu barədə danışmağı da sevmir. Bəhram
müəllim dedi ki, onda gəlin belə edək. Mən Cəvahir xanımı, Sizi, Anarı və Rəfaeli
evimə qonaq çağırıram, oturub
danışarıq, sonra da onu oxudarıq. Görək
nə alınır.
Mən, əlbəttə ki, Bəhram müəllimə
etiraz edib, yox deyə bilmədim. Vədələşdiyimiz
gün onlara getdik. Bəhram müəllimin
xoş sima, gülərüz, qonaqpərvər həyat
yoldaşı, gözəl süfrə
açmışdı, plov bişirmişdi, sonralar bildim ki,
bu qadın həm də gözəl şeirlər
yazırmış və Eldar onun sözlərinə bir
neçə mahnı bəstələmişdi.
Yeyib-içəndən
sonra Bəhram müəllim tarını aldı əlinə,
bir neçə muğam gəzişməsi edəndən
sonra anama müraciət edib soruşdu: Nə oxuyacaqsız?
Anam - "Qara gilə", - dedi. Qədim xallar vura-vura anam
"Qara gilə", sonra "Üç telli durna",
"Sarı gəlin", "Küçələrə su
səpmişəm" və s. xalq mahnılarını oxudu.
Anam o vaxt artıq 70-i çoxdan
keçmişdi, çoxdan da oxumurdu, keçmişə, gəncliyə
də qayıtmaq fikri yox idi. Amma onun səsinin
təravəti bu yaşda da qalmışdır. Bunu hamı qeyd etdi. Rafael radioda
"Axşam görüşləri" adlı verilişinin
böyük hissəsini onun oxumağına və onunla
müsahibəyə həsr etdi. Bu
axşam görüşləri anam və bizim
üçün bir xoş xatirə kimi qaldı. Bəhram müəllimgildəki o ilıq axşam isə
hamımızın xatirində işıqlı bir hadisə
kimi həkk olundu.
Bəhram müəllimin özü çox
işıqlı insan idi. O, tarda çalanda onun
saçdığı o işıq enerjisi ətrafa, ona qulaq
asanlara yayılıb, sirayət edirdi. Onun
böyük əlləri, çox qüvvətli biləngi
var idi, bu da tarzən üçün çox mühüm cəhətlər
idi. Onun tarının xüsusi səsi
vardı. Ustad danışırdı ki,
Almaniyadan gələn qonaq məşhur musiqiçi Yurqen
Elsner onun ifasını dinlərkən yerindən
sıçrayıb ustadın tarını yoxlamağa
başlayıb, cərəyana taxılmış elektrik məftilini
axtarırmış, alimin fikrincə belə səs heç
vaxt tardan çıxa bilməzdi. Lakin o,
görəndə ki, bu yalnız tarın özünün səsidi
çox təəccüb etmişdir.
Bəhram Mansurovun Azərbaycan muğamının inkişafında rolu böyük olub. Hələ 1971-ci və 1975-ci illərdə YUNESKO xətti ilə onun ifasında "Bayatı-Şiraz", "Cahargah", "Humayun", "Şur", "Bayatı-Kürd", "Mahur-hindi", "Nəva-Nişapur" muğamları qrammafon valına yazılıb.
Bəhram Mansurov həm də gözəl pedaqoq idi. O, illər boyu muğam
operaları üçün müğənnilər
hazırlamış, onları tarda müşaiyət
etmişdir.
O, Opera
Teatrında uzun müddət solist və konsertmeyster vəzifələrini
icra etmişdir.
Tar çalmağı atasından və əmisi Mansur
Mansurovdan öyrənən Bəhram Mansurov Sadıqcan, Mirzə
Mansur, Məşədi Süleymanın ənənələrini
davam etdirmiş, tarda bir sıra texniki üsulları
yaşatmışdı. O, bir çox korifey sənətkarları tarda
müşaiyət etmişdi, onlardan Cabbar
Qaryağdıoğlu, Hüseynqulu Sarabski, Seyid
Şuşinski, Zülfi Adıgözəlov və
başqalarını göstərmək olar.
Bu gün muğam sənətinin
yüksəlişi dövründə onun inkişafı və
zənginləşməsi üçün böyük
işlər görmüş sənətkarlardan olan ustad tarzən,
pedaqoq, gözəl insan Bəhram Mansurovun işıqlı
siması heç zaman unudulmayacaq, onun əziz xatirəsi həmişə
uca tutulacaqdır!
Zemfira
SƏFƏROVA
Akademik,
Əməkdar Elm Xadimi
525-ci qəzet.- 2021.- 18 noyabr.- S.10-11.