Əli Əmirlidən ustad dərsləri
HƏYAT
HƏQİQƏTİ VƏ BƏDİİ
HƏQİQƏT
İkinci
dərs
***
İkinci dərsimizi şərti olaraq "Həyat həqiqəti
və bədii həqiqət" adlandırmaq olar. Tək
dramaturgiyada deyil, bədii yaradıcılığın
bütün sahələrində həyat həqiqətinin məhz
bədii həqiqətə çevrilməsi əsas
yaradıcılıq prinsipidir. Çünki
biz nə yazırıqsa-yazaq, orda mütləq
özümüzü də ifadə edirik. Əgər mən
rəssam kimi hər hansı bir mənzərəni çəkirəmsə,
o mənzərəni kətan üzərinə
köçürəndə mənim emosional vəziyyətim,
dünyaya baxışım, bir rəssam kimi təhsilim, nəzəri
və praktiki biliklərim, sənətkar üslubum mütləq
çəkdiyim rəsmdə öz əksini tapacaq, yəni
dediyim kimi, özümü də
ifadə edəcəm.
Hələ orta məktəbdə ədəbiyyat dərsində
müəllimlərimiz qəhrəmanla onun prototipi, əsərin
müəllifi ilə onun ədəbi "mən"i
arasındakı fərqi bizə başa salmağa
çalışırdılar. Əlbəttə,
müəllimlər nə qədər izah eləyib dediyimiz fərqləri
göstərsələr də, əksərimiz roman və ya
povestdəki hadisələri danışanı müəlliflə
eyniləşdirməyə üstünlük verirdik.
Əgər əsərdəki süjet məlum tarixi hadisələrdən
və ya tanınan tarixi şəxsiyyətlərdən bəhs
edirdisə və həmin tarixi şəxsiyyətlərin
adı hallanırdısa, daha şübhəyə yer də
qalmırdı, başqa sözlə, ədəbi surət
tarixi şəxsiyyətin özü ilə eyniləşdirilirdi.
Bu halda, dediyimiz kimi, əksər oxucular "Hər
şey elə belə də olub" qənaətində
israrlı olurlar. Belə ədəbi
qavramaların səbəbkarı çox vaxt
yazıçılar özləridir, çünki
yaxşı tarixi roman və ya povest yazmaq üçün ilk
növbədə öz yazdığına özün
inanmalısan, qələmə aldığın tarixi hadisənin
məhz təsvir etdiyin kimi olmasına şübhə etməməlisən.
Əgər bu inam olmasa, həqiqətən, tarixi mövzuda, dediyimiz kimi,
keyfiyyətli əsər yazmaq mümkün olmayacaq. Beləliklə, müəllifi onun keçmişi
duymaq bacarığı, qələmə aldığı
tarixi hadisələr haqqında geniş biliyi və şəxsi
yaradıcılıq istəyi, oxucunu isə
yazıçının istedadı və bədii qüdrəti
ovsunlayır.
Nəticədə bizim tarixi hadisələr və ya
şəxsiyyətlər haqqında biliklərimiz tarixi sənədlərə
və tarix haqqında elmi işlərə deyil, daha çox bədii
əsərlərə əsaslanır.
Bu yerdə
yaxşı tanıdığımız konkret bir əsərə
müraciət edək: Azərbaycan dramaturgiya tarixində ən
populyar əsərlərdən biri, bəlkə də,
birincisi olan "Vaqif" dramında Səməd Vurğun
Qacariyyələr sülaləsinin əsasını qoymuş
Ağa Məhəmməd şah Qacarı layiq olmadığı
qədər aşağılamış, Molla Pənah Vaqifi isə
layiq olduğundan çox-çox yüksəyə
qaldırmışdı. Uzun bir zaman dövründə Azərbaycanda az adam
tapılardı ki, bu pyeslə tanış olmasın. S.Vurğun pyesi, bildiyiniz kimi, nəzmlə
yazmışdı. Elə buna görə
də əsərin hər bir sözü, misrası Vurğun
poeziyasının qüdrəti ilə hədəfə dəyir,
ürəklərə işləyir, yaddaşlarda dərin iz
buraxırdı, insanlar bu pyesdən bütöv səhnələri,
epizodları əzbər bilirdilər. Şeir
yaddaşım olmasa da, Qacarla Vaqifin məşhur dialoq
savaşını mən də əzbər bilirəm. Vaqifin, elə digər personajların dilindən qopan
replikalar xalqın məişətində, gündəlik
danışığında özünə yer eləmiş,
bəziləri zərb məsələ çevrilmişdi.
Bu əsərdə qatı rənglərlə rəsm
edilmiş Qacar bütün mənfi xüsusiyyətlərin
daşıyıcısı kimi bir neçə nəsil Azərbaycan
tamaşaçısının, parta arxasında bu pyesi
öyrənən yüz minlərlə məktəblinin nifrət
obyektinə çevrilməliydi. Çevrildi də! Halbuki
Ağa Məhəmməd şah Qacar dövrünün
çox savadlı, ağıllı, qətiyyətli, hədsiz
cəsarətli, dini və fəlsəfi biliklərə vaqif,
qədərində ədalətli və təbiidir ki, bir orta əsr hökmdarı
kimi qədərində qəddar olmuşdur.
Sovet dönəmində "SSRİ tarixi" adı
altında Rusiya tarixinin tədris edildiyi bir zamanda nə Azərbaycan
tarixi, nə də Şərq tarixi şagirdlərə
öyrədilirdi. Deməli, hər bir azərbaycanlı 2500 illik tarixi olan
İran dövlətinin başında dayanan milliyyətcə
Azərbaycan türkü Ağa Məhəmməd şah
Qacarı tarix kitablarından deyil, məhz S.Vurğunun bu məşhur
pyesindən tanıyırdı. Bu pyesdə isə Qacar
özü özü haqqında: "Bir boynu olsaydı bəşəriyyətin,
Onu bir qılıncla vurardım, yəqin!" və ya "Mənim
vicdanım da, qəlbim də qandır, Dünya qan
üstündə bir xanimandır!" deyir. Bu məqamda
Səməd Vurğunu istədiyin qədər qınamaq,
tarixi həqiqətləri təhrif etdiyinə görə tənqid
etmək də olar, amma unutmayaq, böyük şair tarix
kitabı yox, bədii əsər yazırdı və istədiyi
obrazı istədiyi şəkildə yaratmaqda azad idi. Əlbəttə, onun məqsədi Vaqifi müsbət
qəhrəman kimi sevdirmək, Qacara isə nifrət oyatmaq
idi. İnsaf xatirinə deyim ki, o, istədiyinə, yüzdə
yüz nail olmuşdu. Bax bu yerdə həyat həqiqəti
ilə bədii həqiqət deyilən nəsnə meydana
çıxır. "Vaqif" pyesindəki
Qacar heç də tarixi şəxsiyyət olan Ağa Məhəmməd
şah Qacar özü deyil, onu müəllif tarixdən
alıb bədii surətə, obraza çevirmişdir. Tamaşaçılar və oxucular bunu ya unudur, ya da
bilmirdilər. Bu yerdə icazənizlə mən
"Bütün deyilənlərə rəğmən və
ya Ağa Məhəmməd şah Qacar" adlı tarixi
dramımı yada salım.
Etiraf edim
ki, bu pyesi yazanda mən
də Qacarı tarixdə necə olubsa, o cür də yaratmaq
məqsədi güdmürdüm, mən də onun bədii
obrazını yaratmaq istəyirdim. Mənə
elə bir Qacar lazımdı ki, tamaşaçılar onun
şəxsi faciəsini görüb duyğulansınlar, onu
unikal bir insan kimi tanısınlar. Mən də Ağa Məhəmməd
şah Qacarı tarixdən alıb mükəmməl, polifonik bir obraz
kimi təqdim etmək istəmişəm. "Gecələr
namaza durdum, dua elədim, gündüzlər qan tökməyə
məcbur oldum" deyən bu Qacar artıq mənim
gördüyüm və ya görmək istədiyim
Qacardır: öz əməlləri haqqında
düşünən, onu saf-çürük eləyən,
haqq nə, haqsızlıq nə, doğru nə, yalan nə
sualları ilə özünə əzab verən, eyni zamanda,
taxt-taca çox şeyini qurban etməyə və bu yolda ona əngəl
olacaq bütün maneələri aradan qaldırmağa
hazır adi hökmdar Qacar: "Kişi uşaq əkə bilər,
bu, hər cəhətdən savabdır, amma əkdiyi
uşağın həyatına qəsd edə bilməz,
çünki o uşağın artıq haqqı var! Mənim başıma tac qoymaq olar, amma onu başımdan
götürmək istəyən kəs qəzəbimin alovunda
yanıb külə dönər, istər qardaş ola, istər
qardaşoğlu, istərsə də heç vaxt
doğulmayacaq övlad!"
Hətta ağıllı adamlar da bu qarmağa ilişərək
müəllifin roman, povest və ya hekayədə tarixi mənzərəni
nə dərəcədə həqiqətəuyğun
yaratdığını təhlil edir, müzakirəyə
çıxarırlar.
Gerçəkliyin
yazılı formada bədii əks etdirilməsinin əsas
qanunu belədir, başqa sözlə, hər şeyi olduğu
kimi yazmaq, həm də bədii şəkildə,
mümkün olan iş deyil, buna heç bir dahinin gücü
çatmaz, bir halda ki, yazıçının istedadı
güclü olduqca onun əsərlərində tarixi həqiqətə
daha az yer verilir, əvəzində onun bədii həqiqəti
daha qabarıq, daha güclü olur.
Bax elə bu yerdə deyim ki, "bədii həqiqət" heç də tarixi həqiqətin üstündən xətt çəkmir, əksinə, o, tarixi tamamlayır, bütövləşdirir, boşluqları doldurur, tarixin deyə bilmədiklərini, çox vaxt da heç bilmədiklərini deyir. Axı heç kəs qədim tarixi şəxsiyyətlərin nitqini eşitməyib. Məgər Şekspir Sezarla Kleopatranın dialoqunu eşitmişdi, ya şahidi olmuşdu? Axı onların dialoqunu kağıza köçürən olmamışdı. Yenə də "Vaqif" pyesini götürək! Məgər Qacarla Vaqif görüşüb üz-üzə söhbət eləmişdilər, hətta belə bir görüş olsaydı belə, o məşhur döyüş-dialoqun stenoqramını yazanmı vardı? Əlbəttə, bu ritorik sualın cavabı məlumdur. Onu da əlavə edək ki, başqa sənət növləri kimi, ədəbiyyat da müəyyən siyasi və ideoloji aberrasiyalara (qəsdən təhriflərə) məruz qalır.
Deyək ki, sosializm realizminin ən yaxşı əsərləri, o cümlədən, hər bir Sovet gəncinin bilməli və oxumalı olduğu "Polad necə bərkidi?" romanından başlayaraq ideoloji aberrasiya gerçəkliyi iki barışmaz yerə ayırır: həyat reallığı və bədii əsərdəki reallıq. Bax elə bu yerdən başlayaraq ədəbi tənqid müəlliflə onun qəhrəmanını bir-birinə qarışdırır. Bu vərdiş hələ də davam edir.
Çox təəssüf ki, dramaturgiyamızda, xüsusilə gənclərin ilk qələm təcrübələrində həyat həqiqəti ilə bədii həqiqət arasındakı balans pozulur, ya həyat hadisələri bədii düşüncədən məhrumdur, ya da uydurma bədiilik, başqa sözlə, inandırmayan bədiilik reallığı üstələyir, təhrif edir. Səhnədə gördüklərinə inanmayan tamaşaçı zalı yarımçıq tərk edir.
Bəzən yeni yazmağa başlayan dramaturq təbiilik xatirinə çalışır hər şeyi həyatda olduğu kimi versin. O, necə böyük səhv etdiyini anlamır. Bu yerdə tamaşaçı sual edir: "Axı mən hər gün həyatda, reallıqda pulsuz gördüklərimə teatrda da baxacağamsa, onda niyə pul verib bilet almalı, iki saatlıq asudə vaxtımı itirməliyəm?" Haqlı sualdır. Deməli, dramaturq onun bilmədiklərini, görmədiklərini yazmalı, adi hadisəni bədii fakta çevirməyi bacarmalıdır. Seriallarımızın aşağı səviyyəsi də elə bu dediklərimlə bağlıdır: həyat həqiqəti var, bədii həqiqət isə yoxdur. Nəticədə, seriallarımızda adamlar bir-birini təhqir edir, döyür, söyür, öldürür... Adama elə gəlir ki, bir dam altında yaşayan bu adamlar bu məkana məhz dava eləmək, bir-birlərini incitmək üçün yığılıblar.
Nə qədər paradoksal görünsə də, bədii həqiqət, bədii reallıq oxucuya daha güclü təsir edir, nəinki həqiqi, olmuş "həyat həqiqəti, həyat hadisəsi". Uydurulmuş hadisəyə görə daha çox göz yaşı axıdılır, nəinki həqiqi "həyat hadisəsinə" görə. Bax elə yazıçını adi adamlardan seçdirən də onun bu qabiliyyəti, sehridir, mistikasıdır. Eyni zamanda, bu, həm də yazıçının cəmiyyət qarşısında məsuliyyətidir.
Yaradıcı insan baş vermiş hadisənin, faktın üzünü köçürən, surətini çıxaran deyil, hətta o, bunu etmək istəsə də, alınmayacaq, o, mütləq bu hadisəyə nəsə bir rəng qatacaq, onun mahiyyətini dəyişəcək, əlavələrini edəcək, beləliklə də, adi həyat hadisəsi bədii əsər faktına, hadisəsinə çevriləcək.
"Bədii həqiqət"
duyğuların, hisslərin reallığıdır,
başqa sözlə, gerçəkliyin, adi real həyatın
bizim hisslərimizlə qavranılmasıdır.
525-ci qəzet.- 2021.- 19 oktyabr.- S.11.