Din və ədəbiyyat
Din insanın yaranması, ölüm kimi ekzistenisial məsələlərə
işıq saçdığından
bədii təfəkkürü
müəyyən dini
yanaşma olmadan təsəvvür etmək
çətindir. İstənilən bədii ədəbiyyat nümunəsi həm onun yazıldığı
dövrün dini təmayülləri, həm
də müəllifin
mövqeyi barədə
oxucuya məlumat verir, onu həyatın
mənası, yaxşı
və pis əməllər, onların
aqibəti barədə
düşünməyə sövq edir.
Din insanların hisslərinə,
düşüncəsinə, beləliklə, davranışına
təsir edən vasitə, ədəbiyyat isə insanın arzu və istəklərinin,
duyğularının obrazlı
təcəsümü olduğundan
istənilən halda onların yolu kəsişir və eyni məqsədə - insanın bu həyatda daha anlamlı, məqsədyönlü
yaşamağına xidmət
edir.
Humanist dəyərləri təbliğ edən elə bir dini-fəlsəfi
düşüncə yoxdur
ki, öz bədii əksini tapmamış və oxucuların qəlbinə
yol tapmamış olsun. Hətta ateizm ideologiyasının
təbliğ olunduğu
Sovet dövründə
yaradılan ədəbiyyat
nümunələrində belə
din, Allah, şeytan, qismət
mövzuları qələmə
alınmış, Bibliya
və Qurana istinadlar olmuşdur. Ədəbi simalar zaman-zaman insanların pis əməllərindən,
şər və cinayətlərindən sarsılaraq, onları
düz yola çağırmaq üçün,
habelə dövrün
siyasi rejiminə etiraz olaraq dini
simvollardan istifadə etmişlər. Mixail Bulqakov İblisin
ateist Sovetlər birliyinə səfərindən
bəhs edən
"Master və Marqarita"
əsərində ən
parlaq İblis obrazlarından birini yaratmışdır.
Azərbaycan ədəbiyyatında dini-fəlsəfi baxışların
bədii düşüncəyə,
ədəbi fikrə ciddi şəkildə təsir etdiyi dövr olmuşdur. Belə ki, təriqət ideyaları və görüşləri ədəbiyyatımızda
XII əsrdə Nizami,
Xaqani kimi sənətkarlarımızın yaradıcılığı ilə
başlayıb XIX əsrin
sonuna qədər davam edərək böyük bir dövrü əhatə etmişdir. Azərbaycan ictimai-tarixi və
ədəbi-mədəni mühitində
sufizm və hürufizm - iki təriqət cərəyanı
mövcud olmuşdur.
Sufizmin,
hürufiliyin tarixini, mahiyyətini, əsas ideya və baxışlar
sistemini, simvollarını
bilmədən Həsənoğlu,
M.Əvhədi, M.Şəbüstəri,
F.Nəimi, İ.Nəsimi,
Ə.Təbrizi, M.C.Həqiqi,
Ş.Q.Ənvar, Xəlili,
M.Füzuli, Ə.S.Nəbati
və başqa çoxsaylı sənətkarlarımızın
əsərlərini, ideya
və obrazlar aləmini anlamaq mümkün deyil.
Təsəvvüf və irfan düşüncəsində
son və başlıca
məqsəd kamil insan problemidir. Təsəvvüf
ideoloqları insanları
dini, irqi, milli, cinsi və
s. mənsubiyyətlərinə görə fərqləndirib
bu əlamətlərə
əsasən birini digərindən üstün
hesab etmir. Kəbə ilə kilsə, məscidlə bütxanə, müsəlmanla
xristian həqiqət əhlinin nəzərində
mahiyyətcə eyni, bir-birindən fərqli olmayan varlıqlar sayılır:
Kəbəvü deyr nədir, qeyr nədir, seyr nədir?
Məscidü bütkədəvü xirqəvü
zünnar nədir?
(Nəsimi)
Mükəmməl mənəvi-əxlaqi davranış
normaları, bütöv
dini-fəlsəfi etiqad
sistemi olan təsəvvüf ədəbi
simaların yaradıcılığını
zənginləşdirən mənbə olmuşdur. XII əsr şairlərimizin yaradıcılığında sufizm meylləri ötəri də olsa təzahür edir. XIII əsrdən
etibarən bu meyl güclənir.
XIII-XIV əsrlərdə İ.Həsənoğlu,
M.Şəbüstəri, Z.Şirvani,
M.Əvhədi, Ə.Təbrizi,
İ.Nəsimi və başqaları XV-XVI əsrlərdə
Q.Ənvar, Xəlili, Kişvəri, İ.Gülşəni,
Həbini, Xətai, Füzuli kimi sənətkarlarımızın yaradıcılığında təriqət ideyaları ciddi bədii əksini tapmışdır.
Təriqət ədəbiyyatını yaradanlar
mənsubiyyətinə görə
müxtəlifdir. Onların bir qismi bilavasitə təriqət
başçılarıdır. Ə.Yəsəvi (yəsəvilik), C.Rumi (mövləvilik), S.Ərdəbili (səfəviyyə)
kimi. Bəziləri
ayrıca təriqət
yaratmasalar da, müəyyən
təriqətin üzvü,
hətta şeyx olmuşlar. Məsələn,
İ.Həsənoğlu, M.Əvhədi,
Ş.İ.Xətai və başqaları
Üçüncü bir
qism şairlər isə konkret hər hansı bir təriqətə mənsub olmamış, lakin yaradıcılıqlarında
təsəvvüf və
irfan ideyalarını
əks etdirmiş, onun obraz və
rəmzlərindən bəhrələnmişlər.
Məsələn, Füzuli kimi.
Azərbaycanın orta əsrlər ictimai, dini-fəlsəfi və ədəbi-mədəni
gerçəkliyində sufizmdən
sonra öz əksini tapan ikinci bir təriqət
cərəyanı hürufilikdir. Hürufilik dini-fəlsəfi
təriqət kimi, əsasən, XIV-XV yüzilliklərdə
özünü təzahür
etdirir.
XIII-XV əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatının ən
böyük ədəbi
siması İ.Nəsimi
bu təriqətin nümayəndəsidir. Onun şeirlərinin
çoxu da hürufilik ideyalarının
bədii ifadəsinə
və təbliğinə
xidmət edir.
Nəsimidən başqa, XIV-XV əsrlər
ədəbiyyatımızı təmsil edən F.Nəimi, M.C.Həqiqi, Süruri, Tüfeyli və başqa hürufiməslək şairlərimiz
də var ki, onlar ədəbiyyatımızın
yüksəliş tarixində
əhəmiyyətli rol
oynamışlar.
Təriqət ədəbiyyatının izləri
sonrakı dövr ədəbiyyatımıza təsirsiz
ötüşməmişdir. Vahid yaradana
inam, Allaha təvəkkül, haqla nahaqqın ayırd edilməsi, Tanrının
mərhəmətinə sığınma,
pis əməllərdən
tövbə, xeyir işlərə çağırış
həmişə ədəbiyyat
nümunələrində təbliğ
olunmuşdur.
İslamın yayılmasından sonra Azərbaycan ədəbiyyatında
dinsizlik heç zaman yer almamışdır. Əksinə, ədəbiyyat nümunələri
vasitəsilə xürafat
tənqid edilmiş, insanlar cəhalətlə
mübarizəyə çağrılmışlar.
Çünki xalqımız inanclı
olmuş, uzun əsrlər boyunca din və adət-ənənələr
xalqımızın milli
mənəviyyatını formalaşdırmışdır.
Səyyad ARAN
Dini Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsi sədrinin I müavini, Filologiya elmlər
namizədi
525-ci qəzet.- 2021.- 28 oktyabr.- S.5.