Bu Qələbə bəşərilik qələbəsidir...
(İkinci
yazı)
Ermənistan
Azərbaycanda minlərlə uşağın
uşaqlığını, yeniyetmənin yeniyetməliyini,
minlərlə qocanın qocalığını işğal
etsə də (erməniliyin əzablarını erməni
uşaqları, erməni yeniyetmələri, erməni
qocaları daha ağrılarla yaşayacaq, həm də illərlə...),
heç birinin ruhuna, ruhunun əsgəri olan vətənpərvərliyinə
yaxın düşə bilmədi; qadirlik ocaqdı - yad nəfsini,
yad nəfəsini tanıyır, tanıdığına
görə yandırıb külə döndərir. Təbiət də bu qadirliyin yedəkçisinə
dönür - əsən yellər coşqudu, daşan sellər
qəzəbdi. Bu coşqu, bu qəzəb 28 il zəngilanlıların da ümidinə
ümid, inamına inam kimi bir qətiyyətin min illərlə
yaşadılmış kəsəri oldu:
İşğalın ömrü vətənpərvərlik
qılıncı sıyrılanacandı. Vətənpərvərlik
qılıncı ermənililiyin qollarını kəsdi, bir də
tərpənsə, boynunu vuracaq...
İşğal sıxılcım deməkdi. Dərdinə dirsəklənənlər
dərdin ağrı-acılarını həmişə
ümidinin, güvəncinin tərcümanı olan bir
bayatıyla yumşaldıb, zəngilanlılar da onların
sırasında:
...dərdi
dara,
Dərdi
üz, dərdi dara ...
Ömrüm-günüm,
üzüldük,
Çəksənə
dərdi dara...
28 il gecələrini bu bayatıyla səhər eləyənlərin
- dərdəcar anaların şükranlığını
eşitməyə niyyətliyəm. Yurdunda ocaq çatan ana
görüncə nəfəsimi nəfəsinə yetirəcəm,
əllərindən öpəcəm, kövrəkliyini
qılığa tutacam: "Dərd dara çəkildi, ay
ana, oğullar dərd gətirəni dərdə saldı..,
erməniliyin murazı gözlərində qaldı...", - deyəcəm. Ana gözaltı göy
üzünə baxacaq...
İşğal müddətində ermənilər
gediş-gəlişlərini asanlaşdırmaq
üçün kəndin üst tərəfindən
saldığı yolla gedirik (ermənilər bu yolu nə məqsədlə
salıb görəsən? - işğal niyyətinin tərkib
hissəsi kimi...). Bir xeyli aralıda təzə
yol çəkilir. Bu yol işğaldan azad edilmiş
rayonlarımızı bir-biriylə, hamısını Mərkəzlə
rahatlıqla birləşdirəcək...
Babaylı kəndindəyik. Bir ömürün
timsalında min ömürlərin göy üzünə
çəkilmiş işığına gəlmişik.
Bu işıq xatirə biçimli işıqdı, 28 il qaranlıqla mücadilə aparmış
işıqdı. Bu işığı göy
üzündən Şəri zəbun edənlər endirib.
Bu işıq evlərin daşına-divarına
sarıldığını necə duymayasan?..
Yoldan o qədər də uzaqda olmayan bir tikili
görünür. El arasında Günbəz kimi tanınan
bu tikili neçə yüz illərin tikilisidi. Deyilənə görə, burdan itib-batmış
Şəhri-Şərifana yeraltı yol var (Şərifan və
Şabran adları arasında bunca doğmalıq
könlümü telləndirir, düşüncələrimi
tərpədir. Belə təsadüf
olurmu?!). Başqa bir gümana görə
burda övliya dəfn edilib. Hər iki
halda, Günbəz tarixi abidədi. Uzaqdan
Bababaylı kəndinin nişanvericisinə bənzədirsən.
Tarixini nəzərə alanda Babaylının Günbəzini
də tarixin bələdçisi bilirsən...
Babaylının görkəmi könül
qübarlandırır. Yaxınlaşdıqca ucalığı
aydınlığıyla sezilən uçuq binanın məscid
olduğunu az sonra biləcəm. İşğala qədər Qarabağda, ətraf
rayonlarda 67 məscid olub. Ermənilər o
məscidlərin 63-nü tamamilə dağıdıb,
4-nü yararsız hala salıb. Yararsız
hala salınmış məscidlərdən biri də
Babaylıdadı. 1993-cü ilin noyabrından üzü
bu yana azan səsi gəlməyən məscidin
divar daşları da tökülüb, Görəsən, təmirə
qədər duruş gətirə biləcəkmi? 28 il "Allahu-Əkbər" möcüzə
bu kənddə də eşidilməyib; doğmaları yoxuydu,
yadlar düşməniydi. İlk azan verilən gün bu məscid
dünyaya yenidən gələcək...
Bir vaxtlar sobalarının tüstüsü göy
üzünü pərdələyən - göy
üzünün örpəyinə dönən Babaylıda
ruhun ittihamı bildiyim bir sükut vurnuxmaqdadı. Bu sükut kənd yenidən
qurulanacan, Babaylılar Babaylıya qayıdanacan
tövşüyəcək...
Babaylıda
bircə salamat ev yoxdu, bircə qapı
qalmayıb ki, döyəsən, ağrı-acını
yumşaltmaq üçün ev yiyəsini səsləyəsən.
28 il kənd sükutun əsiri olub,
sükut - işğalın. Sükut
işğaldan qurtuldu, kənd sükutdan qurtulur, qurtulacaq.
Kəndi
bu görkəmdə görəndə "Fəryad" bədii
filmindən bir məqamı (görüntünü)
xatırlayıram: balaca erməni Mamikonun təsadüfən
yandırdığı evi əsir düşmüş azərbaycanlı
(İsmayıl) söndürür. Bu
görüntü azərbaycançılığın erməniliyə
mənəvi ittihamıydı. Bəşərilik
naminə faciələrə səbəb olmasın deyə erməniliyin
yandırdığını azərbaycançılıq
söndürür. Ötən əsrin
sonlarında erməniliyin yandırdığı işğal
ocağını Azərbaycan Ordusu döyüşdə,
döyüşlərlə söndürdü. Birdəfəlik
söndürdü...
Yol
yoldaşım (və iş yoldaşım) Vahidgilin evlərini
ötüb-keçmişik.
Vahid geri qayıdır. Mən də onunla dabanbasaraq...
Gözləri dolub-boşalır Vahidin. Çaşqınlıqla
sağa baxır, sola baxır, arxaya baxır. Məscidi görəndə dayanır. Və dodaqlarını bir yanıqlı "ah"
yandırır. "O, Qasım dayının evidi. O,
İbrahim dayının evidi, yuxarıdakı ev Fərmanındı,
bizim evimiz odu, odu bizim evimiz...", -
pıçıldayır. Bu
pıçıltıda bir gizilti də var, sızıltı
da - ata yurdunun görkəminə görədi bu sızıltı,
gizilti. Bu pıçıltı dünyanın
üzqaralığının ifadəsidi...
Bu məqamlarda M.Şoloxovun "İnsanın taleyi"
əsərini xatırlayıram. Vahidin hisslərini
Sokolovun keçirdiyi hisslərin eyni bilirəm. Var səsimlə
qışqırmaq istəyirəm: ermənilik xisləti səbəbindən
insan evini tapa bilmir, ay Allahını sevənlər!
Düşmənin düşmənçiliyi onun kəndini, kəndin
evlərini uçurub-dağıdıb, tanınmaz hala
salıb...
Sokolovun çaşqınlığı alman faşizminə,
Vahidin çaşqınlığı erməni faşizminə
ittihamdı.
Sokolovun ittihamının hökmünü İkinci Dünya
müharibəsində qazanılan qələbə verdi, Vahidin ittihamının hökmünü
Vətən müharibəsində Azərbaycan Ordusunun
qazandığı Zəfər...
Bu
düşüncələrlə baş-başayam...
Həsrətlilər
yoldan doqqazlarına çatınca elə bilir ki, bir
ömürlük yol yorub...
Vahid evlərinin qənşərində diz
çökür, torpağı öpür,
baxışları göy üzündən, əlləri
uçub-dağılmış evin divarlarından
üzülmür. Daşı-divarı öpür Vahid: bu, atamın
ruhunun yerinə, bu, anamın ruhunun yerinə, bu, Əvəzin,
bu, Qulunun, bu, Loğmanın yerinə, bu, özümün yerimə.
Bağışla bizi, ata yurdum,
bağışla, səni qoruya bilmədik, qada bəd gətirdi.
Zərrəcə günahımız olmasa da,
bağışla... Bağışla...
Vahid 28 il doğma səsə, doğma nəfəsə
tamarzı qalan tut ağacına sarılıb. Onu ana əvəzi
bağrına basıb hönkür-hönkür
ağlayır: "Anam əkmişdi səni, səni anam
beşinci oğlu bilirdi. Qaçqınlıqda
fikri-zikri sənin yanındaydı. Anamız yoxdu,
ağac qardaşım, anamızı qaçqınlıq
sıxıntıları, qaçqınlıq dərdi
apardı...", - ürəklə dinlənilərsə,
eşidilən pıçıltıdı...
Vahid həyətlərində
uşaqlığının, yeniyetməliyinin izlərini
axtarır sanki. Tapa bilməyəcəyini gümanlasa da, axtarır...
Qəlbim qana dönür. Minlərlə Vahidlər
bu günə düşüb, düşür, düşəcək.
Ata yurdu ömrün
başlanğıcıdı. Ömrünün
başlanğıcını bu görkəmdə görənlərin
ruh qardaşı kimi o ağrıları mən də
yaşamışdım, indi həmin
ağrı-acıları tifaqı dağılan, odu 28 il əvvəl söndürülən ocaqla
diz-dizə, göz-gözə yaşayıram...
Yolçəkənlərin
səsi hələ buralara çatmır...
Yeni yol çəkilir. Bu yol Qubadlıya
aparacaq, Laçına aparacaq. Başlanğıcı
ürəyimiz olan bu yolla Cəbrayıla, Zəngilana,
Qubadlıya, Laçına rahatlıqla tikinti materialları
daşınacaq, şəhərlər, qəsəbələr,
kəndlər yenidən qurulacaq. Babaylı
da yenidən qurulacaq. Babaylılar dikələn
Babaylıdan - tarixin yaxşı tanıdığı kənddən
dünyaya barmaq qıcayacaq: gədələrinə
yiyəlik elə, sərsəm dünya!..
Kəndin
yollarından biri nazilib, nazilib, cığıra dönüb,
cığırı ot basıb. İşğaldan azad edilmiş yüzlərlə kəndin
minlərlə cığırı bu gündədi. 28 il gediş-gəlişlərə həsrət
qalan yolun-izin, cığırın cücərtdiyi ota dərd
otu deməyim, bəs nə deyim?
Gözlərə
yaşa döndüm,
Çəkmədim
haşa, döndüm...
Dərd
cücərdən yol gördüm,
Quruyub
daşa döndüm...
Yiyəsi ola-ola yiyəsiz qalan evlərin dərdini
sözə çevirmək mümkünmü?
Zəfərin hökmüylə bu evlərin də yiyələri
qayıdacaq, damı sökülmüş, qapı-pəncərəsi
yağmalanmış, divarları uçulmuş evlər
günahsız günahkarlarını qınamayacaq. Ata yurdundan iraq
düşənləri 28 il gündüzlər xəyallarına,
gecələr yuxularına sarılan həsrət
yaşadıb. Babaylılar da 28 il bu talenin
cəfakeşi olub. Məmmədqulu kişi
çaylaq daşları yığıbmış həyətinə.
Bir ev də tikəcəkdi. Son
nəfəsi buna yetmədi. Səliqəsi
pozulmayan daş qalağı Vahiddən bir yaş
böyükdü. O daşlar 60 il əvvəl
necə yığılmışdısa, eləcə də
durur. Rəngi qaralıb daşların. Üstündən keçən illərmi
qaraldıb, xiffətmi? Həsrət pərsəngli vaxt,
zaman xiffət deyil, bəs nədir?..
"Sənin ruhunun xeyir-duasıyla evimizi tikəcəyik,
ay ata. Bu
daşlar təzə evimizin divarları olacaq...", - kəlmələrini
28 yaşlı həsrətin son nəfəsindən sonra ata
yurduna sədaqətin ilk niyyətidi, bilirəm...
Vahid həyətlərindən bir qoşa ovuc torpaq götürür. Anasına Babaylıdan göz torpağı aparacaq, anasının ruhu rahatlıq tapacaq. "Surunuz yerisin, a altımış yaşlı sonbeşiyim. Gətirdiyin bir ovuc torpaq mənim ruhuma ehsandı. Mənim qəbrimdən də bir ovuc torpaq götürərsən, atanın qəbrinə səpərsiniz, ata yurdunun da gözləri yoldan yığılsın...", - Vahid bu səsin doğmalığına sarılmış kimi dayanıb baxır evlərinə. Anasının ruhunun da əvəzinə baxır, qardaşlarının - Əvəzin də, Qulunun da, Loğmanın da gözləriylə baxır...
"Elə bil kənd balacalaşıb. Elə bil torpaq dikəlib, yollar gödəlib, bulaqlar quruduğundan ağaclar torpağın təkinə çəkilib...", - köz-köz yanan kəlmələr dərdin bürüncəyinə dönür. Bilmək olmur gileydimi, əndişədimi, bilmək olmur kimə ünvanlanıb...
Gözlərim Vahidin gözlərindən üzülmür. Tək olsaydı, bəlkə də bu anlarda göz yaşları yanağını yandırardı. Bayaq dizi də, üzü də, torpağa döşənəndə iki qolunun qənşərinə iki damla göz yaşı düşmüşdü. Bilmədim o iki damla yaş kövrəklik yaşıydımı, şükranlıq yaşıydımı. O yaş deyirdi ki,
30 yaşlı nar ağacım,
Gileyinmi var, ağacım?..
Səndən ayrı
günlər acı, aylar acı, illər acı...
Səni ana əvəzinə əzizləyim,
nar ağacı...
Rəşid
FAXRALI
525-ci qəzet.- 2021.- 28 oktyabr.- S.12.