Müharibə ədəbiyyatın
mühakiməsində...
Yazıçı Yusif Səmədoğlunun
"46-cı ilin oyunları"
hekayəsində belə
bir giriş var: "Mühasirəyə
düşmüşdülər. Çıxış yolu yox idi. Başıaşağı oturmuşdular. Hər üçü ölümlə
üz-üzə dayanmışdı.
Lakin heç biri: nə Siyavuş,
nə Kərim, nə də Nazim ölmək istəyirdi".
Bu aldadıcı cümlələr,
əslində, uşaqların
özləri üçün
oynadığı "dava-dava"
oyununun təsvirindən
başqa bir şey deyil. Lakin Yusif
Səmədoğlu özünün
qeyri-adi təxəyyülü
nəticəsində bu
giriş səhnəsi
və sonradan məhz bu giriş
üzərində qurulmuş
sujetlə müharibə
və onun törədə biləcəyi
fəsadları özünəməxsus
şəkildə təqdim
etməyi bacarır.
Ən əsası isə, oxucunu "Niyə bu yaşda uşaqlar
məhz dava-dava deyir?" sualı üzərində düşünməyə
məcbur edir.
Müharibə mövzusu bütün dövrlərdə ədəbiyyat
üçün xammal
rolunu oynayıb. Nə qədər insafsızcasına
səslənsə də,
ədəbiyyat yaradıcılıq
deməkdir və yaradıcı olmaq "mövzuya münasibət"
anlayışı ilə
düz mütənasib
olduğu üçün
yazıçıya görə
hər bir hadisənin bir bədii tərəfi və bir də
bədii həlli vardır. Yəni müharibə iqtisadi,
sosial və hərbi baxımdan kimləri nə dərəcədə maraqlandırırsa,
ədəbi mühiti
və yaradıcı insanları da bir o qədər maraqlandırır və düşündürür.
Ədəbiyyatın müharibəyə "qatqısı"
daha çox münasibət rolunu oynayır və ədəbiyyat özünün
humanist mövqeyinin yol
verə bildiyi qədərilə müharibənin
fəsadlarını yeri
gəldikdə yumşaqcasına,
yeri gəldikdə isə qəddarcasına oxucuya çatdırır.
Məsələn, Aleksandra Kaveliusun "Leyla" romanı müharibə və onun qaranlıq,
eyni zamanda, acımasız tərəflərini
mümkün ən qəddar şəkildə
çatdırmaqdadır.
16 yaşlı Leyla
həyatının və
gəncliyinin ən yaxşı vaxtında özünü birdən-birə
müharibənin mərkəzində
tapır. Qəhrəmanın başına gətirilən
müsibətlər Balkan yarımadası
hadisə və faciəsini Leyla obrazının simasında
ən yaxşı və ən qəddar şəkildə
nümayiş etdirir.
Yeri gəlmişkən,
romanın ümumi sujeti Qarabağ münaqişəsi ilə
də səsləşir.
Yaxud son dövrlərdə
olduqca populyarlıq qazanan əfqan əsilli Amerika yazıçısı Xalid
Hüseyninin romanlarında
müharibə həqiqətləri
və müharibənin
əfqan insanının,
əfqan uşaqlığının
iztirabları fonunda öz əksini tapmasını qeyd edə bilərik.
"Əfqanıstanda uşaq var, uşaqlıq yoxdur..."
Ədəbiyyatın vəzifəsi də məhz budur. O, müharibə
qurbanını (eyni zamanda, müharibəyə
səbəb olanı
- məsələn, "Qacar")
götürərək onun
üzərindən hadisəyə
münasibət bildirir,
onu mümkün detallarla ədəbi müstəviyə çəkir.
Bu müstəvidə daha çox ittihamın şahidi oluruq ki, bu
da ədəbiyyatın
tərənnümləri siyahısında
müharibə anlayışının
olmamasını bir daha sübut edir.
Hüseyn Cavid deyirdi ki,
əgər bir millətin ədəbi və fəlsəfi düşüncəsi, tamamilə,
həssas, xəyalpərvər
və humanizm notları üzərində
bərqərardırsa, şübhə
yoxdur ki, o millət həmişə
eyni yoldan gedəcək və mütəmadi olaraq eyni bəlalarla qarşılacaqdır.
Yəqin, razılaşarsız ki, bu fikri azərbaycanlı
olaraq dönə-dönə
oxumaqda fayda var.
İkinci Dünya müharibəsi dönəminin ədəbi
tarixini nəzərdən
keçirdikdə belə
nəticə hasil olur ki, o dövrün,
demək olar ki, əli qələm
tutan hər bir fərdi müharibə haqqında hansısa bir əsər yazıb. Yəni istənilən
halda, müharibə elə bir qüdrətə
və gücə malikdir ki, ədəbiyyatı
belə öz təsiri altına salır və müəyyən mənada
idarə edir.
Müharibə mövzusunda yazılan
əsərlər daha
çox iki istiqamətdə özünü
göstərir: ön
cəbhə və arxa cəbhə. Bunu əyani olaraq Azərbaycan ədəbiyyatında
da görmək mümkündür. Məsələn,
Mehdi Hseynin "Fəryad"ı, yaxud da Ənvər Məmmədxanlının "Ulduz"u sırf döyüş ruhu, döyüşə, mübarizəyə
çağırış və inam motivini
əks etdirirsə,
Mir Cəlalın "Anaların
üsyanı"nda adından
da göründüyü
kimi daha çox müharibənin doğurduğu fəsadlar
və o fəsadlara arxa cəbhədəki reaksiya təsvir olunur.
Bütövlükdə götürəndə ədəbiyyat
dövrün insanı
və onun gələcək nəsli
üçün həm
də genetik yaddaş səciyyəsi daşıyır. Çünki reallıq budur ki, bu günün
oxucusu sabah
müharibənin hansısa
bir parçasına çevrilə bilər. Ya əzən, ya da əzilən tərəf kimi. Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, ədəbiyyat
humanist mövqedən çıxış
edərək müharibəyə
qarşı olsa da, eyni zamanda,
müharibə həqiqətlərinin
aydın və bədii dillə göstərməklə həm
də oxucunu yaşadığı coğrafiya
və onun siyasi taleyi ilə
tanış edir.
Sözsüz ki, müharibə dairəsində olan bir oxucu üçün
müharibə məzmunu
və müharibənin
acı tərəflərinin
ədəbiyyatda əksi
daha maraqlıdır, nəinki ömrü boyu silah səsindən,
mərmi səsindən
uzaq birisi üçün. Yəni bir gecənin
içində evinin, kəndinin altının üstünə çevrildiyini,
yaxınlarının gülləbaran
edildiyini görən,
duyan birisi yazıçının nə
demək istədiyini daha yaxşı qavrayar və qavramalıdır.
Elə bizim kimi...
Nihat Pir
525-ci qəzet.- 2021.- 1 oktyabr.- S.13.