Regional inkişafın görünməyən tərəfi  

 

 

Ölkənin inkişaf səviyyəsi vətəndaşların həyat şəraitinə rifah səviyyəsinə təsir göstərən ən əsas amildir. Bu səbəbdən bütün ölkələr iqtisadi inkişafa nail olmağı hədəfləyir. İqtisadi inkişaf anlayışı ölkələr üçün xüsusilə, İkinci Dünya müharibəsindən sonrakı dövrdə böyük əhəmiyyət qazandı. Bu, xüsusilə inkişaf etməkdə olan ölkələri narahat edən əsas məsələdir. Çünki bir ölkənin iqtisadi inkişafı dedikdə, onun ümumi inkişaf səviyyəsi nəzərdə tutulur. İqtisadi inkişaf, ölkənin iqtisadi, sosial, siyasi mədəni tərəfləri ilə bir çox cəhətdən inkişafı deməkdir.

 

İnkişaf prosesi isə təktərəfli yox, planlı proqramlı şəkildə ölkənin bütün regionlarını əhatə edəcək formada aparılmalıdır.

 

Bir ölkənin əsas iqtisadi gücünü onun istehsal həcmi, vergi daxilolmaları təşkil edir. İstehsal, sənaye yoxdursa, vergi azdır, inkişaf da. İqtisadi inkişafa istehsal adambaşına düşən gəlir artımı ilə yanaşı, struktur dəyişiklikləri, texniki institusional tənzimləmələr, istehsal strukturundakı dəyişikliklər sektorlar arasında resurs bölgüsü daxildir. Bu baxımdan ölkəmizdə dövlət qurumları arasındakı əlaqələr, birlikləri böyük əhəmiyyət kəsb edir.

 

Məsələn, İqtisadiyyat Nazirliyi, Mərkəzi Bank Kənd Təsərrüfatı Nazirliyi arasındakı birliyi ortaq bir layihənin dəstəklənməsi regional inkişaf üçün təşviq xarakterli addımların atılması baxımından böyük əhəmiyyət kəsb edir. Qurumlararası bu cür əlaqələr ölkə səviyyəsində iqtisadi artımın təmin olunması üçün vacib xüsusiyyətdir.

 

İqtisadi artım baxımından vacib olan məqamlardan biri budur ki, iqtisadi inkişaf yalnız mövcud olanın kəmiyyət artımını deyil, həm müsbət mənada yeni bir quruluşun yaradılmasını tələb edir. Başqa sözlə, iqtisadi inkişaf iqtisadi sosial-siyasi inkişafı sosial rifah artımını da əhatə etməlidir.

 

İqtisadi inkişafın əsas dayaq nöqtəsi olan regional inkişaf

 

Qeyd etdik ki, iqtisadi, siyasi, inzibati, hüquqi sosial-mədəni faktorlar iqtisadi inkişafın müəyyənediciləridir. Bir ölkənin iqtisadi inkişafı təkcə meqapolislərin hesabına yox, regionların, həmin regionlarda qurulmuş təsərrüfat sənaye strukturlarının hesabına böyüyə bilər. Bu tarazlıq təmin olunmadıqda isə, böyük şəhərlərdə inkişaf, rayon qəsəbələrdə geriləmə gedir. Kənd təsərrüfatı, sənaye yaşlı təcrübə gənclik gücünün vəhdəti ilə idarə olunmalıdır. Amma son illərdə müşahidə olunan budur ki, gənc nəsil regionlardan ayrılır, böyük şəhərlərə pənah aparır, az maaşa, kirayə evlərdə yaşamağa özlərini məhkum edirlər. Bu da onu deməyə imkan verir ki, regional inkişaf, təkcə banklar xüsusi layihələrlə yox, həm psixoloji təşviqlə mümkün ola bilər.

 

Bu məqamda uğur anlayışının, əməyə, alın tərinə verilən dəyərin yenidən formalaşdırılmasının vacibliyini anlayırıq. Yeni texnologiyalardan yetərincə istifadə olunmayan kənd həyatı çətin yorucudur. Xüsusilə qadınların ağır yük təzyiq altında çalışdıqları kənd həyatını yeni nəsil qadınlar yaşamaq istəmirlər. Bu səbəbdən kəndli bir kişi ilə evlənmək istəyən qadınların da sayı zaman keçdikcə azalır. Belə bir mənzərə yaranır ki, yaxşı bir ailə qurub, əl-ayağı təmiz yaşamaq üçün şəhərlərə köç qaçılmazdır. Bu minvalla qulluq sahibi olmaq arzusu ilə kənd-kəsəyini tərk edən gənclər şəhər həyatının xidmət sektorunda dolanışıqlarını təmin etdirməyə çalışırlar. Görünür, kənd təsərrüatı məhsullarının vergidən azad edilməsi bizdə bu sahəyə marağı artırmır. Bunun bir səbəbi ölkəmizdə vergi faizlərinin elə yüksək olmamasıdır.

 

Bütün bu sosial-psixoloji durumu aradan qaldırmaq üçün regionlarda sənaye, təsərrüfat sektorlarına orda çalışan əməkçilərə dövlət tərəfindən böyük dəyər verildiyini göstərmək önəmli addım olar.

 

Necə ki, son illərdə reallaşdırılan təşviq planlarının həyata keçirilməsi iyirmi il əvvəlki ilə müqayisədə regional inkişafı nisbətən sürətləndirə bilib, bu təşviq proqramlarının davamlılığının təmin olunması, insanları kənd həyatına həvəsləndirə ürəkləndirə bilər. Daha bir iyirmi il sonra kəndlər, qəsəbələr şəhərlər qədər sənaye mərkəzlərinə, böyük fakriklər üçün ən yaxşı perspektivli yerlərə çevrilə bilər. Bəs bütün bunlar üçün bizə hansı inkişaf planı lazımdır?

 

Regional inkişafı təmin etməyin yolları

 

Regional inkişaf,  regional şəhər səviyyəsində ölkənin inkişaf siyasətinin əsasını təşkil edir. Burda önəmli olan qərar qəbul etmə proseslərində dövlət sektorunun, özəl sektorun vətəndaş cəmiyyətinin iştirakını təmin etmək, inkişaf üçün ölkənin bütün resurslarını səfərbər etməkdir. Regionların rəqabət qabiliyyətinin artırılması ilə yanaşı, həm bölgələrarası inkişaf fərqlərinin azaldılması siyasəti paralel aparılmalıdır. Bu iki siyasət arasında tarazlığın qorunması iqtisadi baxımdan struktur təməl siyasət kimi qiymətləndir.

 

Regional inkişaf siyasəti milli prioritetlərə əsaslanan prinsiplərlə - bərabər imkanlara sahib olmaq, davamlılıq, səmərəlilik, iştirak, əməkdaşlıq tərəfdaşlıq, idarəçilik, lokallıq tabeçilik prinsipləri çərçivəsində həll oluna bilər. Bu cür inkişafa nail ola bilmək üçün isə bir neçə nüans önəmlidir:

 

- Regional inkişaf fərqlərini azaldaraq ölkə daxilində sərvətin daha balanslı bölünməsi;

 

- Bütün bölgələrin potensialından istifadə edərək rəqabət qabiliyyətini artıraraq milli inkişafa maksimum səviyyədə töhfə verilməsi;

 

- İqtisadi sosial inteqrasiyanın gücləndirilməsi;

 

- Ölkə daxilində əhalinin məskunlaşma prosesində balansın qurulması.

 

Bu qaydaları tətbiq etmək həm asan, həm bir o qədər çətin görünür. Amma imkansız deyil.

 

Regionlarda sənaye müəssələrinin yaradılması

 

Regional inkişafın təmin olunması üçün ən vacib məqamlardan biri sənayedir. Bu gün dünyanın sənayeləşmiş inkişaf etmiş ölkələrinin demək olar ki, hamısı dövlətin yardımı ilə buna nail olub. Bu baxımdan uğurlu olan ölkə nümunələrini araşdırıldıqda, dövlətin özəl sektora birbaşa ya dolayı dəstəyinin sənayeləşmənin açarı olduğu görürük. Bu, İngiltərə,  ABŞ, Almaniya, Yaponiya Cənubi Koreya kimi ölkələr üçün keçərlidir.

 

İqtisadçılar dövlətlərin sənayeləşmək üçün əsas dörd şərtə əməl etməli olduqlarını qeyd edirlər. Həmin dörd əsas vəzifə isə belədir:

 

Birincisi, ölkənin infrastrukturu sağlamiqtisadi inkişaf üçün əlverişli olmalıdır. İkincisi, enerjidir. Enerji təmini sənayeləşmə yolunda həlledici rol oynayır. Artan enerji ehtiyacını müntəzəm və təhlükəsiz şəkildə qarşılaya bilməyən bir ölkə sənayeləşmə nöqtəsində çıxılmaz vəziyyətə düşə bilər. Bu nöqtədə dövlət, ölkənin uzunmüddətli enerji ehtiyaclarını nəzərə alaraq, ölkəyə davamlı və etibarlı bir şəkildə enerji təchizatı təmin etməyə çalışmalıdır. Qeyd etməliyik ki, dünyada enerji istehsal edən ölkələrdən biri olan Azərbaycan bu baxımdan avantajlıdır.

 

Üçüncüsü, alman iqtisadçı Friedrich Listin irəli sürdüyü "kiçik sənaye tezisi" çərçivəsində dövlət, sənayeləşmə yolunda irəliləməyə çalışan şirkətləri xarici rəqabət qarşısında qorumağa çalışmalıdır. Nəhayət, ölkədə əsas peşə təhsili və ali təhsil ilə ölkəyə lazım olan işçi qüvvəsini hazırlamaq üçün keyfiyyətli sistem olmalıdır.

 

Qeyd edək ki, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 29 yanvar 2019-cu il tarixli 500 nömrəli Fərmanı ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan Respublikası regionlarının 2019-2023-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı" regional inkişaf üçün böyük əhəmiyyət kəsb edir. Bu proqramın əsas məqsədi regionların, o cümlədən, kənd yerlərinin sosial-iqtisadi inkişafı sahəsində görülmüş işlərin növbəti illərdə də davam etdirilməsi, eləcə də infrastrukturunsosial xidmətlərin daha da yaxşılaşdırılması, yerlərdə yaşayan əhalinin məşğulluğunun və maddi rifahının yüksəldilməsidir. Proqramın gələcək illərdə də davam etdirilməsi, ölkəmizin regional inkişafı və hər bölgənin ölkə iqtisadiyyatına öz töhfəsini verməsinə ümidləri daha da artırır.

 

 

Natəvan ABDULLA

 

525-ci qəzet.- 2021.- 1 sentyabr.- S.8.