Milli sənətşünaslıqda
müstəsna imza - professor Kərim
Kərimov
Azərbaycanın milli sənətşünaslıq
məktəbinin təkmilləşdirilməsində
böyük rol oynayan şəxsiyyətlər
sırasında tanınmış
alim, AMEA-nın müxbir üzvü, professor Kərim Kərimovun adı xüsusi vurğulanmalıdır.
Görkəmli alimin bizim üçün xüsusi
əhəmiyyət kəsb
edən dəyərli
tədqiqatları əsl
sənətşünas hissləri
ilə yoğrulub.
Həmin
axtarışlar Azərbaycan
incəsənətinin qədimliyini,
onun bənzərsiz bədii üslublarda təzahürünü gözlərimiz
önünə sərir.
Azərbaycan rəssamlıq sənətinin
müxtəlif istiqamətlərində
axtarışlar edən
alimin elmi irsində milli miniatür sənətimizin
öyrənilməsi xüsusi
yer tutur ki, məhz alimin
elmi nailiyyətlərinin
əsas hissəsi bu yöndədir. Təbriz və Qəzvin miniatür məktəblərinin
üzə çıxarılması
və elmi cəhətdən əsaslandırılması,
onların Yaxın və Orta Şərq
İncəsənətinə təsirinin öyrənilməsi
məhz K.Kərimovun adı ilə bağlıdır. Alimin bu
yöndə apardığı
tədqiqatları nəticəsində
aşkarlanmış bir
çox materiallar sənətşünaslıq elminin
tarixini zənginləşdirib.
Aydındır ki, bir zamanlar
Təbriz miniatürlərinin
Azərbaycan incəsənətinə
məxsus olduğuna şübhə ilə yanaşanlar az
deyildi. Görkəmli sənətşünas K.Kərimovun araşdırmalarının
uğurlu nəticələri
ona milli miniatür sənətimizin
özünəməxsusluğunu dəfələrlə bəyan
etmək imkanı verib və alim
bu yolda sözün əsl mənasında mübariz olub. K.Kərimov sadəcə sözlə
yox, elmi əsaslarla Təbriz miniatürlərinin Azərbaycan
incəsənətinə məxsus
olduğunu sübut etmişdi.
Sənətşünas kitablarından birində
"Yaxın və Orta Şərq xalqlarında kitab miniatürünün ən
erkən nümunələrinin
Azərbaycan şəhərləri
olan Təbriz, Xoy, Marağada yaradılmasını qeyd
edərək, bu fikrini elmi əsaslarla
sübuta yetirmişdi. Görkəmli
sənətşünas Ərtegin
Salamzadə öz məqaləsində bu barədə yazır:
"K.Kərimovun Azərbaycan
miniatürünü Orta
əsrlər Şərq
incəsənətinin ümumi
konteksindən çıxarmaq,
onu "müsəlman
incəsənəti" kimi
amorf müəyyənləşdirmələrdən
ayırmaq cəhdləri
ilk zamanlar bəziləri
tərəfindən birmənalı
qəbul edilmir, hətta düşməncəsinə
qarşılanırdı. Lakin
K.Kərimov Təbriz miniatürlərinin milli mənsubiyyəti məsələsindəki
mövqeyini qətiyyətlə
müdafiə etdi və öz opponentlərini buna inandırmağa nail oldu".
Milli miniatür
məktəbimizin və
onun əsas təmsilçilərindən olan
Soltan Məhəmməd,
Sadiq bəy Əfşar kimi rəssamların yaradıcılığının
layiqincə araşdırılmasında
K.Kərimovun əldə
etdiyi nailiyyətlər
bu gün də göz qabağındadır.
Görkəmli alimin əldə etdiyi digər bir uğuru isə Təbriz miniatür məktəbinin
bir qolu kimi qəbul edilən Qəzvin miniatür məktəbinin
müstəqil bir məktəb olduğunu sübuta yetirməsi idi. Beləliklə, deməyə
haqqımız çatır
ki, miniatür rəssamlığının tədqiqi
ilə maraqlanan çox rəssam olub, lakin K.Kərimov
qədər miniatür
sənəti ilə yaxından tanış olmağı, geniş müşahidələr aparmağı,
hadisələrin mahiyyətini
duymaq və gələcək əsərləri
üçün kifayət
qədər material toplamağı
onların çox az bir qismi
bacarıb. Hətta sonralar bu sahədə
axtarışlar edən
sənətşünaslar etiraf
etmişlər ki,
"qəlbimizdə miniatür
sənətinə məhəbbəti
məhz K.Kərimov yaradıb".
K.Kərimov sənətşünaslıq sahəsində
ciddi fikir söyləməyə layiq
mütəxəssis idi,
onun bu sahədəki
nəzəri müddəaları
bir çox alimlər tərəfindən
məmnunluqla qəbul
edilirdi. Sənətşünasın elmi araşdırmalar
irsinin zirvəsini məhz orta əsrlər Azərbaycan miniatür sənətinin
və onun nümayəndələrinin yaradıcılığının
öyrənilməsi təşkil
edir. Lakin alimin araşdırmaları
bununla bitmirdi. Sənətşünas miniatür
sənətindən əvvəlki
və sonrakı dövrün mövzularına
da toxunmuş, Azərbaycan incəsənət
tarixində az
bəlli olan və ya bəlli
olmayan səhifələri
vərəqləmişdi. Nümunə üçün qeyd etməliyik ki, tədqiqatçını rus
rəssamlarının yaradıcılığında
Azərbaycan mövzusu
xüsusilə maraqlandırmışdı.
Həmin
əsərlərdə tarixi-memarlıq
abidələrimizin görünüşləri,
məişətimiz öz
əksini tapıb ki, məhz bu
araşdırma K.Kərimovun
vətəndaşlıq mövqeyinin
ilkin təzahürlərindən
idi.
Təsviri incəsənət tariximizin
bütün sahələrində
yorulmadan, həvəslə
axtarışlar edən K.Kərimov
ona görə əvəzsiz sənətşünas
idi ki, tədqiq
etdiyi bütün mövzulara uyğunlaşmağı
bacarırdı. Alim "Divar
üstü boyakarlıq"
əsərində demək
olar ki, əsl memar kimi çıxış edirdi. Lakin sənətşünas Azərbaycan divar boyakarlığı sənətinin
miniatür sənətimiz
ilə müəyyən
qədər əlaqəli
olduğunu da nəzərə çatdırmağı
unutmamışdı. Tədqiqatçı alim Şəki Xan Sarayının divar rəsmlərinin təhlili
zamanı sarayın ikinci mərtəbəsindəki
salonun friz hissəsində çəkilmiş
müharibə və ov səhnələrini təsvir edərək yazır: "Süjetin təfsirindən tutmuş
detalların təsvirinədək
bütün obraz quruluşu miniatür boyakarlığının təsirini
əks etdirir".
Qeyd etmək
lazımdır ki, dəyərli alim onun üçün doğma olan Naxçıvan torpağının
yetirdiyi rəssamlar haqqında da dəyərli fikirlər söyləmiş, hətta
realist rəssamlıq məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi
Bəhruz bəy Kəngərli haqqında qiymətli əsər ərsəyə gətirmişdi.
Alimin görkəmli
fırça ustası
haqqında qələmə
aldığı həmin
əsər 1963-cü ildə
rəssamın anadan olmasının 70 illiyinin qeyd olunduğu bir vaxtda işıq
üzü görüb.
Naxçıvan teatr tarixini böyük həvəslə
öyrənən Kərim
Kərimov çıxışlarının
birində qeyd etmişdi ki, Naxçıvan teatrının
uğurlarında rejissorlar
və aktyorlarla bərabər, rəssamların
da payı az deyil: "Mən bu kürsüdən,
böyük iftixar hissi ilə deyə bilərəm ki, Naxçıvan rəssamları Azərbaycan
realist sənətkarlığının
banisi, vaxtilə neçə-neçə teatr
tamaşasına bədii
tərtibat vermiş Bəhruz Kəngərlinin
ənənələrini davam
etdirirlər. Əməkdar
incəsənət xadimi
Şamil Qaziyevin, Adil Qaziyevin, Əyyub Hüseynovun, Yuran Məmmədovun müxtəlif tamaşalara
verdikləri bədii tərtibat özünün
realist həlli ilə
və dərin məzmunu ilə seçilmişdir. Mən tez-tez
işlətdiyim ifadəni
bu gün bir daha təkrarlamaq
istəyirəm ki, Azərbaycanda səhnədən
söz deyə bilən, adı böyük hərflərlə
yazılası üç
teatr rəssamı tanıyıram. Onlardan ikisi
Bakıda-Nüsrət Fətullayev
və Elçin Aslanov, üçüncüsü
isə Naxçıvanda
Məmməd Qasımovdur".
Fasilələrlə 30 ildən artıq bir müddət ərzində Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində pedaqoji fəaliyyət göstərən alim naxçıvanlı rəssamlar Hüseynqulu Əliyev, Elman Cəfərov, Əlövsət Allahverdiyev kimi dəyərli rəssamlara miniatür sənətinin sirlərini öyrətmişdi. Görkəmli alim 110-dan artıq elmi əsərin, o cümlədən, 12 monoqrafiyanını müəllifidir. O, "Soltan Məhəmməd və onun məktəbi", "Azərbaycan miniatürləri", "Divar üstü boyakarlıq", "Azərbaycan incəsənəti", "Bəhruz Kəngərli", "Sadiq bəy Əfşar" və başqa əsərləri ilə sənətşünaslıq elminə böyük töhfə verib. Bütün həyatını, elmi fəaliyyətini əsl ziyalı alimə yaraşan bir tərzdə keçirən sənətşünas K.Kərimov yaradıcılığını Azərbaycanda bir çox sənətkarların və sənət əsərlərinin aşkar edilməsi və ilkin tədqiqi işinə həsr edib. K.Kərimovun apardığı tədqiqatlar Azərbaycan rəssamlıq sənəti sahəsindəki boşluqları doldurmuş, eyni zamanda, milli miniatür sənətimizin tarixi baxımdan ardıcıl mənzərəsini ərsəyə gətirmişdir.
Sənətşünasın bizlərə miras qoyduğu kitablar, onun Azərbaycan təsviri sənət tarixinin yaradılması, orta əsr miniatür sənətinin araşdırılması uğrunda keçdiyi zəhmətli yolların bariz nümunəsidir. K.Kərimovun uzun illər ərzində Azərbaycan incəsənətinin müxtəlif istiqamətlərdə tədqiqinə yönəlmiş çoxşaxəli yaradıcılığı bu gün milli rəssamlıq sənətimizin dünya miqyasında tanıdılması üçün qiymətli mənbə kimi istifadə olunur.
Şəmsiyyə
ZALOVA
AMEA
Naxçıvan bölməsinin əməkdaşı
525-ci qəzet.- 2021.- 23 oktyabr.- S.19.