Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
fədakar tədqiqatçısı
"Cənubdan gələn səslər professor Abbas Zamanovun
mənzilindən keçib daha da gurlaşırdı"
Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının
inkişafında, ədəbiyyatımızın daha geniş
arenada tanıdılmasında misilsiz xidmətlər göstərmiş
professor Abbas Zamanovun anadan olmasından 110 il
ötür. Onun Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı,
mətnşünaslığı və ədəbiyyat tarixi
sahələrində xidmətlərini nəzərə alaraq
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti 2011-ci ildə
görkəmli alimin 100 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında Sərəncam imzalamış və bu Sərəncam
A.Zamanovun yaradıcılığının hərtərəfli
şəkildə tədqiqində mühüm rol
oynamışdı. Sərəncamda deyilir:
"Özünün zəngin elmi fəaliyyəti ilə
Abbas Zamanov milli ədəbiyyatşünaslığın bir
məktəb kimi formalaşdırılması və
inkişaf etdirilməsi sahəsində təqdirəlayiq xidmətlər
göstərmişdir. Ölkəmizdəki
yüksək ixtisaslı kadrların azərbaycançılıq
məfkurəsinə sədaqət ruhunda hazırlanmasında
onun böyük əməyi vardır".
A.Zamanov Azərbaycanla xarici ölkələr arasında,
ədəbiyyatımızın və elmimizin dünəni ilə
bu günü arasında, yaradıcı
ziyalılarımızla gənc istedadlar arasında mötəbər
bir mənəviyyat körpüsü idi. Tarixi ədalətsizlik
səbəbindən ikiyə parçalanan Azərbaycanın,
cənubda yaşayan həmvətənlərimizin taleyini hər
zaman düşünən alimin elmi yaradıcılığının
mühüm qolunu Cənubi Azərbaycanla bağlı tədqiqatları
təşkil edir. Milli dəyərlərimizi vahid Azərbaycan
fəzasında yaymaq, Cənubi Azərbaycanla əlaqələrimizi
genişləndirmək, ikiyə bölünmüş
xalqımızın mənəvi birliyini təmin etmək, cənubda
yaşayan şair və yazıçılarımızın əsərlərini
təbliğ etmək, araşdırmaq A.Zamanovun bu istiqamətdəki
uğurlu fəaliyyətinin əsas cəhətləridir.
1984-cü ildə Xalq yazıçısı Mirzə
İbrahimov alimin Cənubi Azərbaycana olan məhəbbətini
"Azərbaycan" jurnalında dərc olunan yazısında
belə ifadə edir: "Azərbaycan müəllimi" qəzetində
"Cənubdan səslər" adı altında xüsusi
bölmə ayrılmışdır. Cənubi
Azərbaycan ədəbiyyatının patriotlarından və
tədqiqatçılarından olan Abbas Zamanov
könüllü olaraq o bölmənin rəhbərliyini
boynuna götürmüşdür. Təkcə
"Azərbaycan müəllimi"ndə çap olunmuş
məqalələri bir yerə toplansa, sanballı bir kitab əmələ
gələr". Alimin Cənubi Azərbaycanla
əlaqələrimizin daha da genişlənməsindəki
xidmətləri xüsusi olaraq qeyd olunmalıdır. O, hər
zaman çalışırdı ki, tariximizlə bağlı
kitablar həm də ərəb əlifbası ilə çap
olunsun ki, cənubdakı soydaşlarımız onlarla tanış ola bilsinlər. A.Zamanov
ən çətin zamanda belə bütün məhrumiyyətlərə
dözərək şimallı-cənublu Azərbaycan
xalqını bir-birinə yaxınlaşdırdı, onlar
arasında əlaqələndirici mərkəz, körpü
oldu. O, 1941-ci ildən Cənubi Azərbaycanla əlaqədə
olmuş, 1979-cu il İran inqilabından
sonra əlaqələri daha da genişlənmişdir. Alimin 2
monoqrafiyası fars dilinə çevrilərək
Tehran və Təbrizdə nəşr edilmişdir. Onun
"Lirik şair", "Füzuli və Sabir",
"Ölülər" komediyası haqqında", "Təbrizli
dostuma açıq məktub", "Azadlıq
şairi", "M.Hadinin həyat və
yaradıcılığı", "Mən sənə əlvida
demirəm", "A.Şaiqin 100 illiyinə",
"Hüseyn Cavidin 100 illiyinə", "Sabir və Səhhət",
"Vətəndən uzaqda" kimi yazıları
"Varlıq", "Dədə Qorqud", "İnqilab
yolu", "Azadlıq işığı" mətbuat
orqanlarında dərc olunub, cənubdakı həmvətənlərimiz
Azərbaycan ədəbiyyatı ilə bağlı mütəmadi
olaraq məlumatlandırılıblar. A.Zamanov, həmçinin,
Cənubi Azərbaycandan olan bir çox şəxslərlə
əlaqə saxlayır, onlara çoxsaylı kitablar göndərməklə
Şimalla Cənubi Azərbaycan arasında əlaqələrin
möhkəmləndirilməsində misilsiz xidmətlər
göstərmişdi. Təbrizdəki Tərbiyə
kitabxanasında alimin Cənubi Azərbaycana göndərdiyi
mindən artıq kitab qorunub saxlanılır. Alimin Cənubda Azərbaycan dilində nəşr
olunan "Varlıq" dərgisinin baş redaktoru, ana dilli ədəbiyyatımızın
İranda inkişafı üçün geniş şərait
yaratmış Cavad Heyətlə yaxın münasibətləri
xüsusilə qeyd olunmalıdır. Onun
sayəsində bir çox alim və yazıçılarımızın
əsərləri bu jurnalın səhifələrində dərc
olunub, cənublu qardaşlarımızla əlaqələrimiz
daha da möhkəmləndirilib. Bir
çox tədqiqatlarında, xüsusilə mollanəsrəddinçilik
sahəsində araşdırmalarında Cənub mövzusu
aparıcı mövqe tutub, M.Ə.Sabirin əsərlərinin
Cənubi Azərbaycanda geniş şöhrət qazanması,
şairin cənublu dostları-müasirləri barədə
geniş bəhs edilib. Onun müxtəlif jurnal və qəzet
səhifələrində yer alan məqalələrində
Cənubi Azərbaycanla bağlı tədqiqatları
mühüm yer tutur. A.Zamanovun folklorşünaslığımıza
dair ayrıca bir tədqiqat əsəri olmasa da, xalq
yaradıcılığımıza həsr olunan tədqiqatlar
barədə müxtəlif mətbuat orqanlarında rəy,
mülahizə, tənqidi qeydləri ilə
çıxış edib. Alimin Həmid Məmmədzadə
ilə birlikdə yazdıqları "Qış mərasimləri
haqqında" adlı resenziyasında İranın məşhur
folklorşünası Seyid Əbülqasım Əncəvi
Şirazinin "Azərbaycanda və Həmədanda
qış mərasimləri" kitabından, "Kitabi Dədə
Qorqud fars dilində" adlı yazısında Təbriz alimlərindən
Fərabi Əzəbdəftəri və Məhəmməd Həriri
Əkbərinin tərcüməsində "Dədə
Qorqud" dastanlarının Təbrizdə çap edilməsindən,
akademik Bəkir Nəbiyevlə bərabər yazılan
"Şifahi yaradıcılığımız yeni tədqiqatda"
resenziya-məqaləsində isə doktor Cavad Heyətin
Tehranda nəşr edilmiş "Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı"
kitabının xalq yaradıcılığımızın
öyrənilməsindəki böyük əhəmiyyətindən
bəhs edilib. Onun bu istiqamətdə qələmə
aldığı "Aşıqlar" məqaləsində
isə Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatşünası
Hüseyn Sədiq Məmmədzadənin 1977-ci ildə Tehranda
çap etdirdiyi "Aşıqlar" kitabı geniş təhlil
olunub, kitabda aşıq ədəbiyyatının Azərbaycanda
yaranma tarixi, xüsusiyyətləri, növləri, nümayəndələri,
aşıq sözünün mənşəyi barədə
aparılan araşdırmalar yüksək dəyərləndirilib,
kitabın nəşrinin Cənubi Azərbaycan oxucusunun
özünün şifahi xalq ədəbiyyatı ilə
tanışlığı sahəsində gözəl bir təşəbbüs
olması diqqətə çatdırılıb. A.Zamanovun Cənubdakı
ədəbi prosesi bizlərlə tanış edən
yazıları "Azərbaycan müəllimi",
"Ədəbiyyat və incəsənət",
"Kommunist" qəzetlərinin səhifələrində
daha çox dərc olunub. Onun 1982-ci ildə Cənubi Azərbaycan
şairləri Məmmədəli Məhzun və Həbib Fərşbafın
"Hicran xəstəsi", "Dan yeri" kitabları və
şeirlərindən nümunələrin yer
aldığı yazıları "Azərbaycan müəllimi"
qəzetinin 12 may və 25 avqust nömrələrində
verilib. Alimin Əziz Dövlətabadinin Azərbaycanın
söz sənətkarları haqqında yazdığı
"Azərbaycanın söz ustaları", Teymur
Pirhaşımın "Azəri-Türk dilinin qrameri"
kitabından bəhs edən "Cənubdan hədiyyə",
Hüseyn Sədiq Məmmədzadənin "Vaqif gözəllik
və həqiqət şairidir" kitabına həsr olunan
eyniadlı yazısı isə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin müxtəlif nömrələrində geniş
oxucu auditoriyasına təqdim olunub. Məhəmməd Əli
Niqabiyə müraciətlə yazdığı "Təbrizli
dostuma məktub", Pənahi Makulunun Yaxın Şərq
ölkələrinin yazıçı, şair və mütəfəkkirləri
haqqında məlumatların yer aldığı "Ədəbi
məlumat cədvəli", şair Həbib Sahirin vəfatı
münasibətilə qələmə alınan "Qələm
dostumuzun xatirəsi", M.H.Şəhriyarın vəfatına
ithaf olunan "Qara xəbər", Cənubda Azərbaycan ədəbiyyatının
bir çox nümayəndəsinin əsərlərinin nəşr
olunmasından bəhs edən "Cənubda yeni nəşrlər"
kimi yazılarında da Şimali Azərbaycan oxucusu Cənubla
bağlı məlumatlandırılır, alimin bu sahədəki
fədakar əməyi sayəsində tələbələri,
gənc ardıcılları da bu işə həvəslənir,
müqəddəs missiyaya qoşulurdular. Bu haqda akademik B.Nəbiyev
A.Zamanovla bağlı xatirələrində yazır:
"Müəllimimin qarşımda qoyduğu vəzifə
borcuma əməl edib bu mövzuda (Cənubi Azərbaycan
mövzusu - S.Ə.) bir neçə yazı yazdım, elə
onun təqdimatı ilə "Azərbaycan müəllimi"
qəzetindəcə dərc etdirdim. Bəli,
Abbas Zamanov bizim ədəbiyyatçılar mühitində elə
böyük nüfuz sahibi idi ki, onun daş qoyduğu yerə
biz - tələbələri həmişə baş
qoymağa hazır idik. Güney Azərbaycan
poeziyasının o zamankı ağsaqqalı Həbib Sahirin,
xalqın səadəti uğrunda cavan canını qurban
vermiş Əlirza Oqtayın, dahi sənətkar Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın kitabları haqqında həmin
yazılarımın əmələ gəlib işıq
üzü görməsi üçün mən öz
unudulmaz müəllimimin işıqlı xatirəsinə minnətdaram".
A.Zamanov Azərbaycanın Şimalında Cənub
üzrə böyük mütəxəssislərdən biri
kimi tanınmaqla bərabər, Cənubda da ona böyük
sevgi ilə yanaşılır, ideoloq-məsləhətçi
kimi hörmət edirdilər. Cavad Heyət, Fərzanə,
Qulamrza Səbri Təbrizi, Hüseyn Düzgün, Firudin
Hasarlı, Kərim Məşrutəçi Sönməz
öz xatirə və şeirlərində A.Zamanovu dərin məhəbbətlə
yad etmiş, onun qarşılıqlı ədəbi əlaqələr
sahəsindəki təmənnasız xidmətlərini,
doğma ədəbiyyatı sevməyin,
araşdırmağın yollarını öz şəxsi
nümunəsi ilə göstərməsini minnətdarlıq
duyğuları ilə dəyərləndirmişlər.
A.Zamanov bütün
yaradıcılığı boyu Azərbaycançılıq
məfkurəsinə sədaqətlə xidmət etdi. Onun Cənubi
Azərbaycana olan sonsuz məhəbbəti də bütöv
Azərbaycan arzusundan qaynaqlanırdı. Professor Kamran
Əliyevin "Abbas Zamanov olmasaydı" kitabında da qeyd
etdiyi kimi: "Abbas Zamanov özü boyda bir ürək deməkdir.
O, bütöv Azərbaycan dünyasını
şəxsiyyətinə hopdurub, içinə
sığışdıra bilirdi. Şairlər,
yazıçılar ikiyə bölünməyin qorxusunu
yaşayanda, "Araz boyda şırımın" qaysaq
tutmuş yarasından danışanda, Təbrizlə Bakı
arasında birlik istəyini ifadə edəndə Abbas Zamanov o
taylı-bu taylı bir məmləkətin
Arazüstü körpülərini salırdı. Bu
körpülərin dayaqları isə Abbas Zamanov özü
idi. Ona görə də Cənubdan gələn səslər
məhz onun mənzilindən keçib daha da
gurlaşırdı".
Sahab
ƏLİYEVA
AMEA
Naxçıvan Bölməsi Elmi Kitabxanasının direktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 22 oktyabr.- S.10.