Türk
sevdalısı: ahıskalı
alim və şair Yunus Zeyrək
Türk
dünyasının böyük şairi Yunus İmrənin
belə bir kəlamı var: "Bir bən var bəndən
içərdə". Mən bu sözləri
digər bir sevdiyim şairlə - Yunus Zeyrəklə
görüşəndə xatırlayırdım. Hər görüşümüzdən, söhbətimizdən
bir daha anlayırdım ki, Yunus Zeyrəyin söyləmədikləri
söylədiklərindən çoxdur, bildikləri
yazdıqlarından artıqdır, içində yaşananlar
gerçəkdə etdiklərindən fazladır və bunlar
heç vaxt söylənməyəcək, heç vaxt
yazılmayacaq. Müdriklərin içində
elə mətləblər olur ki, onlar heç zaman səslənmir,
sükutla, baxışla, ifadəylə
çatdırılır. Yunus bəyin
daxili aləmi də belə mətləblərlə, səslənməyən
düşüncələrlə, həqiqət
axtarışlarıyla, emosional yaşantılarla zəngindir.
Mən Yunus bəyi öncə alim kimi
tanımışam, qiyabi olaraq, özünü görmədən
Ahıska ilə ilgili əsərlərindən bilmişəm
ki, belə bir həmkarım, məslək və əqidə
yoldaşım var Ankarada. O da eyni şəkildə. Bir müddət onun ancaq alim olduğunu
düşünmüşəm. Hesab
etmişəm ki, Yunus bəy söyləmək istədiklərini
tədqiqatları, məqalələri,
çıxışları vasitəsilə deyir. Onun elmi yaradıcılığı isə məni
də maraqlandıran mövzulara -
qafqazşünaslığa, Ahıska türklərinə,
türk folkloruna və ədəbiyyatına, Osmanlı tarixinə
və digər bu kimi məsələlərə həsr
edilib. Bu kitablar arxiv materiallarının,
tarixi sənədlərin əldə edilib öyrənilməsini,
faktların müqayisə edilib tutuşdurulmasını tələb
edən ağır zəhmət, peşəkar
araşdırmalar, düşüncələr hesabına
başa gəlib. Yunus bəyin tədqiqatlarının
dəyərini artıran amillərdən biri də onun həm
klassik filologiyanı, həm müxtəlif dilləri bilməsi,
Türkiyə, Azərbaycan, Gürcüstan, Avropa, Rusiya mənbələrini
öyrənib tədqiq etməsidir.
Yunus Zeyrəyin bir ziyalı, alim, şair kimi həyatının
və fəaliyyətinin əsas mənası, mən deyərdim
ki, ülvi sevdası - keçən əsrin 90-cı illərinin
ortalarından araşdırmağa başladığı
Ahıska mövzusudur. Ahıska Yunus Zeyrəyin sadəcə elmi
marağı, tədqiqat sahəsi deyil, şəxsi taleyi, həyatının
mənası, qəlbinin sevdasıdır. Ahıska
türklərinin faciəsinə türk insanının
yalnız elmi məntiqlə və soyuqqanlıqla
yanaşması mümkün deyil. Ahıskalılar vətəndən
uzaqlarda öz milli mənliyini və islam
inancını, dilini və mədəniyyətini, sönməz
vətən eşqini qəhrəmancasına qoruyub
saxlayıblar.
Qardaşımız Yunus bəy də Ahıska türklərindəndir. Ərdəhanın
Posxof ilçəsinə bağlı Yolağzı
köyündə, yəni Ahıskanın Türkiyə sərhədlərində
qalmış ərazilərində doğulmuşdur və
soydaşlarının sürgün faciəsini öz şəxsi
faciəsi kimi yaşayır.
Elm adamı olan Yunus Zeyrək bir müddət Ahıska
ilə ilgili siyasi-ictimai fəaliyyətlə də məşğul
olub. 2004-cü ildə Uluslararası Ahıska Türk Dərnəkləri
Federasyonu Başkanlığına seçilib və 2007-ci ilə
qədər bu görəvdə çalışıb.
2011-ci ildə Avropa Şurasında
"Ahıska Türklərinin həyatı" mövzulu
foto-sərgi açıb. Bu sərgi bir
çox yerdə nümayiş etdirilib. Yunus
Zeyrək Ahıska türklərinin yaşamaqda olduqları Azərbaycan,
Qazaxıstan, Qırğızıstan, Rusiya, Ukrayna,
Gürcüstan və ABŞ-da araşdırmalar aparıb.
Yunus bəyin Azərbaycana olan səfərlərinin
birində Saatlı rayonunun Adıgün köyündə
onunla görüşüb xeyli söhbətləşmişdik.
Yunus Zeyrəyin fəaliyyəti olduqca genişdir və
onun mühüm bir hissəsi də "Bizim Ahıska" dərgisinin
çıxarılmasıdır. Bu dərgi 2004-cü
ildən ömrünün sonunadək Yunus Zeyrəyin zəhməti
sayəsində dərc olunub. Bu dərginin
hər bir sayını Ahıska türklərinin mədəniyyətini,
tarixini, ədəbiyyatını yaşadan, Vətən
mücadiləsnə xidmət edən dəyərli əsər
hesab edirəm. Mən deyərdim ki, Yunus
Zeyrək tək bir "Bizim Ahıska" dərgisinə
görə türklük tarixində, Ahıska türklərinin
tarixi yaddaşında əbədi qalmağa layiqdir.
Əvvəldə qeyd etdiyim kimi, mən Yunus Zeyrəyi öncə
alim və hoca kimi tanımışam. Ancaq bir müddət
sonra onun yaradıcılığının və əslində,
şəxsiyyətinin digər bir tərəfinə -
şairliyinə bələd oldum. Səmimiyyətlə
deyim ki, qəlbimin dərinliyində onun şair ruhlu insan
olduğunu tanışlığımızın ilk
anlarından hiss etmişdim. Yunus Hocanı
həssas, kövrək, duyğulu və poetik ruhlu insan kimi
tanıyırdım və şair ruhunu duyurdum. Şeirlərini ilk dəfə dərgidə, sonra isə
kitablarında oxudum və anladım ki, səhv etməmişəm,
Yunus qardaşım şair olmaya bilməzdi. Bu, onun xarakterində, həyat duyumunda,
düşüncə tərzində idi. Yunus
Zeyrəyin şeirləri məhz onun kökündən,
qanından, xarakterindən, düşüncəsindən
qaynaqlanır və elmi əsərləri ilə bir ahəng
yaradırdı.
Onun poeziyasının da əsas qayəsi, amalı, məzmunu
Ahıskadır, yurd sevgisidir, torpaq həsrətidir. Ahıska Yunus bəy
üçün elə bir ali
anlayışdır ki, onu yalnız soyuq məntiqlə, beyinlə,
idrakla qavramaq mümkün deyil. Ahıskanı
Yunus Zeyrək həm də bir şair təxəyyülü
ilə duyur, yurd həsrətini qəlbində yaşadır,
ruhundan keçirir. Yunus Zeyrəyin
şeirləri iman gətirmiş, saleh işlər
görmüş, Allaha pənah gətirmiş, zülm çəkmiş
insanın duyğuları, yaşantılarıdır. Bu
duyğularını, öz şairlik mövqeyini hələ
1979-cu ildə yazdığı "Yakarış"
şeirində belə ifadə edir:
Sabahın
güneşi vurmadan cama,
Kapandım
secdene hüsnü an diye;
Nur
yağmuru döktün kuru dünyama,
Susuzluk
gönlüme bir hüsr?n diye.
Allaha
yönelmiş güneşin eli,
Tez elden
Rabbine ermek emeli,
Aldı
bizi gizli gözlerin seli,
Yalvardık, yetiş, ey kapudan, diye.
Yunus Zeyrək türk folklorunu tədqiq edib, bir çox
şairlərin yaradıcılığını öyrənib
və xalq yaradıcılığını, ağız ədəbiyyatına
gözəl bələd olub. Maraqlıdır ki, türk poetik
duyumu və üslubu Yunus Zeyrəyin bir müddət
"ayrı dünyalarda", Almaniyada olduğu dövrdə
yazdığı və qəriblik duyğusunu ifadə edən
əsərlərində də aşkar şəkildə izlənir.
"Ayrı dünya" şeirində bu dediklərimiz
maraqlı tərzdə təzahür edir:
Nice sayam
Almanyanın halini,
Günü
ayrı, ayı ayrı, yıl ayrı;
Elvan elvan
açmış gibi görünür,
Vatan kokmaz, sümbül ayrı, gül ayrı.
Bəli, Yunus Zeyrək şair kimi "qara
sevdalı" aşiqdir, lakin vətən, yurd aşiqidir. Yurdda qonaq yox,
yurddaş kimi yaşamaq həsrətindədir. "Hər
birisi başqa yerdə" qalmış
yurddaşlarının doğma elə toplanması,
ocaqların tüstülənməsi həsrətindədir:
Eski
günler ırak kaldı
Her birimiz
başka yerde
Ne ev kaldı ne bark kaldı
Her birimiz başka yerde.
Felek
büktü belimizi
Moskof
aldı elimizi
Kimse
bilmez halimizi
Her birimiz başka yerde.
Amcam nerde
dayım nerde
Telef oldu
tirenlerde
Aramızda
sonsuz perde
Her birimiz başka yerde.
Yunus bəy həmişə öz amalına, məqsədinə,
elinə-obasına, görəvinə, sözünə sadiq
qalmışdır. Ağır
xəstəlikdən müalicə olunduğu dövrdə də
elmi fəaliyyətindən, qələmindən aralanmadı.
Bu dövrdə onunla tez-tez məktublaşır, ürək-dirək
verir, Uca Allahdan Yunus Bəyə şəfa diləyir və
inanırdım ki, hər şey yaxşı olacaq... Onun xəstəlik dövrü əslində, bir
sınaq oldu, şəxsiyyətin, xarakterin sınağı.
Yunus Zeyrək əlacsız xəstəliyə əyilmədi,
geri çəkilmədi, elmindən, fəaliyyətindən,
mücadiləsindən, dostlarından aralanmadı.
Ölüm haqdır, Allahın əmrdir. Ancaq heyif ki,
Yunus hocamız Ahıskalı günlərimizi görmədi və
doğma yurda tam huquqlu vətəndaş kimi gedərək dərgisi
için yazılar, reportajlar hazırlaya bilmədi. Heyif
ki, daim həyəcanla sorduğu, ağrısını
çəkdiyi Qarabağın azad günlərini, 44
günlük savaşdakı tarixi zəfərimizi, Türkiyə-Azərbaycan
birliyinin möhtəşəm
qələbəsini görmədi.
Yunus bəy ağır xəstəlik dövründə
də yaratmaq eşqiylə dolu idi, layihələr təklif
edir, yazı istəyirdi. Onunla birlikdə yeni layihəyə -
Ahıska yazarları layihəsinə başlamağı qərarlaşdırmışdıq.
Bu layihədən "Bizim Ahıska" dərgisinin
son sayında Azərbaycanda Yaşayan Ahıska Türkləri
Yazarlar Birliyi haqqında məqaləm çıxdı.
Ömür Yunus Bəyə imkan vermədi ki,
layihəmizdə iştirakına davam etsin.
Ancaq böyük
şükranlıqla bildirirəm ki, həmin layihə digər
türk sevdalısı, dəyərli ədib, vətənpərvər
ziyalı Rəşad Məcid tərəfindən Bakıda,
qurucusu və naşiri olduğu "525-ci qəzet"də
davam etdi və Yunus Zeyrəyə həsr olunmuş bu yazı
da həmin silsilədəndir.
Əziz dostum, qardaşım Yunus Zeyrəyin xatirəsi
daim qəlbimizdə qalacaq, əsərləri türklük
durduqca oxunacaq, öyrənciləri onun yolunu davam edəcək. Allahdan Yunus
Hocaya rəhmət, yaxınlarına, doğmalarına səbr
diləyirəm. Bizə isə onun əməllərini
davam etməli, istəklərini gerçəkləşdirmək
qalır. Bir də təsəllim də
budur ki, Yunus Hoca haqqında düşüncələrimi onun
sağlığında rəhbəri olduğu "Bizim
Ahıska" dərgisində çap etdirə bildim.
Asif HACILI
525-ci qəzet.- 2021.- 21 oktyabr.-
S.12.