Sözün vaxtı
Bu yaxınlarda arxivimdə 1992-ci ildə qələmə
aldığım bir yazının əlyazmasını
tapdım. Xalq yazıçısı Elçinin "Azərbaycan"
jurnalında dərc olunmuş absurd hekayələrindən
aldığım təəssürat əsasında ona
ünvanladığım açıq məktubun mətni idi
və görünür, o vaxt özümü belə bir
janrda sınamaq haqqım olmadığını
düşündüyümə görə bu yazını
üzə çıxarmağa cəsarət etməmişdim.
Amma aradan 30 ilə yaxın vaxt keçəndən sonra həmin yazını təkrar
oxuyanda gördüm ki, onun çapına aparan yolun bu qədər
uzun olmasında nə isə bir qanunauyğunluq var imiş -
sanki məktub özü gözdən-könüldən uzaq
bir məkana çəkilib səbrlə öz vaxtını
gözləyirmiş ki, bir para ədəbiyyat dəllallarının
"Azərbaycanda alternativ mətni, bədii formaları biz
yaratmışıq", "Yeni ədəbiyyat bizdən
başlayır" - deyə
öyündükləri indiki çağımızda həm
də onlara cavab statusunda meydana girib hər kəsə öz
yerini göstərsin.
Bu məktubun
da taleyi bu cür yazılıbmış...
YAZIÇI
ELÇİNƏ AÇIQ MƏKTUB
Hörmətli
Elçin müəllim!
"Azərbaycan"
jurnalının builki 5-ci nömrəsində dərc olunmuş hekayə-dialoqlarınızı
oxuyandan sonra ürəyimdə baş qaldıran və ilk
növbədə sizinlə bölüşmək istədiyim
fikirləri yazıya almaq qərarına gəldim. Əvvəlcədən xahiş edirəm ki, bu qeydlərdə
bölüşdüyüm fikirlərlə, bu gün ədəbi
diskussiyaların mərkəzində görmək istədiyim
mövzularla bağlı düşüncələrinizi siz də
yaxın vaxtlarda ədəbi ictimaiyyətin müzakirəsinə
təqdim edəsiniz. Ədəbi prosesin problemlərinə həssas
münasibət bəsləyən və coşqun
yaradıcılıq temperamentinə malik bir qələm sahibi
olduğunuzdan bu xahişi cavabsız qoymayacağınıza əminəm.
Mənə
elə gəlir ki, çap etdirdiyiniz hekayə-dialoqlar ilk
növbədə ədəbi prosesi canlandırmağa,
diskussiyalara "bəhanə" axtaran yazıçı
Elçinin ədəbi vicdanının səsi,
harayıdır və bəzi yazıçılarımız
öz passivliyinə haqq qazandırmaq üçün bəhanələr
axtardığı vaxtda qələmi yerə
qoymadığınıza, ziddiyyətli, mürəkkəb,
anlaşılmaz proseslərin öz mahiyyətindən irəli
gələn yeni bədii forma axtarışları
yönündə cəsarətli addımlarınıza
görə oxucu minnətdarlığımı qəbul edin.
Çox vaxt yazıçı cəsarəti hansısa
bir fikrin ifadəsində ötkəmlik, sosial pafosun vüsəti
kimi başa düşülür. Amma məncə,
yazıçı cəsarəti təkcə bu deyil. Ədəbi cəsarət bəzən yaradıcılığın
bədii formasında, sözün deyiliş tərzində,
yazıçının söykəndiyi estetik dəyərlər
sisteminin yeni keyfiyyətində təzahür edir. Sizin yeni hekayələriniz də ən əvvəl
məhz bu keyfiyyətləri ilə maraq doğurur. Təkcə
ona görə yox ki, hekayələrdən ikisinin ("Hövsan
soğanı", "Mehmanxana nömrəsində
görüş") sərlövhəsi altına
oxucularımız üçün qəfil, gözlənilməz
olan bir söz yazmısınız - Absurd! Hərçənd elə bunun özü də
xırda məsələ deyil. Absurd sənət,
absurd yaradıcılıq uzun illər bizim estetika nəzəriyyəçilərinin
qınaq, istehza hədəfinə çevirdikləri antisənət
etalonu olub. İnsan mənəviyyatının, insan həyatının
mürəkkəb, hətta mən deyərdim ki, qorxulu,
sarsıntılı, həyəcanlı tərəflərinə
işıq tutan, insanın hiss və ağıl
dünyasını daim məşğul etsə də,
heç vaxt üzə çıxmayan, qəlbin
künc-bucağında ilişib-qalan mübhəm həqiqətləri
bədii obrazların dili ilə çılpaqlaşdıran
bu təfəkkür hadisəsi bizim sənət,
yaradıcılıq haqqındakı təsəvvürlərimizə
tamam yad bir kateqoriya idi. Marksist-leninçi menodologiya
mövqeyindən insafsızcasına (və həm də
miskincəsinə) tənqid edilən simvolizm, surrealizm,
eksistenzializm və sairə yaradıcılıq hadisələrinə qısqanclığı bu
yaradıcılıq hadisələri üçün baza olan
təlimlərin yararsızlığı ilə pərdələmək
məqsədi ilə qurduğumuz estetik model isə heç
şübhəsiz ki, dünyanı, dünyanın sənət
xarüqələrini bütün çalar rəngarəngliyi
ilə görməyə imkan verə bilməzdi. Əsərin ideya, məzmun və bu məzmundan irəli
gələn forma planları barədə təsəvvürlərimiz
ona görə genişlənə, zənginləşə
bilmirdi ki, yaradıcılıq əzmini, bədii təfəkkürü
qısır vəziyyətdə saxlayan normaların
özü ideoloji məna kəsb edirdi. Həmin normalarla
çərçivələnmiş ədəbi müstəvidə isə
yalnız əsl istedadlar dəyərli əsərlər yarada
bilirdilər. Bu,
yazıçılarımızın xidmətidir. Bəs nəzəriyyəçilər, sənət
barədə təlimlərlə məşğul olanlar hara
baxırdılar? Oxucunu, tamaşaçını, dinləyicini
dünya estetik fikrinin nailiyyətləri ilə heç olmasa
cüzi şəkildə də olsa tanış etmək
üçün cəhd göstərirdilərmi? Qətiyyətlə
deməliyik ki, yox! Estetik tərbiyənin ideoloji tərbiyə
kimi başa düşüldüyü bir mühitdə
başqa cür də ola bilməzdi. Bəlkə elə buna görə oxuduğu əsərdə
çılpaq, necə deyərlər, ilk baxışdan
gözə girən ideya, mənfi, müsbət qəhrəman
axtaran oxucunu qınamağa tələsmək lazım deyil.
Əgər azərbaycanlı oxucu, deyək ki,
E.İoneskonun absurd dramlarının oxuyub "bu müəllif
normal adam deyil" deyirsə, onun təəccübünü
başa düşmək lazımdır.
Elə sizin hekayələr də absurd sənətlə,
onun estetik prinsipləri ilə tanışlığı
olmayan oxucuya sakit səmada qəfil çaxan şimşək
effekti təsiri bağışlaya bilər. Amma Elçin müəllim,
siz nə yaxşı ki, oxucunu düşündürmək,
onu silkələmək üçün "Hövsan
soğanı", "Mehmanxana nömrəsində
görüş" kimi absurd hekayələr yazmağa
özünüzdə qüvvə taparaq insan
psixologiyasının, insanın özünüdərk
prosesinin bədii inikası imkanlarının genişliyini,
tükənməzliyini bədii formada əyaniləşdirmək
yönündə maraqlı söz deyə bilmisiniz. Axı
absurd da həyatı, insan mənəviyyatını əks
etdirməyin bir formasıdır! Mənanı -
mənasızlığın, məntiqi - məntiqsizliyin,
paradoksların dili ilə göstərmək məgər
istedadın göstəricisi deyilmi?
Əgər
bizim ədəbiyyatşünaslar gözlərinə daha
şəffaf şüşəli "eynək"
taxsaydılar, Mirzə Cəlilin "Ölülər"
dramını ədəbiyyatımızda
absurdun ilk nümunələrindən biri kimi kəşf edib
onu bu kontekstdə təhlil edərdilər.
Çox
heyif!..
Janrını
hekayə-dialoq kimi müəyyənləşdirdiyiniz bu
nümunələri əslində, birpərdəli pyeslər
də adlandırmaq
olar. Hərçənd onların hər
ikisində gözümüzün öyrəşdiyi ənənəvi
süjet-kompozisiya elementləri yoxdur. "Hövsan
soğanı" bir-biri ilə heç bir məntiqi bağlılığı
olmayan sintaktik vahidlər üzərində qurulub və
müasir avanqard incəsənətdə ön plana
keçmiş kollaj üslubunu yada salır. Əsərdə
hadisələrin baş verdiyi məkan - qatar
kupesi Sizin yaradıcılığınızda yeni obraz deyil. Amma bu məkanda baş verən hadisələr, sərnişinlərin
əlaqəsiz nitq və monoloqları bədii sözün
imkanları, funksiyaları haqqında bir də
düşünməyə sövq edir. Gözlərimiz
qarşısında bir kupedə yol gedən, müxtəlif əhval-ruhiyyələri,
psixoloji temperamentləri əks etdirən, buna görə də
müxtəlif intonasiya ilə, avaz ilə danışan
personajlar canlanır və mənə elə gəlir ki, bu
qatarla, bu qatarın içindəki qeyri-adi, anlaşılmaz və
haradasa cəfəngiyyat təsiri bağışlayan ovqatla
bizim bu gün yaşadığımız, dərk etməyə,
anlamağa can atdığımız ziddiyyətli günlərin
psixoloji xaos arasında yaxın bir əlaqə var.
Eyni sözləri "Mehmanxana nömrəsində
görüş" barədə də demək olar. Əsərdə
bədii əksini tapan situasiya absurd xarakter daşıyır.
Ezamiyyətə gəlmiş birinci qonaq həsrətində
olduğu azadlığa, rahatlığa qovuşmaq
üçün iki şüşə "Gəncə"
konyakını rüşvət verib mehmanxanada lüks
nömrə alır. Amma qeyri-adi şəkildə peyda
olan ikinci qonaq onun dünyanın dərd-möhnətindən əl
çəkib heç olmasa bir gün yaxşıca dincəlmək
istəyinin reallaşmasına mane olur, özünün dəyişkən,
rəngdən-rəngə düşən ruhi-psixoloji əhvalı
ilə birinci qonağı az qala dəli
olmaq dərəcəsinə gətirir. Eyni
situasiya bir neçə dəfə təkrarlanır və biz
personajlardan növbəti mərhələnin
başlanğıcında ayrılırıq. Oxuduğu əsərdə hansısa mətləbin
müəllif tərəfindən əsaslandırılmış,
müəyyən bir fəlsəfi biçimə
salınmış qəliblərini gözləyən oxucu bu əsərdə
də dolayı yolla deyilmiş mətinaltı eyhamlar axtarmaq həvəsinə
düşə bilər. Amma buna ehtiyac
yoxdur, çünki əsərdə obrazların taleyi, daxili
dünyası ilə bağlı mətləblər
ayrı-ayrı detalların simvolik yozumunda yox, personajların
öz nitqində verilib. Mənə elə
gəlir ki, birinci qonağın düşdüyü bu cəfəng,
əsəbi vəziyyət ilk baxışdan onun əlinin
altındakı rahatlıq, dinclik şansının real
olduğu qədər də qeyri-real olmasına dəlalət
edir. Bəli, insan həmişə hansısa bir arzunun
zirvəsinə çatanda bu zirvəyə gətirən yolu
yenidən qət etmək, yenidən arzulamaq lüzumu yaranır, çünki insan
üçün əbədi xoşbəxtlik
anlayışı yoxdur. Ona görə də
ikinci qonaq öz inadkarlığından əl çəkməyərək,
arzu ilə reallıq arasında dishormoniya yaradan qara qüvvə
kimi birinci qonağı hər yerdə kölgə kimi izləyəcək.
Bu sətirləri
yaza-yaza düşünürəm: Mən düzmü fikirləşirəm?
Əsərin ötürdüyü
informasiyanı düzmü anlayıram? Bəlkə bu
hekayədə mənim duya bilmədiyim başqa məqamlar da var,
bəlkə ayrı bir qavrayışda bu əsər tamam
başqa cür mənalanacaq?
Təbii suallardır. Çünki absurd normal məntiqin qanunlarından kənardadır, absurd situasiya səbəbi ilə nəticəsi arasında bağlılıq olmayan və buna görə də mənasız, cəfəngiyyat təsiri bağışlayan situasiyadır. Fəqət insan bu mürəkkəb dünyada öz taleyinə yazılan neçə-neçə anlaşılmaz qismətin əsiri kimi yaşadığından xəbərsizdir. İnsan yüz il sonra onu gözləyən sualların da cavabını bilmir, çünki özünün bugünkü qayğıları, sevincləri ilə yaşaya-yaşaya keçmişindən də, gələcəyindən təcrid olunub. O, öz əcdadını, babasının babasını tanımır və eləcə də gələcəkdə öz övladlarının törəmələrinin neçənci nəslinin də yaddaşından tam silinəcəyindən narahat olmur. "Xüsusi sifariş" hekayəsinin mərkəzində dayanan problem də elə bu həqiqətdən irəli gəlir: Təbiətin qanunlarını doqmaya çevirib "özünüqurban" kompleksinə təslim olan, özünü xoşbəxt gələcək ilğımı ilə aldadıb əzablı, əziyyətli həyatını rahatlıq kimi qəbul edən xoşbəxtdirmi? Bu suala aralarında yüzillik məsafə olan iki kişinin dialoqunda cavab axtarılır. Gələcəyin sakini öz ulu babasını mənasız, primitiv, cəfəng bir ömür yaşadığına inandırmağa çalışır, uşaqların laboratoriyada istehsal olunduğu, övlad, ata-ana nigarançılığının aradan qalxdığı, tarix muzeylərinin əyləncəli kompüter oyunxanalarına çevrildiyi, yaddaşın, mənəviyyatın kompüter düyməsi ilə idarə olunduğu azad bir cəmiyyətin əbədi xoşbəxtlik təminatlarından danışır və onun bu vahiməli nitqi buna bənzər nitqlərin məstedici şirinliyi ilə aldadılmış insanın içini yerlə-yeksan etsə də, hər halda fikirləşmək, nəticə çıxarmaq, qənaətə gəlmək üçün də müəyyən impuls verir. Birinci kişi "Bəlkə bir azdan siz olmayacaqsınız?" - deyə özünə təskinlik verir və biz də hekayəni başa çıxıb yenidən əzabları, ağrıları, aldanışları ilə rahat olan dünyamıza qovuşuruq.
Hörmətli Elçin müəllim!
Yaradıcılıqda böyük sıçrayış yaradacağına sadəlövhcəsinə inandığımız azadlıq şərbətinin boğazımızda ilişib qaldığı bir vaxtda Sizə ünvanladığım qeydləri başa çatdırmaq istəyirəm. Arzu edərdim ki, mənim azdırdığım mətləblər haqqında deməyə sözü olanlar susmasınlar. Mənə elə gəlir ki, ədəbi prosesin süstlüyünə göz yummaqdan, bununla barışmaqdansa, bu süstlüyə müharibə elan etmək, sükutu dağıtmaq üçün yollar axtarmaq daha düzgün yoldur. Sizin yeni hekayələrinizdə də mən ilk növbədə məhz bu istəyin təzahürünü gördüm.
Dərin hörmətlə:
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 8 oktyabr.- S.13.