Reallığın və bədiiliyin vəhdəti:
"Beşatılan"
İctimai
fikirdə belə bir sual mövcuddur: Qarabağ uğrunda
mübarizəmizin, otuz illik həsrətimizin və nəhayət,
44 günlük Vətən müharibəsinin bədii əsərlərdə
dolğun ifadəsi özünü niyə hələ də
göstərməyib və nə zaman göstərəcək?
Ürəyi Vətən
sevgisi ilə çırpınan, otuz il müddətində yağı düşməndən,
torpaqlarımızı işğal
altında saxlayan Ermənistandan qisas gününü gözləyən
adamlar bu suala bir tərəfdən
haqq edirlər, digər tərəfdən
onu da nəzərə
almalıdırlar ki, bu cür hadisələrin
bədii sənətdə
öz əksini tapması müəyyən
zaman tələb edir. Lev Tolstoy kimi dahi bir yazıçının
1812-ci il Rusiya Vətən müharibəsini "Hərb
və sülh" romanında bədii sənət nümunəsi
kimi ortaya qoyması həmin müharibədən keçən
uzun illərdən sonra mümkün oldu...
Əlbəttə, bu da bir təsəlli deyil və əlbəttə,
bizim sənətkarlarımız
düşmənin otuz
illik işğalçılıq
siyasətini, xalqımızın
otuz illik Qarabağ nisgilini, qaçqın və köçkünlərimizin ötən
ağır illərini
və nəhayət, bütün bunlara son qoyan Vətən müharibəsini bütün
detalları ilə hekayələrə, povest
və romanlara, dram əsərlərinə və
bəlkə də mükəmməl bir epopeya, trilogiyaya çevirməlidirlər. Və bu
yerdə ən çox səmərə verə biləcək vizual sənətə - kino sənətinə diqqət artırılmalıdır.
Heç
inkar etmək olmaz ki, Qarabağın
işğal mövzusu
sənət əsərlərimizdə
özünü göstərmir.
Belə əsərlərimiz xeyli mövcuddur. Təkcə
istedadlı yazıçımız
Aqil Abbasın "Dolu" romanını və bu roman əsasında yaradılan
və bu gün də aktuallığını saxlayan
"Dolu" filmini, Vaqif Mustafayevin ssenarisi əsasında, mərhum Ceyhun Mirzəyevin rejissorluğu
ilə çəkilmiş
"Fəryad" filmini
qeyd etmək yerinə düşər.
Bu və Qarabağ savaşını əks etdirən digər əsərlərin əsasını
qarşıdakı mübarizə
əzmi, xalqın öz torpaqları üçün keçirdiyi
nostalji hisslər, erməni xislətinin iç üzü və s. məsələlər
təşkil edir və hələ qabaqda olan, qələbə
müjdəsi yalnız
müəlliflərin estetik
ideallarında təqdim
edilir. Bu əsərlərin
mahiyyəti xalq, millət nisgili motivləri ilə bağlıdır. 44 günün zəfər yürüşü, düşməni
diz çökməyə
məcbur edən rəşadətli ordumuz,
bu ordunun "birinci əsgəri"
(Mir Şahin), Ali Baş
Komandanın başçılığı
ilə qazanılan müqəddəs qələbə
isə bədii sənətə tamamilə
yeni format, yeni tematika verir. Yazıçı və şairlərimizin,
kinematoqrafiyamızın tamamilə
yeni bir sürətlə bu mövzuya girişmələri
artıq göz qabağındadır. Bu mənada kino işçilərimizin getdikcə
artan bədii filmləri bizi çox sevindirir. Və məni bu fikirlərə
sövq edən bir film haqqında söhbət açmaq istəyirəm. "Beşatılan"!
Bu filmi Azərbaycan
televiziyası istehsal edib. Film iki
hissədən ibarət
olub hər biri bir saat
həcmindədir.
İlk növbədə
qeyd edim ki, "Beşatılan"
bizim ilkin zəfər filmlərimizdəndir. Filmin bütün
məzmununda xalqımızın
Vətən uğrunda
qalib mübarizəsinin
təməli dayanır.
Burada "beşatılan"
sözünün iki mənası var: birincisi, beşatılan xalq silah nümunəsi
kimi, ikincisi, beş nəfər
dostun əlində silah torpaqlarımızın
azadlığı uğrunda
Şuşaya qədər
getmələri və
müqəddəs bayrağımızı
azad edilmiş torpaqlarımızın uca
bir zirvəsinə sancmaları.
Filmin quruluşçu
rejissoru Elçin Məmiyev, ssenari müəllifləri Firudin
Məhərrəmov, Nurəddin
Ədiloğlu bu sənət əsərində
reallığın və
bədiiliyin sintezindən
məharətlə istifadə
edərək bizə otuz ilin həsrətindən,
44 günün qürurundan
doğan mükəmməl
bir sənət nümunəsi təqdim etmişlər.
"Beşatılan" torpaqlarımızın
düşmən tapdağından
azadlığı uğrunda
canından keçməyə
hazır olan, bu yolda heç
bir düşmən atəşindən qorxmayan
beş dostun
xarakterində xalqımızın
Vətən sevgisini ümumiləşdirmişdir.
Filmin çəkilişində
kollektivin hansı çətinliklərlə üzləşdiyinin
bəzi məqamlarına
mən də bələdəm. Lakin bu kollektivin
səyi, peşəkarlığı
və ən əsası, vətənpərvərliyi
hər cür çətinliyə qalib gəlir. Bu kollektivin,
xüsusilə rejissorun
və ssenari müəlliflərinin seçdikləri
çəkiliş məkanları,
döyüş səhnələri,
dağlar, dərələr,
gecəli-gündüzlü hava şəraiti reallıqla çox uyğunlaşır və
tamaşaçı bütün
epizodlarda özünü
milli mediamızın,
telekanallarımızın müharibənin
gedişində təqdim
etdikləri reportajlardakı
əyani məkanlarda
hiss edir.
"Beşatılan"ın əsas
qəhrəmanları - beş dostun bədii obrazları ordumuzun qəhrəman əsgərlərinin real xarakterinə
çox yaxındır.
Və belədə, Qarabağ uğrunda döyüşlərin
real və bədii təfəkkür birləşməsi
sənədliliyin bədiiliklə
birgəliyinə zəmin
yaradır.
Xüsusi vurğulamaq istərdim ki, rolların ifaçıları - Qarabağ
döyüşlərinin xarakterini,
Vətənə, millətə
sevgisini peşəkarlıqla
ortaya qoyurlar. Və bu məqamda rolların əsas ifaçıları - Elçin
Məmiyevin, Anar Şuşalının, Vaqif
Kərimovun, Əliqulu
Səmədovun, Lətifə
xanım Əliyevanın,
Flora Hüseynovanın, Fidan
Axundovanın və digərlərinin peşəkarlıq
səviyyəsini xüsusi
vurğulamaq lazımdır.
Filmin sonunda tamaşaçı
Qarabağ döyüşlərində
cəsarətlə vuruşan
beş dostu
qəhrəman əsgərlərimizin,
kəşfiyyatçılarımızın
ümumiləşdirilmiş obrazları kimi qəbul edir. Beş dostun rollarında olan Elçin Məmiyev, Rövşən Kərimduxt,
Habil Xanlarov, Rauf Ağakişiyev, Ümid Abbas yüksək peşəkarlıq
və özlərinə
məxsus xarizmaları,
empatiyaları ilə tamaşaçının rəğbətini
qazanmışlar. Müzəffər ordumuz, onun əsgərləri
döyüşdə heç
nədən qorxmadan
vandal düşmənin sonuna
yetdilər. Filmdəki
beş dost - müharibənin gedişində
çox vacib bir fakt olan
kəşfiyyatçılar ən qorxulu yerlərdən keçib döyüşən əsgərlərimizin
komandanlığına dəqiq
informasiyalar ötürürlər.
Onlar bu informasiyaları bəzən düşmənin
lap gözünün önündən
əldə edirlər
ki, bu da
qəhrəman əsgərlərimizin
reallıqlarından biridir.
Filmin uğurlu alınmasında
ssenari, rejissor işi nə qədər vacib keyfiyyət olsa da, aktyor peşəkarlığı
bu faktorlardan heç də geri qalmır.
Filmin kompozisiyası
ustalıqla qurulub. Filmin lap
əvvəlində öz kəşfiyyatçı
vəzifələrini yerinə yetirmək üçün
avtobusda hərbi hissəyə yollanan beş dostun xarakteri elə bu andan başlayaraq
filmin sonunda
düşmənin murdar
bayrağını külə döndərib yerində Azərbaycan
bayrağını dalğalandıran aktyorların bizə təlqin
etdikləri Vətən sevgisi birə-beş
artaraq milyonların amalına çevrilir. "Beşatılan"ın əsas
məqsədi isə bu amaldan
ibarətdir.
Cahangir MƏMMƏDLİ
BDU Yeni media və kommunikasiya nəzəriyyələri
kafedrasının müdiri, filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2021.- 7 oktyabr.- S.8.