Ayrılığın və birliyin rəmzi
- Azad Xudafərin
AZADLIĞININ
BİRİNCİ İLDÖNÜMÜNDƏ TARİXİ
TORPAQLARA SƏFƏR
16 oktyabr
saat 04:00-da bir-iki saat yuxumu alaram niyyətilə uzanıb yata
bilmədiyim yerimdən səbirsizlənib qalxdım. Bir saat sonra evdən çıxmalı idim. Əslində, səfərə
çıxacağım xəbərini alandan bəri onsuz da
olmayan yuxum lap ərşə çəkilmişdi. Bu, mənim media mənsubu kimi Qarabağa ikinci səfərim
idi. İstiqamət isə bir il
öncə düşmən tapdağından azad edilmiş Cəbrayıl
rayonunun Xudafərin kəndi idi. Düşünürdüm
bu dəfə xəbəri daha sakit qarşılayaram, amma xub.
Razılıq əldə edilib, qəzetimiz adından mənim
gedəcəyim dəqiqləşən kimi hamıya xəbər
salmışdım: Camaat, Xudafərinə gedirəm!
Axı bu
o Xudafərindir ki, yaşı 28-30-dan az
olan bir nəsil onu yalnız Azərbaycan tarixi kitabının
vərəqlərində görüb. Tarix boyu
hər zaman Azərbaycanın faciəsinə, bölünməsinə
və işğalına şahidlik edib əsrlərin
körpüsü.
Saat
05:00-da gözlərimi anamın narahat baxışları ilə
toqquşmaqdan qaçırıb əllərindən,
üzündən öpüb, xeyir-duasını alıb, yola
düşürəm. Bilirəm, hər nə qədər
narahat olsa da, heç vaxt getmə deməyəcəkdi mənə.
Çünki nə olursa olsun, öncə Vətən
anlayışı ilə böyüdüb bizi. Nəhayət toplaşma yerinə çatdım.
Cəbrayıla səfərimizin təşkilatçısı
Dövlət Sərhəd Xidməti idi. Avtobusa əyləşdim.
Çox keçmədən səfərə
qoşulan digər media nümayəndələri də gəldilər,
artıq bizi Xudafərinə yaxınlaşdıran yolu qət
etmək vaxtı idi. Budur, siyahı üzrə adlar
oxunub, vəsiqələr yoxlanıb, 06:14-də avtobus tərpənərək
hələ oyanmamış, yollarında təkəm seyrək
maşınların göründüyü Bakı
küçələrini asta-asta arxada qoyur.
Məktəbli vaxtlarımızda tarix kitablarından illərini
öyrənib, əzbərləməyə borclu olduğumuz
faciələrimizin xronologiyası indi yolboyu bir-bir
ağlımdan keçirdi. Gülüstan,
Türkmənçay müqavilələri, Birinci Qarabağ
müharibəsi, Cəbrayılın, Kəlbəcərin və
digər rayonların işğalı, ermənilərin
xalqımıza qarşı törətdikləri
soyqırımlar və s.
Arabir məndən arxa sırada əyləşən həmkarlarımın
qısa dialoqlarını çıxsaq, avtobusun içərisində
tam sakitlik idi desəm, yanılmaram. Kimisi pəncərədən
yolu seyr edir, kimisi kamerasını hazırlayır, digər
biri çatana qədər yuxusunu almaq üçün
qollarını çarpazlayıb mürgüləməyə
çalışırdı. Bir xeyli yol qət
edib Biləsuvar rayonundan uzanan yoldan keçirdik. Bura təkbaşına
qəhrəmanlıq tarixinin yeni salnaməsini yazan Milli qəhrəman
Mübariz İbrahimovun yurdudur axı, istər-istəməz adam duruxsunur. Bir də
ötüb keçdikcə yol kənarlarına yerləşdirilmiş
Vətən müharibəsi şəhidlərinin şəkilli
lövhələrini gördükcə sanki
hamımızın üzündə ifadə donurdu. Şəkillərdəki məsum və cavan şəhid
simaları məyusluq və hörmət, qürur və minnətdarlıq
hisslərini eyni anda yaşadırdı bizə. Biləsuvar yolundakı qısa fasilədən sonra
davam edib Beyləqanı keçir, daha sonra Füzulinin
Şükürbəyli kəndini arxada qoyub, nəhayət
Horadizə çatırıq. Burada
yoxlanış və fasilə üçün yenidən
dayanırıq.
İlk dəfə
bu yerlərə 1 may tarixində Zəngilana gedərkən gəlmişdik.
İkinci dəfə gəlişimdə artıq Horadizlə
nisbətən tanış idim. Ancaq Zəngilan səfəri zamanı Cəbrayıldan
keçdiyimiz üçün az-çox şahid olmuşduq
onun yaralı halına. İndi Horadizdə
dayanarkən məsafənin azaldığını bilirdim,
amma Cəbrayılı yenidən və daha yaxından necə
görəcəyim haqda bir fikrim yox idi. Mayda Cəbrayıldan
keçərkən hər tərəfi minalanmış və
özü kimi uçuq tikililərin yanında bir ev diqqətimi çəkmişdi. Dağıdılmış həmin evin təkcə
ön və ona bitişik yan divarı, bir də ikinci mərtəbəyə
qalxan pilləkənləri ala uçuq formada ayaqda idi.
Evə baxıb, kim bilir, bəlkə də
bir zamanlar bu uçuq pilləkənlərdən uşaqlar
aşağı-yuxarı qaçışar, evin
xanımları yola baxan pəncərəsinə həyətdən
güllər dərib qoyar, kişiləri də həyətdə
ağaclara qulluq edərdi deyə
düşünmüşdüm. O vaxtdan bəri ara-sıra
yadıma o ev düşürdü.
Horadiz
postunda yoxlanış bitənə qədər bir az ətrafa göz gəzdirdim. Yolun
kənarında yeni məlumat lövhələri
quraşdırılması işləri gedirdi. Daha əvvəldən isə burada Cəbrayıl,
Qubadlı, Zəngilan, Laçın və Naxçıvana
gedən məsafələrin göstərildiyi lövhə
vardı. Vallah, adi məlumat lövhəsi
adamı necə də uşaq təki sevindirər, təsvir
edə bilmirəm. Əlqərəz, saat 10:30-u göstərirdi
və biz Horadiz postunu keçib yola davam etdik.
Yaxınlaşdıqca Cəbrayılın tarixinin nə
qədər qədimlərə dayandığını, tarixən
neçə dövlətin, hakimiyyətin tərkibinə
daxil edildiyini, tarixin bütün çətin üzlərini,
faciələrini görüb hələ də ayaqda
durması adama qəribə gəlirdi.
Məlumat
üçün qeyd edim ki, Cəbrayıl ərazi
baxımından qədim Albaniya dövlətinin, sonralar Şəddadilər,
Hülakilər, Teymurilər, Qaraqoyunlu və Ağqoyunlular, Səfəvilər
və Qarabağ xanlığının tərkibində olub.
Hazırda rayonun ərazisində 1 şəhər, 4 qəsəbə
və 92 kənd olmaqla, 97 yaşayış məntəqəsi
yerləşir. Hələ 1897-ci ildə Rusiya
imperiyasının əhalini siyahıyaalınmasına görə,
o zamanlar Cəbrayıl qəzasının əhalisinin 49.189 nəfəri
(və ya 74,1%) yerli türklərdən,
15.746 nəfəri (və ya 23,7%) isə gəlmə ermənilərdən
ibarət idi. Cəbrayıl şəhəri 1993-cü il 23 avqust tarixində bədnam
qonşularımız tərəfindən işğal edilib. Birinci Qarabağ müharibəsi zamanı Cəbrayıl
rayonu ümumilikdə 400 nəfərə yaxın şəhid
verib. 27 illik işğal tarixini isə
şanlı Vətən müharibəsi dəyişdirdi.
4 oktyabr 2020-ci ildə Cəbrayıl şəhəri
işğaldan azad edildi.
DSX-nin təşkil etdiyi səfər xeyli maraqlı davam
edirdi. Yolüstü Cəbrayılda yerləşən
Dövlət Sərhəd Xidmətinin hərbi hissəsində
dayandıq. Hərbi hissənin yeni
açılmasına baxmayaraq, qısa müddətdə hərbçilərimiz
üçün yaradılan yüksək şəraiti
görüb məmnun oldum. Hərbçilərin
rahatlığı üçün hər şey
düşünülmüş, bütün tədbirlər
görülmüşdü. Bu yerlərə
yenidən həyat izləri cəsur hərbçilərimiz
sayəsində qayıtmışdı. İndi
azad Cəbrayılda yaşam üçün ilk şəraiti
də onlar qururlar. Hərbi hissədə əkilmiş
ağaclara su verən, yeməkxananın qapısında dayanan
pişiyi yemləyən mərhəmətli Azərbaycan əsgərlərini
gördükdə bunun bir daha şahidi oldum. İlk dəfə idi hərbi hissədə olurdum.
Açığı, ötən ilin iyul
döyüşləri zamanı mən də digər minlərlə
Azərbaycan gənci kimi orduya könüllü yazılmaqla
faydalı olacağıma inanırdım. Cəbrayılda
hərbi hissənin yeməkxanasında səhər yeməyi
yeyərkən bu haqda bir daha düşündüm. Tam səmimiyyətimlə
deyirəm, o gündən bu yana bir dəfə
də könüllü yazıldığıma peşman
olmamışam, hətta Vətən müharibəsi
zamanı gələcək zəngi gözləmişəm. Lakin hərbi hissədə olarkən qorxubilməz,
tarix yazan qəhrəmanlarımıza baxdıqca Azərbaycan
Ordusuna nə üçün hər kəsin seçilmədiyini
dərk etdim. Ömrümdə ilk dəfə
əsgər yeməyi yeyirdim və dedikləri qədər
dadlı imiş. Bizimlə səhər yeməklərini
paylaşan hərbçilərə təşəkkür
edib yola davam deyirik.
Avtobus getdikcə yenə də yolun hər iki tərəfində
vəhşi erməni imzası olan uçuq-sökük, viran
edilmiş evləri, mina xəbərdarlığı
plakatlarını və hələ boy verməmiş bir-birindən
aralı yerləşən kiçik ağacların şahidi
oluram. İrəlilədikcə Cəbrayılın
Marallı, daha sonra Sarıcalı və digər kəndlərinin
adı yazılmış kiçik lövhələr
bir-birini əvəz edirdi. Salamat qalan bircə ev belə yox idi. Ya bütün
evlər tamamilə sökülüb yeri şumlanıb, ya da
xarabalığa çevrilib. Təkcə
Cəbrayıla gedən yolları bircə dəfə
keçməklə erməni kimliyini bütün
çılpaqlığı ilə görmək
mümkündür.
Saatlar
12:25-i göstərir, avtobus növbəti dəfə
dayanır. Buradan sonra Xudafərinə olan
qısa məsafə nahamar yollar olduğu üçün
dağ relyefi üçün nəzərdə tutulmuş
maşınlarla yola davam etdik. Artıq lap az
qalırdı. Dəqiqələr sonra əzəməti
ilə keçdiyi tarixi yola işıq saçan Xudafərinə
çatacaqdıq. Hamının üzündə xoş
bir təbəssüm və həyəcan hiss olunurdu.
Budur, torpaq yolla irəliləyən "Pikup"ın pəncərəsindən
Xudafərin görünürdü. Qeyri-ixtiyari formada bir
çoxumuz "çatdıq, çatdıq!" deyib sevincək
olmuşduq. Maşınlardan düşərkən
təəccüb içindəydim. Bir
anlıq qeyri-ixtiyari donuxub qaldım. İlahi, bir il, sadəcə bircə il öncəyə qədər
mən bu yerlərə internetdə baxırdım. Tapdığım bütün şəkilləri
acgözlüklə incələyirdim, Xudafərinin tarixindən
söz düşəndə hadisələri əzbərdən
deyirdim. İndi isə burdayam, şəkilləri
yaxınlaşdırıb baxanda körpünün bu hissəsində
kollar var, üzbəüzündə evlər olub,
qarşıdakı Güney Azərbaycandır dediyim yerlərə
ayaq basmışam. Yox, özümü
saxlaya bilməyib sevincdən ağladım. Bu yerlərə
gəlmək istəyimi ən çox hiss edən anama zəng
edib, "Ay ana, mən Xudafərindəyəm!",
demək, hətta bağırmaq keçirdi könlümdən.
Ancaq nədənsə ilk bir dəqiqəni
yerimdəcə donub baxmaqla kifayətləndim. Heç əllərim
göz yaşlarımı silməyə də qalxmadı...
Nəhayət duyğulardan qopub reallığın ləzzətini
çıxarmaq üçün ayıldım. Şəkillərdən əzbər
bildiyim yerlərlə bir də əyani tanış
olmaq istəyirdim. Xudafərinə ürəyimdə
bütöv Azərbaycanın ayrılıq ağrısı
ilə gəlmişdim, dostlarımın Naxçıvana gedərkən
Güney Azərbaycandan Arazın bu tayına boylanıb
keçirdikləri hisslərlə gəlmişdim,
uşaqlıq dostumun heç zaman görmədiyi Cəbrayıl
haqda arzularını danışmasını
götürüb gəlmişdim, hər yerə özümlə
apardığım üçrəngli bayrağımla Xudafərində
şəklim olsun arzusu və daha nələri ürəyimdə
daşıyaraq gəlmişdim. Çantamdan
bayrağımı və qəzetimizi götürüb tarix
qoxan azad məkanı hiss etməyə başladım. "30 il Qarabağ bizdə olmadı, bu 30 ildə
"525-ci qəzet" bizə Qarabağı əvəz
etdi", deyirdi Nizami Cəfərov. Mən
də səfər etdiyim hər Vətən torpağına,
eləcə də Qarabağa özümlə aparıram qəzetimizi.
30 ildir Qarabağ nisgilinə şərik olan, bir ildir
Qarabağ sevincinə şahid olan "525"in ən az köçkün düşmüş
insanlarımız qədər haqqıdır buraları
görmək.
Bir az da bu müqəddəs yerin tarixi və əhəmiyyəti
haqqında söz açım. Xudafərin təkcə
bir körpü deyil, 8-10 əsrlik tarixi özündə
daşıyan şahiddir. Ayrılığın
və birliyin, qəddarlığın, ədalətsizliyin,
zorla ikiyə bölünən bir millətin ayrılıq
simvoludur. Bir milləti ayıran, eləcə
də birləşdirə biləcək qüdrətə
sahib canlı tarixdir. Hələ 208 il
öncə tarixin ən sərt üzünə rast gələn,
28 il öncə isə mənfur erməni xisləti ilə
kimliyindən uzaq düşən Xudafərin.
İpək yolunun üzərində yerləşən
bu körpü təbii qayalar üzərində inşa edilib. O, həm də unikal
memarlıq abidəsi kimi Azərbaycan memarlıq məktəbinin
üslubunu özündə daşıyır. Təkcə
orta əsr cənubi və şimali Azərbaycan şəhərlərini
birləşdirməklə qalmır, həm də vacib hərbi-strateji
əhəmiyyət daşıyırdı. Çünki Araz çayının ən dar,
qayalıqlarla əhatələnən yerində inşa edilib.
Memarlıq tariximizin incisi sayılan Xudafərin
körpülərindən bizə yalnız ikisi məlumdur.
Onlardan birincisi "Baş Xudafərin
körpüsü" adlanır, uzunluğu 130, eni 6,
hündürlüyü isə 12 metrdir. İkinci
körpü isə 15 aşırımlı olmaqla uzunluğu
200, eni 4,5 metr, hündürlüyü 10
metrdir. Qanlı-qadalı döyüşlərə
şahid olan abidə onun əhəmiyyəti anlayanların
xain planlarının qurbanı olub, zaman-zaman hücumlara da məruz
qalıb. Hətta 1797-ci ildə
dağıdılan körpünün tağları yenidən
restovrasiya edilib. Lakin bu hissələr
bişmiş kərpicdən bərpa edilib və indi də
körpüyə baxanda qədim hissələrindən
aydın şəkildə fərqlənir.
İndi bu yerlərdə sözün əsl mənasında
həyəcanım məni üstələmişdi. Bilirdim ki,
yazım üçün material toplamalı, şəkillər,
videolar çəkməli idim. Bunları
necə edəcəyimi hələ gəlmədən öncə
planlamışdım da. Ancaq indi
çağlayıb axan Arazın səsi, aydın səma və
o taylı, bu taylı Vətən torpağını gözlərinlə
görməyin yaratdığı şükür etmək
hissi hamısını üstələyirdi. İlahi, bu gününə şükür.
İndi
rahatlıqla gəzdiyimiz, qürurla danışıb
öyündüyümüz bu yerlərdə bir il öncə şücaəti ilə tarix
yazan, qansa qan, cansa can deyən qəhrəmanlarımızın
mübarək nəfəsi də duyulurdu. Onların içində
işğal tarixindən sonra doğulub, heç görmədiyi
torpaqlar uğrunda gözünü qırpmadan sinəsini sipər
edən şəhidlərimiz də az
deyil. Bu yerlərin havasını udanda, mənzərəsinə
baxanda bir də anlayırsan, şəhid Xudayar Yusifzadənin
od-alovun içində olmasına rəğmən nə
üçün gülümsəyib "Vətən
yaxşıdır!" oxumasını. Anlayırsan
ağır yaralananda belə gülümsəyib, "Məndən
narahat olmayın, siz davam edin. Burada qalmaq
istəyirəm", deyən oğullarımızın hisslərini.
Onlar ölümü gözlərində
boğub şəhadətə gülərək gedən
oğullar idi. Ruhunuz şad olsun, əbədiyyətdəki
ən əziz ünvanlarımız!
Yanımızda Dövlət Sərhəd Xidmətinin Vətən
müharibəsi iştirakçıları, döyüşlərin
canlı şahidi olan igidlərimiz də vardı. İnsanın
baxdıqca ürəyi dağa dönürdü. Hər biri məğrur duruşlu, iti
baxışlı, təmkinli, səbirli oğullar.
Döyüşlərdə baş verənlərdən
danışarkən gözlərindəki parıltı hiss
edilirdi. Bəlkə də bizim üçün
dəhşətli gələn səhnələr onlar
üçün döyüş əmrinin sadə bir
parçası idi. Onlar Xudafərini azad
etmək üçün öncə yaxınlıqdakı
sıldırım qayalıqlara dırmanmış, zirvələri
fəth edərək düşmənin müdafiəsini
yarıb dərinliklərinə qədər sıza biliblər.
Bəhs etdikləri qayalıqlar lap yaxında idi, izləyərkən
əzəməti və relyefinin çətinliyini anlamaq
olurdu. Bəlkə
də başqa ölkələrdə sadəcə film səhnəsi
ola biləcək bu hadisələri kiməsə
danışsan inanmaz. İnanılmazı,
mümkünsüzlüyü mümkün etmişdi cəsur
hərbçilərimiz. Azadlığa
qovuşdurduqları Xudafərini indi göz bəbəkləri
kimi qoruyur, xidmətlərini yüksək səviyyədə
yerinə yetirirlər. Burada dayanan hərbçilərin
şücaətini dinlədikcə o tayda görünən
tarixi torpaqlarımızın nisgili bir az
da olsun azalırdı.
Körpünün
başlanğıcından az kənarda,
qayalıqların ətəyində uçuq-sökük evlərin
qalıqlarına baxanda kədərlənməmək olmurdu. Bir zamanlar pəncərəsi Xudafərin mənzərəsinə
açılan, xan Arazın səsini nəğmə bilən
evlər indi xaraba qalıb. Bir gün
qaçacaqlarını anlayan mənfur ermənilər
işğal vaxtı burada bir ev belə
tikməmişdi. Lakin tikili və abad nə
vardısa, hamısını xislətləri tək
xarabalığa çeviriblər. Yarı
uçuq, ikimərtəbəli, səliqəli, sıra ilə
tikilmiş bu evlərin vaxtilə keyfiyyətli inşa edildiyi
hələ də ayaqda duran binəsindən bəlli idi.
Səkidə oturub bu xarabalığı seyr
edirdim. İlahi, görəsən, bu evlər
kimin yarımçıq qalan uşaqlığı, kimin
başlamadan bitən gəncliyi, kimin xatirələri, kimin
ömrünü başa vurmaq istədiyi məkanıdır.
Bu təəssüf içində bir də
nikbinliyim vardı. Azad edilən torpaqlar, eləcə
də Xudafərin üçün indi abad günlər
başlayıb. Bütün evlər,
ocaqlar əvvəlkindən də yaxşı vəziyyətdə
qurulacaq. Bu yerlərə tezliklə yenidən həyat
qayıdacaq!
Yəqin ki, çoxunuz müharibə zamanı güney torpaqlarımızda həmvətənlərimizin Ordumuz Xudafərinə irəlilədikcə verdiyi dəstək videolarını izləmişdiniz. İndi o tərəfə baxanda iki üç maşının saxlayıb, adamların toplaşdığını və bizə tərəf baxdığını görürəm. Nədənsə, əmin idim ki, yarı yolda dayanıb bu taya baxmaq arzusu yalnız doğmalıq hiss edən insanlarda olar. Üzümdə xoş bir təbəssüm yaranır.
Nikbin idim. Çünki biz millət olaraq bir dəfə sərhədləri aşıb qovuşmağı bacarmışdıq. Həm də daha çətin şəraitdə, daha ağır siyası şərtlər altında. Hələ Sovet imperiyası dövründə Xudafərin körpüsü ilə Arazın o tayına keçmək qadağan idi, çünki bu çay iki dövlətin - İran və SSRİ-nin sərhədində yerləşirdi. Lakin ötən əsrin sonlarında Azərbaycanda başlanan güclü azadlıq hərəkatı zamanı həm də "sərhəd hərəkatı" baş verdi. 1989-cu il dekabrın 31-də Araz çayının o tay-bu tayında yaşayan azərbaycanlıları ayıran sərhəd dirəkləri vətəndaşlarımız tərəfindən dağıdıldı. Tarixə dünya azərbaycanlılarının həmrəylik günü kimi keçən hadisə xalqımız üçün 100 ildən çox sürən həsrətin sonu idi.
Zaman yetişirdi, artıq bu yerlərlə sağollaşmaq vaxtı çatmışdı. 20 dəqiqə sonra yenidən Bakıya yol alacaqdıq. Lakin bu, onunla son görüşümüz deyildi, bu səbəbdən məyus deyildim. Müharibənin və ayrılığın ən dəhşətli üzünü yaşamış, həyatların yarım qaldığı Xudafərin yaxın zamanda yenidən abad, dilbər guşəyə çevriləcək. Tezliklə bura hamımız üçün sevinərək təkrar-təkrar gəldiyimiz, tarix qoxan məkan olacaq. Arazın şaqqıldayıb axan sualarının kənarından götürdüyüm bir neçə çay daşını cibimə qoyub, kənardan bir də seyr edib hələlik deyirəm doğma məkana. Bir il öncəyə qədər işğal tarixi yaşımdan çox olan bu yerlərə yenidən doğuluşunun birinci ilində gələ bildiyim üçün qürurlu idim. Azadlığın mübarək, ana Vətən!
Günəşin şəfəqləri ilə isinən yurdun, suları parlayan Arazın coşğulu səsi, qocaman Xudafərinin əzəməti heç zaman xəyalımdan getməyəcək. Geri dönərkən arxada qalan mənzərəyə baxıb Xalq şairi Məmməd Arazı rəhmətlə anır və bu misralarını dərk edərək xatırlayırdım:
Araz dili nə qılıncdı, nə hədə,
Sənin olmaz bizim olan zərrə də.
Afaq Rza
525-ci qəzet.-
2021.- 20 oktyabr.- S.6-7.