"Ot üstündə
səhər yeməyi"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikası
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının müəllimi,
sənətşünas Sevinc
Əliyevadır. Onunla fransız rəssamı
Eduar Manenin "Ot üstündə səhər yeməyi"
əsəri haqqında
danışmışıq.
***
- Sevinc xanım, əvvəlcə Eduar Mane
haqqında qısa məlumat verə bilərsinizmi?
- Eduar Mane XIX əsrdə
yaşamış görkəmli
fransız rəssamıdır. O, impressionizm
cərəyanının banilərindən
biridir. E.Mane 1832-ci ildə Parisdə,
zəngin, ziyalı ailəsində anadan olub. Onun yaradıcılığı
XIX əsrin ikinci yarısı fransız boyakarlığının inkişafına
ciddi təsir göstərib. 1883-cü ildə 51 yaşında vəfat edən rəssam zəngin yaradıcılıq irsi qoyub gedib. Haqqında danışacağım "Ot
üstündə səhər
yeməyi" (əsəri
bəzən "Çəmənlikdə
səhər yeməyi"
adlandırırlar) Manenin
məhşur əsərlərindəndir.
Eyni zamanda, bu əsərin
məşhurluğu çoxlu
söz- söhbət nəticəsində meydana
gəlib. Əsərdə
diqqət çəkən
əsas məqam çılpaq qadın fiqururun iki geyimli
kişi fuquru ilə yanaşı təsvir edilməsidir. Arxa planda çaydan
su götürən başqa bir qadın surəti də diqqəti cəlb edir. Əsər kətan üzərində
yağlı boya ilə işlənib.
Mane bu əsəri
1863-cü ildə çəkib
və Paris salonunda nümayiş olunmaq üçün münsiflər
heyətinə təqdim
edib. Lakin münsiflər heyəti
əsərdə "əxlaqsızlıq
motivlərinin" olduğunu
əsas gətirərək
onun salonda nümayiş etdirilməsinə
icazə verməyiblər.
Nəticədə "Ot üstündə
səhər yeməyi"
tablosu Parisdəki
"Rədd edilənlər
salon"unda nümayiş
etdirilib.
- Qeyd etdiniz ki,
rəsmdə çılpaq
qadın təsviri tənqidlərə səbəb
olub. Axı, Maneyə qədər
də kifayət qədər çılpaq
qadın təsvir edənlər vardı.
On doqquzuncu əsrdə
bu qədər kəskin reaksiya təəccüblü deyilmi?
- Əlbəttə ki,
yox. Botiçelli, Karavaco,
Rembrandt, Rubens, həmçinin, Manenin müasirləri olan rəssamlar - Delakrua, Klod Mone, Renuar və
başqaları "nü"
janrında çılpaq
fiqurlar işləmişdilər.
Lakin o əsərlərin digər
qəhrəmanları da
eyni görünüşdə
təsvir edilirdi.
Bundan başqa, həmin əsərlərin ideya-estetik
mündəricəsi (klassik
süjetlər və
s.) çılpaq fiqurun
yaradılmasına imkan
verirdi. Bu əsərdə isə belə bir imkan
yoxdur. Çılpaq qadının ətrafındakı
kişilər rəsmi
kostyum geyiniblər.
Onların yanında qadının
çılpaq olması
əsərin ideya-estetik
istiqamətinə cavab
vermədiyindən tənqidə
məruz qalıb.
- Nə üçün ikinci qadın kölgədə qalıb?
- Qeyd olunduğu kimi, sözügedən əsərdə 4 surət
- 2 qadın və 2 kişi surəti var. Onlardan 3-ü - hər iki kişi və
ön planda verilmiş çılpaq qadın - kompozisiyanın əsas obrazlarıdır və tamaşaçının
diqqəti, bir qayda olaraq, onların
üzərində cəmləşir.
Dördüncü fiqur isə
arxa planda olduğundan diqqəti o qədər də cəlb etmir. Həm də ön plandakı qadın çılpaq olduğu üçün daha çox diqqət çəkir və arxa plandakı geyimli qadın sanki kölgədə qalır.
- Rəssamın yaradıcılığına
xas cəhətlər
bu əsərdə özünü necə göstərir?
- Əsərdə E.Manenin
yaradıcılığına xas olan ümumi
cəhətlər - sadə
və lakonik kompozisiya həlli, obrazların quruluş və bədii baxımdan bir-biri ilə əlaqələndirilməsi,
fiqurativ baxımdan ahəngdarlıq təşkil
etməsi özünü
büruzə verir. Tabloda impressionizmin
səciyyəvi xüsusiyyətləri
- aydın cizgilər və şəffaf hava, parlaq rənglər
üstündür. Manenin tematikasına
və dəst-xəttinə
xas olan gündəlik, qayğısız
həyatın realist tərzdə
təfsiri tabloda aydın görünür.
Sakit süjet xətti, nikbin ovqat rəssamın
yaradıcılığının xarakterik cəhətlərini
əks etdirir.
- Əsərin yaranma
tarixçəsi barədə
məlumat varmı?
- Bəli, var. Rəssam bu tablonun ilk etüdlərini sevimli istirahət yeri olan Arjantöyə, Sena sahilinə istirahət günü etdiyi səfər zamanı işləməyə başlayıb. Rəssamın dostu Adrian Prust bu barədə deyir ki, həmin əsərin yaradılması ideyası Manenin ağlına təbiət qoynunda dincələrkən gəlmişdi. Mane çayda çimənlərə baxaraq demişdi: "Deyəsən, mənim çılpaq fiqur çəkmək vaxtım çatıb". Rəssam xüsusi olaraq vurğulayırdı ki, italyan rəssamı Corcone çılpaq qadın fiqurunu musiqiçilərlə bir yerdə təsvir edib, mən isə bunu açıq havada, təbiət qoynunda əks etdirəcəyəm".
- Əsərin rəng koloriti barədə nə deyə bilərsiniz?
- Əsərin rəng koloritinin həllində təzadlı çalarların - tünd və açıq rənglərin bir-biri ilə əlaqələndirilməsi üstünlük təşkil edir ki, bu da tablodakı harmonikliyi daha da qüvvətləndirir. Əsərdə qəhvəyi-qara, yaşıl və ağ rənglər üstündür. Tabloda plener texnikasının - işıqlı rəng çalarlarının havanın şəffafığı ilə ahəngdarlıq təşkil etdiyini görmək olar.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Tablo hazırda Parisdəki Orse muzeyinin 29-cu zalında saxlanılır.
- Bu rəsm bizə nə deyir?
- Sakit, səfalı təbiət guşəsində insanların istirahəti, səhər yeməyi, bundan sonra tələsmədən söhbət etməsi əks olunan bu tablo sanki sakitliyi, arxayın əhvali-ruhiyyəni təlqin edir. O, bəzən əhəmiyyət vermədiyimiz adi, gündəlik həyatın səfasını, hətta ən kiçik məqam və hadisələrdən belə zövq ala bilməyin vacibliyini bizə başa salır, insan həyatının istənilən anının unudulmaz xatirələr, parlaq təəssüratlar yarada biləcəyi fikrini çatdırmaq istəyir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2021.- 6 oktyabr.- S.21.