Arvan dərəsində
bir gün, bir gecə
Bibioğlunun Göyçay dağları tərəfdə
yerləşən fermasına baş çəkmək, imkan
olsa, orada gecələmək çoxdankı arzum idi. Amma bu arzunu
gerçəkləşdirmək mümkün olmurdu ki,
olmurdu. Axır ki, tilsim sındı,
oktyabrın 23-də, necə deyərlər, altdan geyinib
üstdən qıfıllandım və maşına əyləşib
üz tutduq şimala - Arvan dərəsi tərəfdəki
dağlara sarı.
Qeyd edim
ki, mən uşaq olanda bu dağların ətəklərindəki
çəmənliklərdə az qoyun
otarmamışam. Hər axşam dağlardan
qayıdan naxırın qabağına çıxıb inəyimizi
qarşılamağım da yadımdadır. Qaratikan kollarının dibində gördüyüm
sarı koramalların mənə dikilmiş gözlərini
indi də xatırlayıram. Novruz bayramı ərəfəsində
təpələrdə bənövşə
yığmağımız, köhnə maşın şinlərini
yandırıb hay-küylə üstdən aşağı
buraxmağımız, bir az aşağıdakı düzənliklərdə
"Ənzəli", "Qoz-qoz", "Yeddi
şüşə" oynamağımız, necə deyərlər,
gözümün qabağındadır... Amma indi buralara -
öz uşaqlıq illərinin xatirələr
dünyasına səyahət edən mən - gözləri zəifləmiş,
saçları ağarmış 62 yaşlı kişi
qayğısız uşaqlıq illərinin heç vaxt əl
çatmayacaq uzaqlıqda qaldığına zərrə qədər
də təəssüflənmirdi, bəlkə də əksinə,
şükür edirdi. Bəli, bu yaşda həmin o xatirələrə
dalmaq, xatirələr dünyasına baş vurmaq
şansına da min dəfə şükür etmək
lazımdır! Digər tərəfdən,
keçmişin həsrətini çəkməyə
heç ehtiyac da yoxdur axı. Keçmişi yada
salıb ya qürrələnmək, ya da xəcalət çəkmək,
utanmaq olar və şükür Allaha ki, məni öz
keçmişimin qarşısında xəcil edən bir
ömür yaşamamışam...
Qəfildən
yolun sağ tərəfində tənha məzarı görəndə
diksindim, yaddaşımdakı xatirə
"fayllarından" biri açıldı - o vaxtlar, təxminən
52-53 il əvvəl eşitmişdik ki, şəhərin təzə
qəbiristanlığından təxminən 3 kilometr o yana bir
türk məzarı var. O məzarı görmək
üçün alışıb yansaq da, təbii ki, bu arzunu
gerçəkləşdirməyə cəsarətimiz
çatmırdı - adam ayağı dəyməyən, gecələr
canavarların, çaqqalların ulaşdığı o tərəflərə
kim könüllü ayaq basardı ki? Böyüklərə,
müəllimlərə verdiyimiz suallara da fərli-başlı
bir cavab ala bilmirdik. "A bala, başına iş qəhətdir?
Nəyinə lazımdır biləsən adam
ayağı dəyməyən o yerdəki qəbir kimin qəbridir?"
Amma
uşaq da olsam, həmin o uşaq ağlı ilə
anlayırdım ki, bir halda ki, orada həmin o qəbir var, deməli,
ora adam ayağı dəyib və
böyüklər könülsüz də olsa nəyisə
bizdən gizlədirlər.
Çox illər sonra həqiqəti biləndə
böyükləri, müəllimlərimizi həm
qınadım da, həm qınamadım da. Qınamadım
ona görə ki, Moskvanın bizə zorla Azərbaycanla
Haystanın qardaşlığı barədə mahnılar
oxutdurduğu həmin o illərdə çörəkpulu
qazanıb çoxuşaqlı ailəsini saxlamaq
qayğısı ilə yaşayan böyüklər bizə
necə deyəydilər ki, o qəbir 1918-ci ildə Azərbaycanda
genosid törədə-törədə Gəncəyə
doğru irəliləyən erməni daşnaklarının
Göyçayda qarşısını kəsən qardaş
türk ordusunun şəhid olmuş əsgərinin qəbridir?
Axı o xaxt Türkiyə Sovet imperiyasının 1 nömrəli
düşmənləri sırasında idi! Kim
istəyərdi özünü işdən qovulmaq,
şübhəli adamlar cərgəsinə qatılmaq təhlükəsi
ilə üz-üzə qoysun?
Amma imperiyanın çöküşü ərəfəsində
həmin o daşnakların varislərinin törətdikləri
genosidin növbəti dalğasını görəndə, o
vaxtlar həqiqəti heç olmasa pıçıltı ilə
deyib bizim gözlərimizi açmalı olanların belə
dilsiz-ağızsız vəziyyətə salınmalarına
təəssüflənməyə bilmirsən.
Yeri gəlmişkən, bu yaxınlarda başıma gələn
bir hadisədən danışım.
Oktyabrın 18-də səhər yuxudan oyanan kimi Dövlət
Müstəqilliyinin Bərpası günü münasibətilə
feysbuk səhifəmdə paylaşım etdim - möhtəşəm
üçrəngli bayrağımızın fotosuna müstəqilliyin
və azadlığın ən şirin nemət olması barədə
mətn yazdım. Aradan yarım saat keçmişdi ki, Rusiyanın
böyük şəhərlərindən birində
yaşayan, özünü həmişə Azərbaycanın
dostu kimi qələmə verən, yaşı 70-i
keçmiş bir rus xanım
"dostumdan" mənə mesaj gəldi. Fikirləşdim
ki, yəqin məni təbrik edəcək, sevincimə şərik
olacaq. Amma yazdıqlarını oxuyanda
donub qaldım. Xanım mənim sevincimə
rəğmən, bizim müstəqilliyimizə görə
acı hisslər keçirdiyini (?!), xəbər lentində əllərinə
Azərbaycan bayrağı götürüb "Biz azərbaycanlayıq!"
deyən ukraynalıların fotolarını görüb əsəbiləşdiyini
(?!) yazırdı. Onun yazdıqlarından
belə çıxırdı ki, postsovet məkanında
yaşayan bütün xalqların Rusiyadan uzaqlaşması,
müstəqil dövlətlərini qurması onu sevindirmir, əksinə,
qayğılandırır.
Qan beynimə vurdu. Cavab mesajında yazdım ki, başqa xalqların
xoşbəxtliyinin qarantı olmaq hüququnu sizə kim verib? Məgər siz bilmirsiniz ki,
Qarabağda, Çeçenistanda, Şimali Osetiyada, Abxaziyada,
Moldovada, Ukraynada tökülən qanlara görə Kremlin o
vaxtkı rəhbərləri - Qorbaçov, Yeltsin kimi
avantüristlər birbaşa məsuliyyət
daşıyır? Yoxsa Xocalı qətliamının
366-cı rus alayının iştirakı ilə törədildiyindən
də xəbərsizsiniz? 20 Yanvar qətliamını məgər Marsdan gəlib
törətmişdilər? Siz nə
üçün sadə rus xalqının, Rusiyanın indiki
dövlət rəhbərlərinin yox, rus şovinistlərinin
mövqeyindən çıxış edirsiniz?
Xanım
özünü itirdi, bu qanlı hadisələrdən guya xəbərinin
olmaması, əsl həqiqətin onlardan gizlədilməsi bəhanələrinə
"Siz həqiqəti çox asanlıqla öyrənə
bilərdiniz, amma bunu sadəcə olaraq istəmirdiniz"
cavabını alandan sonra özünü tamamilə ifşa
edən belə bir tezisini elan elədi: "Son vaxtlar Azərbaycanın
Türkiyə ilə yaxınlaşması məni çox
narahat edir. Çünki Türkiyə bizim
potensial düşmənimizdir. Mən
ümid edirəm ki, bu birlik baş tutmayacaq".
Başa düşdüm ki, Azərbaycanı yalnız
Rusiyanın qucağında görən, "Azərbaycanın
dostu" imici ilə pərdələnmiş antitürk əqidəli
rus millətçisi ilə danışıram və onun
cavabını lazımınca verməsəm,
başımı dik tutub gəzməyə haqqım yoxdur. "Bəli, biz Türkiyə
ilə nəinki dost, hətta qardaşıq! Həmişə
bir olmuşuq və bir də olacağıq!"
Sonra ani bir jestlə onu bloka salıb dostluğumdan rədd
elədim.
Nə isə...
Maşından düşüb məzara
yaxınlaşdıq. Başdaşının üstündəki
yazılar ərəb əlifbası ilə
yazıldığından adını, soyadını bilmədiyimiz
türk qardaşımızın ruhuna dua oxuyub salavat
çevirdik.
Bibioğlunun binəsi məzardan xeyli aralıda idi. Hər iki tərəfdən
yabanı (cır) nar və qaratikan koları ilə əhatə
olunmuş dar, torpaq yolla irəlilədikcə elə bil
içimdəki azadlığın, asudəliyin
hüdudları da genişlənirdi və yuxarıda
yazdığım əhvalatı xatırlayıb
düşünürdüm ki, mən yanılmamışam,
doğrudan da, dünyada azadlıqdan, genişlikdən, sərbəstlikdən
gözəl nemət yoxdur...
Budur, bu da binənin girişi, bu da çoxdan görmək
istədiyim əsl Qurdbasar. Yox, deyəsən, bir az
tələsdim, səhvə yol verdim - axı mən onu 2 il əvvəl
bibioğlugilin həyətində görmüşdüm və
yaşı az olsa da, ağır oturub batman gəlməyindən
xoşum gəlmişdi. Üstəlik, onu da hiss
eləmişdim ki, it həyətdəki zahirən sakit, komfort
həyat tərzindən narazıdır, ürəyində
çölün, azadlığın, öz
missiyasının həsrətini çəkir. Hətta qabağına qoyulan yeməyi də
könülsüz yeyirdi.
Ötən
2 il ərzində Qurdbasar bir az da
böyümüş, mərifət sarıdan da xeyli
artırmışdı. Bibioğlu mənim
ehtiyatlandığımı görüb dedi ki, qorxma, 2 il əvvəl iyini alıb, sənə toxunmaz.
Doğrudan da, bizdə insan - it münasibətləri
bir qədər fərqli modeldə qurulub. Bizdə
it insanın sadiq dostu, bir çox qərb ölkələrində
isə ailə üzvü statusunda fetişləşdirilmiş
məxluqdur. Biz iti həyətdə,
çöldə sevirik, onlar isə dekorativ bəzək
gülləri kimi evin içində. Biz itə
olan sevgimizi heç vaxt onu gəlin kimi geyindirib
üz-gözündən öpməklə bildirmərik.
Ona görə də insan - it münasibətlərinin
bizdəki modeli, fikrimcə, daha səmimi xarakter
daşıyır. Bir az sonra
Qurdbasarın "centlmenliyi" fonunda buna bir də
inandım: onunla şəkil çəkdirmək istəyəndə
məmnuniyyətlə yanıma gəldi, əsl it pozası
aldı və günün sonuna kimi mənimlə köhnə
dost kimi davrandı.
Düzü, itin bu sədaqəti məni mütəəssir
etdi.
Çünki Qurdbasarın mənə bu simsar münasibəti
təmənnasız və umacaqsız idi və elə fikirləşirəm
ki, bir çox qəlp adamlar, sənə "dost" deyə-deyə
ayağının altını qazanlar bu baxımdan
Qurdbasarın əxlaqından çox şey öyrənə
bilərlər...
Az sonra
binədə sutkalıq növbə dəyişdi, o biri
bibioğlu Əliəsgər "postu" təhvil verib
getdi, mən və Əlihüseyn Arvan dərəsində
otlayan sürünün yanına getdik.
Arabir ordan-burdan kəkliklərin qaqqıltısı
eşidilirdi.
Əlihüseynin verdiyi əhatəli
arayışdan bildim ki, buralar kəkliklərin, çöl
göyərçinlərinin oylağıdır, amma
tülkü, çaqqal, canavar, hətta qaban sarıdan da kasad
deyil. Düzü, çoxdan idi nə qoyun
sürüsü, nə də mal-qara naxırı
görmüşdüm. Çaqqal, tülkü, canavar,
qaban, hətta dovşan ilə rastlaşdığım da yadıma gəlmir.
Ona görə də onları heç olmasa
uzaqdan görməyi çox arzulayırdım.
Əlihüseyn bunu hiss edəndə dedi ki, darıxma, burada hər
canlının öz görünmə, ulama, vıqqıldama,
xoruldama vaxtı var, axşamdan sonra itlər səhərə
kimi ağız-ağıza verəndə (binədə
Qurdbasardan başqa daha 2 it vardı) bu dərənin
"çaqqal, canavar vaxtı" başlayacaq. Zarafatla
"Başlasın da, bibioğlu" - dedim. -
"Sənin o qoşalülən olan yerdə çaqqal,
canavar nəkarədir ki, bizi qorxutsun?"
Çox da hündür olmayan bir təpənin yanında dayandıq, amma nə sürü görünürdü, nə də mələşmə səsləri eşidilirdi. Təəccüblə bibioğluya baxdım. O gülümsədi, sonra bəlkə də indiyədək eşitmədiyim qəribə bir səs çıxardı. Elə həmin andaca qarşısındakı təkə vüqarla addımlayan və üzü bizə tərəf gələn sürünü gördüm. Sən demə, qoyun sürüsü ilə çoban arasında xüsusi anlaşma işarələri olurmuş və mən binəva bundan yalnız indi - 62 yaşım olanda xəbər tuturdum.
Qoyunların xırtaxırtla otlamasına, yabanı nar kollarının dibinə tökülmüş turş meyvələri gözlərinə təpməsinə maraqla tamaşa edirdim ki, qəfildən analarının yanında atılıb-düşən 3 körpə quzunu gördüm. Dünyadakı bütün canlılar kimi, qoyunun da balaları gözəl olur və mən həmin gözəlliyə sarı ikicə addım atmışdım ki, bibioğlu məni saxladı, dedi ki, indi onlara yaxınlaşmaq məsləhət deyil - sürü pərən-pərən düşəcək, gözlə axşam tutub qoyaram qucağına, nə qədər istəyirsən əzizləyərsən.
Günortaya yaxın bibioğlu yorulduğumu hiss elədi, zarafatla "Dayıoğlu, şəhər həyatı deyəsən, səni pis öyrədib" - dedi. - "Bu boyda azadlıqda, genişlikdə də yorulursan".
Düz sözə nə deyəsən!
Ayaqlarımı sürüyə-sürüyə binəyə qayıtdım. Onda təskinlik tapdım ki, samovara od salıb su qaynatdım, yaxşı bir çay dəmləyib içinə cır narın qabıqlarını, yarpaqlarını əlavə elədim, kəkliklərin qaqqıltısına qulaq asa-asa vurdum bədənə... və fikirləşdim ki, insan oğlu təbiətə müharibə elan etmək, Allahın yaratdığı bu cənnətməkanı istismar etmək əvəzinə onunla qaynayıb-qarışsaydı, təbiətin təklif elədiyi qanunlarla yaşasaydı, dünyanın ən xoşbəxt, ən uzunömürlü bəndəsi olardı...
Axşam qaranlıq düşənə yaxın bibioğlunun qoşalülə tüfəngini götürüb çaqqallara, tülkülərə, canavarlara "mesaj" göndərdim ki, özünüzü heç olmasa bir gecəliyə yığışdırın, çağrılmamış bu qonağı narahat edib xoş təəssüratlarına soğan doğramayın.
Deyəsən, məni eşitdilər axı!..
Yoxsa gecə elə oradaca lampa
işığında bu qeydləri yaza bilməzdim.
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 29 oktyabr.-
S.12.