"Heç kəs ölmək istəmirdi “...
"BİLMƏK
OLMAZ BU DÜNYANIN İŞİNİ" (GƏRAY
BƏYİN "ÖLÜMÜ")
Əgər "canlı meyit" ifadəsi diri bədəndə
ölmüş ruha, yaxud ruhsuz bədənə işarədirsə,
onda "ölü can" söz birləşməsi də
fiziki cəhətdən məhv edilmiş bədənin diri
ruhunu bildirir.
Dildə belə ifadələrə oksyumoron - yəni mənaca
bir-birinə əks sözlərin birləşməsindən
yaranan yenimənalı sözlər, anlayışlar deyilir. Rus ədəbiyyatında
adları bu ifadələrdən
qurulmuş 2 möhtəşəm əsər, Azərbaycan mədəniyyətində
isə bu anlayışlardakı mənaları açan 2
parlaq obraz var və hər 2 obraz "Yeddi oğul istərəm"
filmində yaradılıb - Bəxtiyar və Gəray bəy!
Şübhəsiz ki, 32 yaşında
yaratdığı Gəray bəy Həsənağa Turabovun
kinoda ilk və həm də ən möhtəşəm
yaradıcılıq qələbəsi idi. Sovet ideologiyasının
"pis insan"
damğası vurduğu Azərbaycan bəyi milli
kinomuzda ilk dəfə məhz Turabovun təfsirində öz
stereotip sələflərindən fərqləndi, rus
bolşevik rejiminə qarşı mübarizə aparan milli
ruhun təmsilçisinə çevrildi, torpağın
qoruyucusu olan tarixi varlıq kimi bəraət aldı.
H.Turabovun yozumunda Gəray bəy tarix meydanından
sıxışdırılıb çıxarılmaqda olan əxlaqın,
düşüncənin təmsilçisidir və bu tarixi həqiqət
aktyorun tapıntıları sayəsində filmin mətninin dərin
qatında kifayət qədər kodlaşdırılıb. Aktyor, Gəray
bəyin içindəki enerjini zəngin mənalar verən
işarəyə çevirmək üçün
böyük məharət nümayiş etdirir və mətnin
üst qatında onun qəhrəmanı nə qədər mənfi
qütbə sıxışdırılsa da, həmin enerji
obrazın başlıca bədii məziyyətinə
çevrilir.
H.Turabovun Gəray bəyi qranitdən yonulmuş əzəmətli,
möhtəşəm heykəl təsiri
bağışlayır. Onun ağayana baxışları, şax
yerişi əyilməz iradədən, böyük qürurdan
xəbər verir. Gəray bəy həyatının
elə bir məqamında təsvir olunur ki, zaman onun xeyrinə
işləmir, bolşevik kabusu xalqın ruhunu,
yaddaşını da işğal etməklə məşğuldur.
Lakin Gəray bəy keçmişini öz
yaddaşında yaşadan şəxsiyyətdir və onu
bolşevik kabusuna qarşı mübarizə aparmağa
sövq edən də bu yaddaşı yaşatmaq zərurətidir.
"İstismarçı", "zalım",
"qaniçən" Gəray bəyi
dağıdıcı qara qüvvələrdən fərqləndirən
əsas cəhət budur ki, o, komsomolçuların hakim olmaq
istədikləri mühitə kənardan müdaxilə edən
tüfeyli, quldur deyil, həmin mühitin öz
keçmişi, yaddaşı və buna uyğun əxlaqı
olan tarixi yetirməsi, komsomolçuların boğub məhv
etmək istədikləri bütöv bir epoxanın rəmzidir.
Filmdə söhbət onun qəsb etmək istədiyi
torpaqlardan yox, onun tarixi oylağı olan torpaqlardan gedir. Bu mənada filmdə tarixi fakt kimi kimin ədalətsizliyə
məruz qaldığını, kimin haqqının
tapdalandığını müəyyən etmək o qədər
də asan deyil. Bunun üçün "zülm etmək",
"xilaskar qüvvələr", "öz haqqını
qorumaq" funksiyaları tamamilə ideoloji qəliblərdən
çıxarılmalı, hər şey öz adı ilə
çağırılmalıdır.
Əslində isə Gəray bəy - komsomolçular
oppozisiyasında kənar qüvvə Gəray bəy yox,
komsomolçuların özləridir. Bu mənada onlar kəndi
Gəray bəydən qorumurlar, əksinə, özləri Gəray
bəydən qorunurlar. Çünki Gəray
bəy Peykanlıya kəndliləri qırıb-çatmaq
üçün yox, çağırılmamış
qonaqlarla - komsomolçularla haqq-hesab çəkmək
üçün gələcək. Və o, filmdə bu
qapalı mühitə iki dəfə daxil olur: birinci dəfə
qəbiristanlıq səhnəsində, ikinci dəfə
finalda. Qalan vaxtlarda Gəray bəy hündür
qayalıqlarda yerləşən mağarada - Qan çanağında
yaşayır. Gəray bəyin
sığındığı mağara filmin məkan
strukturunda da "yuxarı-aşağı" kimi səciyyələndirilə
bilən qarşıdurma yaradır və məkanda yeni bir
ölçünün - şaquli ölçünün
yaranmasına səbəb olur. Gəray bəy
komsomolçuları YUXARIDA, komsomolçular isə onu
AŞAĞIDA gözləyir. Bəyin əlçatmaz
yüksəklikdə qərar tutması onun təmsil etdiyi dəyərlərin
ucalığına, komsomolçuların sona qədər bu
.yüksəkliyə qalxmağa cəsarət etməməsi
isə onların gətirdiyi "dəyərlərin" bu
ucalığa layiq olmamasına işarə kimi
qavranılır və əsərin ümumi ideyasının
açılmasında bədii məkanın nə qədər
önəmli rol oynamasını (eləcə də personajlara
nünasibətdə müəllifin kadraltı
eyhamlarını) bir daha önə çəkir.
Nə qədər
paradoksal təsir bağışlasa da, filmdə Gəray bəyin
gələcəyinin də ekran ifadəsi var. O, son gülləsini
öz ürəyinə sıxıb mübarizə
meydanını mənəvi cəhətdən qalib kimi tərk
edir, komsomolçu Bəxtiyara imkan vermir ki, onu
öldürsün. Gəray bəyin
ölümqabağı sarsıdıcı
gülüşü və Bəxtiyara dediyi sözlər əslində,
onun tarixi bəraətinin başlanğıcı idi.
Bu
ölüm əslində, Bəxtiyarı canlı meyitə
çevirən mənəvi qələbə və
komsomolçuların timsalında qırmızı qüvvələrə
böyük dərs idi!
Gəray
bəy komsomolçulara ən azından kişi
kimi ölüb mənəvi cəhətdən qələbə
çalmaq dərsi keçdi.
"MƏN
GƏRAY BƏYƏ QİBTƏ EDİRDİM"
(BƏXTİYARIN "ÖLÜMÜ")
Xalqımızın əxlaq, davranış etiketində
qadına əl qaldırmaq qəbahət sayılır. Hətta
qadına yüngül sillə vurmaq da kişilikdən deyil.
Amma Sarı Şəmistamın "sağ əli"
statusuna yiyələnmiş Bəxtiyar üçün nə
etiket, nə əxlaq, davranış qaydaları, canım?! O, günün günorta
çağı məsum və köməksiz bir qızı
hamının gözü qarşısında küçə
söyüşləri ilə təhqir edə-edə, vəhşi
bir ehtirasla, şərəfsizcəsinə şallaqlayır,
bütün süjet boyu "sizdən kişi olmaz!"
kompleksini beyinlərinə yeritmək istədiyi Peykanlı
camaatına "kişilik" dərsi keçir və elə
bir rol oynayır ki, guya Humaya bu patoloji nifrət Cəlala
hüdudsuz sevginin tərs üzüdür!
Amma xeyr!
Bəxtiyarın bu
"məhəbbət - nifrət" oyunu onun azğınlığının bəraəti
faktoruna çevrilə bilməzdi və çevrilmir də.
Ən azından ona görə ki, sevgi - məhəbbət məsələsinə
ideoloji prizmadan baxan bu adamın ümumiyyətlə, məhəbbət
fəlsəfəsi yox idi!
Humayla Cəlalın
məhəbbətinin ülviliyini duymayan, anlamayan, qiymətləndirə
bilməyən, Humayı məhz sevdiyinə görə cəzalandıran
bu adamın dost sevgisinə inanmaq olarmı???
Bəxtiyarın
dost sevgisi o vaxt inandırıcı olardı ki, dostunu öz
sevgisi və sevgilisi ilə birlikdə xilas etmək barədə
düşünəydi, heç olmasa, buna cəhd edəydi. Yoxsa eşşəyə gücü çatmayanda
namərdcəsinə palanı döymək nə vaxtdan məhəbbətin,
kişiliyin göstəricisi sayılıb?
Zahirənn yaraşıqlı, humanist gənc təsiri
bağışlayan Bəxtiyar əslində, məscidlərin
bağlanacağına (və insanların Allaha yox,
qırmızı rejimə itaət edəcəyinə),
zorakılığın, diktənin normaya çevriləcəyinə
inanan bir kabusdur. Onun möhkəm xarakterli
başçı, liderlik imici də əslində, sabun
köpüyü kimi bir şeydir. Yada salaq: Gəray bəyin
öz ölümünə oxuduğu rekviyemdən -
gülüşündən sarsılan Bəxtiyar az qala
danışıq qabiliyyətini də itirib şok vəziyyətinə
düşür və onun pilləkəndə oturub eşmə
bükə-bükə nə fikirləşdiyini, hansı
hisslər yaşadığını çox-çox sonralar
bu rolun ifaçısı Həsən Məmmədov mənimlə
söhbətində belə açıqlamışdı:
"Mən Gəray bəyin məğrurluğuna, yenilməzliyinə
qibtə edirdim. Mən ona hörmət etməli
idim".
Bu
sözlər olsa-olsa Bəxtiyarın Gəray bəyə olan rəğbətinin
ilk işartılarından soraq verir. Bəxtiyar
- Gəray bəy duetinin psixoloji dərinliyinə enmək
üçünsə filmin məhz həmin kadrlarını
bir qədər ətraflı izah etmək lazımdır.
Gəray bəy özünü öldürəndən
sonra rejissor təsvirin ağırlıq mərkəzini Bəxtiyarın
iri planda götürülən üzünə
köçürür və psixoloji oyun ustası H.Məmmədov
mimika işarələri, göz ifadələri ilə Azərbaycan
kinosunun ən mükəmməl səssiz monoloqunu
"söyləyir".
Bu monoloq
qalib gələn sərkərdənin zəfər monoloqu yox,
məğlub olduğunu anlayan insanın səssiz
hönkürtüsüdür; bu monoloq yaxın dostların
itkisindən yaranan yanıqlı ağı deyil, onları
qoruya bilməyən, onların uğrunda öldükləri
idealın puçluğunu dərk edən komandirin xəcalət
nitqidir və nəhayət, bu monoloq Gəray bəyə lənət
qarğışı yox, rəhmət duasıdır!
Təsadüfi deyil ki, poçtalyon Sarı Şəmistanın
komsomolçuları yeni qəhrəmanlığa səsləyən
məktubunu oxuyanda Bəxtiyarın nəfəsi
tıncıxır, gözlərinin dərinliyinə kədər
və nifrət kölgəsi çökür, "Gedin,
Şahmar bəyin də tifaqını dağıdın"
məzmunlu ismarınc - əmri eşidəndə isə
dözə bilmir, saymazyana poçtalyonun yanından
ötüb keçir.
Bəxtiyar ruhunu, daxilini məhz o pilləkənin
yanında qoyub savaş meydanını canlı meyit kimi tərk
edir.
Filmin son
səhnəsində ruhsuz müqəvaya çevrilmiş Bəxtiyar
ona qoşulub yenə də dəstə üzvlərinin
sayını 7-ə çatdıran kənd cavanlarını
hara aparırdı?
Bu, artıq hamıya məlumdur.
Bu, ruhsuz başçının bələdçiliyi
ilə başlayan 70 illik üzücü, əzablı
marafonun startı idi.
HUMAY
QUŞU KİMİ... (HUMAYIN ÖLÜMÜ)
Humay
düşündürür, Humay ağladır,
O, nə
Tatyanadır, nə Ofelyadır
(Səməd
Vurğun)
Səməd Vurğunun öz qəhrəmanı barədə
yazdığı bu 2 misrada ifadə olunan fikir Azərbaycan
poeziyasında Azərbaycan qızı barədə deyilmiş
ən dəqiq, ən dərin fikirdir.
Doğrudan da, Humay nə Tatyanaya bənzəyir, nə də
Ofeliyaya.
Yaxşı bəs kimdir Humay?!
"Komsomol
poeması"nın və "Yeddi oğul istərəm"
filminin yeganə qadın personajı - poemanın da, filmin də
hər qarışından qan iyi gələn, əsəbi, gərgin
aurasına incə lirizm, zərif duyğular qatan qaraqaş,
qaragöz, məsum varlıq.., aristokrat ailədə tərbiyə
alan, məğrur, yenilməz Gəray bəyin qızı..,
Şəkər bəyin oğlu Cəlalın sevgilisi... və
mənim fikrimcə, Cəlalla Humayın məhəbbət
dastanı Azərbaycan ədəbiyyatında, kinosunda ən təsirli,
ən kövrək və ən faciəvi məhəbbət
hekayətlərindən biridir.
Rejissor bu
rola o vaxt hələ çox da tanınmayan, kinoda elə
böyük bir uğuru olmayan Zenfira İbrahimovanı dəvət
edəndə aktrisanın fotogenik imkanları ilə
poemadakı Humayın xəyali obrazının cazibəsi
arasındakı uyğunluğu, heç şübhəsiz
ki, nəzərə almışdı - aktrisanın məsum
baxışları, ilahidən gələn təbii gözəlliyi,
qara gözləri - bütün
bunlar hər yaşdan, cinsdən olan
tamaşaçıları razı salır, onları sirli bir
cazibə orbitində saxlayırdı.
Amma Humay filmdə yalnız nakam bir məhəbbət
dastanının romantik qəhrəmanı deyil, həm də
sosial, fəlsəfi və psixoloji məzmun daşıyan
obrazdır. Və Cəlalın meyitini görəndən sonra
onun nitqi kimi verilən "Dostusanmı, qardaşısanmı
- bilmirəm. Babamın qanını sənə
halal edirəm" - sözləri 50 ildən çoxdur ki,
qadınlı-kişili müxtəlif nəsilləri təmsil
edən neçə-neçə insanı dərin
düşüncələr burulğanına salıb
böyük bir paradoksun məntiqi, düzgün
cavabını tapmaq yönündə narahat etməkdə,
düşündürməkdədir.
Humay
inqilabdan əvvəlki ailə modelinin yetişdirdiyi, aristokrat
etiketinin qaydaları ilə tərbiyə almış qız
idi və bu mənada, onun Cəlala olan məhəbbəti
və baş tutmayan izdivacı sadəcə kişi-qadın
münasibətlərinin dar çərçivəsindən
çıxıb həm də tarixi və fəlsəfi məna
daşıyır. Cəlal yoxdursa, Humay
üçün gələcək və deməli, həyat da
yoxdur. Cəlalın ölümü Humayın mövcud ola biləcəyi zaman və məkan
ölçülərinin bitdiyi andır, həyatın
sonudur. Bu, Humayla Cəlalın vəslindən doğularaq əsl
mənəvi və milli dəyərləri yaşadacaq körpələrə - gələcək
nəsillərə kəsilən və komsomolçuların əli
ilə reallaşan ölüm hökmüdür.
Lakin Humay nə komsomolçudur, nə də saxta ideoloq. O, ana olub cəmiyyət
üçün layiqli vətəndaşlar yetişdirmək
şansı əlindən alınan uğursuz bir sevgilidir və
bu mənada fələyin yuxarıda dediyimiz hökmünə
cavab olaraq onun dilindən öz nitqi kimi səsləndirilən
cavab hökmünü ("Babamın qanını sənə
halal edirəm") adi məntiqlə izah etmək çətindir,
bəlkə də mümkün deyil.
Hər halda nəyi bildirir, nədən soraq verir bu
hökm?
Mən
"yara olan sevgi, yoxsa ata, ana sevgisi?" dilemmasında
üstünlüyün zahirən yara, sevgiliyə verildiyini
bildirən bu bədii intonasiya barədə çox fikirləşmişəm
və Humayın Bəxtiyara baxdığı məqamda onun səsi
ilə verilən həmin hökmün məntiqini həmin
kadrları dəfələrlə izləyəndən sonra
tapmışam.
Gəlin birlikdə yada salaq.
Rejissor Cəlalın
meyitini görəndən sonra artıq ağlını itirmək
(!) ərəfəsində olan Humayın gözlərini
ön plana çəkir, kadrı elə qurur ki, həmin
sözlər, fikirlər Humayın üzünə və
gözlərinə "yazılmış" bir mətn kimi
"oxunur" və "Cəlal yoxdursa, mən də yoxam,
az sonra həyat mənim üçün də bitəcək. Əgər
atam Cəlalı öldürməklə mənə də
ölüm hökmü kəsirsə, Cəlal və mən
olmayandan sonra atamın olub-olmayacağının mənim
üçün də heç bir əhəmiyyəti
yoxdur" ismarışını ötürür.
Lakin bu səhnənin
başqa bir yozumu da var (yaxud ola bilər) -
Humayın nitqi kimi səsləndirilən həmin hökm əslində,
Bəxtiyarın öz azğınlıqlarına ideoloji bəraət
qazandırmaq üçün Humayın
baxışlarından öz istədiyi kimi oxuduğu,
özünə sərf edən hökmdür.
Deməli,
epizodun finalı bir növ açıq qalır - kim hansı variantı düzgün hesab edirsə,
onu da seçsin.
Rejissor isə bütün parametrlərdə mənəvi cəhətdən ölmüş Humayı meydanda tək qoymur, onu son mənzilə qədər müşahidə edir. Humayın tək-tənha əvvəl adi yerişlə, sonra isə yüyürərək məkanın dərinliyinə doğru hərəkətini fikrin ifadəsi planında 2 cür qavramaq olar:
1) Ağlını itirən Humay artıq bir fərd kimi tükənir və hadisələrin baş verdiyi məkanı tərk edərək məchulluğa, heçliyə çəkilib yox olur;
2) Humay öz böyük sevgisi ilə zamanın fövqünə yüksəlir və fiziki məkandan çıxaraq əbədiyyətə qovuşur.
...Amma bütün hallarda böyük sevgisinin mükafatı olaraq humay quşuna çevrilən Humayın səfəri cənnətə sarıdır...
P.S. Azərbaycan kinosunun şedevrlərindən olan bu filmin yaranmasında əməyi olan insanlardan haqq dünyasında olanlara Allahdan bir daha rəhmət diləyir, sağ qalanlara isə cansağlığı arzulayıram.
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 1 oktyabr.- S.12;13.