Ahıskalı şair Güləhməd
Şahin
Türk dünyasının cənnət guşələrindən
və zəngin mədəniyyət mərkəzlərindən
olan Ahıska yörəsi ən qədim çağlardan
şeir-sənət yurdu kimi tanınıb. Bu torpaqlarda Aşıq
İrfani, Aşıq Gülali, Aşıq Qərib, Xasta
Hasan, Aşıq Şenlik, Aşıq Öməriy,
Aşıq Nuru, Aşıq Üzeyir Fəqiri, Aşıq
Zülali, Aşıq Əmrahi, Aşıq Məhəmməd
Səfili kimi istedadlı sənətkarlar saz çalıb
söz söyləmişlər.
1944-cü
ildə Sovet rejimi tərəfindən öz doğma
yurdlarından sürüldükdən sonra milli mətbuatdan,
məktəbdən, ərazi birliyindən məhrum olan
Ahıska türkləri bu qədim xalq sənətini, milli
musiqini, poeziyanı, adət-ənənəni, dini etiqadı,
türk kimliyini qoruyub saxlamışlar. Sürgündən
sonra Azərbaycan, Türkiyə, Orta Asiya, Rusiya, Ukrayna,
ABŞ, Avropanın müxtəlif bölgələrində məskunlaşmış
Ahıska türklərinin milli ruhunu, mənəvi birliyini
qoruyan, onları ana yurda bağlayan əsas amil məhz xalq sənəti
olmuşdur. Nurani qocalar indiyədək Qorqud,
Koroğlu, Kərəm rəvayətlərini, Qaracaoğlan,
Dadaloğlu, Qurbani, Şenlik söyləmələrini
unutmamışlar.
Ahıska folklorunda və ədəbiyyatında bizim
çağda, qəriblikdə yaranmış əsərlər
də çoxdur. Son illərdə ulu ustadların sənətini
yeni nəsil davam etdirir. Mürtəz dədə,
Zarzimalı Aslan, Cabir Xalidov, Fəhlül, Zeynul Yektay,
Şimşək Sürgün Kaxaretli, Şəmşir
Şimşəkoğlu, Həmdi Yitgün, Şahismayıl
Adıgünlü, Əli Paşa Veysəloğlu, İlyas
İdrisov, Mehyar Əhmədoğlu kimi el şairlərinin
altun kəlmələri xalqı birləşdirir və bir
millət kimi yaşadır.
Azərbaycanda Ahıska türklərinin bir çox
istedadlı ədibləri yaşayıb yaradır, Saatlı
rayonunda "Azərbaycanda yaşayan Ahıska türklərinin
Yazarlar Birliyi" fəaliyyət göstərir. Bizim təqdimatımızla
görkəmli ədibimiz Anarın dəstəyi ilə
2016-cı ildə Ahıska türklərinin
yazıçı və şairlərindən Cabir Xalid, Nurəddin
Sasıyev, Həmdi Yitgün, Şəmşir Şimşəkoğlu,
Sabircan Cəlilov, Təzəgül Cövdətova, Adəm
Ahıskalı Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə
üzv seçilmişlər.
Ahıska türklərinin çağdaş
poeziyasının istedadlı nümayəndələrindən
biri də şair Güləhməd Şahindir. Əsli
Ahıska mahalının Koblıyan (Altunqala) bölgəsinin
(indiki Adıgün rayonunun) Pulate kəndindən olan Güləhməd
Şərəf oğlu Kuçiyev 1955-ci ildə Özbəkistanda
anadan olmuş, 1959-cu ildə ailəsi ilə Azərbaycana
köçmüş, Saatlı rayonunun Fətəlikəndində
məskunlaşmışdır. 1971-ci ildə
Fətəlikənd məktəbini bitirən Güləhməd
təhsilini Bakı Plan İqtisad Texnikumunda davam etdirmiş,
iqtisadçı ixtisasına yiyələnmişdir. Müxtəlif sahələrdə
çalışmış, bir müddət Rusiyada işləmişdir.
Bədii yaradıcılığa hələ məktəb
dövründən "Ələyir həyat" şeiri ilə
başlayan Güləhməd Şahinin ilk əsərləri
"İki sahil", "Mədəniyyət",
"Dönüş" kimi qəzetlərdə dərc
olunmuşdur. Bir çox poema və lirik
şeirlərin müəllifidir. "Bir
qüvvət ver, ilahi" (Türkiyə), "Bəxtimə
düşən ömür" (Bakı) adlı kitabları
nəşr olunub.
Qeyd edim
ki, Güləhməd də yuxarıda qeyd etdiyim qələm
yoldaşları ilə birlikdə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə üzv seçiləcəkdi,
ancaq vaxtsız əcəl imkan vermədi, qəfil xəstəlikdən
vəfat etdi...
Güləhmədlə tanışlığım
1980-ci illərin ortalarına təsadüf edir. Fətəlikənddə
(keçmiş Axundov kolxozu) folklor ekspedisiyalarım zamanı
evində qalmış, qonağı olmuşam. Əsl türk müsafirliyini gördüyüm
Güləhməd kəndlə tanışlığımda
mənə dəstək olmuşdu. Evlərində
qaldığım zaman axşam söhbətlərində yurd
yerləri, xalqın taleyi, vətən mücadiləsi barədə
danışardıq. Belə söhbətlərin
birindən sonra səhəri gün Güləhməd gecə
sabaha qədər yazdığı "Qalmadi" şeirini
oxudu, sonradan bu şeiri 1992-ci ildə nəşr olunmuş
"Qəribəm bu vətəndə" kitabında dərc
etdim.
Bu
dünyaya qərib gəldüx gedarux,
Söyləməyə
dastanımız qalmadi,
Qürbət
eldə çadırlara yatarux,
Əkməyə heç bostanımız qalmadi. -
bəndiylə başlayan "Qalmadi" şeiri belə bitir:
Düz
yolumuz əgriləndi, buruldi,
Həsrət
oxi yürəgimdən vuruldi,
Güləhməd
də bu dünyadan yoruldi,
Yazmağa heç havasımız qalmadi.
Vətən-yurd
sevgisi ilə dolu bu şeirin belə sonluğu məni kövrəltdi
və "Güləhməd, həvəsini itirmə və
yorulma, əksinə, yaz, qoy hamı bu dərddən agah olsun,
gənclər vətənə daha çox
bağlansın" dedim. Sonradan Şirinbəy
kəndində bu şeiri dinləyən ünlü şair
Cabir Xalid də eyni fikirləri söylədi. Şükür ki, təbiətən nikbin,
sözlü-söhbətli, səmimi insan olan Güləhməd
o dövrlərdən sonra yaradıcılığına
şövqlə davam etdi, poemaları, şeirləri Azərbaycanda,
Türkiyədə dərc olundu, əsərləri janr və
məzmunca zənginləşdi, kitabları
çıxdı.
Güləhmədlə yaddaqalan görüşlərimizdən
biri də Azərbaycanda səfərdə olan türkiyəli
dostumuz və həmkarımız, görkəmli alim, şair,
"Bizim Ahıska" dərgisinin yaradıcısı və
naşiri Yunus Zeyrəklə birlikdə 2005-ci ildə
Saatlı rayonunun Adıgün kəndində
ahıskalıların toplantısı zamanı oldu.
Güləhmədlə, Cabir müəllimlə, Yunus bəylə
o gün ürək dolusu danışdıq, xəyalən
türk dünyasını dolaşdıq. Təəssüf
ki, Yunus bəy də sonradan sağalmaz xəstəliyə
düçar oldu, amansız əcəl Yunus bəyi
2016-cı ildə aramızdan apardı. Lakin ağrı
və əzablarla mücadilə apardığı dövrdə
də Yunus Zeyrək fəaliyyətini davam etdi, Ahıska dərgisinin
nəşrini dayandırmadı, hər telefon söhbətimizdə
yeni məqalə göndərməyimi istədi və
özü də göndərdiyim məqalələri
Türkiyə türkcəsinə çevirdi.
Güləhməd Şahin də ömrünün son
günlərinə qədər vətən mücadiləsindən
usanmadı, yazdı-yaratdı, öz mənəvi
axtarışlarından, haqq yolundan sapmadı. Xain xəstəlik
onu qəfil yaxaladı, yaradıcılığının
parlaq dövründə, yazmaq-yaratmaq eşqi ilə
çağladığı vaxtda bu fani dünyanı tərk
etdi, əbədiyyətə qovuşdu, bizə şeirləri
qaldı, şeirlərdə səslənən
duyğuları, düşüncələri, arzuları, vətən
həsrəti qaldı. Son
görüşümüz də ölümündən bir qədər
əvvəl olmuşdu. Bakıya "Bəxtimə
düşən ömür" kitabının əlyazmasını
göndərmişdi, oxumağımı istəmişdi,
yazdığı məktubda ərklə kitabın ön
sözünü yazmağı mənə həvalə
etdiyini, səhhəti ilə əlaqədar gələ bilmədiyinə
görə üzr istədiyini bildirmişdi. Güləhmədin sanki əcəlin gəlişini
duyaraq "Bəxtimə düşən ömür"
adlandırdığı kitabını oxuyub bəyəndiyimi
telefonla bildirdim, tezliklə ön sözü göndərəcəyimi
söylədim. Təəssüf ki, onun xəstəliyinin
ciddiyyətindən xəbərdar deyildim, müəyyən
işlərim və səhhətimlə əlaqədar ön
söz bir qədər yubandı, sağlığında
çatdıra bilmədim, kitab şairin oxuculara qısa müraciəti
ilə çıxdı. Vaxtilə bir qələm
əhlimizin atam haqqında dediyi kimi, "Güləhməd, sən
tələsdin, mən gecikdim!" İndi
Güləhməd qardaşıma borclu qaldığım,
onun ruhuna ünvanladığım həmin ön sözü
bəzi əlavələrlə dəyərli
oxucularımıza təqdim edirəm.
Sonradan kitabı mənə təqdim edərkən,
Güləhməd mənə tapşırdığı
altı bəndlik şeir də yazıb gətirmişdi. Həmin şeirdə belə
bir bənd var:
Darıxma,
bu millətin suları durulacaq
Bir
gün bu millətin qandalları qırılacaq
Zalımdan,
zülümkardan
haqq-hesab
sorulacaq
Oyanıb
bu millətin mərdi, Asif müəllim!
Allah incə qəlbli şairimiz Güləhmədə
rəhmət eləsin və dua edək ki, onun istəkləri
həyata keçsin, bulanıq sular durulsun, millətin
qandalları qırılsın, şairin vətən sitəmli
ruhu rahatlıq tapsın. Milləti oyadanlar, suları duruldanlar da
Güləhməd kimi mərd və səmimi vətənpərvərlər,
istedadlı şairlər, ziyalılardır. Güləhmədin əsərləri Ahıska
türklərinin həm keçmişini, həm də
bugünkü həyatını və duyğularını,
milli ovqatını ifadə edir. Bu əsərlər
haqqında çox danışmaq olar, ancaq ətraflı
mühakimələri oxucuların öhdəsinə və gələcək
tədqiqatçılara buraxaraq, onun
yaradıcılığının ümumi cəhətlərini
səciyyələndirmək istərdim.
Güləhməd Şahinin əsərləri həm məzmun,
həm də forma etibarilə zəngin və
çeşidlidir. Janr etibarilə "Tənhalıq", "Bəxtimə
düşən ömür", "İki varlıq",
"Ömür qatarı" kimi poemaları, xalq
yaradıcılığı və müasir üslubda olan
lirik şeirləri, klassikadan qaynaqlanan qəzəlləri məzmunca
dərin, formaca təsirlidir - həyatın mənası,
dünyanın sirri-müəmması, tale-qədərin
hökmü, xəyal və gerçəyin təzadı,
sevgi və həsrət, məyusluq və xiffət, kədər
və çaşqınlıq, inam və əzm kimi mətləblər
bu əsərlərin məğzini təşkil edir.
Lakin bütün bu müxtəliflik bir məhvər ətrafında
birləşir - vətən dərdi, qürbət
acısı, qəriblik ovqatı və sönməz yurd
sevgisi, mübarizəyə çağırış.
Güləhməd şeirlərində özüylə
tək olanda da, tənhalıqda da, fərdi insani
duyğularını yaşayanda da əsərlərinin məna-məzmun
təməlində onun qara sevdası - həmvətənlərinin
70 ildir ağrısından qovrulduğu yurd həsrəti, qəriblik
duyğuları durur. Güləhməd sevgidən, məhəbbətdən
bəhs edəndə də qəribdir, təbiəti, insani
gözəllikləri vəsf edəndə də qəribdir,
tale və qədər, həyat və ölüm, insan və
toplum barədə düşüncələrində də qəribdir,
bütövlükdə "bəxtinə düşən
ömür" yaşantılarında qəribdir.
Onun
varlığında da, əsərlərində də əsas
amal, əsas ideal - Ana yurd, doğma diyar Ahıskadır, yurd
haqqında xatirələrdir, vətənin dağı, dərəsi,
çəməni, ormanı, cameləri, qalalarıdır, bu
obalarda yaşamış insanların xatirələridir, qərib
məzarlıqlardır. Güləhməd
üçün qürbət yanğısını söndürəcək
yeganə məlhəm - doğma yurd yeridir, ana vətən
Ahıskadır. Bu sıradan onun babalarının məzarları
qalmış, ecazkar təbiəti, əlçatmaz
qalaları, müqəddəs türbələri, nurani
xocaları, Koblıyanlı Çərkəzoğlu,
Aşıq Məhəmməd Səfili kimi ünlü
şairləri ilə məşhur olan Koblıyan-Altunqala
bölgəsi və Pulate kəndi Güləhmədin
yaradıcılığında daim xüsusi kədərlə
anılan, həsrəti çəkilən məkandır:
Sən
nerdəsin, Pulatenin puvari,
Qana-qana
bir içeydim sulari,
Qaranluxlar
tutdi bizim yolları
Baxmağa heç sağ-solumuz qalmadi.
Vətən
dərdindən, fərdi ömür yolunun və milli taleyin
acılarından doğan bu xiffət və həsrət bəzən
xəyalları puça çıxan, nağılına
çatmayan bir çocuq çaşqınlığında
ifadə olunur:
Çox
öyünmə, dəli könül,
Daha noğul bişən deyil.
Gözlədiyin
üç almadan
Heç biri də düşən deyil.
Bəzənsə
fərdi və milli taleyin amansızlığı müəllifi
faciəli ümidsizliyə salır:
Baş
daşımda bir yazı yaz:
"Görmədi bir çiçəkli yaz".
Qardaş,
mənim qəbrimi qaz,
Öldüm sızlaya-sızlaya.
Lakin şair bu faciəli çevrədə qapanmır,
ümidsizlik inam və mübarizliklə əvəzlənir. Güləhməd
çaşqınlıqdan, ümidsizlikdən qurtuluşu, ilk
növbədə, öz türk-müsəlman ruhunda, uca
Allaha inamında və türkvarlığında,
xalqının müdrik qüdrətində tapır:
Sanki bir qəflətdən
oyandı canım,
Əlləri
səmaya boylandı canım,
Bir şəfqət
nuruna boyandı canım,
Sonunda
şəfaət versin Allahım,
Hər
şeyə qadirsin, birsin, Allahım!
Sürgün
acılarını ləyaqət və şərəflə,
milli kimliyini, sazını-sözünü, dilini - dinini
qoruyaraq keçirən xalqından qürur duyan Güləhmədin
"Halal olsun, millətim!" şeirində belə deyir:
Zaman-zaman
fələklərin
zindanında çox döyüldü,
Üzülmədi.
Quzğunların
caynağında
daşdan-daşa çox atıldı,
Əzilmədi.
Ömrü-günü
daşa döndü,
xəzan vurdu yarpağını
Tökülmədi.
Suya həsrət ağac kimi
qurusa da, bükülmədi...
Beləliklə, şair öz daxili gücünü Uca Tanrıya olan inamından, türklük ruhundan, xalqının müdrikliyindən, həmvətənlərinin dönməz iradəsindən, yurd sevgisindən alır. Öz soydaşları kimi Güləhməd doğma Vətəni ali dəyər, hər şeydən üstün məqsəd, mütləq amal kimi tərənnüm edir. Güləhmədin şeirlərində fəlsəfi kədər, taleyin acıları, xiffət və nisgil vətən sevgisi qarşısında geri çəkilir. Şairin əsərləri, qəriblik poeziyası, lirik kədərin dərinliyinə baxmayaraq, xalq ruhunun əbədiliyini, yurda dönüşün labüdlüyünü, gələcəyə inamın sarsılmazlığını və vətən yolunda mübarizə əzmini təsdiqləyir.
Bu yolun yolçusu olan Güləhməd son nəfəsində də Vətən həsrəti çəkdi, xalqının taleyini yaşadı, yurd sevdası ilə fani dünyadan getdi, əbədiyyətə qovuşdu. Kitabına yazdığı müraciətdə belə sətirlər var: "Bu kitabda toplanan bütün şeirlərimdə mənim taleyimin keçmişi və bu günü əks olunmaqdadır. Yazılan yazımıza pozu yoxdur... Mən bu kitabdakı şeirlərimdə ağrılı-acılı günlərimdə çəkdiyim əzabları şeirimin sətirlərində göz yaşlarımla qarışdırmışam. Ümidimin sonuncu telinə qədər ilahi dərgahına sığınmışam... Sizi bu kitabla baş-başa buraxıram. Kitab sizin xoşunuza gəlsə, əmin olun ki, mənim ruhum da şad olacaqdır".
Əziz Güləhməd
qardaşımız, ruhun şad olsun, sən şərəfli
ömür yaşadın, səmimi qələm əhli oldun və
əsərlərin sevə-sevə oxunulur. Şeirlərin
oxucularını doğma yurda, Ahıskaya səsləyir, eləcə
də ali mənəvi dəyərlərə, haqqa yönəldir.
Bu gün dünyanın hər yerində sənin qələm
yoldaşların - Ahıska türklərinin istedadlı
şair və nasirləri, eləcə də musiqiçiləri,
rəssamları, alimləri yaşayıb-yaradır. Lakin bir
çox ölkələrə səpələnmiş,
müxtəlif yerlərdə, müxtəlif dillərdə təhsil
alan və çalışan, qəlblərində yurd
sevdası, millət eşqi şölələnən bu
istedadlı insanların mənəvi qayğıya ehtiyacı
var. Nə xoş ki, bu qayğını göstərənlər,
ahıskalıları doğma yurda yaxınlaşdıranlar
var. "525-ci qəzet"də Ahıska yazarları
haqqında silsilənin varlığına imkan yaratmış
görkəmli ədibimiz, bu dəyərli qəzetin
yaradıcısı və baş redaktoru Rəşad Məcidə,
göstərdiyi bu qayğıya görə təşəkkürümü
bildirirəm. Eyni zamanda inanmaq istəyirəm ki,
Ahıska türklərinin folklorunun, şair və
yazıçılarının əsərlərinin
işıq üzü görməsi üçün digər
təşkilat və müəssisələrimiz, nəşriyyat
və informasiya vasitələrimiz də öz töhfəsini
verəcək və bu qardaşlarımız türk
olaraq qalacaq və türk olaraq öz doğma yurdlarına
qovuşacaq.
Asif HACILI
525-ci qəzet.- 2021.- 1 sentyabr.-
S.14-15.