Regional sosial-iqtisadi
inkişaf: problemlər
və reallıqlar
Bu gün heç
bir ölkə qloballaşmadan da onun nəticələrindən
qaça bilmir. Qloballaşmanın qaçılmaz nəticələrindən
biri də ölkələr arasındakı
iqtisadi sərhədlərin
getdikcə ortadan qalxmasıdır. Buna görə də ölkələr getdikcə
bir-birindən asılı
vəziyyətə düşür.
Belə bir dünyada ölkə daxilində iqtisadi tarazlığı
təmin edən inkişaf planını qurmaq hər bir ölkə üçün prioritet məsələyə çevrilib.
Nəinki inkişafda olan, hətta inkişaf etmiş ölkələr
belə iqtisadi inkişafı və böyüməni təmin
edərkən, xüsusən
də regional inkişafla
bağlı müxtəlif
siyasətlər həyata
keçirir. Bu siyasətin
həyata keçirilməsində
ən vacib vasitələrdən biri də təşviq qanunlarıdır. Beynəlxalq səviyyədə
gedən inkişaf prosesinə və dəyişikliklərə uyğunlaşmaq
üçün dəyişən
şərtləri əhatə
edən və dəyişikliklərə dərhal
uyğunlaşa bilən
bir təşviq sistemi xüsusilə inkişaf etməkdə olan ölkələr üçün çox vacibdir.
Azərbaycanda da bu günə
qədər iqtisadi inkişafı sürətləndirmək
üçün bəzi
regional fəaliyyətlər üzrə təşviq proqramları həyata keçirilir. Amma nədənsə, xüsusilə bölgələr
arasında sosial-iqtisadi
inkişaf fərqləri
hələ də əhəmiyyətli dərəcədə
hiss olunmaqdadır.
Ölkəmizdə uzun illərdir iqtisadi inkişafı ləng gedən bölgələrdə yeni
investisiya sahələri
açmaq və yeni iş yerləri
təmin etmək üçün müxtəlif
təşviq proqramları
tətbiq olunur. Dövlətin yürütdüyü sosial-iqtisadi təşviq proqramlarının yerli icra hakimiyyəti orqanları tərəfindən
hər zaman tam və şəffaf formada icra olunmaması
zaman-zaman əhalinin narazılığı ilə
müşahidə olunur.
Məsələn, müxtəlif bölgələrdə
əkinçiliklə məşğul
olan əhali adətən təsərrüfat
üçün lazımi
qədər su ehtiyatının olmamasından
şikayətlənir. Bunun qarşılığında
yerli icra orqanlarının yetərincə
səmərəli işləməməsi
də əhalini yol kəsməyə, etiraz edərək müvafiq orqanların diqqətini çəkməyə
vadar edir.
Görünür, regional böyümənin qarşısında
duran ən böyük maneyə qlobal su qıtlığı
yox, elə məhz yerli bürokratik əngəllərdir. Bu kimi hallar da
dövlətin apardığı
inkişaf siyasətinə
kölgə salan amillərə çevrilir.
Dövlət tərəfindən, regional inkişafı
təmin etmək üçün irəli sürülən iqtisadi təşviq proqramları
ümumiyyətlə, müəyyən
iqtisadi fəaliyyətlərin
daha sürətli və daha sağlam
getməsi üçün
nəzərdə tutulub. Bunlar da
ya maddi, ya da qeyri-
maddi dövlət dəstəyi ilə təmin olunur.
Məsələn, əkinçilərin suvarma
problemi varsa, artezian, subartezian quyularının qazılması
üçün yerli
orqanlara təlimat verilir. Yaxud bir bölgədə
hər hansı bir məhsulun istehsalını artırmağa
ehtiyac varsa, dövlət tərəfindən
keyfiyyətli toxum, gübrə və subsidiyalar formasında kəndliyə imkanlar yaradılır.
Təşviqlər müxtəlif olsa
da, məqsəd birdir: Mənbələrin
ölkə və ya bölgə iqtisadiyyatı baxımından
daha səmərəli
və faydalı hesab edilən sahələrə yönəldilməsi.
Ümumilikdə bu həvəsləndirici
tədbirlərdə nəzərə
alınması vacib olan əsas məsələ yerlərdəki
əhalini lazımi iqtisadi inkişaf sahələrinə təşfiq
edərək dövlətin
qoyduğu hədəflərə
çatmaqdır.
Bu gün qarşıya
qoyulmuş regional sosial-iqtisadi
hədəflərə maneçilik
törədən ünsürləri
aradan qaldırmaq üçün prosesə
tam formada nəzarət
etmək ən vacib məsələyə
çevrilib. Çünki dövlət regional inkişafı təmin etmək üçün uzun illərdir həm maddi, həm mənəvi baxımdan həvəsləndirici
təşfiq proqramları
həyata keçirir.
Subsidiyalar, gübrə və
toxum dəstəyi ilə yanaşı, kənd təsərrüfatı
sahəsində vergi dərəcələri də
minimum səviyyəyə endirilib.
İqtisadi inkişafın stimullaşdırılmasında
vergi güzəştlərinin
əhəmiyyəti bir
çox sahədə
özünü sübut
edib. Xüsusilə işsizliyin yüksək,
gəlir səviyyəsinin
isə aşağı
olduğu regionlarımızda
təsərrüfat sahəsində
vergidən azadolmalar insanları yenidən təsərrüfatla məşğul
olmağa həvəsləndirir.
Vacib məqamlardan
biri də dövlətin təşfiq
proqramları haqqında
əhalinin yetərincə
məlumatlı olmamasıdır. Məsələn, iş qurmaq istəyən bir şəxs əgər əlindəki müəyyən
məbləğlə şəhərdə
iş qurmaq istəsə, gəlir, mənfəət, əlavə
dəyər vergisi və digər vergiləri tam və vaxtında ödəmək
məcburiyyətində qalır.
Amma həmin şəxs müəyyən məbləğlə
rayonların birində
kiçik bir təsərrüfat yaratmaq
istəsə, dövlətin
maddi dəstəyi ilə yanaşı, bir çox vergi güzəştlərindən
də yararlanmaq şansı qazanır.
Hazırda Azərbaycanda kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalçıları, torpaq
vergisi istisna olmaqla, digər vergilərdən azaddır. Bu qanun
ilk dəfə 2001-ci ildə
qəbul olunub və 5 il
müddətində tətbiq
edilməsi nəzərdə
tutulurdu. Lakin 4 dəfə müddəti
uzadılmaqla sözügedən
güzəşt paketi
2024-cü ilədək qüvvədə
olacaq. Yəni hazırkı mövcud
qanunvericiliyə əsasən,
kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalçıları
mənfəət, gəlir,
əlavə dəyər
vergisini, sadələşdirilmiş
sistem üzrə vergini və həmin fəaliyyət prosesində istifadə olunan obyektlərdən əmlak vergisini ödəməkdən azad
ediliblər. Bundan başqa,
kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalı
ilə məşğul
olan hüquqi şəxslərin də bu fəaliyyətdən əldə etdiyi gəlirlər mənfəət
vergisindən azad olunub. Kənd təsərrüfatı sektorunda fəaliyyət göstərən hüquqi
və fiziki şəxslər əmlak
vergisini ödəməkdən
də azad edilib. Ehtimal ki, regional sosial-iqtisadi
inkişafın davamlılığını
təmin etmək üçün bu qanun hələ bir neçə dəfə də uzadıla bilər.
Bundan əlavə, Prezidentin
2019-cu il 27 iyun tarixli 759 nömrəli fərmanı ilə təsdiq edilmiş "Kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalının
subsidiyalaşdırılması qaydası"na görə,
hər il bitkiçilik sahəsində
bitkilər və regionlara görə əkin, məhsul və toxum əmsallarının,
toxum və ting kvotalarının və əkin ehtiyaclarının
müəyyən edilməsi
barədə qərar
qəbul edilib. Beləcə, hər il ayrı-ayrı
regionlar üzrə müxtəlif bitkilərin
əkininə görə
fermerlərə subsidiyalar
ödənilir. Bu subsidiyalar fındıq, qarğıdalı, günəbaxan,
soya, darı, yem üçün sorqo, kartof, buğda və yonca bitkilərini
əhatə edir.
Eyni zamanda 6 növ meyvə bağlarının
salınması üzrə
də subsidiyalar təyin olunub.
Regional inkişafda dəstək proqramı çərçivəsində ən çox dəstək alan təsərrüfat sahələrindən biri də heyvandarlıqdır. Məlumdur ki, ölkəmizdə südlük maldarlıqla ailə təsərrüfatı məşğul olur. Buna görə fermerlərə heyvandarlıq sahəsində də subsidiyalar təklif olunur. Heyvan subsidiyasına əsasən, yerli heyvanların süni mayalanması nəticəsində doğulan hər bir sağlam buzova görə 100 manat müəyyənləşdirilib. Arı subsidiyası arıçılıqla məşğul olan fermerlərə saxladıqları hər arı ailəsinə görə hər təqvim ilində 10 manat məbləğində müəyyən edilir. Bu subsidiyanın 2023-cü ilədək verilməsi nəzərdə tutulub.
Bundan başqa, barama istehsalçısı olan fermerlərə istehsal edilib tədarükçüyə təhvil verilən baramanın hər kiloqramına görə 5 manat məbləğində barama subsidiyası verilir.
Bütün bu subsidiyalar üçün müraciət forması isə tamamilə elektron formada Elektron Kənd Təsərrüfatı İnformasiya Sistemi- Subsidiya İnformasiya Sistemi (EKTİS-SİS) vasitəsilə aparılır.
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi, ölkəmizdə
kənd təsərrüfatının bir
çox sahəsində həvəsləndirmə
proqramları tətbiq olunur. Nəzərə
almaq lazımdır ki,
bu sistem ölkələrin
inkişaf səviyyələrinə
görə müxtəlif yollarla həyata
keçirilir. Amma bütün hallarda regional
disbalansa birbaşa təsir edən bir məsələdir. Bu təşviq tədbirləri
iqtisadi fəaliyyətlərin
müəyyən bölgələrə
yönəldilməsini təmin
etmək və bölgələrarası inkişaf
fərqlərini azaltmaq
üçün ən
vacib vasitələrdir.
Məsələ burasındadır ki, dövlətin tətbiq etməkdə olduğu bütün bu stimullaşdırıcı
tədbirlərlə yanaşı,
təşfiq proqramları
ümumilikdə bir komanda işi tələb edir. Komanda olmaq öhdəliyi isə aidiyyatı nazirliklərin, yerlərdəki
icra orqanlarının,
bələdiyyələrin üzərinə düşür.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 14 oktyabr.- S.10.