Uşaqlarda dini
dünyagörüşü necə
formalaşdırılmalıdır?
Mədəniyyətin əsas
daşıyıcılarından biri olan dini dəyərlər
və ənənələrin gənc nəsillərə
aşılanması uşaqların
sosiallaşdırılması və düzgün tərbiyəsinin
əsasını təşkil edir. Bu proses, eyni zamanda, uşaqların
şəxsiyyət kimi formalaşmasında vacib rol oynayır.
Sosioloji və psixoloji ədədiyyatda bu, uşaqların
sosializasiya prosesi adlanır ki, mədəniyyətin
reproduksiyası və yenidənistehsalı məhz bu proses sayəsində
həyata keçir.
Sosiologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, Azərbaycan İlahiyyat
İnstitutunun təlim-tərbiyə işləri üzrə
dekan müavini Asəf Qənbərov deyir ki, tərbiyə, təhsildən
fərqli olaraq, daha geniş anlayış olub, əsasən
ailədə, sosial mühitdə və eyni zamanda, məktəbdə
baş tutur. Tərbiyə daha çox sivil
xarakter daşıyır və əsasən, icbari təhsil
sisteminin kənarında cərəyan edir. Uşaqların şəxsiyyət kimi
formalaşmasında vacib rol oynayan ikinci amil isə təhsildir.
Təhsil həm icbari, həm də formal xarakter
daşıması baxımından tərbiyədən daha məhdud
proses kimi nəzərdən keçirilə bilər:
"Uşaqların
şəxsiyyət kimi formalaşmasında mühüm rol
oynayan dini tərbiyə və din təhsili problemini müzakirə
edərkən, həm bu proseslərin sosial reallığı,
məqsədi, məzmunu, həm də uşağın
psixoloji inkişafı və uşağın ailədaxili
münasibətlərinə mümkün təsirləri nəzərə
alınmalıdır. Eyni zamanda, uşaqların
dini tərbiyəsi ilə əlaqədar qanun tənzimlənmələri
və ümumilikdə uşaqların din təhsili ilə
bağlı gedən müzakirələr uşaqların dini
tərbiyəsinin psixologiyası, eyni zamanda, dini tərbiyə-din
təhsili fərqləri baxımından qiymətləndirilməlidir".
A.Qənbərovun sözlərinə görə, ilk
növbədə, uşaqların din təhsilinə hansı
yaşlardan hazır olduqlarını müəyyənləşdirmək
üçün, onların koqnitiv (əqli) inkişafı ilə
əlaqədar bəzi psixoloji konsepsiyaları nəzərdən
keçirmək məqsədəuğun olardı. Bu mövzuda
tanınmış isveçrəli psixoloq Jan Piaje uzun illər
uşaqların koqnitiv inkişafını müşahidə
edərək dərin analizlər aparıb və önəmli
nəticələr əldə edib. J.Piaje hesab edir ki,
uşaqlar ətraf mühiti öyrənmək
baxımından dörd idrak mərhələsindən
keçir: sensor-motor mərhələ, əməliyyatqabağı
mərhələ, konkret əməliyyatlar mərhələsi,
formal əməliyyatlar mərhələsi. Qeyd edək ki,
J.Piaje əməliyyat dedikdə, əqli mühakimə;
uşağın fiziki olaraq gördüyü işləri
zehnində tutmaq qabiliyyətini nəzərdə tutur:
"Sensor-motor mərhələdə uşaq ətraf aləmi
sadəcə duyğular və hisslərlə idrak edir. Onun üçün reallıq gördüyü,
eşitdiyi, toxunduğu şeylərdən ibarətdir. Bu dövrdə dini tərbiyədən
danışmaq mümkün deyil, lakin bəzi psixoloqlar hesab
edirlər ki, uşaq ilə valideyn arasında sıx
asılılıq əlaqəsi onun gələcəkdə
güclü və qoruyucu bir varlığa bağlanma
ehtiyacının əsasının təşkil edir. Əməlliyatqabağı mərhələdə
uşaq ətraf mühiti simvollar və ya rəmzlərlə
ifadə etməyi öyrənir. Məsələn,
dilin öyrənilməsi buna misal çəkilə bilər.
Lakin bu dövrdə uşaq zehni
üçün eqosentrizm - hər şeyə öz
perspektivindən baxma və animizm - canlı və cansız
olan hər şeyi iradə sahibi, canlı hesab etmə
xarakterikdir. Əqli mühakimə isə
bu dövrdə, demək olar ki, heç inkişaf etmir, əsas
öyrənmə vasitəsi təqlid və oyun oynamaqdır.
Dini tərbiyə baxımından, qeyd edilməlidir
ki, bu dövr böyük əhəmiyyətə malikdir.
Belə ki, uşaq müşahidə etdiyi
bütün hərəkətləri, o cümlədən,
dini davranışları sorğu-sual etmədən təqlid
edir. Konkret əməliyyatlar mərhələsində
uşağın konkret və ya əyani müstəvidə məntiqi
düşüncəsi inkişaf edir. Eqosentrizm
azalır, əyani məntiqi problemləri həll edə bilir.
Konkret əməliyyatlar mərhələsində
olan uşaqların əksəriyyəti həyatın və
ölümün mənbəyi haqqında suallar verməyə,
dini hadisələr haqqında düşünməyə
başlayırlar. Lakin düşüncə
formal və mücərrəd deyil, konkret - əyani xarakter
daşıyır. Misal üçün,
Allahın harada olduğu, nəyə oxşadığı və
buna bənzər konkretlik ehtiva edən suallar soruşurlar.
Formal əməliyyatlar mərhələsində
fərd formal və mücərrəd mühakimə, ümumi
məntiq qaydalarından istifadə etmə qabiliyyəti
qazanır. Simvolik dil, analogiya və məcazi
ifadələri, başqalarının nöqteyi-nəzəri
dərk edilə bilir".
A.Qənbərov vurğulayıb ki, Jan Piaje koqnitiv
inkişafın dördmərhələli modelini dini həyat
baxımından dəyərləndirməyib. Lakin bu model
dini həyat nöqteyi-nəzərindən bəzi önəmli
məsələləri aydınlaşdırmağa geniş
imkanlar yaradır. Belə ki, dinin ifadə
tərzləri son dərəcə mücərrəd, simvolik,
analogiya və metaforalardan istifadə edən bir üsluba
malikdir. Uşaqlar transsendental həqiqəti
konkret və gündəlik təcrübənin xaricində təsəvvür
edə bilmədiyi üçün bunu kifayət qədər
dərk edə bilməz. Bu üslubu
başa düşə bilməsi üçün fərdin
mücərrəd əməliyyatlar mərhələsində
olması lazımdır ki, bu da Piajeyə görə, 11
yaşından əvvəl mümkün deyildir. Ona görə də Allahın əbədi, əzəli,
hər şeyə qadir, hər şeyi bilən bir varlıq
kimi təsvir edilməsi çox vaxt uşağın
Allahı göydən, buludların üzərindən bizə
baxan ağsaqqal baba obrazında təsəvvür etməsinə
səbəb olur.
A.Qənbərovun
dediyinə görə, din təhsili üzrə məşhur
pedaqoq Ronald Qoldman "Uşaqlıqdan yeniyetməliyə dini
düşüncə" adlı kitabında 11
yaşından kiçik uşaqlarda mücərrəd
düşüncə inkişaf etmədiyi üçün
onlara din haqqında nəsə öyrətməyin arzuedilməz
olduğunu qeyd edir. Çünki bu zaman uşaq başa
düşə bilmədiyi ekzistensial problemlər haqqında
mücərrəd və simvolik din dili ilə ifadə
edilmiş baxışlarla qarşılaşır:
"Şübhəsiz, uşaqlar bu baxışları
özlərinin mövcud koqnitiv inkişaf mərhələsinin
düşüncə xüsusiyyətlərinə, yəni əməliyyatqabağı
və yaxud konkret əməliyyatlar mərhələsinə
xas olan literal anlama xüsusiyyətinə uyğun olaraq
başa düşməyə çalışacaqlar. Nəticə etibarilə, dini məfhumların
doğru mənası və məqsədi səhv başa
düşüləcəkdir. R.Qoldman tərəfindən
formal əməliyyatlar mərhələsinə
çatmamış uşaqlar arasında aparılan bir
araşdırmada uşaqların 80 faizinin İncildəki dini
hekayələrə literal məna verdiklərini aşkar edib.
Erik Marşal və Stüart Hempl
"Uşaqlardan Tanrıya məktublar" adlı tədqiqatında
uşaqlardan Tanrıya məktub yazmalarını istəyiblər
və kitablarında bu məktublara yer veriblər. Formal əməliyyatlar mərhələsinə
çatanda mücərrəd, simvolik düşüncə
qabiliyyətinin formalaşdığı ilə bağlı
J.Piajenin tezisi R.Qoldmanın 13 yaşındakı və daha
böyük yeniyetmələr arasında apardığı tədqiqatda
da təsdiqləndi. Belə ki, Qoldmanın
araşdırmasında bu mərhələdəki fərdlər
diqqətlərini müqəddəs kitablardakı hekayələrin
literal mənasından çox, onun dərin ehtiram və
hörmət təlqin edən xüsusiyyətlərinə cəmləşdirdilər.
R.Qoldmanın tədqiqatları nəticəsində
məlum olur ki, uşaqların əməliyyatqabağı mərhələyə
aid koqnitiv inkişaf səviyyəsinə uyğun olaraq dini məfhumları
səhv başa düşmələri başqa problemlərə
də gətirib çıxara bilər. Qoldman,
hətta uşaqların dinə literal bir məna verdikdən
sonra, növbəti illərdə də dini məfhumların
mücərrəd, simvolik strukturuna uyğun hərəkət
etmələrinin çətin olduğunu
düşünür. Uşaqlar, adətən, inanc
sisteminin formalaşdığı dövr sayılan konkret əməliyyatlar
mərhələsini arxada qoyaraq böyüdükcə
üç seçimlə qarşılaşırlar: 1. din təsəvvürünü
dinin mücərrəd, simvolik və ekzistensial xüsusiyyətlərinə
uyğun olaraq dəyişdirməsi, 2. dinin literal mənasına
bağlı qalmaq və bunun doğru olduğuna inanmaq, 3. dinin
literal mənasının sadəlövh bir anlayış
olduğunu düşünərək inkar etmək. Bu ehtimalları yaxından nəzərdən
keçirdikdə, qeyd edilməlidir ki, düzgün təlim-tərbiyə
nəticəsində birinci seçimin reallaşması, yəni
dinin dərin mənasına və əsas məqsədlərinə
yönəlmək imkan daxilindədir. Lakin
sosial mühit tərəfindən literal mənada başa
düşülən dini etiqada bağlı qalmaq
üçün ictimai cəhətdən dəstək
mövcud olarsa, ikinci seçimin reallaşma ehtimalı
vardır. Nəhayət, literal mənada
öyrənilən dini inanclar üçün ictimai dəstəyin
olmadığı vaxt isə üçüncü
seçimin, yəni bütövlükdə dini
düşüncənin inkarının reallaşma ehtimalı
daha çoxdur".
Dekan müavini qeyd edib ki, uşaqların dini təlim-tərbiyəsi və dini təhsilində onların psixoloji inkişaf mərhələlərini nəzərə almaq olduqca vacibdir. Dini tərbiyə, qeyd olunduğu kimi, əsasən, ailədə baş verdiyi üçün bu prosesi hər hansı bir şəkildə qanunla tənzimləmək mümkün deyildir, eyni zamanda, buna ehtiyac da yoxdur. Uşaqlar, təbii olaraq ailənin dinə münasibətinə uyğun şəkildə dini tərbiyə alır və bu, onun şəxsiyyətinin formalaşmasına mühüm təsir göstərir. Eyni zamanda, dini tərbiyə ailə fərdlərinin dini-mənəvi dəyərlər baxımından fikirbirliyinə varmalarına, ailənin tam mənəvi birlik olmasına xidmət edir. Deməli, uşağın ilk yaşlarından etibarən dini tərbiyəsi üçün münbit şərait olmalıdır. Və valideynlər uşaqlara dini tərbiyə verərkən, nümunəvi davranışları həyata keçirərək, bir sözlə, daha çox əməli baxımdan onlara nümunə olmalıdır. Allahın insanları bəd əməllərinə görə cəzalandırması, günahkarlıq, əzab və s. kimi mövzulardan ümumiyyətlə bəhs edilməməlidir. Çünki bu, uşaqlarda cəzalandırıcı tanrı anlayışının yaranmasına gətirib çıxara bilər: "Məktəbdə din təhsili məsələsinə gəlincə, uşaqların koqnitiv inkişaf dövrləri nəzərə alınaraq, bunun orta məktəb səviyyəsindən etibarən (11-12 yaşlardan) başlamasının daha məqsədəuyğun olduğunu söyləmək mümkündür. Qeyd olunduğu kimi, J.Piajenin və digər pedaqoqların nəzəriyyəsinə əsasən, yalnız zehni inkişafı formal əməliyyətlar mərhələsinə çatmış uşaqlar din təhsili almağa hazır vəziyyətə gəlir. Fikrimizcə, daha erkən yaşlarda fenomenoloji, müqayisəli din təhsili bir çox problemlərə səbəb ola bilər. İlk növbədə, qeyd olunmalıdır ki, məktəbəqədərki və ibtidai məktəbli yaş dövründə uşaqlar formal din təhsilinin fəlsəfi mülahizələrinə hazır deyil, məsələn, "bütün dinlər xeyirxahlığı əmr edir" kimi mücərrəd anlayışlar uşaqlar üçün çox şey ifadə etmir. Lakin Ramazan və ya Qurban bayramlarında uşaqların da iştirakı ilə ehtiyac sahiblərinə müəyyən köməkliyin göstərilməsi onlarda yardımlaşma və xeyirxahlıq duyğularının yaranmasına daha çox töhfə verəcəkdir.
Uşaqların dini tərbiyəsi və din təhsili ilə əlaqədar deyilənləri nəzərə alaraq, aşağıdakı nəticələri çıxarmaq mümkündür. Uşaqların dini tərbiyəsi və din təhsili onların zehni inkişaf mərhələləri nəzərə alınaraq həyata keçirilməlidir. Bu, onların şəxsiyyət kimi formalaşmasında önəmli rol oynadığı kimi, ailədaxili dünyagörüşü həmrəyliyi, nəhayət, ailənin mənəvi birlik olması baxımından da böyük əhəmiyyət kəsb edir. Məktəblərdə həyata keçirilən formal din təhsili məntiqi mühakimə dövrünə qədəm qoymuş və dinə münasibətdə müəyyən inancın yerləşdiyi uşaqlarda daha faydalı nəticələr doğuracaqdır. Nəhayət, qeyd olunmalıdır ki, uşaqların dinə münasibəti, dini şəxsiyyəti və həyatın mənası və məqsədi ilə bağlı dünyagörüşünün formalaşmasında məhz ailədəki dini tərbiyə mühüm, hətta həlledici rol oynayır".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2021.- 29 oktyabr.- S.10.