Ölümün ədəbi tərifi  

 

 

İnsanın özünüdərkindən sonra ömrü boyu cavab axtarmağa çalışdığı suallardan ən böyüyü "Ölüm nədir?" sualıdır. Ölüm anlayışı ana bətnini tərk elədiyimiz andan ta ki sözügedən məfhuma ulaşdığımız ana qədər yol aldığımız bir yoldur. Bu yol bizim istək arzularımızın təzahürü olmamaqla yanaşı, eyni zamanda, geridönüşü olmayan bir sonsuzluqdur (Bəlkə , ölüm elə son deməkdir).

 

Ölüm adı dünyanın bütün dillərində dinlərində eyni dərəcədə xoflu təsir bağışlayır. Antik dövrlərdən başlayan özünü həm Şərq, həm Qərb fəlsəfi düşüncəsində göstərən ən böyük düşündürücü meyara çevrilən ölüm adının birinci tərifi onun reallığıdır. Ölüm insanın dərk elədiyi ən böyük reallıqdır.

 

Ölüm qaçışı olmayan məcbur qəbullandığımız həqiqətdir. İnsanın öləcəyini bildiyi halda gələcək üçün plan qurması, sabahı hətta daha da irəlini düşünməsi artıq ölümün qaçılmaz olduğu insanın onunla razılaşması qənaətinə gəlməsindən doğur. Yəni yaşadığımız hər şeyə rəğmən təhtəlşüurdakı əks "ölüm həqiqətdir" reallığıdır.

 

qədər qəribə səslənsə , ölüm həm yaşamağa stimul verən ən başlıca amildir - daha doğrusu, lazımi səviyyədə yaşamağa stimul verən.

Ölüm həm insana xas xüsusiyyət instinktlərin dərkidir. Məsələn, qorxu. Ölüm insana qorxu hissini aşılayan ən dəhşətli faktordur. Ölüm qorxusu isə qorxuların ən qaçılmazıdır. Hündürlükdən qorxan bir adam hündür bir yerə çıxmayıb qorxusundan qaça bildiyi halda, bəs ölüm qorxusundan necə, qaçmaq mümkündürmü?

 

Tolstoyun "Üç ölüm" adlı hekayəsində sözügedən "qaçış faktoru" əsərin ana xəttini təşkil edir. Vərəm xəstəliyindən əziyyət çəkən bir qadın onun "ölümdən qaçma" cəhdləri fonunda müəllif ölümün həqiqiliyi faktorunu paralel şəkildə saxlayır. Məsələn, qəhrəman xəstə qadın çarə kimi İtaliyaya getməyi düşünür, bunu cidd-cəhdlə arzulayır. Amma əri bu inadın mahiyyətsiz olduğunu başa düşür, bunu həyat yoldaşına etiraf eləməkdə çətinlik çəksə , qadını fikrindən daşındırmaq cəhdilə, əslində, ona oxucuya bu həqiqəti aşılayır. Qadının cavabı isə çox amansızdır:

 

"Evdə var axı? - Ölüm!"

 

Demək, qadını həyatda tutan başlıca səbəb ümidin, yaşamaq ümidinin arxasınca qaçmasıdır. Yəni o, heç bir vəchlə evdə sağalacağını düşünmür, düşünə bilmir, düşünmək istəmir. Amma İtaliya... Amma ümidin ardınca getmək... Amma yaşamaq üçün cəhd...

 

Maraqlıdır ki, Tolstoy hekayəsindəki üç ölümdən birini ağacın ölümü üzərində qurub.

 

"Elə bil digər ağaclar hətta sevinirlər ki, yer boşaldı günəşin şüası çoxaldı. Yəni yıxılan bu ağac ölərək digər ağaclara daha çox gün işığı yaradır".

 

Bu hissədə, yəqin ki, Tolstoy insanın da ölümünü bir digər fərd şəxslərin yolunun açması kimi qiymətləndirir.

 

Freydin düşüncəsinə görə, biz özümüzü ölümü həyatdan ixtisar etmək istəyirmiş kimi aparırıq. Bir sözlə, ölümü ölüm kimi düşünürük, onu olduğu kimi yox, məhz öz düşüncəmizdəki qaramat fonda təsvir edirik. Çünki bizim ölümü düşünməmək kimi bir şansımız yoxdur. Daha doğrusu, insanın mövcudluğu boyunca belə bir şansın bizə elə məhz biz tərəfindən tanıdılması ağlabatan bir şey deyil.    

 

Məsələn, ən adi hal kimi gündəlik həyatımızda dəfələrlə eşitdiyimiz, şahidi olduğumuz, hətta bir andaca onun parçasına çevrilə biləcəyimiz avtomobil qəzalarını götürək. Bu qəzaların dəhşəti fonunda ağla gələn ilk şey məhz ölüm onun dərkidir.

 

Tolstoyun qəhrəmanı da xəstəliyindən dolayı gecə-gündüz ölümü ölümünü düşündüyü, ondan qaçış yolunun olmadığını anladığı üçün (istədi, ya istəmədi, bu, həqiqətdir) çıxış yolu kimi ən azından "İtaliya cəhdi"ni görür.

 

Əgər biz ölümü həyatın fonunda təsəvvür ediriksə (yaxud da, bunu "qəbul ediriksə" deyə bilərik), ədəbi müstəvidə bu iki anlayış paralel şəkildə təhlil tədqiq edilir. Ən əsası isə ədəbiyyat bizə həyatın bitməsi anlayışını, eyni zamanda, tükənəcəyi kimi qavratdırır. Həyat insanlıq bir gün varsa, bir gün mütləq şəkildə yox olmağa məcburdur. Var olan heç bir şey əbədiliyə məhkum deyil, amma yox olmağa, məhv olmağa - hər ikisinin cəmi kimi ölməyə məhkumdur. Həmin ölümə gedən yol isə tükənməkdən doğur. İnsan tükənir, zaman tükənir həyat tükənir. Nəticənin adı "ölüm"dür.

 

Kamyu "Yad" romanına girişi "Dünən anam öldü" kimi verir. Üç sözdəki mahiyyət faciə, eyni zamanda, bu faciəvi mahiyyətə obrazın soyuqqanlı yanaşması da insanın ölümü həqiqət kimi qəbul eləməsi anlamına gəlir. Yəni müəllifə görə "Dünən anam öldü" ilə "Dünən bizdən beş məhlə o tərəfdə yaşayan bir nəfər öldü"nün insan adına, insanın dərki adına o qədər fərqi yoxdur.

 

Həm obrazın anasının ölümü, həm romanda olmayan, amma ölə biləcək hər bir kəsin ölümü insanlıq üçün eyni dərəcədə ölçüyə gələcək bir şeydir. reallıqdır.

 

İnsan doğulur, böyüyür, yaşa dolur, həyatı dərk eləməyə çalışır, həyatı axtarır, həyatda qalmağa çalışır ölür. Bu xırda zaman çərçivəsində həllini tapmağa çalışdığımız suallar, əslində, bizə verilən zamanın xərclənməsindən başqa bir şey deyil.

 

Zen buddist fəlsəfəsinə görə bizim "həyat" adı verdiyimiz bu boşluq, əslində, ölümümüzdə qısa fasilədir. Həyat dediyimiz bu fasilə hər qədər qısa olsa da, biz varlığımızı yalnız yalnız bu dünyaya bağladığımız digər bir dünyanın olub-olmamasını tam reallığı ilə dərk etmədiyimiz üçün bütün fəaliyyətimizi buraya sığdırmağa çalışırıq.

 

Maraqlıdır, insan ölümünbir "yaşam" olduğunu qəbul etsə, onda necə olardı? O biri dünya üçünplan qurardımı? Amma sözügedən faktorun insan tərəfindən dərki də çox təhlükəli nəticələrə yol aça bilər. Tolstoy özünün "Etiraf"ında qeyd edir ki, bir gün o birdən-birə yer üzündə varlığının tamamilə mənasız olduğunu başa düşür. Niyə? Çünki öləcəyini bilirdi, dərk edirdi. Bu reallığın dərkindən sonra isə yuxarıda vurğuladığımız təhlükəli nəticələrin sual forması ortaya çıxır: Yaxşı, çox varlı mülkədar oldum, dörd min, altı min, lap iyirmi min desyatin torpağım oldu - bəs sonra? Axı mən öləcəyəm. Lap məşhur bir yazıçı oldum, Şekspirdən də məşhur oldum. Hə, nə olsun? Onsuz da öləcəyəm.

 

Platonun "həyat ölümün fonu deyil, ölüm həyatın fonudur" fikri isə müzakirə mövzumuzun nə qədər uzana biləcəyi potensialının tərifidir. Biz həyatı ölümün fonunda yaşayırıq, yoxsa ölümü həyatın fonunda?

 

Sual cavabsızdır. Amma həqiqidir. Cavablar subyektiv və birmənalı olduğu qədər suallar obyektivdir, olduğu kimidir, həqiqiliyin özüdür. O halda, yazının ən böyük həqiqi tərəfini yekun olaraq soruşaq:

 

- Ölüm nədir?

 

 

Nihat Pir

 

525-ci qəzet.- 2021.- 29 oktyabr.- S.13.