Əli Şamilin
tanıtdığı Albaniya və albanlar
Ömrünü-gününü elmi axtarışlara,
türk xalqlarının tale yüklü məsələlərinin
araşdırılmasına həsr edənlərdən biri də
Əli Şamildir. "Türk xalqlarının tanınmış
adamları", "Quzey Kıbrıs", "Uyğur,
qaqauz, Quzey Qafqaz türklərinin folkloru və ədəbiyyatı",
"Axısqalı Xəstə Hasan", "Colan
türkmanları (folklor və etnoqrafiya örnəkləri)",
"Qaşqaylar və onların folkloru" və s. əsərlərin
müəllifi olan yorulmaz araşdırıcı "Albaniya
və Azərbaycandakı albanlar" kitabı 53 illik
axtarışların və müşahidələrin nəticəsidir
desək, yanılmarıq. Hər şeydən əvvəl
qeyd edək ki, 276 səhifəlik kitab "Köhlən" nəşriyyatında
işıq üzü görüb. Sevindirici
haldır ki, sözügedən nəşriyyat Sovet
dövrünün ənənəvi kitab nəşrindən
uzaqlaşıb, Avropa və Amerikada nəşr edilən
kitablar kimi tərtibat verməyə çalışıb.
Bu da olduqca təqdirəlayiqdir.
Kitabın elmi redaktoru professor Cəlal Qasımov əsərə
yazdığı ön sözdə Əli Şamilin türk
xalqlarının ədəbi-mədəni irsinin öyrənilməsi,
tədqiqi, nəşri və tanıdılması istiqamətində
gördüyü işləri bir institutun gördüyü
işlərə bərabər hesab edir. O, tədqiqatçının
bu kitabı yazarkən üç prinsipə ciddi əməl
etdiyini diqqətə çatdırır. Professorun
qənaətlərinə görə, müəllif əsərində
qələmə aldığı şəxsiyyətlər
barədə ona qədər deyilmiş fikirlərə yer
verir, özünün oxucuya nə verəcəyini
aydınlaşdırır və özündən sonra gələcək
tədqiqatçılara da nə qaldığını
cavablandırır.
Olduqca sadə
və anlaşıqlı bir dildə yazılmış
kitabın "Tanıtma" bölümündə
araşdırıcı Əli Şamil Albaniya ölkəsinin
"Şipri", yəni
"Qartallar diyarı" adlandırıldığını,
"Albaniya" toponiminin "illiriya" sözündən
formalaşaraq "olba"- "kənd" anlamını
verdiyini diqqətə çatdırır. O, eyni zamanda,
ölkə əhalisinin, əsasən, sünni və bəktaşilərə
bölünən müsəlmanlardan təşkil
olunduğunu, azlıqda qalan xristianların isə pravoslav və
katolik inanclı olduqlarını nəzərə
çatdırmaqla, tarixi ərazilərini itirmək
hesabına olsa da, Albaniya ölkəsinin 1912-ci ildə müstəqillik
qazandığını vurğulayır.
Əli
Şamil sözügedən kitabında Albaniya haqqında
bildiklərini və gördüklərini, eləcə də
nə üçün bu ölkəyə getməyə can
atdığını təfsilatı ilə qələmə
alır. Məlum olur ki, araşdırıcı bu ölkə
ilə tanışlığı yeniyetməliyindən, Azərbaycanda
yaşamış Əhməd
Triniç və Nafiə Abid
(Əhməd Şükrü qızı) haqqında bilgisi tələbəlik
illərindən olsa da, oraya getmək istəyi son illərdə,
yəni Tiranada keçiriləcək simpoziuma dəvət məktubu
ilə başlayıb.
O,
Polşada nəşr edilən "Dissident
sözlüyü" ensiklopediyası üçün məqalələr
hazırlayarkən albaniyalı İsmail Farkanın
ömür yolu ilə tanış
olmuşdur. Müəllifin qeydinə görə, "DTK (KQB)
ilə əməkdaşlıq etmək istəmədiyinə
görə Albaniyanın Sovetlər Birliyindəki səfirliyinin
referenti İsmail Farkanı qatarda vurub iflic etmiş, sonra da
"şizofrenik" diaqnozu qoyularaq psixi xəstəxanaya
"müalicəyə göndərmişlər". Müəllif hadisələrin Moskvada baş verməsinə
baxmayaraq, onun 25 ildən çox Azərbaycandakı psixi xəstəxanalarda
məcburi "müalicə" olunduğunu yazır.
Əli
Şamilin bu diyara getmək istəyinin başında
oranın hökumət yetkililəri
ilə görüşüb onlardan nə üçün bu
şəxsə sahib çıxmadıqlarını öyrənmək
istəyi dayansa da, müəllif bu ölkəyə
marağının hələ yeniyetməlik dövründə
oxuduğu "Alban hekayələri"ndən başlandığını
xatırlayaraq yazır ki, hələ 8-9-cu sinifdə
oxuduğum zaman Sovet mətbuatının Ənvər
Xocanı kəskin tənqid atəşinə tutmasına onun
marksizm-leninizm ideyalarından uzaqlaşdığı deyilməsinə
üzülür, hər zaman, hər yerdə Ənvər
Xocanın tərəfini tuturdum.
Əli
Şamil universitet illərində Əmin Abidlə
bağlı araşdırma apararkən onun milliyyətcə
alban olan Nafiə adlı bir qızla evləndiyini də
öyrənərək, bu xanımın da ömür
yolunu, tərcümeyi-halını araşdırmağa can
atdığını dilə gətirir. O,
tanıdığı üç alban haqqında müxtəlif
yazılar yazıb Azərbaycan, Polşa və Albaniyada
çap etdirsə də, bir şeyə nail
olmadığına təəssüflənir və gələn
simpozium dəvətinə 20 illik narahatlığına son
qoyacaq bir imkan kimi baxır.
Kitabda
müəllifin Tiranaya yolçuluğu, Tomor pirini ziyarəti,
"Ənənə və müsirlik arasında: İmam
Əli dünyası" mövzusunda simpoziumda
iştirakı, İsmail Farkdan söz açması və
çıxışı zamanı ona olan laqeydliyi
açıq-aydın ifadə etməsi də yer alır.
Araşdırıcı
Əli Şamil 2008-ci il mayın 20-24-də
Konyada, Səlcuq Universitetində təşkil olunmuş
konfransda albaniyalı Entela Muço ilə
tanışlığından bəhs edərək, onun
ömür yolundan bəzi səhifələri də təqdim
edir. Məlum olur ki, Tirana Universitetində Ədəbiyyat
fakültəsinin Tarix bölümündə oxuyan
E.Muço təhsil illərində
türk dilinə maraq göstərib, fərqli kurslarda
türkcə biliyini artırıb,
Albaniya Təhsil Nazirliyinin təqaüdü ilə
1994-1995-ci illərdə Türkiyədə TÖMER-də
oxuyub. Əli Şamil onun Albaniyada 13-20-ci yüzillərdə
yazılmış Osmanlı sənədlərinin bilicisi kimi
tanındığını, onun 450 hektarlıq torpaq sahəsinin
sənədlərini hazırlayaraq notariusa təqdim etdiyini,
var-dövlət hərislərinin fotoşopla bu sənəd
üzərində dəyişiklik etdiyini, məhkəmə
zamanı yüksək vəzifəlilərin canlarını
qurtarsalar da, Entelanın çıxılmaz vəziyyətdə
qaldığını qeyd edir. Araşdırıcı
kitabında Entela Muçonun Azərbaycanla
bağlılığına, simpoziumlara fəal
qatılmasına, sonralar kitabxanalardan, arxivlərdən
çox hökumət idarələrinə getdiyini,
"Dostluk, Bilimsel ve Kültürel Arnavutluk-Azerbaycan
Derneği"ni yaratmasından da bəhs
edir. Müəllif Bakıda keçirilən
Novruz bayramından kasıblığı ilə seçilən
Tiranadakı Novruz bayramını da təsvir edir.
Əli Şamil əsərində Albaniyada dinə
münasibəti də verir. Məlum olur ki, Tirana
şəhərinin mərkəzi meydanlarından birində
orta boylu bir bəktaşi dədəsinə heykəl
qoyulmuş, qırmızı kərpicdən tikilmiş bir
bina isə Ənvər Xocanın hakimiyyəti illərində
ölkədə yeganə namaz qılınan yer idi. O,
Ramazan və Qurban bayramlarında ölkənin hər yerindən
inanclı müsəlmanların buraya gələrək namaz
qıldığını və bu binanın indi də məscid
kimi istifadə edildiyini yazır. Müəllif qeydlərində
Osmanlı dövlətində məşhurlaşan
albanların da adlarını çəkir və Damad Fərid
Paşa, Mehmet Akif Ersoy, Şəmsəddin Sami, Naim Fraşeri,
Namiq Kamal, Dr.İbrahim Temo, Hoca Hasan Tahsin kimi alban kökənli
türk dünyasına xidmət etmiş insanların fəaliyyətlərinə
qısa nəzər salır.
"Albaniya və Azərbaycandakı albanlar"
kitabında müəllifin geniş yer verdiyi albanlardan biri də
özünü arnavut kimi təqdim edən Əhməd
Triniçdir.
Əli Şamil onun sakit həyat tərzi sürən
insan olmadığını, ictimai-siyasi həyatındakı
fəallığı ucbatından 1930-cu illər repressiya
burulğanına düşdüyünü qeyd edir. O,
ziddiyyətli insan kimi qələmə aldığı
Əhməd Triniç haqqında məlumatlar əldə etmək
üçün Azərbaycan Milli Təhlükəsizlik
Nazirliyinin (keçmiş KQB-nin) arxivinə getdiyini, onun
istintaq materialları ilə tanış olduğunu,
sorğu-sualın haqqında bəhs edilən şəxsin
ömür yolunu, xarakterini tam aydınlatmasa da,
övladlarının atalarına bəraət verilməsini
istədiklərini, Qulam Məmmədlinin isə Əhməd Rəcəb
oğlu Triniçə bəraət verilməsini məqsədəuyğun
saymadığını vurğulayır.
Əli Şamil vətənə xəyanətdə
suçlanıb həbs edilən Əhməd Triniçin
istintaqda casusluğunu və vətənə xəyanətini
təsdiq edən ciddi bir dəlilin olmadığını da
yazır.
Müəllif onun uşaqlığı və gəncliyi, hərbi
xidməti və əsirliyini, Bakıya gələnədək
ölkənin icimai-siyasi durumunu, Məhəmmədəmin Rəsulzadə
ilə görüşünü, müsəlman hərbi məktəbində
müəllim işləməsini, giritli Həsən
Ruşeni Barkın onu nədən öldürmək istədiyini,
onun ölümlə üzləşdiyi Quba qəzasını,
Əli bəy Zizikskinin onu nədən ölümdən
qurtarmasını,
"İttihad" partiyasının sədri Qarabəy
Qarabəyovla görüşünü, Quba-Xaçmazın
erməni-bolşevik quldurlarından təmizlənməsində
rolunu və s. sadə dillə qələmə alır.
Əli
Şamil tanış olduğu sənədlər
əsasında belə bir fikrə gəlir ki, "Əhməd
Triniç nə Türkiyənin casusu, nə də hansısa
əksinqilabçı qrupun üzvü olub". Əhməd Trinç haqqında yazılan məqalə
bir insanın ömür yolu timsalında Azərbaycanın
1915-1936-cı illər tarixinin qaranlıq səhifələrinə
işıq salmaq baxımından olduqca diqqəti çəkəndir.
Azərbaycan tarixçilərinin adlarını və
soyadlarını çəkib, onlarla insanın ömür
yoluna dair sənədləri ortaya qoyur,
yanlışlıqların nədən və haradan
qaynaqlandığını sənədlərlə göstərir.
Repressiya qurbanlarına Sov İKP XX qurultayından sonra, yəni
1956-cı ildən bəraət verildiyi halda Əhməd
Trinçə bəraətin Sovetlər Birliyi
çökdükdən sonra verildiyini bildirir.
Əli
Şamil sözügedən əsərində Əmin Abid və
milliyyətcə alban olan xanımı Nafiə Abidlə
bağlı geniş axtarışlarını, eləcə də
Əmin Abidin qohumlarının da sorağında olduğunu rəvan,
axıcı dillə qələmə alır. Ümumiyyətlə,
araşdırıcı Əmin Abid irsinə hələ
universitet illərində böyük maraq göstərir.
Əmin Abidin latın əlifbası ilə yazılmış,
tapılması və oxunması asan olmayan "Əşirət dövründəki Azərbaycan ədəbiyyatına
dair vəsiqələr" məqaləsi Əli Şamilin
diqqətini necə çəkirsə, o, müəllif haqqında elə o
vaxtlardan bilgi əldə etməyə çalışır.
Araşdırıcı
sözügedən kitabında uzun axtarışlardan sonra
Əmin Abidin qardaşı oğlu Hüseyn Nəcdətin
yaşadığı ünvana gedişi və onun
xanımı Valentina Pozdşeva ilə görüşündən,
onların da təzyiqlərə məruz qalıb, Şəkiyə
sürgün olmalarından, onların evindəki sənədlərin
Azərbaycan Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinə
təhvil verilməsindən və orada Əmin Abidin adına
fond yaradılmasından da geniş bəhs edir. O, Əmin Abid
və xanımı ilə bağlı bəzi məlumatları
isə "Azərbaycan Tibb jurnalı"nda tərcüməçi
işləyən Əsgəri (və ya Əsgərov -
Ə.Şamil) kimi tanınan şəxsdən
aldığını vurğulayır. Araşdırıcı
yazır ki, "İlk dəfə Əmin Abidin adının
Zeynalabdin olduğunu ondan eşitdim". KQB
arxivində işləyərkən bu faktın
doğruluğunun şahidi olub. Oradan onu da öyrənib
ki, Zeynalabdin Mütəllib oğlu Əhmədov İstanbula
oxumaqa gedəndən sonra orada Məhəmmədəmin Rəsulzadə
ilə tez-tez görüşüb, onun rəhbərliyi ilə
nəşr edilən "Yeni Kafkasya" jurnalının
şöbə müdüri olub və M.Ə.Rəsulzadəyə
hörmət əlaməti olaraq Əmin ləqəbini
götürüb, ömrünün sonuna kimi də Əmin
Abid kimi tanınıb, məqalələrini həmin imza ilə
yazıb.
Daha sonra
məlum olur ki, Əmin Abidin
alban olan Nafiə xanımla tanışlığı isə
univesitetdə oxuyarkən baş tutmuş, Əmin Abid
universiteti bitirib Bakıya dönəndə Nafiə də təhsilini
yarımçıq qoyub Bakıya gəlmiş, evdə dərzilik
edib, qonum-qonşuya paltar tikmiş, yoldaşı həbs
olunduqdan az sonra isə o da həbs edilmişdi.
Əli Şamil tənbəllik etməyib 1930-cu illərdə
Əmin Abidin yaşadığı evə?
Qasım İsmayılov küçəsində
italyanka deyilən ikimərtəbəli bir binaya da üz tutub
qapını döysə də, hədələyici bir cavabla
qarşılaşır. Ona "Elə adam
tanımırıq, bir daha bu qapını döymə!" -
deyə əsəbi şəkildə cavab
verirlər.
Sözügedən kitabda araşdırıcı İsmail Farkanın da taleyinə biganə qala bilmir. Moskvada Albaniya səfirliyinin əməkdaşı olan alban əsilli bu şəxsə Moskva-Odessa qatarında KQB əməkdaşlarının açdığı oyunları, xəstəxanaya onu Şəmsəddin Mehdi oğlu Mehdiyev kimi təqdm etdiklərini, həqiqəti demək istədikdə "şizofreniya" diaqnozu qoyub ömürlük müalicəyə göndərdiklərini təəssüf hissi ilə qələmə alır. Əli Şamil bu şəxsin sonrakı aqibətindən xəbər verərkən onun azərbaycanlı bir xanımla evləndiyini və altı övladının dünyaya gəldiyini, 83 yaşlı bu şəxsin imkanlı bir adamın villasında bağban işlədiyini də diqqətə çatdırır. Araşdırmaçı yazır ki, "Onu yaşadan iradəsinin möhkəmliyi, hüquqlarının bərpa olunacağına, vətəninə bir qəhrəman kimi dönəcəyinə bəslədiyi ümid idi".
XX yüzillikdə Azərbaycanda yaşamış və ölkənin ictimai-siyasi həyatında önəmli iz qoymuş alban əsilli Əhməd Bedi Triniç, Nafiə Abid və İsmail Farka haqqındakı Əli Şamilin məqalə-məruzələrinin, eləcə də yol qeydlərinin daxil olunduğu bu kitab həqiqətən də orijinallığı ilə seçilir. Müəllif onların ömür yoluna işıq tutmaqla alban əsilli həmvətənlərimizi daha yaxından tanımağımıza yardımçı olur. Tədqiqatçının gərgin əməyi sayəsində ortaya çıxan bu kitab gizlədilmiş gerçəklərin üzə çıxarılması baxımından da əvəzolunmaz mənbə hesab edilə bilər.
Kitabda Azərbaycan oxucusu için diqqətçəkən faktlardan biri də Tomor dağının zirvəsindəki pirdir. Bu piri xristianlar həzrət Məryəmin doğum kimi hər ilin avqustunda ziyarət edirlər. Ondan bir neçə gün sonra, yəni avqustun 23-25-də isə bəktaşilər ziyarətə gəlir. Müsəlmanlar həcc ziyarətini necə icra edirlərsə bəktaşilər də o cür edirlər. Bəktaşilər bu piri Abbasəli adlandırırlar. Bunun da səbəbi odur ki, bəktaşilərə görə Kərbala döyüşündə İmam Hüseyinin qardaşı həzrət Abbas Əli oğlu şəhid olmayıb, mələklər onu yaralı vəziyyətdə Albaniyaya gətiriblər. Sonralar o Tomor dağının zirvəsində özünə ev qurub orada yaşayıb. İslamı da oradan təbliğ edib. Evlənib və övladları olub.
Kitab sanki haqsızlığa, ədalətsizliyə, zülmə üsyan ruhu ilə yazılıb. Bu ruh onun yalnız "Albaniya və Azərbaycandakı albanlar" kitabında deyil, indiyədək nəşr etdirdiyi 25 kitabda və 500-dən çox elmi, publisistik məqaləsində də hakimdir. O, sanki özünə qarşı edilən təzyiqlərin ağrısını, acısını haqqında yazdığı insanların timsalında verir.
Sönməz ABBASLI
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
sonmezabbasli@gmail.com
525-ci qəzet.- 2021.- 13 oktyabr.-
S.21;23.