"Ölüm hökmü"
"Uzun sözün qısası" rubrikamda bu dəfə
Xalq yazıçısı Elçinin "Ölüm
hökmü" romanı haqqında danışacam. Öncə
onu qeyd edim ki, belə qısa bir yazıda bir romanı əhatə
etmək mümkün olmadığı üçün əsərin
əsas hissələri arasında bağ yaradaraq oxucuda müəyyən
təsəvvür yaratmağa çalışmışam.
Ümid edirəm ki, bu təsəvvür sizə
bu kitabı oxumaq üçün əsas olacaq.
Əsərin
ilk səhifələrində tələbə Murad
İldırımlı və onun ev
yoldaşı Xosrov müəllimlə tanış oluruq. Bu məqamdan dolayı oxucu elə zənn edə bilər
ki, romanın növbəti səhifələrində tələbənin
gələcəyini görəcək, ancaq bunun əksinə,
müəllimin keçmişini görür. Bir sözlə, əsərimizin əsas qəhrəmanı
Xosrov müəllimdir.
Qaradinməz Xosrov müəllimlə bənzər
xarakterə sahib olan Muradı bir məsələ
düşündürür - təzəcə vəfat edən
Xədicə arvadı necə "Tülkü gəldi qəbiristanlığı"nda
dəfn etməli? O qəbiristanlıq ki, orda dəfn olunmaq hünər
istəyir. Niyə? Çünki
oranın Əbdül Qafarzadə kimi bir sahibi var. O
Əbdül Qafarzadə ki, Allahı puldur. Qəbiristanlığın torpağından
tutmuş, torpağına ayaq basan mollasına qədər
hamısından pul çıxarır. Xədicə
arvadın da nə oğlunun, nə evində qalan kiranişinlərin,
nə də məhlə sakinlərinin qəbiristanlığın
haqqını verməyə pulu yoxdur.
Əbdül də pulsuz kiminsə orda dəfninə icazə
verməz. O,
çox ağıllı və uzaqgörəndir. Yaşadığı dövrün qanunlarını
çox gözəl bilir. Məsələn,
illərlə eyni kostyumu geyinir, daha doğrusu, eyni rəngdə
olan kostyumu. İnsanlar da elə bilir ki, o,
illərlə eyni kostyumda gəzir. Yaxud da
cavan yaşda itirdiyi oğlu Orduxana qəbiristanlıqda dəbdəbəli
məzar daşı qoydurmur ki, camaatın diqqətini çəkməsin.
Əbdül güclü adamdır. Bəlkə də onun güclü olmaqdan başqa
yolu olmadığı üçün güclü bir adama
çevrilib. Hələ uşaq olarkən
yeganə kimsəsi olan qardaşı Xıdırı itirəndən
sonra özünə söz verir ki, nə olur-olsun, zəif
olmayacaq. Sözünə də bir
ömür sadiq qalır.
Xıdır...
Bəlkə də bu əsərdə ən
çox bəyəndiyim məqam ilk baxışda bir-birinə
uzaq olan qəhrəmanların bir-birinə özlərinin belə
xəbəri olmadığı halda
bağlılığıdır. Məsələn,
Xıdır bir vaxt Xosrov müəllimlə eyni məktəbdə
işləyib, hətta Xosrovun bədbəxtliyində
böyük rol oynayıb. Təbii ki, bunu
nə Əbdül, nə də Xosrov müəllim heç
vaxt bilməyəcək.
Xosrov müəllimin hekayəsi Hadrutdan başlayır. Hadrutda onun
gözəl ailəsi, sevdiyi işi, bir sözlə, xoşbəxt
həyatı var. Ancaq həyat bu xoşbəxtliyi ona çox
görür. Hadrutda yayılan taun
arvadını və üç balasını onun əlindən
alır, özü isə təsadüf nəticəsində
sağ qalır. Daha doğrusu, cismən
sağ qalır, ruhən isə canlı ölüdən fərqi
olmur. Beləcə, ili ilə
calayıb birtəhər yaşayır. Bədbəxt
keçən ömrün bir günündə Tanrı onun
qarşısına bir qadın çıxarır. Bu qadın ona cənnəti gətirir. İllər öncə Hadrutda itirdiyi xoşbəxtliyini
bu qadında tapır. Amma bu xoşbəxtliyin
də ömrü uzun olmur. Bir
sağlıqla Xosrov müəllim özü də daxil olmaqla
neçə insanın həyatını məhv edir. Həmin
sağlıq Xosrov müəllimin işlədiyi məktəbin
direktoru Ədalət müəllimin qızı Arzunun ad
günündə deyilir: "Mir Cəfər Bağırov
yoldaş bizim rəhbərimizdi, düzdü, amma niyə
qoymursuz səhərdən bəri bu gözəl qızın,
- Xosrov müəllim uzun qolunu qaldırıb barmağı ilə
Arzunu göstərdi. - sağlığına
içək, bu gözəl qızı təbrik edək?"
Bu sağlıq ad günü məclisində iştirak
edən hər kəsi silkələyir. Bu
sağlıqla Xosrov müəllim Ədalət müəllim
də daxil olmaqla üç nəfərin ölümünə
səbəb olur. O üç nəfərdən biri də
Xıdır olur. O Xıdır ki, Xosrovun
sağlığını yuxarılara çatdırır.
Ancaq bu xəbərçilik ona gözlədiyi
kimi mənsəb yox, ölüm gətirir. Əslində, Xıdırdan qabaq ad günü macərasını
Ədalət müəllim özü yuxarılara
çatdırır, lakin o da Xıdırın taleyini
yaşayır. Ədalət müəllim
bu satqınlığı etməyə bir növ məcbur
olur. Çünki çox gözəl
bilir ki, satmasa, satılacaq. Bu məqam
repressiyanın mahiyyətini, dəhşətini bütün
çılpaqlığı ilə göz önünə sərir.
Axşam bir süfrənin başında oturan, qədəh-qədəhə
vuran adamlar səhər bir-birini satmaq üçün
yarışa girir. Qanlı 37-nin qısa təsviri...
Yenidən səksəninci illərə
qayıdırıq. Yəni əsərin əvvəlindəki
Xosrov müəllimə. Maraqlısı
budur ki, sağlığı Xosrovun deməsinə baxmayaraq, məclisdə
iştirak edənlər həbs olunub güllələnir, o isə
təsadüf nəticəsində sağ qalır. Həyat bu təsadüflə onun üzünə
gülür. Axrıncı
gülüşü də elə bu olur. O, yenə bədbəxtliyə
məhkumdur.
Qayıdaq əsərin əvvəlinə. O yerə ki, orda Xədicə
arvadın dəfn məsələsi var. Bu məsələdə
Xosrov müəllim də, tələbə Murad
İldırımlı da acizdir və bunu hər ikisi hiss edir.
Nəhayət ki, onlar Əbdül Qafarzadə ilə
üz-üzə gəlir. Yazıçı
bu səhnədə Əbdülün obrazında sistemi,
sistemin istismarçı mövqeyini göstərir. Görüşün sonunda Xosrov müəllim
Əbdül Qafarzadənin üstünə atılaraq "sən
taunsan, sən taunsan" deyə-deyə onu boğur. Beləcə, o, illərdən bəri qoruduğu
sükutu pozur, Əbdülün simasında sistemi
görüb, sistemi "boğur" o an.
Sonda
Əbdül Qafarzadə qan qusur...
Bütün əsər boyu Gicbəsər adlı bir it
görürük. Onun əsərdəki rolunu yalnız əsəri
oxuduqdan sonra anlamaq olar.
Məndən bu əsəri oxumağın sizə nə
qazandıracağını soruşsanız, yəqin ki,
aşağıdakı səbəbləri göstərərdim.
Roman repressiya dövrünün dəhşətini,
qorxusunu, adi, sıravi insanların həyatını necə məhv
etdiyini göstərir. Təkcə repressiya dövrü yox,
ümumilikdə, Sovet sisteminin ümumi abu-havası əsərdə
öz əksini tapır. Məsələn, Sovetin plan
siyasətinin mənasızlığını qəbiristanlıq
üçün qoyulan plan hissəsində yazıçı
qabardaraq bu siyasətin mənasızlığını
göstərir: "Keçən il bizim qəbiristanlıqda
iniş ilə nisbətən 218 nəfər az adam dəfn
olunub. Amma necə sevinəsən, bəs plan? Axı planı
artıqlaması ilə yerinə yetirməkdən ötrü
gərək çox adam dəfn eləyəsən".
Gülməlidir, elə deyilmi?
Romanda verilən digər bir tarixi fakt isə Hadrutda
yayılan taun epidemiyasıdır ki, təəssüf ki, bu
faktı plan təsərrüfatından fərqli olaraq ancaq
ağrı ilə izah etmək olar. Bu ağrını ən çox
hiss edəcəyiniz hissə isə tonqal səhnəsinin təsvir
olunduğu hissədir. O tonqal ki, orada sevdiklərinin
gözü önündə taundan ölən şəxslərin
meyitləri yandırılır. Dəhşətli
səhnədir. Ümumiyyətlə,
yazıçının təsvir etdiyi Hadrutda yayılan taun
epidemiyası yazıçı təxəyyülünün
məhsulu yox, tarixi faktdır.
Həmin epidemiya 1929-cu ildə başlayıb. Məşhur
mikrobioloq Lev Zilberin başçılıq etdiyi həkim
ekspedisiyasının uzun sürən mübarizəsi sayəsində
qarşısı alınıb. Əgər bu romanı
oxuyandan sonra sizdə
bu dövrü öyrənmək marağı yaranarsa, Lev
Zilberin xatirələri əsasında yazdığı qeydlərə
müraciət edə bilərsiniz.
Xalq yazıçısı Elçinlə müsahibəm
zamanı ona sual vermişdim ki, əgər Sovet
dağılmasaydı, siz bu əsəri nəşr etdirə
bilərdinizmi?
O, belə bir cavab vermişdi: "Sovet dağılmasaydı,
bu əsər mənim sandıq ədəbiyyatımda
qalacaqdı".
Nə yaxşı ki, "Ölüm hökmü"
bu taleyi yaşamayıb.
Əsərdən
seçdiklərim:
Bütün
acı xatirələr yalnız ona məxsus idi: hər bir adam öz taleyini çiyinlərində
daşımağı bacarmalı idi.
Bir halda
ki, dünyanın böyük-böyük alimləri,
şairləri, sərkərdələri, dövlət adamları həyatın
məasızlığı müqabilində ruhdan düşməyiblər,
öz böyük işlərini görüblər, deməli,
həmin mənasızlıq barədə heç fikirləşmək
də düzgün deyil: o şey ki, səndən asılı
deyil, nə üçün fikirləşib özünə
dərd edirsən?
Bu tip
adamları yaxşı tanıyıram. İclaslarda
alovlu nitqlər deyirlər, adamların içində
asıb-kəsirlər, amma sonra təklikdə gedib üzr istəyirlər.
O zaman ki,
Mir Cəfər Bağırovu Zaqafqaziya Su Təsərrüfatı
İdarəsinin rəisi təyin etmişdilər, onda Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə mühacirətdə olduğu dövrdə
yazmışdı: "Azərbaycan xalqının cəlladı
Bağırovu Su Təsərrüfatına başçı
qoymuşlar, zənn edirəm ki, Zaqafqaziya
çaylarının suları Azərbaycan
oğullarının qanına bulaşmış əllərini
yuyub təmizləməkdə ona kömək edəcəkdir".
Mir Cəfər Bağırov başqalarından da
özünə eyni sədaqətli xidməti tələb
edirdi. Sədaqətli xidmət isə qorxu hissi olmadan
mümkün deyildi, çünki insanın təbiətində
nankorluq var idi.
Heç
kimin başqasının ürəyinə girməyə
ixtiyarı yox idi, çünki ürək elə bir
şeydir ki, təkcə öz yiyəsinə məxsusdur, istəyir
- başqasının qarşısında özü
açılır, istəmir - qurtardı, getdi, onun ürəyinə
girməyə cəhd göstərmək lazım deyil.
İt olaydım gərək mən! İt olmaq
adam olmaqdan yüz dəfə, yüz dəfə
yaxşıdır.
Aytac
SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 16 oktyabr.-
S.23.