Qarabağ itkisi nəsrimizdə
Ali Baş Komandanın
və rəşadətli
Azərbaycan ordusunun sayəsində Qarabağ yenidən ölkəmizin ayrılmaz bir hissəsinə çevrilib. Lakin yaxın
keçmişin dərslərini
unutmamaq, tariximizin qanlı səhifələrini
yaddaşımıza yazmaq
və bu gün qazanılan sevinclə, qürurla ildönümünü qeyd
etdiyimiz Zəfərin
önəmini gənc
nəslə çatdırmaq
baxımından Qarabağ
itkisi ilə bağlı əsərlərin
təbliği və öyrənilməsi böyük
önəm kəsb edir.
Müstəqilliyin qazanılması ədəbiyyatda
yeni meyl və istiqamətlərin yaranmasına, tam fərqli
və təzadlı ədəbi mühitin formalaşmasına rəvac
verdiyi kimi ədəbiyyat da öz növbəsində
müstəqilliyin bədii
dərkində və bədii mətn vasitəsilə yeni tarixi epoxanın təbliğində mühüm
rol oynamışdır.
Akademik İsa Həbibbəylinin də qeyd etdiyi kimi
"...ədəbiyyat yeni
epoxanın gəlişini
təkcə passiv şəkildə əks etdirməklə qalmamış,
eyni zamanda müstəqilliyin qazanılmasında
fəal şəkildə
iştirak etmişdir". Rəngarəngliyi və dinamikliyi ilə diqqəti cəlb edən müstəqillik dövrü
Azərbaycan nəsrinin
aparıcı mövzularından
biri "müharibə
və insan" dilemmasıdır. Ədəbiyyatda müharibə mövzusu hər zaman diqqət mərkəzində
olmuş, müxtəlif
bədii əsərlərin
ana xəttinə çevrilmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatında
da bu mövzuda
dünya ədəbiyyatının
inciləri hesab olunan L.Tolstoyun "Hərb və sülh", E.Heminqueyin
"Əcəl zəngi"
romanları ilə bir sırada dayana biləcək əsərlər yaradılıb.
Əbülhəsənin "Müharibə", Aqil Abbasın "Dolu", Orxan Fikrətoğlunun
"Tək" romanlarında,
Elçinin "Bayraqdar",
Aslan Quliyevin "Keçmiş döyüşçü
və oğlan" povestlərində və digər bu qəbildən
olan əsərlərdə
müharibə və insan mövzusu ustalıqla işlənib.
Müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatında
Qarabağla, Qarabağ
itkisi ilə bağlı nəsr əsərlərindən söz
açarkən Elçinin
"Bayraqdar" (2004), Aslan
Quliyevin "Keçmiş
döyüşçü və oğlan" (2003) povestlərinin və Orxan Fikrətoğlunun
"Tək" (2014) romanlarının
timsalında bu mövzunun bədii həllinə diqqət yetirmək yerinə
düşər.
Elçinin "Bayraqdar" povesti qaçqınların ağır
və məhrumiyyətlərlə
dolu həyatından bəhs edir. Lakin yazıçının
oxucuya çatdırmaq
istədiyi yalnız fiziki-maddi çətinliklər
deyil. Əsər didərgin insanın
qəlbinin harayıdır.
Dünyanın insana bəxş
edə biləcəyi
ən ağır əzablardan biri də doğma ev-eşiyindən, yurdundan
ayrı düşmək,
qərib olmaqdır.
Qaçqınlar da doğma torpaqlarından, yurdlarından
uzaqda qəribdirlər.
Doğrudur, Abşeron da
vətənin bir parçasıdır, doğmadır.
Amma Şuşa
deyil, Qarabağ deyil. Bir bayatıda deyildiyi
kimi "evli evinə gedər, qərib harada axşamlar?" Elçin
qaçqın həyatının
məhz bu nüansını oxucuya çatdırmaq istəyir:
qaçqınlar yalnız
fiziki cəhətdən
deyil, mənəvi, ruhi baxımdan da didərgindirlər. "Bayraqdar" povestinin
qəhrəmanı Surxay
28 May bayramı münasibətilə
daha əzəmətli
görünməsi üçün
üçrəngli bayrağı
məskunlaşdıqları yataqxananın həyətində,
ocaqxananın damından
asmaq qərarına gəlir. Şuşadan gətirdiyi bu
bayrağı öz balası kimi sevən əzizləyən
Surxayın bayraq eşqi o qədər qüvvətlidir ki, xalqın ona verdiyi Bayraqdar ləqəbini fəxrlə
daşıyır və
oğlu Əbilinin soyadını da məhz Bayraqdar kimi yazdırmağı arzulayır. Surxayın gələcəkdə
hamının məşhur
futbolçu olacağına
inandığı oğlu
Əbülfətin - Eysebionun
ağacdan yıxılaraq
atasının təmir
etmək üçün
yerə qoyduğu bayrağın üstündəki
zubulun üzərinə
düşərək ölməsi
əsərin düyün
nöqtəsini təşkil
edir. Eysebionun ölümü ilə
birgə Surxayın və Səyyarənin bütün arzuları yerlə-yeksan olur. Eysebionun yasında Surxay bayrağı gətirib ağaca sancmaqla oğlunun da ölümünü digər
vətən oğullarının
ölümü kimi qarşılayır, bununla
da bütün yurddaşlarının ölümünü
də övlad ağrısı kimi eyni ağrı, eyni əzab və təmkinlə yaşadığını vurğulayır.
Aslan Quliyevin
"Keşmiş döyüşçü
və oğlan"
(2003) povesti I Qarabağ
müharibəsinin digər
ağrılı probleminə
- keçmiş döyüşçülərin
cəmiyyətə uyğunlaşması
məsələsinə işıq
salır. Əsərin qəhrəmanı Qarabağ uğrunda döyüşlərdə fərqlənmiş,
odun-alovun içindən
keçmiş, kontuziya
ilə ordudan təxris edilmiş bir zabitdir. Müharibə bölgəsindən qayıdan döyüşçü
yenidən cəmiyyətə
uyğunlaşa bilmir.
Rayona qayıdıb iş tapa bilməyən,
həbsə düşən,
həbsdən çıxan
və Bakıya pənah gətirən, burada sevimli tələbə yoldaşının
qatilini öldürdüyü
üçün təkrar
həbs edilən, həbsxanadan qaçıb
quldur dəstəsinə
qoşulan keçmiş
döyüşçü intiqam almaq istəyir,
düşməninin balaca
oğlunu qaçırır.
Lakin bu balaca uşaq
onun gözlədiyi kimi "yağ-bal içində böyümüş
əfəl və qorxaq" olmadığını
tez bir zamanda
sübut edir. Döyüşçüyə, onun Vətən
sevgisinə vurulan oğlanın ürəyində
indiyə qədər
tanımadığı yeni
duyğular oyanır.
O, Qarabağı, döyüşçünün
ona təsvir etdiyi ulduzlu Qarabağ səmasını
sevməyə başlayır,
onu düşməndən
azad edəcəyi günü səbirsizliklə
gözləyir. Yazıçı keçmiş döyüşçünün
obrazını realist boyalarla,
inandırıcı ştrixlərlə
təsvir etmişdir.
Döyüşdən çıxan insanın
psixologiyasını, onun
dinc şəraitə
uyğunlaşmasının çətinliyini məharətlə
yaradan yazıçı
digər qütbü də unutmur, vətən xainlərinin,
müharibəni gəlir
mənbəyi kimi görən manqurtların
da daxili aləmini, psixologiyasını
açır. Aslan
Quliyev bu iki əks qütb
arasında qalan insanların - Samirənin,
onun anasının, döyüşçüyə iş tapmaqda kömək edən yaşlı sürücünün
timsalında müharibə
qəhrəmanına xalq
rəğbətini və
sevgisini göstərməyə
nail olur. Yazıçının əsəri "Keçmiş döyüşçü
və oğlan" adlandırması da təsadüfi deyil. Bu balaca oğlanın
timsalında yazıçı
gələcək döyüşçünü,
qalib əsgəri görür və onu keçmiş zabitlə qarşılaşdırmaqla
sanki oxucuya qəhrəmanların nəslinin
davam etdiyini söyləyir.
Orxan Fikrətoğunun 2014-cü ildə işıq üzü görən "Tək" romanının da əsas leytmotivini "müharibə və insan" qarşıdurması təşkil edir. Orxan Fikrətoğlunun romanın qəhrəmanı on bir yaşlı Təkgöz Qarabağ müharibəsinin kiçik yaşlı şahididir. Əsərdəki yaxın tariximizin Xocalı faciəsi ilə səsləşən səhnələri, erməni vəhşiliklərinin məhz uşağın gözü ilə təsvir edilməsi, insanı dəhşətə gətirən səhnələrin bir məsum körpənin duyğuları, yaşantıları fonunda canlandırılması oxucunun bu dərdi daha yaxından hiss etməsini, əsərin aurasını daha dərindən duymasını təmin edir. Məhv olan ailələr, inanılmaz vəhşiliklər, işğal olunan doğma torpağın acısı fonunda kiçik bir insanın faciəsi və aldığı emosional zərbələrin böyük təsirinin altında formalaşan həyatı işıqlandırılır. Əsərin ən təsirli məqamlarından biri Təkgözün öz anasını öldürməsi səhnəsidir. Yazıçı kiçik yaşlı uşağın emosional-psixi durumunu məharətlə təsvir edir, atasının tapşırığı ilə erməni əlinə keçməsin deyə anasını öldürən uşağın monoloqu qan donduran faciənin dərinliyini vurğulayır, öz çarəsizliyi ilə oxucunu üşüdür: "Suallar da məni rahat buraxmırdı: - Anamı niyə öldürdüm? Niyə özümü öldürmədim? Nədən qorxdum? İndi buna görə nənəm məni döyəcəkdimi? Məktəbdə uşaqlar mənə güləcəkdimi?" Anası ilə birgə kimliyini də itirən qəhrəmanı bu andan sonra daim psixoloji sarsıntı və ekzsistensional qorxu müşayiət edir. Təkgöz həmin gecədən sonra insan kimi varlığını itirir və indi sadəcə yaşamaq üçün hər şeyə hazır olan bir canlıya çevrilir. Həyatı boyu ölümdən qaçan Təkgöz yalnız məhəbbəti və övlad sevgisini tapdıqdan sonra əsl həyatın dadını hiss edir. Öz günahlarından təmizlənən qəhrəman sonda yenə də öz keçmişinin qurbanı olur. "Son anda ötəri olsa da illərdir içimdə pıçıldanan pıçıltını da eşitdim. O, səssiz pıçıldanan səs atamın imiş. Mənə - "Bəs sən hardasan? O dünyada da yoxsan. Burda da deyilsən. Tarixə də düşmədin. Bəs sən harda yaşadın, necə oldun, mənim padşah balam?" - deyirdi." Eyni zamanda bu roman gənclərin tərbiyəsinə, onları daim doğru yola yönəltməyə, dini radikal təsirlərdən qorumağa çağıran bir əsər kimi də mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Qeyd etdiyimiz əsərlərdə romanda hərbin gətirdiyi yeni,
ağrı-acıdan yoğrulmuş həyat
və imtahanlar insanın daxilindəki
cövhəri üzə çıxarır, cəmiyyət
qarşısında arxetipik persona maskası yırtılır və bəşər
olduğu kimi görünür. Elçinin
də, Aslan Quliyevin də,
Orxan Fikrətoğlunun da
əsərlərinin əsas qəhrəmanı əslində
Vətəndir. Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı" əsərindəki hər biri fərqli məsləkə qulluq
edən 3 qardaş kimi
Vətəni vətəndən kənarda tapanlar
da, Gülbahar kimi Vətəni ana kimi bağrına basanlar da onun
övladlarıdır. Vətən sevgisi
sonsuzdur, müxtəlif simalarda
və surətlərdə təzahür edərək ana torpağı qorumağa,
sözün əsl mənasında "Vətənin
övladı" olmağa səsləyir.
Elnarə
QARAGÖZOVA
AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 25 noyabr.- S.10.