İstedadlı musiqiçi, virtuoz
ifaçı
Məhərrəm Nəcəfzadənin sənət
yoluna bir nəzər
Məhərrəm
İsmayıl oğlu Nəcəfzadə 1966-cı il noyabrın 30-da Bakıda anadan olub. Ailənin digər övladları kimi o da
gözünü açandan, ağlı kəsəndən
evdə ziyalılıq, halallıq, mehribanlıq, səmimiyyət,
dürüstlük, valideynlərinin biri-birinə hörmətini,
balalara xüsusi qayğısını, nəvazişini
görüb və onların öyüd-nəsihətini
eşidərək kamil insan kimi böyüyüb. Bu ailə daim ruzi-bərəkətli, süfrəsi
açıq, qonaq-qaralı olub.
Nəcəfzadələr ailəsi həmişə
qollu-budaqlı, sanballı bir şəcərənin
davamçıları kimi öz ad-sanlarını qoruyublar. Bu nəsil
Xızı mahalında kök atıb, şaxələnib,
yayılıb və ucalıb. İsmayıl
kişinin ailəsində musiqiyə böyük həvəs,
dərin hörmət olub. Odur ki, ailənin
oğullarının hər biri bu sahədə öz izlərini
qoyublar.
Məhərrəm Nəcəfzadə 1973-1981-ci illərdə
keçmiş Oktyabr (hazırda Yasamal) rayonunda 172 saylı məktəbdə
oxuyub. 1981-ci
ildə A.Zeynallı adına Musiqi
Texnikumunun tar sinfinə daxil olub və təhsilini 1986-cı
ildə başa vurub. Burada ona ixtisas-not üzrə
Fikrət Əbdülqasımov, muğamdan Sabir Ələkbərov
dərs deyib. O, təyinatla Qaradağ rayonunun Lökbatan
qəsəbəsindəki uşaq musiqi məktəbinə
göndərilib. Sonralar əmək fəaliyyətini
müxtəlif yerlərdə davam etdirib. Xırdalan qəsəbəsində
(hazırda şəhər) Abşeron Mədəniyyət
Sarayında ansambl rəhbəri, Müəllimlər Mərkəzində
konsertmestr, Dövlət Muğam Teartrının
muğam-studiyasında xanəndə Mürşüd Məmmədovun
sinfində müşayiətçi, tarzən-konsertmeystr,
"Şəms" instrumental ansamblının
yaradıcısı və bədii rəhbəri olub.
Məhərrəmin
qardaşları Abbasqulu, Mehdi, İlham da istedadlı, ali təhsilli, hərtərəfli inkişaf
etmiş musiqiçilərdir. Onlar 1988-ci ildə
"Qardaşlar" kvarteti yaradıblar və bu qrup indiyə
qədər öz missiyasındadır. Yarandığı
zaman Xalq artisti, bəstəkar Süleyman Ələsgərov
(1924-2000) bu qrup haqqında yüksək fikir söyləmişdir.
Abbasqulu Nəcəfzadə kamança, violin
(skripka), tar, ud, milli nəfəs alətlərini, ümumilikdə,
səksən musiqi alətini ifa edir. Mehdi Nəcəfzadə
tar, saz, bas tar, ud, domra və elektrogitaranı, İlham Nəcəfov
klarnet, saksofon və milli nəfəs alətlərini, Məhərrəm
müəllim isə, tarı, digər simli və milli nəfəs
alətlərini ifa edir.
Qrupun hər bir üzvünün solo ifaları dərhal
diqqəti cəlb edir. Sadəcə onlara müşayiətçi
lazım olduğu üçün Abbasqulu Nəcəfzadə
qardaşlarla birgə "Günaydın" instrumental
ansamblını yaradıb. Məhərrəm Nəcəfzadə
"Günaydın"ın tərkibində tar, saz, ney, tütək, zurna, ud çalğı alətlərini
ustalıqla ifa edir.
Yüksək sənət enerjisinə, böyük
istedada, dərin sənət həvəsinə, peşə
sevgisinə malik olan M.Nəcəfzadə ilk gənclik illərindən
başlayaraq müxtəlif ansamblların tərkibində
çalışıb, böyük sənətə
qaynayıb-qarışıb, püxtələşərək
xeyli təcrübə qazanıb. O, 1983-1984-cü illərdə
"İrs" foklor, 1981-1989-cu illərdə "Dastan"
folklor, 1988-ci ildən "Meyxana" instrumental
ansambllarında nəfəs və simli alətlər
ifaçısı kimi xüsusi fəaliyyət göstərib.
Xanəndə, Əməkdar artist (sonra Xalq artisti)
"Dastan"ın rəhbəri Baba Mahmudoğlu (1940-2006)
yaşının az olmasına baxmayaraq,
ansamblın məşqlərində, yaradıcılıq
işlərində, aranjeman məsələlərində Məhərrəmin
təklif, fikir və tövsiyələrindən istifadə
edirdi. Burada maraqlı məşqlər və
geniş yaradıcılıq işi var idi. Və bu işdə Məhərrəm daim fəallığı
ilə seçilirdi. Baba onun fəhmi,
ağlı, düşüncəsi və dərrakəsinə
heyran qalır, musiqi barədə fikirləri ilə
razılaşırdı.
"Xatirə" ansamblının rəhbəri Adil
Bağırov müğənnilərin səsinin radio fonduna
yazılışı zamanı Məhərrəmin tütəkdə
ifasından bir neçə dəfə istifadə edib.
Memar,
musiqiçi İlqar Kərimov yazır: "İnşaat
Mühəndisləri İnstitutunun tələbəsi idim.
1979-cu il idi, burada Abbasqulu Nəcəfzadənin
rəhbərlik etdiyi "Arzu instrumental ansamblın məşqində
tarçalan, istedadlı bir uşaq gördüm. İfa texnikası, bacarığı, bər-bəzəkli,
dəyərli çalğısı nəzərimi cəlb
etdi. Düşündüm ki, onun
yaşı institut tələbəsi olmağa imkan vermir, kimdir
bu uşaq ki, ansambla cəlb ediblər, özü də
gözəl ifaçıdır. Dedilər
ki, Abbasqulu müəllimin qardaşıdır. Deməli, mən həmin zaman, Məhərrəmin hələ
13 yaşı olanda onu kəşf etmişəm".
B.Mahmudoğlu "Leylacan" qədim bir folklor
mahnısı oxuyurdu. Abbasqulu məşqdə mahnıya
aranjeman əlavə etmişdi və burada Məhərrəm
qısaca "Şur" çalırdı. 1985-ci il idi, Baba "Dastan"la həmin
mahnını AzTV-də yeni ilin gəlişi axşamı
oxumuşdu. Mahnı və Məhərrəmin
ifasında muğam frazası marağa səbəb olmuşdu.
Baba "Leylacan" mahnısını 1986-cı
ildə AzTV-nin "Səhər görüşləri"
proqramında da oxumuşdu. Səhəri
gün xanəndə Səxavət Məmmədov filarmoniya
bağına gələrək həmin tarzəni
axtarırdı ki, bu uşaq kimdi? Beləliklə,
Məhərrəm bir müddət Səxavətin toy
ansamblının tərkibində tar ifa etmişdi.
Beləcə,
gənc musiqiçi musiqi kollektivlərində təcrübəyə
yiyələnir, formalaşır və musiqi mədəniyyəti
üçün yetişirdi, yetişdi də... O, bu
ansamblların tərkibində Bakıda və əyalətlərdə
çox konsertlərdə olub. Məhərrəm
"Meyxana" ansamblı ilə Respublika sarayında, Dövlət
filarmoniyasında, rayonlarda, cəbhə bölgələrində
verilən konsertlərdə çıxış edib.
1983-cü ildə "İrs" ansamblı "Qız
qalası" cizgi filminin musiqi tərtibatına cəlb
olunmuşdu.
M.Nəcəfzadə filmdə ney, tütək,
balaban, zurna, ud və rübab alətlərini məharətlə,
tələbata, ssenarinin süjet xəttinə, məzmuna
uyğun olaraq ifa edib. Onu "İrs"
ansamblı müşayiət edib. Filmdə
ansamblın solisti, gənc xanəndə xanım (hazırda
Xalq artisti) Mələkxanım Əyyubova oxuyub.
Vaxtilə SSRİ Ali Sovetinə deputat seçkiləri
zamanı respublikamızdan dünya şöhrətli bəstəkar
Fikrət Əmirovun (1922-1984) da namizədliyi irəli
sürülmüşdü. Onun namizədliyi
Ağsu-İsmayıllı bölgəsindən idi. Namizədlə görüşün sonu konsertlə
tamamlanırdı. B.Mahmudoğlu onun
"Reyhan" mahnısını da proqrama daxil edərək
oxuyurdu. Ansambl məşqdə aranjeman
işləri görmüş və əsərə
çalğı yeri əlavə etmişdi. Mahnının ortasında Məhərrəm neylə
impovizə edir, əsər daha da zənginləşir,
maraqlı, təravətli və təsirli alınırdı.
Konsertdə F.Əmirov birinci sırada əyləşmişdi.
Məhərrəm
Nəcəfzadə deyir: "Reyhan" mahnısının
ifasında Fikrət Əmirov mənim improvizələrimə
diqqətlə qulaq asırdı, gözlərini məndən
çəkmirdi. Konsert bitəndən sonra o, səhnəyə
qalxdı, B.Mahmudoğluya, "Dastan"ın üzvlərinə
təşəkkür etdi və soruşdu ki, o neyçalan
uşaq hanı? Məni çağırdılar, Fikrət
müəllim əlimi sıxdı və dedi ki, Bakıya
qayıdandan sonra səninlə yaradıcılıq əlaqəsi
quracağam, sənin ifan üçün nəsə
yazmalıyam".
Əfsus ki, bu baş vermədi. Böyük bəstəkar F.Əmirov
1984-cü il fevralın 20-də dünyaya əlvida
dedi.
Məhərrəmin tarzən kimi ənənəli Azərbaycan
muğam üçlüklərində də fəaliyyəti
olub. Kamança ifaçıları Elman Bədəlov,
Ədalət Vəzirov və Munis Şərifovla birlikdə
xanəndələrlə çalışıb. O, bir
müddət Alim Qasımovu da toy-büsatda müşayiət
edib. Bu zaman bu üçlüyün
kamança ifaçısı Tələt Bakıxanov olub.
Xanəndə Mirməmməd Cavadov, Məhərrəm və
Abbasqulu Nəcəfzadələr - muğam
üçlüyü xeyli tədbirlərdə
çıxış edib.
Bir zamanlar Bakıda yaranıb fəaliyyət göstərən,
Azərbaycanda və SSRİ məkanında tanınan
"Ozan" estrada-folklor qrupu vardı. Qrupu yaradan və
rəhbərlik edən Rasim İmanov (hazırda tanınan alim
Rasim Müzəffərli) idi. Nəcəfzadə
qardaşları da bu qrupla yaradıcılıq əlaqəsi
qurmuşdular. 1988-ci ildə
Qazaxıstanın Şevçenko şəhərində
keçirilən festivalda "Ozan" da iştirak edirdi.
Qrupun tərkibində M.Nəcəfzadə və
Əzizə Mustafazadə də var idi. Festivalda
"Ozan" estrada-folklor qrupu Qram-pri almışdı.
Məhərrəmin qardaşı İlham Nəcəfov
(hazırda Əməkdar artist) məşhur pianoçu, bəstəkar-cazmen,
Xalq artisti Rafiq Babayevlə (1936-1994) onun yaradıcılıq
işlərində, layihələrində
çalışırdı. Ona tarzən lazım
olanda İlham qardaşı Məhərrəmi özü ilə
aparmışdı.
M.Nəcəfzadə
deyir: "Tarı kökləyib, mikrofonun qarşısında
əyləşdim, çalmağa başlayanda Rafiq Babayevin səsi
gəldi: "Budur, mənə bu mizrablar, bu tembr, belə tar səsi
lazımdır. Başqaları gəlirlər,
tarı kobud səsləndirirlər, sanki tarı incidirlər,
elə bil ki, alətdən qisas alırlar. İstədiyimi tapmışam, mənə belə
tarzən lazımdır. Bu oğlan
yumşaq, könül oxşayan, ruha toxunan tembrlə
çalır, afərin. Biz səninlə
çox işlər görəcəyik".
M.Nəcəfzadə
1991-ci ildən 1994-cü ilə qədər ustad sənətkarla
iş birliyində olub. Rafiq Babayev metrodakı terror zamanı həlak
olmasaydı, rəhmətliyin özünün dediyi kimi,
çox iş görülə bilərdi.
Məhərrəmin ifa etdiyi çalğı alətlərinin
sayı illər ərzində artır. Bununla
yanaşı, onun sənətkarlığı da yüksəlir
və populyarlığı çoxalır. O, simli alətlərdən
tar, saz, türk sazı, ud, rübab, bas tar, domra, setar,
dütar, nəfəs alətləri zurna, balaban, tütək
və neyi ifa edir. Nəlbəkiləri yan-yana
yığıb çalmağı isə başqa aləmdir.
Bunun üçün özünə xüsusi
repertuar hazırlayıb. Belə ki, Məhərrəmin
proqramında "Mahur" və "Bayatı-Şiraz" məqamında
musiqi nümunələri səslənir. "Mahur"da
"Darçını" və digər bir neçə
melodiya, "Bayatı-Şiraz"da "Nəlbəki" rəqsini
çalır. Çoxdan repertuarında
olan, tarda ifa etdiyi populyar bir yunan melodiyasını nəlbəkilərlə
də işləyib meydana gətirib.
M.Nəcəfzadə
1997-ci ildən İ.Əbilov adına Mədəniyyət
Mərkəzində işləyir, 2015-ci ildən bədii rəhbərdir.
İllərlə burada keçirilən bədii-kütləvi
tədbirlərin, seminarların, yaradıcılıq gecələrinin
və konsertlərin təşkilatçısı kimi M.Nəcəfzadənin
xidməti böyükdür.
Arzu edərdim ki, son vaxtlarda xüsusi enerji ilə fəaliyyət
göstərən Mədəniyyət Nazirliyi Məhərrəm
Nəcəfzadənin 30 ildən yuxarı səmərəli fəaliyyətini
qiymətləndirərək sənətkarı daha da
ruhlandırarlar. Məhərrəm Nəcəfzadə fəxri
ada, mükafata layiqdir. Çünki klassik
ənənələrə sadiq qalaraq
ifaçılığa daim yeni çalarlar qatıb və ən
əsası, öz sənətində məhsuldar olub.
Virtouz sənətkar Məhərrəm Nəcəfzadəyə
həyat və yaradıcılığında yeni uğurlar
arzu edirəm.
O, çoxəsrlik sənət tariximizdə öz yeri olan
mahir musiqiçi, çağdaş ifaçılıq sənətimizin
dəyərli nümayəndəsidir.
Əhsən
RƏHMANLI,
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 23 oktyabr.- S. 23.