"Əsgərdir, Ordudur
Şuşa!"
Bu günlərdə məni
bir görüşə
dəvət eləmişdilər
- Rəşad Məcidin
"Şuşa" şeirinə
Xumar xanım Qədimovanın bəstələdiyi
əsərin təqdimatına. Görüş deyirəm, çünki söz və musiqi ilə görüş gözləyirdi
məni. Müəllifliyi İbrahim peyğəmbərə
şamil edilən
"Yaradılış Kitabı"nda
(Yetsir Səfəri) deyildiyinə görə, yaradılış söz,
rəqəm və səs vasitəsilə gerçəkləşib. Yəni Yaradan kainata, bütün bəşəriyyətə
bu üç dildə "müraciət
edib, hikmətini çatdırır". Həllac Mənsur
isə deyir ki, "Yazan da, yazdıran da Allahdır. Mən və əlim sadəcə alətik".
Bəli, bir var insan özünün
günlük həvəsini
dilinə alır, nota
köçürür, bir
də var ilahi coşqu bütün ruhunu elə çulğalayır
ki, sonda alınan əsərə müəllif özü də heyran qalır! Maraqlıdır ki, bu tədbirdən bir neçə gün qabaq - Zəfər Günündə "Biz" sənədli
filmini, Şuşanın
xilası haqqında tarixi xronikanı izləmişdim və onun təəssüratından
çıxa bilmirdim.
"Şuşa" əsərini dinləməklə
neçə gündür
ətrafında hərləndiyim
"ideya" tamamlandı
və mən bu kiçik yazı ilə dinclik tapdım.
Deyilənə görə, Şuşa möcüzəli
bir şəhərdir.
Şeirdə deyildiyi kimi,
Qoynuna hər gələn yüz xəyal eylər,
Qıraqda qalanlar qeylü-qal
eylər,
Birini coşdurar, birin lal eylər,
Tilsimdir,
ovsundur, cadudur Şuşa.
İndi o, həm də qəhrəman şəhər
oldu. Şuşa haqqında
yaranan təəssüratlar
fərqlidir: kimsə işğaldan qabaqkı halının xəyallarını
canlandırır, kimsə
mahnılardan eşitdikləri
ilə assosiasiya yaradır, onu Xanın, Qədirin səsində, xarıbülbülün
obrazında axtarır,
bir başqası da qeyrətli qartal oğulların müqəddəs məkanı
kimi görür. Mən Şuşanı görməmişəm.
"Şuşa" əsərini
dinləməklə məndə
də Şuşa
obrazı canlandı. Bəlkə də
"Biz" sənədli filminin
tamaşasından sonra
"Şuşa" əsərini
dinləməyim məni
bu qədər həyəcanlandırdı, sanki
həmin filmin musiqi versiyası, hadisə, söz və musiqinin mükəmməl vəhdəti
kimi səsləndi.
Bir neçə il
əvvəl muğamın
fəlsəfəsini, bu
millətin düşüncə
tarixi ilə musiqisi arasında paralelləri araşdıranda
belə qənaətə
gəlmişdim ki, heç bir epos müharibə prosesində
yaranmır. Adətən döyüşlər zamanı əvvəlki zəfərlər haqqında,
əsgərləri döyüşə
səsləyən nəğmələr
oxunur, sanki tarixi qəhrəmanların
ruhu çağırılır.
Döyüşlərdən sonra isə
yeni nəğmələr,
dastanlar qoşulur.
Eposlar, möhtəşəm əsərlər
məhz dinc zamanların, diqqətin hərbdən, döyüşlərdən
sülhə, sakit həyata yönəlməyin
məhsuludur. Təsadüfi deyil ki, eposlarda
hər nə qədər əfsanə qarışığı olsa
da, onlar bir tərəfdən gerçək tarixi salnamə olmaq iddiasındadırlar, digər
tərəfdən, bir
ədəbiyyat nümunəsidir.
Epos tarixdir, sadəcə
bir az
poeziya, bir az musiqi, bir
az da ecazkar
ilahi ruh əlavə edilir. Niyə?
Çünki adi sözlə
çatdırılan quru
rəvayətin dərsliyin,
salnamələrin səhifəsindən
çıxmağa gücü
çatmır. Mütləq ona poeziyanın ruhunu, musiqinin qanadlarını, ilahinin nurunu qatmaq lazımdır
ki, o, yaddaşlarda möhkəmlənib, dillərdə
əzbər olub, illərin üstündən
adlayıb gələcək
nəsillərə çata
bilsin.
Şuşa deyəndə illər ərzində gözümün
önünə ancaq peşman, xəcalətdən
yerə dikilmiş baxışlar gəlirdi. Basılmaz hesab
etdiyim Qalanın işğalının hər
ildönümündə ürəyimdəki
ümidin tellərindən
biri qırılırdı.
2020-ci ildə sosial şəbəkələrdə bir şəkil gördüm: Qalanın önündə əlində
bayraq tutan bir Azərbaycan əsgəri və altında yazı: "Söz vermişdim, gəldim". Sanki içimdə
Ülvinin şeiri səsləndi:
Qarabağdı mənim dinim-imanım,
O torpağın nişanəsi,
iziyəm.
Məni
belə aciz görmə qəbirdə,
Qəbirdə də Qarabağın özüyəm.
İçimdə yenə kiçik bir ümid közərdi
və... özümü
Şuşanın yerində
hiss elədim. Həmin ilin sentyabrında başlanan şərəfli
döyüş 44 gün
sonra Şuşa
zirvəsində Zəfərlə
taclandı. Şuşanın
xilası haqqında filmdə Vətən Qəhrəmanları bir möcüzəni tez-tez dillərinə gətirirdilər:
"Göydə Allah, yerdə
Qala bizi çox qorudu", yaxud "Babalarımızın
bizim üçün
miras buraxdığı
həmin Qala divarları, bəlkə də onların da ruhu şad
oldu ki, bizim işimizə yaradı. Vaxtı gələcək ki, bizim o Qala
divarlarına ehtiyacımız
olacaq". Bu, tarixdir!
Bu, yaşanmış şərəfli bir həyatdır. Şairin
dediklərinin real səhnəsi:
Ciyərdə nəfəsdir, damarda
qandır,
Ruha qanad verən sirli məkandır,
Bilib eşidəndir, güc artırandır,
Qoşundur, əsgərdir, ordudur
Şuşa.
Rəşad Məcidin dediyinə görə, illər sonra Şuşaya təkrar ayaq basanda bir neçə
fakt elə bir rezonans yaratdı
ki, bu şeir
yarandı. Əvvəlcə
Ali Baş Komandanın:
"Şuşanın özünəməxsus
aurası var. Mən dünyada Şuşaya bənzər şəhər
görməmişəm, bəlkə
də yoxdur" cümlələrini eşitmək.
Sonra yuxudan doğma bir avazın - Alim Qasımovun azan səsinə
oyanmaq və qarşında savaşdan qələbə ilə çıxan ağ
örpəkli Şuşa
ilə üzbəüz
durmaq. Məhz həmin rezonansın nəticəsi olaraq belə bir şeir
yarandı:
Min şəhər adı var dillər əzbəri,
Adların ən üstün
adıdı Şuşa.
Musiqi notudur cüt hecasıyla: Şu-Şa
Dilimin şəhdidir, dadıdı
Şuşa.
Poeziya ilə hadisə bir-birini elə gözəl tamamladı ki, musiqi öz-özünə
axdı, süzüldü. Sözlərə qanad olan bu
musiqidə - Xumar xanımın ruhundan qopan bu avazda
nə var idi ki, məni
belə düşündürdü?
Coşan, dağlara səs salan musiqi keçir həzin balabana, qəhrəmanlara çağırış
edən, hayqırmaqdan
simləri gərilən
saz anidən kamança ilə sakitləşir, arxa fonda isə
ya dağların nəfəsi, ya Şuşanı azad edən igidlərin bu sıldırım qayalara hopan ruhunun səsi, ya da hamısı
bir yerdə. Əsər bütövlükdə məhz
bir tərəfdən,
Zəfər məqamına
çatan, igidlərlə
bərabər döyüşən,
"qoşun, əsgər,
ordu Şuşanın",
digər tərəfdən,
sərt qayalığın
qoruduğu Cıdır
düzündə zərif
xarıbülbül bitirən
Şuşanın portreti
canlandı.
Düşünmürəm ki, bu musiqi
alətləri təsadüfən
seçilib.
Qədim türk musiqi araşdırmaçısı və ustad musiqiçi Rəhmi Oruc Güvənin dediyinə görə, ney, balaban, kamança, ud, qopuz kimi alətlərin səs tonallığı insanda aqressiya yaratmır, əksinə, ruhunu sakitləşdirir, bütün orqanizmində səslərin harmoniyasını bərpa edir. Bununla yanaşı, bu musiqi alətlərinin hər birinin tarixini dərindən öyrənəndə belə məlum olur ki, onlar öz xalqları tərəfindən müqəddəs musiqi aləti hesab ediliblər. Bununla sanki dinləyiciyə əyani olaraq duydurulur ki, nəql olunanlar sadəcə rəvayət, əfsanə deyil, Haqdan alınan bir həqiqətdir, içində dərin bir hikmət var. Şuşa dastanında bir-birini tamamlayan çox ziddiyyətlər var və bu, özünü ona həsr olunan əsərdə də göstərir: musiqi həm qılınc kimi havada əsir, həm də lay-lay kimi sakitləşdirir, həm günün bəlasının dərsini verən igidin nər hayqırtısını çatdırır, həm də ilahi ruhun nəfəsini. Cəngiyə səsləyən qavaldan, sazdan sonra səslənən balaban məhz həmin nəfəsin ifadəsidir, kamança isə sürəkliliyin, düşüncənin sıçrayışlarla deyil, dalğa-dalğa yüksəlməsinin təminatçısıdır. Musiqini dinlədikcə beynimdə bir fikir təkrarlandı, təsdiqləndi: bu millət döyüşməyi də bacarır, sülhə təminat verməyi də, haqqının hesabını çəkməyi də bilir, hikmət dolu ilahi səsi duymağı da.
Dəhşətdir! Bir vaxtlar, Xan Şuşinskinin hüsnünə nəğmə qoşduğu, "dağları başı dumanlı, qırmızı koftalı, yaşıl tumanlı", "çox gümanlının dərdindən öldüyü" Qarabağın xanım-xatın gözəli, Şuşası illər ərzində gördüyü faciələrdən, zülmlərdən dəyişib, əlinə silah alıb igid oğulları ilə bir yerdə savaşa qalxdı. Ağ örpəyi - dumanı ilə onları yağı düşmənin gözündən gizlətdi, sərt qayaları ilə onları güllədən qorudu, qırmızı koftası ilə onların al-qanını sildi... Şuşa bir gözəldən orduya, əsgərə çevrildi. Əslində, o qədər də təəccüblü deyil. Bu millətin qızının ağıllı sərkərdə, müdrik hökmdar, qeyrətli Ana olması birinci dəfə deyil ki...
"Şuşa"
əsəri kiçikdi, ancaq
ehtiva elədikləri o
qədər böyükdü ki! İnanıram ki, gələcəkdə
"Şuşa" dastanı, igidlərin
bu qayalarda silinməz iz salan qəhrəmanlıqlarını
tərənnüm edən Epos yazılacaq.
Milləti xəcalətdən qurtaran,
yüksək Mənliyini özünə qaytaran,
ülvi mənəviyyatını ayaq altından götürüb
təkrar yüksəldən İgidin ən
kiçik cizgilərinə qədər
çatdıran böyük, möhtəşəm
bir Epos! Epos millətin, xalqın ruhundan
damla-damla süzülən səslərin,
sözlərin vəhdətidir. Bilmirəm o
Eposun yaranması neçə ilə başa çatacaq,
hansı həcmdə olacaq, ancaq onu bilirəm ki, "Şuşa" kimi ürəkdən gələn, ruhdan səslənən belə əsərlər
o Eposun
parçalarıdır.
Könül
BÜNYADZADƏ
AMEA-nın
fəxri üzvü
525-ci qəzet.- 2021.- 20 noyabr.- S.19.