Uşaqlarda emosional zəkanın
inkişafı prosesi
Sosial mühitdə, iş dünyasında
fərqli insana rast gəlirik. Onların eyni hadisələr qarşısında verdikləri
reaksiyalar müxtəlif
olur, elə özümüzün də.
Başqalarının qeyri-ciddi saydığı
hadisələr bizi qəzəbləndirə, bizim
gülməli hesab etdiklərimiz isə bir başqasını qıcıqlandıra bilir.
Bizim danışaraq həll edə biləcəyimiz xırda bir problem başqası üçün
emosional partlayışa
səbəb olar.
Bəs niyə belədir? Niyə bəzilərimiz yetkin adamlar kimi davrananda,
bəzilərimiz ictimaiyyət
arasında eyni hadisələrə şişirdilmiş
emosional reaksiyalar veririk?
Ümumiyyətlə, həmişə Şərq
cəmiyyətlərinin daha
emosional, Qərb cəmiyyətlərinin isə
rasional olduğu deyilir. Cəmiyyətimizdə "ağır olmaq"
ifadəsi çox işlənsə də, əslində, biz də duyğusal xalqıq.
Amma duyğusal, yəni emosional olmaqla, duyğulu insan olmaq arasında böyük fərq var. Duyğulu insan olmaq, emosiyaları düzgün inkişaf etmiş, yetkinləşmiş,
harada nəyə necə reaksiya verəcəyini bilən təmkinli insandır.
İnsanın emosional inkişafının
təməli uşaq yaşlarından qoyulur. Uşaq nə
qədər ailədə
dinlənilir, fikirlərini
bölüşüb valideynlərdən
düzgün reaksiya görürsə, emosional
baxımdan o qədər
yaxşı inkişaf
edir. Yəni uşaqlıqdan adam
yerinə qoyulan, saya salınan şəxslər böyüyəndə
emosional baxımdan daha yetkin hala
gəlirlər.
Emosional baxımdan düzgün inkişaf etməyən uşaqlar hansı çətinliklərlə qarşılaşır?
Emosional baxımdan yetkinləşməyən
insanlar üçün
həyat digərlərinə
nəzərən daha
çətin olur. Bu çətinliklər birinci
növbədə iradəsizlik
və manipulyasiyaya açıq olmaqdır.
Emosional baxımdan inkişaf etməyən, duyğuları
ailəsi, yaxın ətrafı tərəfindən
düzgün "qidalandırılmayan"
uşaqlar üçün
həyat daha çətin olur. Təmkinli olmağı, hadisələr
qarşısında özünü
ələ almağı
bacarmır, tez ağlayır, tez küsür, başqalarının
rəyindən asılı
yaşayır, öz hisslərini anlamaqda çətinlik çəkir,
başqaları ilə
münasibətdə yersiz
davranışlar sərgiləyir,
çox diqqət çəkməyə çalışır,
yaxud da özünə qapanır.
Özünü emosional cəhətdən
anlamayan insan öz duyğularını
də tənzimləyə
bilməz. Həm də
bu cür insanlar adətən hisslərinin əsirinə
çevrilirlər. Sevəndə də, ayrılanda da ağlı başından gedir, bir azca əsəbləşəndə
daşı daş üstə qoymur, adi bir problemlə
üzləşəndə özünü sanki dünya çöküb,
o da altında qalıbmış kimi hiss
edir. Qeyri-stabil davranışlar adətən
emosiyalarına hakim ola bilməyən insanlarda müşahidə
olunur. Başqaları
ilə münasibətlərinin
zədələnməsi bir
yana qalsın,
bu cür insanlar heç özləri ilə də dolana bilmirlər. Bütün bunlar da uşaqlıqda düzgün
duyğusal inkişaf xəttinin izlənilməməsi
ucbatından baş verir.
Duyğusal inkişaf nədir?
Valideyn gün ərzində uşağın
ac, ya tox olduğuna, üşüyüb-üşümədiyinə,
tərləməsinə, temperaturuna
fikir verir. Amma gündəlik
həyatda onların hansı hadisələrə
necə reaksiya verdiyinə demək olar ki, diqqət
yetirmir. Uşağın niyə və nəyə görə ağladığı ilə
maraqlanmadan onu sakitləşdirməyə çalışır,
nəyə daha çox maraq göstərdiyinə fikir
vermir. Amma uşağın fiziki inkişafı qədər onun emosional baxımdan da düzgün inkişaf etməsinə diqqət yetirmək çox vacibdir. Çünki uşaqların emosional
inkişafı bütün
digər inkişaflarını
müşayiət edir
və onu yetkinliyə hazırlayır.
Buna görə də,
uşağın öz
duyğularını idarə
etməsi, başqalarının
duyğu və ehtiyaclarını anlaması
və sağlam münasibətlər qurması
üçün güclü
bir təmələ ehtiyacı var. Sosial və emosional inkişaf uşağın
fitrətinə, yaşadığı
cəmiyyətin mədəni
təsirlərinə, ətrafındakı
nümunəvi davranışlara,
böyüklərlə arasında
olan bağlılığa
görə dəyişə
bilər. Bu səbəbdən
uşağa bələdçilik
etmək, duyğularını
anlamasını təmin
etmək üçün
vaxtaşırı uşaqla
məşğul olmaq
lazımdır.
Duyğuları öyrənmək və anlamaq nəyə görə vacibdir?
İnsanlar gün ərzində təəccüblənməkdən utanmağa, qürurdan qəzəbə qədər
bir çox duyğunu hiss edirlər. Bu duyğulara yanaşmamız
4 yaşında fərqli,
14 yaşında fərqli
olur. Yaş artdıqca hadisələrə
reaksiyalarımız da
dəyişir. Uşaqların
hər gün yaşadıqları fərqli
duyğulara verdikləri
reaksiyalar və bu duyğuları necə anladıqları da gələcəkdə onların seçimlərinə,
davranışlarına, sosial
münasibətlərinə, iş həyatlarına, ailə münasibətlərinə
təsir edəcək.
Buna görə də gələcəyin sağlam fərdi olmaları üçün
körpəlikdən onların
duyğusal inkişaflarını
dəstəkləmək vacibdir.
Emosional
inkişaf
Uşaqlar körpəlikdən sevinc,
qəzəb, kədər
və qorxu kimi əsas duyğuları hiss etməyə
başlayırlar. Uşaqlıq dövründə isə mənlik hissi inkişaf etməyə başlayır.
Bu zaman utancaqlıq,
təəccüb, utanmaq,
günahkarlıq, qürur
və empatiya kimi daha mürəkkəb
duyğular yaşayırlar. Azyaşlıların duyğuları əsasən,
sürətli ürək
döyüntüsü, qarnında
qıdıqlanma kimi fiziki reaksiyalara səbəb olur. Onlar, "Bu
hiss nədir? Niyə
belə hiss edirəm?"
- suallarının cavabını bilmirlər.
Uşaq böyüdükcə duyğularını
tanımaq qabiliyyəti
də inkişaf edir. Artıq əksər duyğuların
xarici təsirlərdən
yox, məhz öz düşüncələrindən
daha çox qidalandığını anlamağa
başlayırlar.
Duyğusal inkişaf da elə duyğuların nə olduğunu öyrənmək, necə
və niyə yarandığını anlamaq,
özünün və
başqalarının hisslərini
tanımaq və onları idarə etməyin təsirli yollarını inkişaf etdirmək deməkdir. Uşaqlar böyüdükcə
və müxtəlif vəziyyətlərə düşdükcə
emosional həyatları
daha da mürəkkəbləşir.
Bu məqama qədər
bir sıra duyğuları idarə etmək üçün inkişaf etdirilən bacarıqlar işə düşür. Əgər körpəlikdən
bu bacarıqlar inkişaf etdirilməyibsə,
zəif əzələli
qol kimi, inkişaf etməmiş iradə də ağır emosiyaların altından qalxa bilmir.
Duyğusal inkişaf körpəlikdən
başlayaraq yetkinliyə
qədər davam edən mürəkkəb
bir prosesdir. O, körpəlikdən
etibarən bu dörd addımla başlayır:
- Duyğuların nə olduğunu öyrənmək;
- Necə və niyə baş verdiyini anlamaq;
- Öz emosiyalarını və başqalarının
duyğularını tanımaq;
- Onları idarə etməyin təsirli yollarını inkişaf etdirmək;
Emosional inkişafa necə dəstək verməli?
Valideynlər və müəllimlər
uşaqların emosional
inkişafının dəstəklənməsi
prosesində mühüm
rol oynayır. Buna görə də uşağın duyğusal
inkişafında birinci
addım ona nümunə olmaqdır.
İnsanın həyatını çətinləşdirən duyğulardan qaçmaq mümkün deyil. Uşağa bu cür hisslərin həyatın bir hissəsi olduğunu göstərmək lazımdır. Bəzən həyatımızı çətinləşdirən duyğulara qarşı necə davrandığımızı müşahidə etmək onlara əsl nümunə ola bilər. Məsələn, "Özümü çox yorğun hiss edirəm, bu gün tez yatmalıyam" - ifadəsi böyüklər üçün sadə məntiq olsa da, uşaq üçün çox şey ifadə edir. O, artıq insanların yorğun, əzgin hiss edəndə yatıb dincəlməyə ehtiyacı olduğunu anlayır və bu informasiyanı mənimsəyir.
Duyğularımız - həyatımıza məna və rəng qatan hisslərimizdir. Amma nədənsə böyüklər üçün də duyğuları haqqında danışmaq nisbətən çətin olur. Hələ duyğularını tam anlamayan və onlar qarşısında nə edəcəyini, necə davranacağını bilməyən uşaqlar üçün vəziyyət daha da qarışıq hal alır. Duyğularımız haqqında danışmağa öyrəşməliyik. Uşaqlarla gün ərzində hansı duyğuları yaşadığınızı, həmin duyğuları adlandıraraq danışmaq lazımdır. Bu yolla həm də uşaqların da öz hisslərini tanımasını və hissləri haqqında danışmasını asanlaşdırmaq olar.
Əksər yetkin insanlar mənfi duyğularını qəzəbli ifadələrlə büruzə verirlər. Əsəbləşəndə qışqırır, söyüş söyür, təhqirə baş vururlar. Amma sizə pis təsir göstərən şeylər haqqında danışmaqla uşağınızın da belə anlar yaşayarkən necə davranmaları üçün nümunə olmağa çalışmalısınız. Övladınız bir problemlə qarşılaşanda necə davranmasını istəyirsiniz? Yatağa girib yorğanı başına çəkməsini, ya qışqırıb hər şeyi dağıdıb tökməsini? Yoxsa emosiyalarını cilovlayıb təmkinlə problemi həll etmək üçün ağlını işlətməsini və düşdüyü vəziyyətdən çıxmağa çalışmasını görmək istəyirsiniz?
Buna görə də uşağınızı necə
görmək istəyirsinizsə, özünüz
də elə davranmalısınız. Çünki
uşaqlar adətən hadisələr və
öz emosiyaları qarşısında
necə davranacaqlarını böyüklərin onlara yanaşması ilə təyin edirlər.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 13 oktyabr.- S.18.