Bizim "44", Fatma
Arasın Araz yanğısı və qurbanolma cəsarəti...
"DÜŞÜNCƏ
DÖNGƏLƏRİ" SİLSİLƏSİNDƏN
5-Cİ YAZI
Noyabr nə rəngdədi? Kimsə bu sualın
cavabını bilirsə,
"əsrimizin Nyutonu"dur.
"Özündən Amerika kəşf eləmə" sözünün
arxasınca düşüb
Vespuççini də
xatırlayardım, amma
"Kolumbun yumurtası"
yolumu kəsir. Bu hiyləgərliyə tarix özü uduzub, "ağrıyan başıma niyə buz bağlayım ki?!" Elə Nyuton bəsdi...
Mənimçün noyabr həmişə rəngsiz idi keçən ilədək. Rəngsiz fona
hər gün bir rəng yaxmaq
kimi dəcəlliyi də var insan
ruhunun. Ki, buna şükür! Bir də keçən
ilin noyabrına min şükür! Çünki
keçən ildən
bəri noyabr mənimçün Şuşa rəngdədir;
duyğularımızın ən əlvanının,
ömür fırçamızdan
daman rənglərin ən
parlağının ünvanıdır
axı Şuşa! Belə olub həmişə-o dağların
başına bir türk ağsaqqalının
ilk binə daşını
qoyduğu gündən!
Əlvanlığın, parlaqlığın möhtəşəmliyini geyindi
ömrümüz keçən
ilin noyabrında.
Həm də 44 günlük qəhrəmanlıq dastanının
sonuna nöqtə qoyuldu o noyabrda. O
"44"-ə çox yazılar
yazıldı, mahnılar
bəstələndi, rəsmlər
çəkildi, hamısı
oğul dərdimizin başına sığal çəkdi, itirdiklərimizin
təsəlli ninnisi olma ümidiylə havalandı başımızdan...
Bizim
"44" ağrılarımızla bəslədiyimiz qürurumuzun
səsinə çevrildi,
uçdu, uçdu, dağ aşdı, dərə keçdi, ölkələrin sərhədlərini
adladı, zamanın görünməyən qatlarına
da ütü çəkdi, getdi çıxdı Adam Mitskeviçin
"44"ünün yanına.
Öz xalqını
yatmış görünsə
də, içindəki
lava daim qaynar olan vulkana bənzədən
şair ölkəsi üçün arzularını
poetik qəhrəmanlarının
diliylə anladırdı. Polşanın
azadlığını geri
gətirəcək olan
qəhrəmandan bəhs
edərkən deyirdi:
"Qədim qəhrəmanların
qanını daşıyacaq...
Və adı qırx dörd olacaq!" Müxtəlif ədəbiyyatşünasların
gəldiyi ümumi nəticəyə görə:
"Bu şeir Polşanın
müstəqillik ümidini
özünə qaytarır..."
Ziqmunt
Bauman özünün "Axıb gedən dünyadan 44 məktub"
kitabında niyə məhz "44" rəqəminə
söykəndiyini izah
edərkən yazır:
"Mitskeviç sayəsində
44 rəqəmi azadlığın
gələcəyi gün
üçün bir gözləntiyə və
bir ümidə tən olub. Başqa sözlə, bu rəqəm dolaylı yolun yolçularının
kompasını simvolizə
edir".
Mitskeviçin
"44"ünün əkiz qardaşı bir əsr sonra doğuldu; özü də yenə tarixin çəkdiyi azadlıq sancısı nəticəsində. Bizim "44"ün kompasının
əqrəbləri Qarabağı
göstərirdi. Son dayanacaq
isə Şuşa
idi - 8 noyabrda Azərbaycan bayrağını
sinəsinə taxıb
qürurlanmağı da
bundan idi mənəvi yüksəlişimizin
simvolu olan şəhərin...
Bizim
"44" üzü Qarabağa
gedirdi, amma addım səsləri Şəhriyarın misralarının
əks-sədasına dönmüşdü:
"Qalx ayağa, ya azad ol,
ya tamam yan, Azərbaycan!" Hər addımda, hər azad edilən
kəndin, şəhərin
adında Bütöv
Azərbaycanın köks
ötürməsi vardı;
od nəfəsli od oğullarının özləri kimi yaddaşları da oyanmışdı, damarlarındakı
qanı miras qoyanların yazdığı
tarix də "Cəngi" havasıyla haya düşmüşdü.
Bu havaya təkcə
Azərbaycanın sərhədləri
daxilindəkilər deyil,
bütün dünya azərbaycanlıları qol
qaldırmışdı. Bəxtiyar Vahabzadənin təbirincə,
"kölgəmiz qədər
yaxın olsa da, tuta bilmədiyimiz"
bir qandaş əli də Arazın o tayından göyə açılmışdı.
Hə...
Bizim
"44" Araz göynəyimizi
də dilləndirmişdi.
Özü də səs-səs, söz-söz
yox, nəfəs-nəfəs,
udum-udum... Biz öz Araz göynəyimizi göy əskiyə büküb ürək sandığımızın yelgörməz
küncünə qoymuşduq
axı... Və bu saxlancımızı
zaman-zaman mahnılarla,
bayatılarla dilə gətirirdik, özümüz
oxuyub-özümüz ağladığımızı
sanırdıq. Amma
yanılırmışıq...
Mahnılarla dilə gətirdiyimiz
yanğılarımızı qardaş-bacılarımız da
duyurmuş, onlar da bu mahnıları
dillərinə edam kəndiri edib dərdlərini asarmışlar.
Bunu dəyərli Fatma Arasın "Türkülər
qan damlası" kitabını oxuyanda anladım. Dönə-dönə oxudum BİZdən
bəhs edilən bu kitabı. "Qubanın ağ
alması"nın "İğdırın
ağ alması"na
döndüyü bir ayrılıqdı yanğımız...
"Odlar Yurdu
Azərbaycanın gələnəklərini
günümüzə qədər
yaşadan İğdır"ın
qızıdır Fatma
xanım. Soyadı
Arasdır - Arazdır.
İkiyə bölünən bir yurdun o tayı
da Arazı qanlısı sayır, bu tayı da...Fəqət, qan-qadaya Arazın bəhanə olduğunu da yaxşı bilir. Yoxsa, "şeiri türkülərdən öyrəndim"
- deyən Fatma xanım yazmazdı:
Qanadı
dəsmallar, ağıyıq
bizlər,
Düşdüyün diləmi ağlarsan, Araz?
Dildən-dilə düşən Araz
deyildi, əslində...
Biz idik, yanğımız
idi, ayrılığımız
idi... "Cənnətdən
doğulduğu" söylənən
Araz bizimçün elə itirilmiş cənnətə ithaf edilən ilk bayatı kimi qudsal və
lənətlidir. Söyləməsən
ürək, söyləsən
dil yanar... Fatma xanım da bu təzadı
anlayanlardandı: "Ağlım
kəsəndən şeirdə,
hekayədə və bayatılarda Araz çayı deyilən zaman ağrı, göz yaşı və həsrət keçib ürəyimin içindən..." Təsəllisi
isə budur Fatma Arasın: "...iki ölkə arasında eşq axışı..." "Aralarından su keçmir" deyimini
"eşq axışına"
çevirən də
qanımızın yaddaşıydı
bizim "44"-də.
"Arxadaş" deyə çağırıb
arxamızı söykədiyimiz
idi Türkiyəmiz.
Arxanda daim söykənəcəyin, yeri
gələndə dərdini
dilləndirmədən anlayan,
səni yıxılmağa
qoymayan bir əbədi daşın varlığı da yaşam qədər mənalı və gözəldir!
Amma həyatın bütün gözəlliyi, mənası "kələ-kötür və hamar"lardan ibarətdir. Bir də qurbanolma cəsarətindən... Hədiyyə Şəfaqətin "Qurban" hekayəsində yaradılışın yaddaşındakı kodlardan biri açılır: "Məskən Məskən olandan bu yana Kişinin qurban verilməsi nə görülmüş, nə də eşidilmişdi. Kişi döyüşçüydü, qoruyucuydu, keşikçiydi, başçıydı, ərdi, amma Qurban deyildi..."
Çünki... Çünki Kişi anadan elə qurbanolma cəsarəti ilə doğulur. Qadınsa...Hə... Genetik kodlaşmada "qurban" sayılan qadınsa onu özü formalaşdırır ruhunda. Bizim "44"-də də bunu gördük... Canını Vətən torpağına qatan Kişilər qurban sayılmadı, onlar "əbədi yolun yolçularına" çevrildilər. Bu yol ulu vaxtlarda bir körpənin ilk qığıltısından başlamışdı, "Azərbaycan" sözünün səs-səs böyüməsiylə bugünkü döyüş nərəsinə, qələbə hayqırtısına çevrilmişdi... Və hələ də uzanır...Keçmişindən qalanları qollarına güc edib düşmən üstünə yeriyən Kişilərin xatirələrindən dolanıb keçir, bir uşaq beşiyinin başında, bir sinif otağında, bir sevgili məktubunda, böyük iclas zallarında divardan asılmış xəritələrdə səmti göstərilir. Yerdən qalxan o yola qədəm qoymaqçün çırpınır...Bu çırpıntılarda qurbanolma cəsarətinin kül altındakı közərtisi Kişilərin baxışlarında boylanır, amma qurban qadınlar olur; bir şəhid bacısı şəkilli başdaşına baxıb "qurban olum"-deyə pıçıldayır, bir şəhid qızı telefonundakı son mesaja baxıb "qurban olaram yazdığına, ata"-deyir, bir şəhid anası "özüm də Vətənə qurbanam!" sözlərini dilinin əzbəri edir... Belə çevrilir qurbana Qadın... Belə yaradır içindəki qurbanolma cəsarətini...
...Bizim "44" boyunca ürəyimiz hər an əsdi, bir gözümüzlə azad edilən hər qarış torpağa sevindik, bir gözümüzlə hər şəhid xəbərinə ağladıq, dilimizdəki mahnıları, bayatıları küləyə qoşub Arazın o tayına göndərdik...Müharibə bitdi, evə qayıdan şair Emin Piri feysbukda bir status yazdı:
"Müharibəyə gedəndə anam başıma xına qoydu..."
Şəki, noyabr 2021
Şəfa VƏLİ
525-ci qəzet.- 2021.- 19 noyabr.- S.10.