Günahkarlar, yoxsa xilaskarlar?
Külək əsdikcə taxıl
dənələri ilə
birlikdə sovrulan göbələk, dini baxışlar, yoxsa qara itlə qırmızı pişik
bu qədər əzab-əziyyətə səbəb
olmuşdu?..
...1692-ci ildə Amerika ərazisindəki Salem koloniyasında
gənc qızların
qəflətən qəribə
hərəkətlər etməsi
mühafizəkar puritan cəmiyyətində
qorxu yaratdı. Yaşlı qadın Titubanın sehr və cadularla
bağlı söhbətləri
qız uşaqlarının
diqqətini cəlb etmişdi. Hər gün onun yanına toplaşıb bu söhbətlərə
qulaq asan uşaqlar zaman keçdikcə özləri
də sehrbazlıq oyunları oynamağa başladılar. Kiçik
qızların falçılıq
oyununa aludə olub bir müddət
sonra qeyri-adi davranmaları uzun müddət davam edən "ifritə ovları"nın başlanması ilə nəticələndi. Puritan qaydalarının əksinə,
rəqs edən, heyvan səsləri çıxaran, torpağa
atılıb yuvarlanan
qızlar koloniyada əcinnələrin olduğu
şübhəsini yaratdı.
Bununla da, "Salem əcinnə məhkəmələri" başladı.
Onların hansısa qara
qüvvələr tərəfindən
idarə edildiyinə inanan cəmiyyət səbəbkarları axtarmaq
üçün işə
başladı. Qızları sıxışdırandan sonra
üç qadının
adını ala bilən
məhkəmə onları
ruhlarla əlaqə saxlamaqda günahlandırıb
mühakimə etdi.
Əfsuslar olsun ki, ifritə ovundan doymayanlar bu üç qadının zindanda tək qalması ilə razılaşmadılar. Qızlar arasında
getdikcə artan
paranormal hərəkətlər daha çox insanın mühakimə edilməsi ilə nəticələndi. Hakimlər məhkumlardan
"digər" ifritələrin
kimliklərini öyrənmədən
onlardan əl çəkmir, özünü
xilas etməyə çalışan insanlar
isə başqalarının
adlarını vermədən
bu məsələdən
yaxa qurtara bilmirdilər. Buna görə
də, iki yüzdən artıq insan "Salem əcinnə
məhkəmələri"nin
qurbanına çevrildi.
14 nəfəri qadın
olmaqla 19 insan edam edildi, təxminən,
6 nəfər həbsdə
öldü. Həbs edilənlər arasında
4 yaşında kiçik
bir qızla yanaşı, hamilə qadınlar da var idi. Bu hadisələrdən uzun müddət keçdikdən sonra bəzi qızlar hər şeyin zarafat olduğunu, oyun oynadıqları üçün yalan dediklərini etiraf etdilər. Ancaq həmin vaxt taxıla düşmüş
zəhərli göbələyin
bütün bunlara səbəb ola
biləcəyi fikri daha məntiqəuyğundur.
Koloniya əhalisinin böyük bir qismi əkinçiliklə
məşğul olurdu
və yaxınlıqda
yerləşən taxıl
sahələrində zəhərli
göbələk aşkar
edilmişdi. İnsan sağlamlığına
ciddi ziyan vuran bu göbələk
olmayan şeylərin gözə görünməsinə,
yəni qarabasmalara və hallüsinasiyalara səbəb olur. Küləkli hava ilə yaşayış yerlərinə
gələn zəhərli
göbələk tozunun
belə hadisələrə
vəsilə olması
fikri hər nə qədər məntiqli səslənsə
də, təsdiqlənməyib.
Səbəbindən asılı
olmayaraq, "əcinnə
məhkəmələri"nin
yüzlərlə insana
əzab verməsi və həyatlarının
qalan hissəsinə qorxu ilə davam etməsi həqiqəti dəyişmir.
Bu hadisələrin Amerikada cərəyan etməsi hər şeyin amerikasayağı inkişafına səbəb
oldu. Bəs bütün
bunlar Azərbaycanda baş
versəydi? Salemin gənc qızları
rütubətli meşələrdə ocaq
başına toplaşıb bir stəkan suda yumurta ağı ilə
gələcəklərini görməyə
çalışıbsa, biz onlardan geri
qalarıqmı? Hər il Novruz bayramında su
üstünə şam əridib tökən,
təndirə yumurta-qələm qoyan, sapa taxılan nişan üzüyünü stəkanın
divarlarına çırpmaqla evlənəcəyi yaşı
öyrənməyə çalışan qadınların
hamısını əcinnə hesab etsək,
geriyə kimimiz qalacaq
ki? Salem yerinə Bakı, ya Şəki
əcinnələri gələcək
nişanlısının kim
olacağını görmək üçün
ilaxır çərşənbə gecəyarısı ayna önünə keçəndə özü yerinə başqasını
görsə, qopan həngaməni təsəvvür
etmək belə çətindir. Bəlkə
də, bizim gözəl insanlarımız
da ifritə ovuna başlayarlar, lakin
onları cəzalandırmaq üçün
yox, onlardan kömək
ummaq üçün.
Övladlarını yarımcan edənə qədər döydürüb içindəki "cini" çıxarmağa
çalışarlar, amma onların qorxudan bu hala
düşdüyünü, əslində,
aynada görünən tərpənişin
pəncərədən düşən ağac
kölgəsindən başqa bir şey
olmadığına inanmazlar. Bizim
insanlarımız hər zaman öz problemlərini həll etmək üçün çalışmaq əvəzinə
həmin cadugərlərin ciblərini doldurarlar.
Üstündən mürəkkəbə batmış
qarışqa keçən kağızı yandırıb külünü yeyərlər, amma fikirlərindən dönməzlər, olmayacaq şeylərə ümid
bəsləyib ağlasığmaz hərəkətlər edərlər.
Xarabaya dönmüş
evlərindən çıxıb əllərindəki son pulu taksiyə verərlər,
saatlarla yol gedib "baxıcının" saray kimi evinə çatarlar. Hoqqabazın ağzından
çıxanlara diqqətlə qulaq
asıb geri qayıdarlar. Evin
mansarındakı hansısa bükülü
əsgini tapıb onlara cadu
edildiyinə inanarlar, həyətdən
tapdıqları kilidi irəli getməklərinə
yeganə maneə hesab edərlər, amma gözəl insanlarımız əcinnə
sevdalarından əl çəkməzlər. Qısası, bizim humanist qəlbimizdə
ifritələr üçün də
kifayət qədər yer var.
Ölkəmizdə cadugərlərin yetişməsi üçün kifayət qədər münbit zəmin və onları kef içində yaşadacaq
avamlar var. Amerikalıların vahiməyə düşüb
kökünü kəsməyə
çalışdıqları ifritələr "bizimkilər"
üçün hər dərdə dəva
qılan xilaskarlardır. Əgər Salemdə peyda
olan əcinnələr Azərbaycanda bu qədər sevildiklərini bilsəydilər,
bir yol tapıb
mütləq bura gələrdilər.
Şeyx Nəsrullahlara uyan
xalqımız əcinnələrimi boş
göndərər?...
Gülşən NAİL
525-ci qəzet.- 2021.- 20 oktyabr.- S.14.