Yol
"Yolda"n sonra da davam edəcək...
Yol ifadəsinin yozumu çoxdur. Hamısı istəklə,
niyyətlə bağlıdır. Yol-uğur
səsləşməsi də niyyəti ifadə edir. Bir mahnıda deyildiyi kimi, "yol ömürdü,
yol - həyat". Yol ifadəsi ədəbiyyatımızda
müxtəlif çalarlarda obrazlaşdırılıb.
İndi də obrazlaşdırılır.
Nəsrdə də belədir, poeziyada da,
jurnalistikada da. Bütün hallarda yol ifadəsi
düşüncələrin işığı təsirindədir;
oxucu bu ifadənin işığında mahiyyətin
yolçusu olur...
Çağdaş
professional jurnalistikamızın tanınmış nümayəndəsi,
istedadlı qələm sahibi, Azərbaycan jurnalistlər və
Yazıçılar birliklərinin, Azərbaycan
Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqının
üzvü, müxtəlif illərdə işıq
üzü görmüş "Qızılgüllər
açılacaqmı","Bir ömrün
reportajı", "Cənnətdə nə var, nə yox,
Rafiq müəllim", "Biz o şəhərə gedəcəyik",
"Səngər uvertürası" kimi publisistik və bədii
nümunələrdən ibarət kitabların müəllifi
Akif İsmayıl oğlu Cabbarlının "Yolda"
kitabında ədəbi məfhum olan yol bütün yollardan
seçilir. Bu yol bütün anlamlarda Akif
Cabbarlının yoludur. Nasir olaraq öz
yoludur, yaradıcılığının yoludur. Yəni düşüncələrinin yoludur;
"Yolda" kitabı düşüncələr
kitabıdır. Həm də bu
düşüncələr duyğulara söykənir. Ruhumuzdan süzülən işığın
kitabıdır, işıqlı kitabdır. Akif Cabbarlının publisistikasının da, hekayələrinin
də həyat etüdləri də Azərbaycan nəsrində,
Azərbaycan jurnalistikasında boyu görünür. "Yolda" kitabına daxil edilən hekayələr,
məqalələr həyatın sözlə gözəl ifadəsidir;
Akif Cabbarlı həyatın fəlsəfəsini necə
duyursa, elə də təsvir edir. Bu duyum
da, bu təsvir də yaddaqalandır, bəyəniləndir.
Akif Cabbarlının publisistikası tarixin bir mərhələsini
tarixləşdirmə missiyasıdır. O, zamanında Azərbaycan
jurnalistikasının cəfakeşi olanlar haqqında
yazmağı özünün mənəvi borcu bilir; bu məqalələr
mahiyyət etibarilə jurnalistikamızın tarixidir.
Maraqlı bir məqam: bu məqalələrin əksəriyyəti
kitablara rəy formatında yazılıb, ancaq Akif
Cabbarlının təfəkkürü ilə bədii həllini
oçerk ülgüsündə tapıb. Məqalələr
həm də bu baxımdan oxunaqlıdır.
Vasif Quliyevi mən də tanıyıram. Onun
milli-azadlıq hərəkatı dönəmində tərcümə
(və nəşr!) etdiyi əsəri - Veliçkonun
kitabını mən də oxumuşam. Bu
kitabın aşıladığı fikirlər erməniliyin
nə olduğunu məntiqi baxımdan da, dönməz faktlarla
da açır. Vasif Quliyev sonralar (əslində,
əli qələm tanıyandan) Şuşanın tarixi ilə
bağlı gərəkli tədqiqatlar aparıb, neçə-neçə
əsəri tarixin cığırdaşı olub. Akif Cabbarlı belə bir söz fədaisi
haqqında yazdığı "Vasif Quliyevin tale yolu, bəxt
cığırı" məqaləsi tanınan söz
adamı haqqında yazılıb və yüksək bədii
dəyəri ilə səciyyəvidir.
"Mehmandarovlar"
kitabının tarix üçün, tarixsevərlər (və
tarixi dəyərləndirənlər!) üçün gərəkliyi
Vasif Quliyevin yaradıcılığına zəmanət kimi
verilib: Vasif Quliyev üçün Azərbaycan var, Azərbaycanın
Qarabağı var, Qarabağın Şuşası var. Akif
Cabbarlı səmimiyyətlə (və sevgilərlə!)
yazır ki, Vasif Quliyev "...Tiflisin, Sankt-Peterburqun,
Moskvanın, Bakının arxivlərində ötən
yüzilliklərin toz basmış, nəfəs boğan sənədlərinin
arasından bu günümüzə boylanır".
Məqalə işıqlı məqalədir. Onun
işığını Akif Cabbarlının informasiyası
daha da artırır: Vasif Quliyev "Qarabağ
ensiklopediyası" əsərini tamamlamaqdadır. Və ilk dəfə olaraq bir əsərin nəşrinin
ləngidiyinə (bəlkə də müəllifin hansı
intuisiyaya görə ləngitdiyinə) sevinirəm.
Sevinirəm ki, hörmətli tədqiqatçı dostumuz
Vasif Quliyevin "Qarabağ ensiklopediyası" Zəfərlə
süslənəcək! Bu süslənməyə
Cıdır düzü də, İsa bulağı da, Kirs də,
Qarqar da, Xarıbülbül də xeyir-dua verəcək! Və Akif Cabbarlının təxəyyülünə
bələdliyimə görə deyirəm ki, o, bu məqalənin
davamı olaraq Vasif Quliyevin yaradıcılığında
Qarabağ mövzusu haqqında iri həcmli əsər yazacaq.
Gəray Fəzlinin yaradıcılığına bələdik. Onun "Kəhrəba
işığında" əsərini maraqla oxuyanlardan biri
də mən olmuşam. Əsərin qəhrəmanı
Nahidin Vətən sevgisi düşüncələrimin işığına
dönüb. Əsgər Nahidin
"Nişan alanda hədəfi Vətən sevgisi
işıqlandırır" qənaəti ürəyimi telləndirmişdi.
Gəray Fəzlinin "Kəhrəba
işığında" əsəri əsgərlərlə
söhbətlərimdə istifadə etdiyim əsərlərdən
olub. Belə yazıçı haqqında
yazılanları təbii ki, həmişə maraqla
oxumuşam. Zəngilan rayon ərazi
özünümüdafiə taborunun komandiri olanda əsgərlərə
Nahidin düşüncələrindən də
danışırdım, Vətəni Nahid kimi sevməyin gərəkliyini
deyirdim. Akif Cabbarlının
"...Yalnız el yükünə vətəndir
könlüm" məqaləsi də Nahidin dediyi
işığın zərrəsidir. Akif
Cabbarlı Gəray Fəzlinin
yaradıcılığını həm diqqətcil oxucu kimi
təhlilə çəkib, həm də ustad haqqında
söz kimi yazıb. Xalq şairi Səməd
Vurğunun "Deyilən söz yadigardır" kəlamı
həmişə bu və ya digər fikrin təsdiqində
istinadımız olur. Akif Cabbarlı məqaləni
mənə də çox xoş gələn bir məqamla
yekunlaşdırıb - ustad bildiyi Gəray Fəzlinin kəlamı
ilə. Və bu kəlamın mahiyyəti Dədə
sözü qüdrətindədi: "Ürək
insanlığın çox mühüm, bəşəri
problemlərindən biridir. Ürək
ömrü uğrunda gedən mübarizə hamıya eyni dərəcədə
aid olan mübarizədir. Bu dünyada
heç kəs insanların qiymətli könül səltənətini
qorumaqdan, könül azadlığı və səadəti
uğrunda gedən mübarizədən kənarda
qalmamalıdır, heç kəs!"...
Əməkdar jurnalist Flora Xəlilzadənin
"Hökmdar qadınlar" kitabı haqqında. Akif Cabbarlı yazır ki,
"Flora xanım bütün Şərqdə müdrikliyi,
iradə və yenilməzliyi ilə tanınan Tomris Anadan, Atabəylər
dövlətinin banisi Şəmsəddin Eldəgizin nəvəsi,
Məhəmməd Cahan Pəhləvanın övladı,
Qızıl Arslanın qızı Cəlaliyyə xanımdan,
Misir Sultanı Şəcər Uddurdan, Kutduq dövlətinin
hökmdarı Türkan xatundan, Fətəli xanın
xanımı Tutu Bikədən, Azərbaycanın görkəmli
şairi, Qarabağ hakimi Mehdiqulu xanın qızı,
Şuşada "Məclisi-üns" ədəbi məclisinin
25 il rəhbəri olmuş Xudşidbanu Natəvandan və digər
sultan xanımlardan əsl övlad sevgisiylə söhbət
açır, oxucunun uzaq əsrlərə səyahətində
yorulmadan onlara yoldaşlıq edir..." u və ya digər əsərin
işığını görmək, o işığın
konturlarını duymaq SÖZə sayğıdır. Əməkdar jurnalist Flora Xəlilzadənin
"Hökmdar qadınlar" əsərinin
işığı təbii ki, Akif Cabbarlı demişkən,
tarixi keçmişimizə düşür.
A.Cabbarlı
"içində işıq gəzdirən və
işığın içindəki Qulu" - şair,
publisisist Qulu Ağsəs haqqında yazdığı lakonik
esse də, "mətbuat tariximizə xələflərimizin həyat
və yaradıcılığına dərindən bələd
olan, keçmişimizi yaxşı bilən, bu
günümüzün salnaməsinin düzgün
yazılmasını prioritet hesab edən Əməkdar
jurnalist Tahir Aydınoğlu haqqında yazdığı
"Şərəfli yolun fədakar yolçusu" məqaləsi
də maraqla oxunur, sözə, sevgiyə sədaqət kimi
hopur yaddaşlara.
"Kənan Hacı - obrazları ilə dostluq edən
yazıçı" məqaləsi yazıçı
haqqında yazıçı sözü kimi oxunur; məqalə
səmimi yazılıb, yazıçının bu və ya
digər əsəri analogiyalarla təhlil müstəvisinə
köçürülüb və sərraf ədəbi tənqidçi
duyumu ilə müəyyənləşdirilib.
A.Cabbarlının hekayələri həyata
yazıçı baxışıdır. O, müşahidə etdiyi,
gördüyü, duyduğu hadisələrə, faktlara
söz ömrü verə bilir. Bu baxımdan
onun yaradıcılığını
yaşanılmışların söz ömrü bilmək qəbahət
deyil.
"Manqala od salınmadı", "Yolda" kimi hekayələr
günümüzün gerçəkliklərinə
yazıçı münasibəti təsirindədir və bu
təsir milli-xəlqi heysiyyətin, vətəndaşlığın
kükrəyişinin söz ifadəsi kimi oxunur.
Onun hekayələrində XX əsr nəsrimizə, bu nəsrin
üslubi məqamlarına böyük sədaqət var və
bu sədaqət Akif Cabbarlının yaradıcılıq
üslubunu oxucularla doğmalaşdırma qüdrətindədir. "Darıxmağın ləzzəti",
"Mənim işçim", "Pişiyin kef çəkməkliyi",
"Kərim Kərimlinin soyunmaqlığı",
"Manqala od salınmadı", "Canavar yuvası" və
başqaları bu qəbildəndir; hekayələr oxunur,
düşüncələri tərpədir.
"Yolda" kitabında yaddaşa dönən xatirələr
təkcə xatirə kimi oxunmur. Zamanın dünəninin
xatırlanmasında milli heysiyyətin də zərrələri
görünür. Ermənilik həmişə
fəaliyyətdə olub. 90-cı illərin
əvəllərinə kimi də "bildiyini babasına verməyib".
O illərdə erməniliyə qarşı nəsə etmək,
nəsə demək, müəyyən mənada, cəsarət
tələb edirdi. "Yolda" kitabında
"Bizə də süd verin" sərlövhəli xatirə
bu baxımdan diqqəti çəkir. "Ermənicə
verilişlər redaksiyasının baş rejissoru Arif Mədətovun
Dövlət Teleradio Verilişləri Komitəsinin rəhbərliyinə
dediyi fikir kimi:
-
Yoldaş sədr, xahiş edirəm, göstəriş verin, mənə
də gündəlik süd payı ayırılsın. Axı mən ermənilərlə işləyirəm".
Akif
Cabbarlının təqdim etdiyi (və tarixləşdirdiyi!)
belə faktlar təsdiqləyir ki, erməniliyə
qarşı mübarizə həmişə olub...
"Yolda" kitabında "Həyat etüdləri. Olanlar, yaşanılanlar" bölməsinə daxil edilən etüdlərdə hiss olunan novellalıq da var. Bu baxımdan "Novator rəisin novator işçiləri". "Camaata əl çaldırmaq sənəmi qalmışdı?..", "Ədəbiyyata düşəsi kələk" və başqa etüdlərdə incə, düşündürücü yumor da var və bu yumor Mirzə Cəlil ənənələrinin yaşarlığının (və gərəkliyinin!) təsdiqidir. Bu etüdlər janr baxımından həm də hekayə səviyyəsində yazılıb. Bu, Akif Cabbarlının yaradıcılıq uğuru hesab edilməlidir.
Həyat etüdləri həm tarixiliyi, həm də zamanında yaşanılmışlara ədəbi müraciət kimi diqqəti çəkir. "Bağışla, ora düşməmişəm" cəmiyyətdə mövcud olmuş (indi də mövcud olan) tipik xarakterləri ümumiləşdirmə missiyasıdır və A.Cabbarlı bu missiyanı yerinə yetirə bilib. Həsənqulu Quliyevlər üçün həyat bəhrələnmə mühitidir. Onlara görə həyat bəhrələndiklərinə qılıq, bəhrələnə bilmədiklərinə dirsək göstərmə deməkdir. Bu etüdlə "manqala od salınmadı" hekayəsi arasında məntiqi bağlılıq var və yazıçı bu bağlılığı ünuniləşdirməklə xarakter səviyyəsində təqdim edə bilib. Həsənqulu Quliyevin xarakteri ilə (həyat fəlsəfəsi ilə) Səftər kişinin xarakteri (həyat fəlsəfəsi) arasında bu qədər oxşarlıq, bu qədər yaxınlıq, əlbəttə ki, xarakterin anatomiyası baxımından diqqəti çəkir. Həsənqulu Quliyevin "Bağışla, ora düşməmişəm" kəlmələriylə Səftər kişinin "arvadı, gəlini ilə qısaca, amma eşidilməyən tərzdə pıçıldaşması" ədəbi priyom kimi bir-birini tamamlayır, yəni biri digərinin məntiqi vasitəsi olur...
Akif Cabbarlının "Yolda" kitabı həyatın
ədəbi təcəssümüdür və bu amilinə
görə maraqla oxunur; Akif Cabbarlı mövzuya diqqətçəkən
ədəbi ömür verib... Yol "Yolda"n sonra da davam edəcək...
Bayram
MƏMMƏDOV
Ehtiyatda
olan polkovnik-leytenant, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.-
2021.- 30 noyabr.- S.15.