İki söz xəzinəsi
qovuşanda
Yaxud Nizami Gəncəvi yaradıcılığında
folklor janrları
Nizami və folklor mövzusunda çoxsaylı məqalələr
mövcuddur.
Lakin Nizaminin yaradıcılığında yer alan
folklor mənbələri, o cümlədən, onun
yazılı ədəbiyyata gətirdiyi müxtəlif
janrlı folklor nümunələri assiqnmentativ cəhətlərinə
görə tam nəzərdən keçirilməyib. Nizami ilə
təxminən eyni dövrdə yaşayan Qətran Təbrizi,
Əbul-ula Gəncəvi, Fələki Şirvani, Məhsəti
Gəncəvi və başqa klassik Azərbaycan şairləri
epik məzmunlu mövzulara müraciət etmədiklərinə
görə, onların yaradıcılığında folklor
janrlarından gəlmə motivlər azlıq təşkil
edir. Əslində, Nizami yazılı ədəbiyyata
gətirdiyi və nəzmə çəkdiyi folklor nümunələrinin
ilk toplayıcısıdır. Bu nümunələr
çoxlu folklor janrını əhatə edir ki, onların
öyrənilməsi həm də folklorun qədim
janrlarını müəyyənləşdirməyə
kömək edir.
Atalar
sözü və məsəllər, inanclar, alqışlar,
xeyir-dualar, hekayət, əhvalat, rəvayət, əfsanə,
nağıl, nəsihət, təmsil, alleqoriya kimi janrlardan bəhrələnən
Nizami poemalarını dastan üslubunda yazır,
poemalarının ayrı-ayrı fəsillərini dastan
adlandırır. "Zalım padşahla Zahidin
dastanı", "Kərpickəsən kişinin
dastanı", "Ovçu, it və tülkü
dastanı", "Firidun ilə maralın dastanı",
"Tövbə sındıran zahidin dastanı",
"İsa peyğəmbərin dastanı", "Nəzər
sahibi bir möbidin dastanı", "Hacı ilə Sofinin
dastanı", "Bülbül ilə Qızılquşun
dastanı", "Yaralı uşağın dastanı",
"Harunərrəşid ilə dəlləyin
dastanı", "Fərhad və Şirin dastanı" və
başqa nümunələr "dastan"
anlayışının folklor və yazılı ədəbiyyat
kontekstində janr imkanlarını öyrənməyə
imkan verir. Şair poemalarının giriş hissələrini
"Dastanın başlanğıcı" adlandırır.
Poemalar klassik dastan qəlibində
yaradılmışdır, süjetlər nağılı xatırladır,
obrazlar isə folklorun bu möhtəşəm
janrlarının qəhrəmanlarının talelərini
yaşayırlar. Ədalətli şah
obrazı nağıllardan gəlir. Poemalarda adı
çəkilən Xızır, Xeyir, Şər, Dirilik
Çeşməsi, Zülmət dünya, Əfrasiyab yurdu
Şərq mifik təfəkküründən, bu təfəkkür
əsasında formalaşan Azərbaycan folklorundan gəlmə
anlayışlardır. Nizami obrazlarının hər
biri əfsanə və rəvayətlərlə
bağlıdır. Leyli, Məcnun, Bəhram, İsgəndər,
Fərhad, Xosrov, Şirin, Fitnə və başqa obrazlar Nizami
qələminin süzgəcindən folklora adladı və
tezliklə xalq arasında bu obrazlarla bağlı örnəklər
yarandı, həm şifahi, həm də yazılı ədəbiyyata
köməkli təsir göstərdi.
Aşiq və Məşuq obrazları Nizami
yaradıcılığına dastanlardan gəlir. Müxtəlif
araşdırıcılar "Leyli və Məcnun"
poemasının əsasında dayanan məhəbbət əfsanəsinin
ərəb folklor nümunəsi olduğunu söyləsələr
də, qəhrəmanların türk kimi təsvir edildiyini
yazırlar. "Yeddi gözəl"
poeması ilə "Yeddi gözəl" dastanının əlaqəsini
inkar etmək mümkün deyil, bu dastan Nizaminin eyniadlı
poemasının Azərbaycan dilində olan ilk folklor nümunəsidir.
Böyük şairin bədii qabartmasından
sonra bu mövzu məhəbbət dastanlarına daha
güclü şəkildə təsir göstərdi, hətta
eyniadlı dastanlar yarandı. Mübahisəli
məqam isə Nizaminin istinad etdiyi mövzular və
obrazların Nizamiyə qədər mövcud olub-olmaması ilə
bağlıdır. Bu həqiqətdir ki,
oxşar mövzularla bağlı Nizaminin də folklora
güclü təsiri olmuşdur. Məsələn,
"Leyli və Məcnun"dakı Qarı obrazı Azərbaycan
nağıllarından gəlmədir. Nağıllarda
və dastanlarda kontominativ obraz olan Küpəgirən Qarı
surəti vardır. Yaxud İsgəndər-Zülqərneyn
obrazı Nizamiyədək mövcud idi, Nizami bu mifik obraza yeni
çalar gətirdi. Nizamidən sonra
İsgəndər obrazı peyğəmbər, Zülmət
səfiri, Dirilik suyu axtarıcısı, Adil hökmdar, Fateh
kimi yadda qalır, həmçinin, müdrikliyi ilə
seçilən insan səviyyəsinə yüksəlir.
Rəvayətin bir şəkli olan başagəldiyə
Nizami yaradıcılığında da rast gəlmək
mümkündür. "Sultan Səncər və
Qarı", "Fitnə" belə rəvayətlərdir.
Əfsanələr poemaların müxtəlif fəsillərində
yer alsa da, əslində, bütün poemalar öz mövzusunu
el arasında gəzən əfsanələrdən
almışdır. Bunun ən bariz
nümunələri məhəbbət dastanlarını
xatırladan "Leyli və Məcnun" və "Xosrov və
Şirin" poemalarıdır. Hekayət
və hekayə janrları Nizami
yaradıcılığında əhvalat, hər hansı bir
hadisənin məzmunu anlamına gəlir. Bəzi
hekayətlər adsızdır, sadəcə, "Hekayət"
və "Hekayə" başlıqları altında təqdim
olunur. "Kəniz satan padşahın hekayəsi",
"Rus qızının Bəhrama hekayə söyləməsi",
"Xeyir və Şər hekayəsi", "Fağır
çörəkçinin hekayəsi və onun
varlanması" kimi nümunələr hekayə
janrının, "Alimlərin Hörmüzü inkar etmələri
və həlak olmalarının hekayəti" kimi nümunələr
isə hekayət janrının Nizami təqdimatında mətnin,
məzmunun ifadə formalarıdır. Əhvalatlar
da janr baxımından maraqlıdır. "İsgəndərin
başqırxan qul ilə əhvalatı", "İsgəndərlə
Sokratın əhvalatı" ardıcıl süjetlər
üzərində deyil, bir hadisə üzərində qurulur
və ibrətamiz nəticəsi olur. Nizaminin
hekayət, hekayə və əhvalat nümunələrini fərqləndirməsi
bu epik parçalara müstəqil janr tələbləri ilə
yanaşmasından irəli gəlir. Poemalarda
nağıllara da müraciət olunub. "Meyvə
satanla tülkünün nağılı" kimi nümunələr
Azərbaycan xalq nağıllarını xatırladır.
Nizami "Xəmsə"nin bütün
poemalarında təmsil və alleqoriyalardan bəhrələnib,
fikrini əsaslandırmaq üçün folklorun bu janrına
müraciət edib. Böyük şair Azərbaycan ədəbiyyatında
bir sıra folklor janrlarında olan nümunələri, o
cümlədən, təmsil və alleqoriyaları yazıya alan və nəzmə çəkən ilk
toplayıcılardan biridir. "Nuşirəvan
və bayquşların söhbəti", "Məcnunun
qarğa ilə söhbəti" adlı təmsilvari əhvalatlar
sonralar da bu tipli əsərlərin yaranmasına şərait
yaratdı.
Atalar sözü və məsəllər Nizami
yaradıcılığında mərhələli xarakterdədir. Buraya Nizaminin
özünün müdrik fikirləri (aforizmləri) və
folklordan alınan atalar sözləri daxildir. Şairin
"Yeddi gözəl" poemasının "Oğlum Məhəmmədə
nəsihət" adlı bölməsi, demək olar, atalar
sözü və məsəllər üzərində qurulub.
Digər əsərlərində də belə nümunələr
çoxdur:
Dünya
bir şahmatdır, unutma bunu,
İkicə
top ilə udar oyunu ("Xosrov və Şirin").
Yaxud:
Sözün
də su kimi lətafəti var,
Hər
sözü az desən daha xoş olar.
Bir inci
saflığı varsa da suda,
Artıq içiləndə dərd verir o da.
İnci tək
sözlər seç, az danış, az
din,
Qoy öz sözlərinlə dünya bəzənsin.
Az
sözün inci tək mənası solmaz,
Çox
sözün kərpic tək qiyməti olmaz
("Leyli və Məcnun").
Nizamiyədək müstəqil janr kimi
formalaşmamış öyüd-nəsihətlər iri həcmli
folklor janrlarının, daha çox dastan və
nağılların tərkibində özünə yer
alırdı.
Nizami bir neçə poemasını oğluna nəsihətlə
başlayır və eyni şəkildə də tamamlayır.
Şairin "Öz nəfsinə öyüd və nəsihət",
"Ərəstunun nəsihətnaməsi",
"Əflatunun nəsihətnaməsi", "Sokratın nəsihətnaməsi",
"Məhin Babunun Şirinə öyüd verməsi",
"Ədalət gözləmək üçün
padşaha nəsihət" və "Oğlum Məhəmmədə
nəsihət" adlı tövsiyə xarakterli müraciət
namələri Azərbaycan yazılı ədəbiyyatında
bu ənənənin yaranmasına və inkişafına səbəb
oldu. Nəsihətlərlə yanaşı, vəsiyyət
də folklor motivlidir, bu üslubda yaranan bədii parçalar
istəklərlə yanaşı, tövsiyə, məsləhət
və öyüd-nəsihətləri əhatə edir.
Nizami yaradıcılığında paradiqmatik təsəvvürlərin
folklor janrlarındakı təzahürünə də rast gəlirik. Paradiqmatik təssəvvürlər
daha çox hekayət janrında və adət-ənənələrlə
bağlı ritualların təsvirində təzahür edir.
Nizami dövründə inanclar janr kimi
formalaşma mərhələsini yaşayırdı. Sınamalar isə bir janr kimi özünü adətlərin
icrasında göstərir. Tabular da adətlərdən
törəyir. Bütün bunlar Nizami əsərlərinin
mifoloji qatını təşkil edir. Nizaminin
mifik obraz, hadisə və süjet təqdimatı
ümumtürk folklorundan qaynaqlanır, bəzi hallarda obrazlar,
bəzi hallarda isə hadisələr folklor nümunələrindəki
oxşar süjetlərlə eyniyyət təşkil edir.
Nizaminin təkcə epik əsərlərində deyil,
lirikasında da xalq rəvayətləri, əfsanələr, əsatiri
obrazlar öz ifadəsini tapmışdır.
Beləliklə, Nizamıinin
yaradıcılığında folklorun oynadığı rol,
həmçinin, şairin folklor janrlarından istifadəsi
haqqında aparılan araşdırmalarda deyimlərə, məsəllərə,
inanclara, türkəçarələrə, əhvalatlara,
dastanlara, nağıllara, rəvayətlərə diqqət
yetirilsə də, folklor janrlarının Nizami
yaradıcılığındakı roluna, Nizaminin
folklor janrlarının assiqmentativ seçiminə, hər bir
janra uyğun üslub, ifadə, məzmun
orijinallığını qoruyub saxlamasına aid sanballı əsərlər
bundan sonra yazılacaqdır. Nizaminin əsərləri
özülündə folklor dayanan bir xəzinədir, bu xəzinə
imkan verir ki, qədim dövrlərdə Azərbaycan şifahi
söz sənətinin janr çalarları yetərli şəkildə
araşdırılsın, janrların yaranma, təkmilləşmə
və inkişaf mərhələləri
folklorşünaslığın müasir tələbləri
səviyyəsində öyrənilsin.
Bilal
ALARLI HÜSEYNOV
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 24 noyabr.- S.20.