Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Arvadların
ötkəmliyi ərlərini fəlakətə aparır
Birinci olaraq çox sevdiyi arvadına, onun odisseyası
barədə əvvəllər də
danışdığı ABŞ prezidenti Abraam Linkolnun ailə
problemlərindən söhbət açdı. Linkoln
İllinoys ştatında Meri Todd adlı bir varlı
kişinin qızı ilə evlənmişdi, bu qadının
olduqca tünd xasiyyəti var idi, özünü idarə etməyi
bacarmırdı, danışığında adamları təhqir
etməyə də yol verirdi. Bir dəfə
prezident Linkolnla ordu qarşısında birgə at çapan
qadını, bu gənc qız generallardan birinin arvadı idi,
təhqir edərək, onu fahişə
adlandırmışdı. Merinin cingiltili
səsini küçənin o tərəfində də
eşitmək mümkün idi. Bəzən
ərinin hərəkəti ona xoş gəlməyəndə
özündən çıxırdı, bir dəfə hətta
təzə gəlinlik vaxtı başqalarının
yanında isti kofe fincanını onun üstünə
atmışdı. Ərinin
ölümünə də o, səbəb olmuşdu. 14
aprel 1865-ci ildə, Cənub üzərində qələbənin
yaratdığı şadlıqdan cəmi beş gün sonra əri
təhlükə barədə olunan xəbərdarlıqlara
görə bundan imtina etdiyi halda, onu Ford teatrında
tamaşaya baxmağa getməyə məcbur etmiş və
orada Linkoln qatil aktyor Con Uillis Butun tapança atəşindən
ağır yaralanmış və səhərisi günü
ölmüşdü.
Meri Todd ərinin ölümündə özünü
günahkar hesab edirdi və çox sonra dəli olub, psixiki xəstəxanaya
düşdü.
Ruhiyyə ərinin dediyini xatırladı və
özünə təlqin etməyə başladı ki, bəlkə,
ərini də onun özü öldürmüşdür. Onlar sözləşdikləri
həmin axşam barışmışdılar, lakin Ruhiyyə
özünü saxlaya bilməməsini, ərinə səsini
qaldırmasını uzun müddət unuda bilməmişdi.
Xəcalət çəkdiyini də ərinə
etiraf edə bilmirdi.
Sonradan o, özü də ərlərinə
qarşı, əslində, qəddarlıq göstərən
qadınlar barədə bəzi şeyləri oxudu və bunlar
onun özünü günahkar hesab etməsi hissini daha da
gücləndirdi. Həm də yadına saldı ki, vaxtilə
Hüseyn bu hadisələri də ona söyləmişdi.
İkinci imperiya vaxtı Fransanın imperatoru olan III
Napoleon ispan qrafının olduqca gözəl qızı
Yevgeniya de Montixoya evlənmişdi. Onlar olduqca xoşbəxt
idilər, lakin məhəbbətin müqəddəs alovu
tezliklə sönməyə üz tutdu, buna da səbəb
Yevgeniyanın ardıcıl olaraq ərinə irad tutması
idi. O, olduqca qısqanc qadın idi, şübhələr
onu taqətdən salırdı. Daim elə
güman edirdi ki, əri başqa qadınla yaxınlıq edə
bilər. Bu yolla o, öz şübhələrinin
həqiqətə çevrilməsinə nail oldu, Napoleon
axşamlar gizlincə saraydan çıxıb, onu gözləyən
gözəl bir xanımın yanına tələsirdi. Arvadı nədən qorxurdusa, o da başına gəldi.
Yaxud böyük rus yazıçısı L.N.Tolstoyun
arvadı Sofya Andreyevna dahi yazıçının
romanlarının əlyazmasının üzünü
köçürməkdə ona çox kömək
etmişdi.
Lakin qəribə hadisə baş verdi,
Tolstoy tam başqa adama çevrildi, o, İisus Xristosun təliminə
uyğun qaydada hərəkət etmək istədi, yoxsul bir həyat
yaşamağa başladı. Lakin bunlar
arvadının xoşuna gəlmirdi. Arvadı
ondan fərqli olaraq, dəbdəbəni çox sevirdi, pula,
var-dövlətə can atırdı. Sofya
onu söyməkdən, dava qurmaqdan əl çəkmirdi.
Əri ona etiraz edəndə, qadın isterikaya
tutulurdu, özünü öldürməklə hədələyirdi.
O, hətta ədalətsizliyə yol verərək, qoca
yaşlı dahi yazıçını onun pərəstişkarı
Çertkovla homoseksual əlaqədə olmasından
şübhələnirdi. Nəhayət, Tolstoy ahıl
yaşında özü ilə belə rəftara dözməyib,
gecə vaxtı Yasna Polyananıı tərk etdi, on bir gün
sonra, 20 noyabr 1910-cu ildə Ryazan vilayətindəki Astapovo
stansiyasındakı vağzal binasında soyuqdəymədən
öldü. O, tapşırmışdı ki, arvadını
onun yanına buraxmasınlar və buna da əməl edildi. Arvadı əslində, onun ölümünü
xeyli sürətləndirmişdi.
Məşhur insanlar arvadlarının bu quduz
ağılsızlıqları hesabına xeyli əziyyət
çəkməli olmuşdular. Onlardan ikisi, Abraham
Linkoln və L.N.Tolstoy arvadlarının özlərini idarə
edə bilmədiklərinə, onların həyatına zəhər
qatdıqlarına və bilavasitə şəxsi
günahlarına görə həyatla vidalaşmalı
olmuşdular.
Ruhiyyə
ərinə qarşı yalnız bircə dəfə
qısqanclıq və hörmətsizlik etmiş, lakin ona xas
olan alicənablıq hesabına bu tezliklə yoluna qoyulsa da,
acı xatirə özünü günahkar hesab edən
qızın yaddaşını heç vaxt tərk etməmiş,
ərinin ölümündən sonra isə onu az qala dar
ağacına çəkilmə cəzası ilə üzləşdirmişdi.
Ruhiyyə ərinin ölümünə heyfislənirdi,
axı onu çox sevirdi, ondan ayrı yaşaya biləcəyini
heç ağlına da gətirmirdi. Hər addımda, hər an Hüseynin yoxluğu onu çox əzirdi. İyirmi yeddi illik ömrünün beşdə
birində xoşbəxt həyatın nə olduğunu,
sevginin ürək, könül üçün necə bir məlhəm
olduğunu görmüşdü, öz şəxsi təcrübəsində
anlamışdı. Öz keçmiş bədbəxtlikləri
də müəyyən ölçüdə yaddan
çıxmışdı, bütövlükdə isə
onu məhv etmək, ömürdən tamamilə silmək
mümkün deyildi. Hüseynə ərə
gedənə qədər cəhənnəmin bütün
guşələrinə səyahət etmişdi. Onun alovunu da, şaxtasını da bədənindən,
əsəbindən keçirmişdi. Onun
ailə həyatından əvvəlki ömrünü insan həyatı
da adlandırmaq çətin idi, məgər insan dünyaya
göz açır ki, yalnız onun məşəqqətlərinin
iştirakçısı, şahidi olsun?
Ruhiyyə Hüseynin oğulları barədəki
arzularını həyata keçirmək problemlərini
götür-qoy edirdi, nə olursa olsun, ona yaxşı təhsil
verməyi qərara almışdı, axı son illərdə
Hüseynin onunla bölüşdüyü fikirlərin mərkəzində
məhz bu məsələ dururdu. Çox fikirləşdikdən,
pedaqoq rəfiqəsi ilə məsləhətləşdikdən
sonra Hamneti ingilis dilində dərslərin keçirildiyi və
təhsil haqqı çox yüksək olan məktəbdə
oxutmağa qoymağı qət etmişdi. Yəqin ki, onun bu hərəkəti həm
Hüseynin, həm də Südabə xanımın ruhunu
oxşayacaq, onlar Ruhiyyənin qərarından razı
qalacaqdılar.
Həyatın
yeni çağırışları
Sonra onu ailənin maddi vəziyyəti məşğul
etməyə başladı, həyatda çox şeydən
baş çıxartmasa da, ehtiyacın, yoxsulluğun
caynaqlarının necə iti olduğunu uzun müddət ərzində
görmüş, onların yaratdığı əzablı
ağrılara dözmüşdü. Əgər onun ürəyini
köksündən çıxarıb baxsaydılar, orada dilənçi
həyatına bənzər yaşadığı illərin dərin
çapıqlarını, açdığı
şırımları görə bilərdilər. Ruhiyyə öz gözləri ilə onları
görməsə də, ölüm hökmünü gözləyən
müttəhim kimi könlünün bütün hüceyrələri
ilə hiss etmiş, həmin ağır sınaqları
yaşamış, onların həlqəsindən keçməli
olmuşdu. Ona görə də ərinin iki ay əvvəl
yazdığı iki nüsxədən ibarət olan vəsiyyəti
ilə tanış olmaq istədi. Nüsxənin birini dostu olan vəkilə
vermişdi, arvadına tapşırmışdı ki,
yalnız vəkilin işarəsi ilə vəsiyyətə
açıb baxmaq olar. Südabə xanım kimi
Hüseyn də elə bil ki, yaxınlaşan
ölümünü əvvəlcədən
görürmüş, hiss edirmiş. Ruhiyyənin
etirazlarına baxmayaraq, bu kədərli gələcəkdən
xəbər verən vərəqəni yazıb, bağlı
zərfə qoymuşdu.
Hüseynin dostları dəfndə, matəmdə
iştirakdan sonra da tez-tez Ruhiyyəyə zəng edir,
oğlunun və özünün əhval-ruhiyyəsi ilə
maraqlanırdılar. Onlar həqiqi dostlar olduğunu Hüseynin
ailəsinə qayğı göstərməklə
nümayiş etdirmək istəyirdilər. Lakin Ruhiyyə keçmiş təcrübəsinə
əsaslanaraq anlayırdı ki, onlar yalnız söz alicənablığı
göstərirlər, bir müddət sonra o da yoxa
çıxacaqdır. Həm də hal-əhval tutmaq
heç də yetim qalmış ailəyə maddi yardım
göstərmək deyildir, ən xoş sözlər, itkiyə
görə yanmağın, dərdi bölüşməyin
nümayişi heç də söz mübadiləsindən kənara
çıxmırdı, dostların heç biri ailəyə
maddi yardım göstərmək arzusunda olmayacaqdı, axı
bəzilərinin buna heç imkanı da yox idi. Ona görə də təkcə göz
yaşları axıtmaqla vəziyyəti dəyişmək
mümkün deyildir, itki ilə də, onun yaratdığı
nəticələrlə də barışmaq və yeni üzə
çıxan problemləri həll etmək lazım idi.
Ona görə də Hüseynin Əbdül müəllim
adlı vəkil dostuna zəng edib, onunla görüşmək
istədiyini dedi. Vəkil Ruhiyyəyə bir neçə
xoş sözlər dedikdən sonra əlavə etdi ki, məhkəmə
binasından cavab verirəm, bu gün prosesdə ağır
bir işi müdafiə edirəm, sabah
axşam vaxtınız varsa, mən sizə gələ bilərəm.
Ruhiyyə bildirdi ki, onu görməyə şad
olacaqdır, yəqin ki, sənədləri də özü
ilə götürəcəkdir. Vəkil müsbət
cavab verdi.
Əbdül müəllim axşam onlara gələndə
qapını açan Ruhiyyəni salamladı, bir daha
Hüseyn müəllimə görə
başsağlığı verib, ona rəhmət dilədi. O, Hamnetlə də mehriban
görüşüb, onu qucaqladı.
Sonra onlar Hüseynin kabineti sayılan otağa keçdilər. Hər ikisi
eyni vaxtda Hüseynin özünün möhürləyib
bağladığı vəsiyyət zərfini
açdılar. Əri lap avropalı
kübarlar kimi bütün əmlaklarının o qədər
də böyük olmayan siyahısını və bankdakı
hesabında olan pul məbləğini, Ruhiyyə
üçün yaşlıların
danışdığı, cəbhədən gələn
"qara kağız" timsalında olan vərəqədə
yazmışdı. Qanunçuluqdakı dəyişilikləri
nəzərə alaraq, qeyd etmişdi ki, vəsiyyətdə
yazılanlar mülkiyyətin - ona məxsus əmlakın və
pul vəsaitinin adı çəkilən adamlara bəğışlanması
xarakterini daşıyır.
Əbdül müəllim vəsiyyətnaməni
oxumağa başladı. Hesabında olan iki yüz min manatlıq və
əlli min funt-sterlinqlik məbləğ arvadı Ruhiyyə
Şəhriyar qızı Səfərliyə çatmalı
idi. Əlavə edirdi ki, əvvəlki
arvadı Südabə Səfərlinin çap olunan əsərlərindən
gələn qonorarlar da, onu əvəz edəcək Ruhiyyə
Səfərliyə çatmalıdır. Onun
istifadə etdiyi bu səlahiyyət ölümündən
sonra birbaşa Ruhiyyəyə keçməli idi və kimsə
buna əlavə iddia etsə, keçmiş arvadının vəsiyyətinə
əsasən qonorarlar əvvəllər ona
çatdığı kimi, sonralar onun irsinə əsasən
sahib olan ikinci arvadına çatmalıdır.
Yaşadıqları
dörd otaqlı mənzili isə o, oğlu Hamnet Səfərliyə
vəsiyyət etmişdi, əlavə etmişdi ki, Ruhiyyə
cavan olduğundan yeni ailə qurduqda, ev mülkiyyət kimi
oğluna mənsub olmalıdır, oğlu həddi-buluğa
çatana qədər isə həmin əmlakın sərəncamçısı
onun anası Ruhiyyə olacaqdır. Bilgəhdəki
bağ evi isə Ruhiyyəyə çatmalı idi və gələcəkdə
yəqin ki, o da bağı hər ikimizin oğlu olan Hamnetə
vəsiyyət edəcəkdir. Bundan əlavə, uzun
müddət dövlət qulluğunda olmuş adam
kimi onun aldığı pensiya da, qanunçuluqda nəzərdə
tutulduğu məbləğdə və qaydada arvadı Ruhiyyə
Səfərliyə çatmalıdır.
Əbdül
müəllim oxuyub qurtardıqdan sonra dedi ki, Ruhiyyə
xanım sizin hansısa bir etirazınız varsa, məhkəməyə
müraciət edə bilərsiniz, yəqin ki, o, mənzilin
azyaşlı Hamnetə vəsiyyət edildiyi ilə əlaqədar
qadının narazı qalacağını nəzərdə
tuturdu. Ruhiyyə vəkilə dedi:
- Mən Hüseyni mənə nəsə
almağına, qiymətli hədiyyələrinə görə
deyil, bir ləyaqətli insan kimi sevmişdim və o, vəsiyyətində
də buna tam layiq olduğunu bir daha göstərdi. Mənzilin
sahibliyinin həddi-buluğa çatdıqdan sonra oğluma
keçməsinə isə mən bütünlüklə
razıyam. Ona qədər isə mənzilin
sərəncamçılıq hüququ, ona qəyyumluq
göstərən ana kimi mənə məxsus olacaqdır.
Vəkil
Ruhiyyəni bu sözlərindən çox razı qaldı,
hiss etdi ki, o, mülkiyyət qanunçuluğuna da
yaxşı bələddir. Ərinin son iradəsinə də
belə hörmətlə yanaşdığına görə
ona öz razılığını bildirdi və əlavə
etdi:
- Ruhiyyə
xanım, əgər icazə verirsinizsə, mülkiyyətin
və pul məbləğlərinin yeni varislərə
keçməsi məsələsi ilə mən məşğul
olum ki, siz bürokratik əngəllərə görə
narahat olmayasınız. Bunları həll etdikdən
sonra sizə əlavə məlumat verəcəyəm və vəsiyyətnamədə
qeyd edilənlərin sərəncamçısı bundan sonra
siz olacaqsınız.
Ruhiyyə göz yaşlarını silib, Əbdül
müəllimə çəkməli olduğu əziyyətlərə
görə əvvəlcədən minnətdarlığını
bildirdi və onu da qeyd etdi ki, mənim yeganə təsəlli
payım oğlumla yanaşı, Hüseynin dostlarının
bizə xüsusi qayğı ilə yanaşmasıdır. Sizin öz
üzərinizə götürdüyünüz öhdəlik
də məhz Hüseynin bir dostu kimi əsl alicənablığınızdan
xəbər verir.
Qonağı yola salandan sonra, Ruhiyyə ərinin son
şəklinin qarşısında dayanıb, dünyanı tərk
etdikdən sonra da ona və oğluna hərtərəfli
qayğı göstərdiyinə görə
ölçüyə sığmayan minnətdarlığını
bildirdi. O, ərinin
bədxərc olmadığını, sadə həyata
üstünlük verdiyini bilirdi, lakin onun yetim qalacaq ailəsi
üçün belə ehtiyat topladığını
bilmirdi və rəqəmləri eşidəndə, vəkil
başa düşməsin deyə, təəccübünü
gizlətməyə çalışmışdı. Onun mirası bir müddət onların yenə də
yaxşı, əvvəlki səviyyədə
yaşayacağına möhkəm ümid yaradırdı.
Bir müddətdən sonra isə o, özü
işə düzəlib, evə qazanc gətirəcəkdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2021.- 9 oktyabr.- S.22.