Olmaz!
Bir yazıçı
üçün yazdığı
romanı imzalatmağa
gələn, əsərində
yaratdığı güclü
qadın obrazından heyranlıqla bəhs edən, ardınca, "Niyə ərə getmirsiniz?" deyə sual verən oxucu ilə qarşılaşmaq yəqin
ki, ən böyük xəyal qırıqlıqlarından biridir. Bəlkə də,
faciədir desəm, şişirtmiş olmaram.
Belə durumlarda insan özünü daha çox sorğulamağa başlayır, tərəddüd
içində qalır.
Düşünür ki, bu qədər primitiv düşüncə sahibini
nəinki bir kitabla, dünya ədəbiyyatını yığıb
önünə töksən
belə, dəyişə
bilməzsən. İnsanın "olmazları" bilməməyi
böyük fəlakətdir.
Anlamaq lazımdır ki, bəzi sualları
vermək olmaz! Bəzi sözləri söyləmək olmaz! Bəzi hərəkətləri
etmək olmaz! Sənə aidiyyatı olmayan məsələlərə
müdaxilə etmək
olmaz! "Olmaz" həddini aşmaq olmaz! Beş hərf, bir kəlmə: ol-maz!
Yazıçı üçün belə hallar "ümid evindən" bir işığın söndürülməsi
deməkdir. Onsuz da topluma hansısa fikri aşılamaq iynə ilə quyu qazmaq
qədər çətindir.
Bu zaman "düzələn
deyil, özümü
yormayım" düşüncəsinə
qapılırsan. Sonra fikirləşirsən
ki, yazıçının
taleyi budur. Nə qədər güclü imza olursan ol,
istəyir yazdıqların
bestseller olsun, bir gün mütləq ildə-ayda bir dəfə kitab oxuyanların sənə
"məsləhət" verdiyinə şahid olacaqsan. Bu hadisə
yazıçılığı ilə bərabər, həm də feminist kimi tanınan Marqaret Edvudun başına gələnləri
xatırlatdı.
Edvud Kanadada elektrikin, suyun olmadığı yabani bir meşədə dünyaya gəlib. Meşənin qaranlığından, bilinməzliyindən
deyil, qış aylarında şəhərə
gələndə tualetin
sifonunu görüb ondan qorxan bir
uşaq idi. Həyatında sadəcə kitablar
vardı. Yeddi yaşında
yazdığı ilk romanı
bir qarışqa haqqında idi. Hələ əllinci illərdə, 16 yaşında
olarkən jurnalist fəaliyyətinə başlamağa
qərar verdi.
Ona bir qəzetdə ya ölüm elanları, ya da moda xəbərləri
yaza biləcəyini, digər mövzularda isə "olmaz" dedilər. Düşünmədən rədd etdi.
Önünə qoyulanla qane
olan, boyun əyən, məcburiyyətə
sığınaraq böyük
addımlar atmaq onluq deyildi. Gələcəyə dair uzaqgörənliyi
Edvudu buna vadar edirdi. Amma bəzən bədbinliyə
qapıldığı da
olurdu. Məsələn, özünü Parisdə bir binanın tavan qatında absent içib, siqaret çəkərək
şah əsərlər
yazan, sonra da ən gözəl
şəkildə ölən
bir yazıçı
kimi təsəvvür
edirdi. Gənc, sağlam olmağına
baxmayaraq, həmin dönəmlərdə ömrünün
son günləri barədə
həddən artıq
düşünməyə başlamışdı. Tezliklə
bu fikirləri beynindən atdı, içində müəllimlik
etmək istəyi yarandı, ingilis dili və ədəbiyyatı
üzrə təhsil almağa qərar verdi. "Olmaz"
dedilər, oldu, həm də çox gözəl oldu!..
Müsahibələrinin birində həmin vaxtlardan belə bəhs edir: "Bir gün ağlıma magistratura oxumaq fikri gəldi. Harvarda üz tutdum. "Qarson olmaqdan
yaxşıdır" dedilər,
ən çox da buna görə
getdim. Orada daha çox
yaza biləcəyimi dedilər. Bunun "olmazlarını" deyənlər daha çox idi. Bir məsləhətçim vardı,
yazmaq işinə son verməyimi, universiteti atmağımı, münasib
bir namizəd tapıb evlənməyimi söylədi. Amma ona qulaq asmadım, dinləmədim, inandığım,
dilədiyim və istədiyim yoldan getdim. Oldu!" Təsəvvür edirsiniz, bu cür
həddini bilməyənlər
dünyanın hər
yerində var. Amma bir fərqlə! Edvud bunları ötən əsrin ortalarında yaşamışdı. Bizdə isə
hələ də aktualdır. Qadını bir kişinin kölgəsinə dürtərək,
onun qanadlarını sındırıb başqasının
qanadları ilə uçmağı öyrətməyə
çalışan tiplərdir
ədəbiyyatda, kültürdə,
mədəniyyətdə xarüqələr
yarada biləcək istedadları məhv edənlər. Marqaret
Edvud əgər onun beyninə bu fikirləri yeridənləri dinləsəydi,
dünya ədəbiyyatına
18 roman, 18 şeir kitabı,
8 uşaq kitabı, saysız esselər, hekayələr və daha nələr bəxş edib, Booker,
Kafka, C.Clarke mükafatları
ala, Nobelə namizəd
ola bilməzdi. Hər insan kimə istəsə ərə gedə, cüt-cüt uşaqlar doğa, ömrünü bir kişinin himayəsi altında keçirə bilər, amma hər insan roman yazaraq, ədəbiyyata ölümsüz əsərlər
bəxş edə bilməz.
Marqaret Edvud ədəbiyyata möhtəşəm
romanlar qazandırdı,
əsələrinə filmlər,
seriallar çəkildi
və hələ də çəkilməkdədir. Özü
də bunları Parisdə, bir damın altında ölməyi gözləyərək
deyil, gəzərək,
yaşayaraq, hiss edərək,
sadəcə hər kəsin gördüklərini
yox, görmədiklərini
də görərək
və "olmaz" deyənləri əzib keçərək etdi. Körpüdən də özünü
atmadı. Utopiya ilə
dispotiyanı birləşdirərək
"ustopya" növünü
yaratdı. Bütün
bunlarla bərabər,
ailə də qurdu, beş
il evli qaldı,
bir uşaq dünyaya gətirdi, sonra boşandı və bir daha
heç vaxt ərə getmədi. Əlbəttə, quru ağac
kimi yaşamadı, sevdi, sevildi. Ən böyük eşqi isə Graeme Gibson oldu.
Münasibətləri 48 il davam etdi və iki
il əvvəl sevgilisinin 85 yaşında
ölməsi ilə bitdi.
Yeri gəlmişkən,
yazıçı feminizmi
bütün əsərlərində
qüsursuz şəkildə
sərgiləyir. Edvudun romanlarında yaratdığı
qadın qəhrəmanlar
həyatda qala bilmək, nəfəs almaq üçün böyük maneələr
aşırlar. Ən maraqlısı
isə ya bir-birilərindən yapışırlar,
ya da bir-birilərini
yox etməyə çalışırlar. Bu
qadın obrazları Viktoriya Britaniyasının
sərt mühafizəkar
statuslarından asanlıqla
çıxa bilmirlər;
ya evinin xanımı olaraq əmr verib hikkəli davranırlar, ya da evin
xidmətçisi olaraq
hirsdən içləri
qovrulur. Gənc qızlar
isə ya bir seks köləsi,
ya da damazlıq
olaraq böyüdülür,
ətrafdakı kişilər
isə daima onları ovlamağa çalışırlar. Bəzən isə içlərindəki
buzları əl-ələ
verərək əritməyə
çalışan Emily Dickinson, Virciniya Volf, Silviya Plat kimi intellektual qadına çevrilirlər. Edvudun əsərlərini
oxuduqca qadınların
məişət sərhədlərini
aşmalarının heç
də asan olmadığını görürük.
Bu gün qadınların
qaranlıqlarına işıq
tutan ən güclü yazıçılardandır
Marqaret Edvud. Həm yazdıqları, həm də qarşısına çıxan
"olmazları" vurub
dağıdaraq irəliləməsi
ilə əsl örnəkdir!
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2021.- 20 noyabr.- S.21.