Tarixdə bu gün, bu gündə tarix
Yunus Oğuzun “Uçurum”
romanı haqqında qeydlər
Tarixi
roman janrının Azərbaycan ədəbiyyatında
doxsan yaşı var və
düz doxsan il öncə - 1933-cü ildə görkəmli
nasir Məmməd Səid Ordubadinin "Dumanlı Təbriz"
romanı çap olundu, bu illər ərzində ədəbiyyatın
tarixlə ünsiyyəti davam etdi, gözəl bədii
nümunələr meydana gəldi. Doxsan il ərzində tarixi romanın keçdiyi inkişaf yolları haqqında ədəbiyyatşünaslarımız
maraqlı məqalələr,
monoqrafiyalar qələmə
almışlar, bu xüsusda Məmməd Arifin, Mehdi Hüseynin,
Mir Cəlalın, Məsud
Əlioğlunun, Yəhya
Seyidovun, Qulu Xəlilovun, Yaşar Qarayevin, Akif Hüseynovun, Fəridə Vəzirovanın,
Yavuz Axundlunun, Tofiq Hüseynovun və başqalarının
xidmətləri danılmazdır.
Son iyirmi ildə
də (keçən əsrin doxsanıncı illərindən bu günə kimi) tarixi roman öz inkişafından qalmayıb,
yazıçılarımız mövcud ənənəyə
sədaqət göstərərək
yeni əsərlər
yazıblar. Sabir Rüstəmxanlının, Yunis
Oğuzun, Elçin Hüseynbəylinin, Mustafa Çəmənlinin,
Hüseynbala Mirələmovun tarixi romanları janrın inkişafında yeni bir mərhələni səciyyələndirir. Yazıçı, "Olaylar" qəzetinin baş redaktoru, həm də ixtisasca tarixçi Yunus Oğuz bu janrda artıq
ona yaxın roman yazıb və bu romanlar xarici
ölkələrdə də
çap olunub.
Yunis Oğuz
yeni bir romanı ilə oxucularının görüşünə
gəlib. Bu da
"Uçurum" tarixi
romanıdır. Azərbaycan nəsrində
yalnız bir yazıçı tanıyırıq
ki, o, 16 tarixi romanın müəllifidir
və demək olar, bütün yaradıcılığı bu
səpkidədir. Söhbət Xalq yazıçısı
Əzizə Cəfərzadədən
gedir. Əzizə xanım XII əsrdən
üzü bəri Azərbaycan tarixində baş verən ən mühüm hadisələrə, görkəmli
sənətkarlara, siyasi
xadimlərə həsr
etdiyi romanları ilə tarixi roman ənənəsinə yeniliklər
gətirdi. Bütün
yaradıcılığını tarixi roman janrına həsr edən bir yazıçı da Yunus Oğuzdur.
O da Azərbaycan və eləcə də türk dünyasının nəhəng
şəxsiyyətlərinə həsr etdiyi romanlar ilə müasir tarixi roman janrının aparıcı
bir nümayəndəsinə çevrilib. Əlbəttə, biz digər
tarixi roman müəlliflərinin
əməyini yerə
vurmuruq, amma Yunus Oğuzu fərqləndirən iki xüsusiyyəti nəzərə
çarpdıraq: birincisi;
Yunus Oğuz sırf tarixçi olduğu üçün
tarixi mənbələrə
yaxşı bələddir
- onun təsvir etdiyi hadisələr canlandırdığı obrazlar
tarixi reallıqdan gəlir. Təbii ki, hər hansı
romanda bədii təxəyyüldən yaranan
obrazlar, hətta hadisələr də ola bilər - amma "mərkəzi
xətt" - tarixi reallıq prinsipini unudulmamalıdır.
İkincisi, Yunus Oğuz hər hansı bir tarixi romanında
tarixlə müasirliyi
vəhdətdə götürür,
daha doğrusu, Nizami Cəfərovun düz-doğru buyurduğu
kimi "tarixdə bu gün, bu
gündə tarix"
prinsipinə əməl
edir. Yeni yazdığı "Uçurum" romanı da bu fikri
təsdiq edə bilər.
"Uçurum"da Azərbaycan tarixinin iki dövrü (hər ikisi ziddiyyətlərlə, mürəkkəb hadisələrlə dolu) təsvir olunur. Azərbaycan xalqının mərkəzi dövlət qurduğu XVI əsr və canlı tariximizin yenə unudulmayan hadisələrlə zəngin yeni dövrü - keçən əsrin sonları... Əlbəttə, bu iki tarix arasında dörd əsrdən artıq bir zaman məsafəsi var. Lakin belə bir ifadə var: "Tarix təkrar olunur". Əslində, tarix spitralvari xətt üzrə inkişaf edir - xəttin əvvəli ilə sonu arasında bir-birini tamamlayan hadisələr mövcuddur. Yunus Oğuz XVI əsrdə - Şah Təhmasibin hakimiyyəti dövründə baş verən bir hadisəni qələmə alır - elə bir hadisə ki, sonrakı əsrlərdə də təkrar olunur. Əslində, iki hadisə. Biri əsrlərdən bəri məlum və danılmaz erməni xisləti, bir də narkomaniya... Birincisi, bir millətin xarakteridir - ikincisi isə millətindən asılı olmayaraq insanlara yoluxan maddi-mənəvi zəhər... Amma bunları - bu iki xətti birləşdirən məqamlar da var - erməni xisləti ilə narkomaniya arasında üzvi bir əlaqə var. Yunus Oğuz öz romanında bu əlaqəni üzlaşdırır.
"Şah kinayəli şəkildə gülümsəyərək dilləndi:
- Sizin tayfanız nadürüst tayfadır. Atam Şah İsmayıl Çaldıran döyüşünü uduzan kimi sənin baş keşişin Sultana məktub yazdı ki, bizi yola vermirlər. Yenə Sultan Süleyman Təbrizə daxil olan kimi baş keşişiniz ona məktub yazıb bizdən şikayət etdi. Çox məsələdə sənin tayfanı vergidən azad etmişəm. Sizsə yenə naşükürlük edirsiniz".
Amma şah Təhmasib də erməni Varpetin yalanlarına, onun hiyləgər "məntiqinə" inanır. Məgər əsrlər boyu bu belə olmamışmı? Əsrlər boyu erməni xəyanəti Azərbaycanda fiziki və mənəvi sarsıntılar, itkilər törədib.
Romanda narkomaniyanın artıq beynəlxalq bir qüvvəyə çevrildiyi - yəni sübuta ehtiyacı olmayan nəhəng mafiyaya çevrildiyi və bu nəhəngin Azərbaycana sirayət etməsi də xeyli səhifələr təşkil edir. Əslində, romanın məzmun qatında, bir-birini əvəz edən hadisələrin təsvirində narkomaniya ilə bağlı süjet əsas yer tutur. XVI əsrdə Şah Təhmasib dövründə onun yaşadığı şəhərə tiryək gətirən erməni Varpet XX əsrdə yenə (başqa adla) daha təhlükəli narkotik maddələr alveri ilə məşğuldur. Romanda təkcə mənfi qüvvələrin əsrlər boyu törətdiyi rəzilliklər deyil, həm də bu cinayətlərə qarşı mübarizə aparan cəsur insanlar da təsvir olunur. XVI əsrdə - Şah Təhmasib dövründə qorçubaşı Natiq bəy erməni xislətini, onların hiyləgər, məkrli hərəkətlərini ifşa edir (amma nə olsun ki, erməni tacirlərinin havadarı Divanbəilər var). XX əsrdə başqa bir Natiq (əməliyyat və istintaq Baş İdarəsinin əməkdaşı) narkomaniyanın Azərbaycanda ilişgilərini aradan qaldırmaq üçün hazırlanan planın həyata keçirilməsinə başçılıq edir.
Yunus Oğuz bu hadisələrin təsvirində detektiv məqamlara da üz tutur, bu da təbiidir, çünki bir əməliyyat işçisinin gedişləri, professional ustalığı bunu tələb edir. Natiq narkobiznesin ölkədə əsas-aparıcı dominant qüvvəsi olan Vaqonu ifşa etmək üçün məhz onun yanında ximət edir. Təbii ki, o, son dərəcə hazırlıqlı, professional əməliyyatçıdır. Vətənini sevən bir insan...
Natiq Seyid Ağa kimi maskalanan
Varpet Kasparyanın və ona himayədarlıq edən iranlı Əhməd Ağanın kimliyini lap əvvəldən bilmirmiş. Ümumiyyətlə, Yunus Oğuz mənfilərin obrazını birtərəfli təsvir etmir, çünki mənfilərin də öz hərəkət "marşrutu", məntiqi var. Onların mənfilik ststusu bitib-tükənmir, çünki yetişdirmələri və törəmələri var - bəlkə "ustadlarından" da daha qorxulu romanın sonunda guya Vaqonu ölmüş bilirlər, amma məlum olur ki, o qaçıb, indi xaricdədir və orada Natiqə təhdidlər dolu mesaj atır. "Sən məni sevdiyim dənizdən, işimdən elədin. Bil, mənim qisasım amansız olacaq, gözləmədiyin yerlərdən sənə zərbələr endirəcəm". Bəli, Natiqə zərbələr endirilə bilər, çünki Vaqonların ölkə daxilində, yuxarı distansiyalarda tərəfdarları az deyil.
Yunus Oğuz romanda təsvir etdiyi illərin ictimai-siyasi hadisələrinə də münasibətsiz keçinmir. Təbii ki, bu münasibət - 90-cı illərin müstəqillik uğrunda aparılan mübarizələri işıqlandırmaq üçündür.
"Uçurum"
- romanın adı üzərində fikirləşməyə
dəyməz. Əsər başdan-ayağa
o uçurumların (təkcə təbiət hadisəsi
olmayıb, insanın, cəmiyyətin, dövlətin də təbiətində
yaranan çatlar,
ziddiyyətlər) mahiyyətini açır, xilas
yollarını arayır. Çox təəssüf
ki, ölkəmizdə narkomaniyanın kökü hələ də kəsilmir. Burada bədii ədəbiyyatın da tərbiyəedici missiyası yetərincə
olmalıdır, odur ki,
Yunus Oğuzun "Uçurum" romanını alın, oxuyun...
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 30 oktyabr.- S.20.