Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Təbiət
nəslin artırılmasına qayğı göstərir
Digər canlılar da həyata gələndə instinktlərinin
diktəsi ilə təhlükədən uzaqlaşmağa,
canını xilas etməyə çalışır.
Təbiət yumurta vasitəsilə nəsli artıran
quşların və sürünənlərin balalarına bu
qılaf rolunu oynayan qabın məhbəsindən xilas olmaq
üçün onlara silah da verir, körpələrin
dimdiyinin üstündəki iti çıxıntılar
mişar kimi yumurtanın qabığını kəsir və
onlar həyata atılmağa hazır olduqlarından,
baramanı andıran yumurtanın çevrəsində
yaşamaqdan azad olurlar.
Bunlar çox yaxşıdır, təbiət nəsli
artırmağın yollarını əvvəlki andan sonadək
göstərir, iki cinsin cütləşməsindən, intim
yaxınlığından əmələ gələn
rüşeym böyüyərək, ananın qidası
hesabına ana bətnini və ya yumurtanı tərk etmək səviyyəsinə
gəlir.
Quşlarda və sürünənlərdə ana qidası
rolunu yumurtadakı zülal - ağ və
sarı kütlə oynayır. Deməli, yenə
də hələ dünyaya gəlməmiş körpəsinin
qidalanması ananı məcbur edir ki, törənən
rüşeymin inkişaf etməsi, böyüməsi və
dünyaya gəlməsi üçün hökmən qida
ehtiyatı yaratmağa da qayğı göstərsin.
Quşlarda
və reptililərdə ananın qayğısına ehtiyac
dövrü qısa olur, az sonra bala
quşlar qanad açıb özünə qida toplamağa
qadir olur. Körpə reptililər isə dənizdə
özlərinə qida tapa bilirlər. Bunlar
çox yaxşıdır. Körpə
uşaqlar isə ana südü ilə qidalanır, sonralar digər
yemək növlərinin istehlakına keçirlər. Bunu isə valideynlər tapır, hazırlayır və
uşağı yedizdirirlər. Uşağın
bir valideynini itirməsi onların həyat ukladına
ağır zərbə vurur. Ana
öldükdə uşaq onun hərarətindən, məhəbbətindən,
nəhayət, qayğısından məhrum olur, analıq,
nadir istisnalar nəzərə alınmasa, uşağa ögey
münasibət bəsləyir, onun psixikasına, könlünə
ağır zərbələr vurur. Bibliyada
Abrahamın arvadı Sara öz uşağı doğulana qədər
ərinin kəniz Haqardan olan oğlu İsmayıla o qədər
də pis baxmırdı, öz oğlu İsaak dünyaya gəldikdən
sonra ərini məcbur etdi ki, öz doğma oğlu
İsmayılı anası ilə birlikdə evdən qovsun.
Peyğəmbər Abrahamın arvadı əgər
öz ərinin başqa qadından olan oğluna belə
münasibət bəsləmişdisə, onda ögey
oğluna qarşı hansı analıqdan azacıq da olsa bir
qayğı gözləmək olar.
İnsan nə qədər ömür sürsə də,
yaşasa da, yenidən ana bətninə bənzər qəbirə,
yaş torpağa qayıtmalıdır. Ümumiyyətlə,
qayıdış insan həyatının metaforasıdır.
Homer iki poemasında Odisseyi Troyaya müharibəyə yola
saldı, on il döyüşlərdə
iştirak etdikdən sonra vətəni İtakaya dönməyə
can atsa da, o, yolda çox sayda ölümcül sınaqlarla
üzləşməli oldu. Çoxlu macəraları
yaşadıqdan sonra evinə dönəndə, vətənindəki
həmyerliləri olan kişilərin onun arvadını almaq
istədiklərindən hali oldu. Sədaqətli Penelopa
ona ər olmağa iddia edənlərin niyyətlərindən
qorunmaq üçün hər cür vasitələrə əl
atırdı, nəhayət, axırıncı vasitə kimi, kim onun ərinin yayını sazlamağı
bacarsa, ona ərə gedəcəyini vəd etdi. Heç kəs yayı onun buynuzdan olan
sağanağına keçirə bilmirdi. Bu vaxt Odissey yayı sazlayıb,
iddiaçıları oxla vurub öldürməklə,
arvadına geri qayıtdığını bildirdi. O, vətəninə
20 ildən sonra dönmüşdü və Homer bu
metaforanı insan həyatının keçdiyi yol kimi qiymətləndirir.
Ruhiyyəyə görə, gərək Allah Hamneti və
onu yetim qoymayaydı. Oğlunun da əvəzinə o,
dünyanın çox sayda dərdlərini yaşamalı
olmuşdu, ən ağır anlarda belə kiməsə xəyanət
etməmiş, şərə əl atmamışdı.
Bircə dəfə sutenyorun ondan əl çəkməsinə
nail olmaq üçün dustaqxanadan gələn
qardaşımın hər ikimizi öldürə biləcəyi
barədə yalan işlətmiş və bu yalan onu sutenyorun
zülmündən azad etməklə yanaşı,
düşdüyü düz yoldan azmağının da
qarşısını almışdı. Əgər
halallıqdan, düzlükdən söhbət gedirsə, o, Həcc
ziyarətinə gedənlərin çoxundan Allaha daha
yaxın adam idi, Bibliyadakı İov
(ingilislər onu Job adlandırırlar) kimi nə qədər
sarsıntılara məruz qalsa da, hiyləgərlik, əyrilik
yolunu tutmamışdı, yalnız bununla normal insan
olduğunu təsdiq etməyə
çalışmışdı.
Ruhiyyə
ötən günlərə qiymət verərkən dəfələrlə
təkrar edirdi ki, Hüseyn təkcə mənim ərim
deyildi, əsl xilaskarım idi, səhrada azan bir adam
ilğım arxasınca qaçıb özünü həlak
etdiyi kimi, o olmasaydı, mən, bəlkə də, düz
yoldan yenə sarpıb, iyrənc həyat tərzinə
qayıda bilərdim, çünki ehtiyacın məni dəyirman
daşı kimi əzməsinə uzun müddət dözə
bilməyəcəkdim, mənə yeganə tanış olan və
həm də məhv olunma vədini verən bir yola yenidən
qayıtmalı olacaqdım. Mən bataqlıqdan
uzaqlaşmaqla Yusif müəllimin təklifi ilə iradəmi
sınaqdan çıxarmışdım, lakin heç vaxt
iradəmin uzun müddət davam edəcək möhkəmliyinə
çox da bel bağlaya bilməzdim, ehtiyacın yükü
yenidən mənim belimi əyəcək, onun əvvəlki tək
göstərdiyi yola qayıtmağa məcbur olacaqdım.
Ona görə də daim möhkəm iradəyə
sahib olduğumu desəm, həm özümü, həm də
öz xilaskarlarımı aldada bilərdim, bu isə mənim
üçün ən ağır cəza olardı. Belə fikirlər dənizində
çabalamağımı Fernan Magellanın Sakit okeanda
üzməsi ilə müqayisə etmək olardı. Əgər bu igid insan ən iri okeanı üzüb
keçə bilmişdisə, lakin adi bir hadisədə
ağıllı hərəkət etmədiyindən həyatını
qurban verməli oldu. Filippin adalarına gəlib
çatdıqda (bu ad sonralar adalara verilmişdi), onu qonaqpərvərliklə
qarşılayan, aclıq çəkmiş dənizçilər
komandasını bol qida ilə təmin edən ada əhalisinin
rəhbərinin israrına boyun əyib, qonşu Maktan
adasının sakinləri ilə vuruşmağa yollandı,
sahil dayaz olduğundan gəmilərdən düşüb,
evində qonaq olduğunun düşmənlərinin
üstünə getdi və oxla dabanından yaralanıb
yıxıldı və onun taleyindən bir daha heç bir xəbər
olmadı. Komandasının qiyamını
yatırmağa qadir olan, özü də daxil olmaqla dənizçilərin
aclığa dözməsinə nail olan bir insan
ağılsız dəlisovluğunun qurbanı oldu.
Əgər onu kapitan kimi əvəz edən bask mənşəli
Xuan Sebastyan Elkanonun fərasəti olmasaydı, Magellanın
ekspedisiyası heç İspaniyaya qayıdıb, gələ bilməyəcəkdi. Magellanın donanmasından təkcə bir
"Viktoriya" gəmisi İspaniya sahilinə
qayıtmışdı. Dənizçilərin
çoxu ölmüşdü, sağ qalanlar da sinqadan əziyyət
çəkirdilər. Elkanonun
özünü Hindistandan ona verilən heyva mürəbbəsi
xilas etmişdi, o, çayı daim bu mürəbbə ilə
içmişdi, lakin onun sehrli xüsusiyyətindən hali
olsaydı, komanda üzvlərinin çoxunun həyatını
xilas etmək mümkün olardı.
Özündən razılıq, qəbahətə yol
vermiş tuzemləri cəzalandırıb, onlara öz
qüdrətini göstərmək istəyi bəzən fəlakətə
gətirib çıxarır. Məşhur səyyah
Ceyms Kukun gəmilərinin birindən Havay adalarının
sakinləri texniki məqsədlər üçün işlədilən
maşanı oğurlamışdılar. Bu,
elə də böyük itki deyildi, lakin Kuk tuzemlərə
özünün belə hərəkətləri
bağışlamadığını göstərmək
üçün onları cəzalandırmaq istədi və
sahilə yollandıqda tuzemlər hücum edib, onu
öldürdülər. Belə versiya da
vardır ki, kannibalizmin yayıldığı adanın sakinləri
Kuku yemişdilər.
Ona
görə də Ruhiyyə öz fövqəl
bacarığına, fərasətinə görə
öyünmürdü, bilirdi ki, ürcahına Hüseyn kimi
xeyirxah, insanlığı hər cür qəbahətlərdən,
qüsurlardan üstün tutan bir adam
çıxmasaydı, yəqin ki, o, dünyanın ən bədbəxt
adamları siyahısını heç vaxt tərk etməyəcəkdi.
Ona görə də Hüseyn onun üçün sadəcə
ər, uşağının atası deyildi, taleyin ona göndərdiyi
bir qiymətli pay idi, təəssüf ki, bu pay da möhkəm
metaldan deyil, saflığına görə büllurdan
imiş və ona görə də belə tez
qırıldı.
Bəlkə, Hüseynin vaxtından əvvəl
ölümündə onun yeni arvadı, Ruhiyyənin
özü günahkardır. O, cavan arvadının yanında
özünü onun həmyaşıdı kimi aparmağa
çalışır, yaşının çoxluğunu
unudurdu. Səhhəti də onu aldatmamış
deyildi, çünki özünün çox sağlam
olduğuna inanırdı, heç bir xəstəliyi
özünə yaxın qoymurdu. Bir dəfə
sözarası dedi ki, o, həmişə
sağlamlığı ilə seçilirmiş, hətta dərisi
qalın olduğundan cavanlığında, Con Kennedi
özünün "Mərdliyin profilləri" kimi məşhur
kitabında təsvir etdiyi senator kimi çiməndə bədənini
at qaşovu ilə sürtürmüş. Bəla
burasındadır ki, bu beş il ərzində
o, bir dəfə də olsun ürəyindən şikayət
etməmişdi, evdə keçirdiyi gimnastika məşğələləri
ilə yanaşı, fitnes klublarına gedir və orada haldan
düşənə qədər məşq edirdi. Futbola, voleybola da professional oyunçu kimi
yanaşır, oyun vaxtı yorulmaq nə olduğunu bilmirdi.
Ürəyinin ona xəyanət edəcəyini heç
ağlına da gətirmirdi, lakin bu xəyanət baş verdi və qarşıya qoyduğu vəzifəni
heç kəsin müdaxiləsinə yol vermədən yerinə
yetirdi. O, xəstələnsəydi, yataqda olsaydı, Ruhiyyə
ona əsl tibb bacısı kimi baxardı, qayğı göstərməkdə
Tereza anadan da üstün olduğunu sübut etməyə
çalışardı. Lakin tarix feilin
lazım formasını sevmir, hadisə baş verdikdən
sonra ondan xilas olma yollarını axtarmaq
ağılsızlıqdır. Ağır
Karfagen sülhü də həmin adı daşıyan şəhəri
və dövləti xilas edə bilmədi, qədim
romalılar onu məhv etdilər, hətta yerini
şumlayıb, oraya duz səpdilər. Təkcə sərkərdə
Emilian Stsipion Afrikalı yanan şəhərin
acınacaqlı mənzərəsinə tamaşa edərkən,
peyğəmbərcəsinə demişdi ki, mən qorxuram ki,
belə bir acı tale bir gün mənim doğma şəhərim
olan Romanın da başına gələ bilər. O, elə
bil ki, güzgüyə baxmışdı, yeddi əsr sonra,
bizim eranın V əsrində Roma qotların
işğalına məruz qalıb, xırda istisnaların da
olduğu öz minillik məğlubedilməzlik haləsini
itirməli oldu.
Afrikada əsən səmum yeli qızmar qarsması ilə
canlıları boğaza yığır. Lakin
insanların çoxunun həyatında nə vaxtsa səmum
yeli əsib, onların dünyasını xaraba qoymağa
çalışır. Fransanın
Provansında əsən mistral isə adamlarda
ağılın çaşması ilə müşayiət
olunur. Belə məhvedici qüvvənin təsiri
Ruhiyyə üçün yenilik deyildi, onun həyatında bədəni
və ruhu yandıran küləklər uzun müddət əsmişdi.
Hüseynin ölümü yenidən onu bu təhlükənin
altına saldı. Lakin o, təslim olmayacaq, şər
qüvvə qarşısında ağ
bayraq qaldırmayacaqdı. O, mübarizə aparacaq,
çünki müdriklərin dediyi kimi, həyat mübarizədir,
özü də təkcə özünün naminə deyil,
Hamneti böyüdüb, boya-başa çatdırmaq naminə
yorulmadan çalışacaqdır. Hamnet təkcə onun ciyərparası
deyildir, həm də canından artıq sevdiyi Hüseynin
yadigarıdır, onu qoruyub, atasının arzu etdiyi geniş
limana çatdırmaq, xoşbəxt həyatda lövbər
salmasına nail olmaq Ruhiyyənin mühüm vəzifəsi,
müqəddəs borcu idi. O, səma sakini saydığı
bir adamın xatirəsi qarşısında bu borcu yerinə
yetirməli idi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2021.- 30 oktyabr.- S.22.