Kim deyir ki, İnternet uşaqlar üçün
zərərlidir?
Yeni dövrün
insanları üçün
həyat artıq mobil cihazların, ağıllı telefonların
içərisində axır. İnsanlar İnternet
vasitəsiylə çıxış
əldə etdikləri
müxtəlif platformalarda
şəxsi profillərini
yaradırlar. Artıq
hər kəs varlığını isbat
etmək üçün
ən az
bir İnternet səhifəsində öz
şəxsi profilini yaratmaq məcburiyyəti
hiss edir. Bu, bir
növ "Baxın, mən də varam və burdayan"
deməyə bənzəyir.
Amma çağdaş dünyamızda
İnternet resursları
təkcə bu məqsədlə istifadə
olunmur. Bu gün İnternet, texnoloji vasitələr və ağıllı cihazlar böyüklər üçün nə qədər faydalıdırsa,
məktəbəqədər və məktəb yaşlarında olan uşaqlar üçün
də bir o qədər yararlı vasitələrdir. Bu cihazlar bir növ
ünsiyyət, əyləncə
və tədris üçün lazım olan mühiti uşaqlar üçün
də təmin edir. Buna baxmayaraq,
valideynlər gündəlik
həyatda uşaqları
mobil cihazlardan mümkün qədər uzaq tutmağa çalışırlar. Eyni zamanda, özlərinin uşaqlara öyrədə
bilmədikləri bir çox bilik və bacarığı İnternet vasitəsi ilə öyrəndiklərini
də danmırlar.
Uzun illərdir
insanlar uşaqların
mobil cihazlarla iç-içə olmasının
onların fiziki, İnternetə çıxışlarının
olmasının isə
psixoloji sağlamlıqlarına
ziyan vuracağına inanırlar.
Uşaqlar İnternetdən istifadə
edərkən təhlükəli
insanlarla ünsiyyət
qurmaq ehtimalları artır. Həmçinin, zorakılığın və cinsəlliyin təbliğ olunduğu saytlara giriş də əsas risklər arasındadır.
Yaşının həssas dönəmlərini
yaşayan uşaqların
müəyyən kompüter
oyunları vasitəsiylə
manipulyasiya olmaqları
və intihar halları da İnternetin təhlükələrindən
xəbər verir.
Həmçinin, İnternetdən və ağıllı cihazlardan həddindən artıq istifadə uşaqları sosial təcrid və tənhalığa sürükləyə
bilər. Bu da uşaqların real həyatda ünsiyyət qurmaq, dostlaşa bilmək bacarıqlarını
korlayır. Bu, onların gələcəkdə
də əsl, canlı dostluq əvəzinə, virtual dostluq
əlaqələrinə meyillərinin
artmasına yol açar.
Bütün bu səbəblərə görə, uşaqlar telefonla, kompüterlə oynayarkən valideynlər narahatlıq hissi keçirir. Ən vacib məsələ
uşaqların bu texnoloji vasitələrdən
nə qədər və necə istifadə etmələridir.
Bu baxımdan uşaqların
ağıllı cihazlardan
nə dərəcədə
istifadə etməsinin
valideynlər tərəfindən
tənzimlənməsi vacibdir.
Diqqət göstərilməz və
lazımi tədbirlər
görülməzsə, xüsusilə
məktəbəqədər yaşda olan kiçik uşaqların ağıllı cihazlardan
və İnternetdən
istifadə etməsi onlara sosial, psixoloji və həyati zərər verə bilər.
Çünki məktəbəqədər
yaş həddində
olan uşaqlar İnternetin və mobil cihazların səbəb
olduğu təhlükələrə
qarşı daha həssas və müdafiəsiz olurlar.
Sadaladığımız bütün bu təhlükələr də,
İnternetin faydalı
tərəflərini görməyimizə
mane olur. Bəs İnternetin uşaqların
fiziki və psixoloji inkişafına nə kimi faydaları
var?
Gündəlik həyatımızın bir
hissəsinə çevrilən
bu ağıllı qurğulardan artıq çox erkən yaşlarda istifadə olunur. Uşaqlar texnologiya ilə
demək olar ki, doğulduqları andan qarşılaşır
və ondan kiçik yaşlardan istifadə edə bilərlər. İnternet məktəbəqədər
dövrdə uşaqların
özbaşına öyrənmə
prosesinə dəstək
olan ən faydalı vasitədir.
Xüsusilə 3-6 yaş aralığında
uşaqların fiziki,
zehni və sosial inkişafı sürətli gedir, dünyanı kəşf etmək, yeni şeylər öyrənmək
və əylənmək
üçün daha həvəsli olurlar.
Buna görə də məhz bu yaş aralığında
İnternet resurslarından
istifadə etməyi bacarmaqları onların inkişafı üçün
faydalıdır. Ağıllı cihazlar vasitəsilə İnternet uşaqların
fərqli və yeni şeylər kəşf etmələri
üçün uyğun
bir mühit yaradır. Valideyn nəzarəti və
xüsusi qoruyucu tədbirlər ilə uşaqların İnternet
resurslarından istifadə
etməsi əslində,
onları uşaqlar üçün çox faydalı edir. Pedaqoqlar, İnternetin uşaqların
öyrənmə sürətlərinə
uyğun imkanlar yaratdığını, öz
maraqlarına və ehtiyaclarına uyğun formada öyrənmə prosesini daha sürətlə apara bildiyini deyirlər. Digər tərəfdən, kompüter
oyunlarında, yaxud videomateriallarda verilən tapşırığı yerinə
yetirməklə uşaqlar
həm də işi bitirməyin verdiyi tətminkarlıq və xoşbəxtlik hissini yaşaya bilirlər. Bu cihazların bir başqa müsbət tərəfi də uşaqların məsuliyyət
götürmə qabiliyyətini
artırmasıdır.
İnternetin mənfi tərəfləri
ilə yanaşı, uşaqların fiziki, zehni, psixoloji inkişafı üçün
bu kimi faydalı
tərəflərinin olması
da bir reallıqdır. Artıq dünyanın
hər yerində
internet ən yaxşı
müəllim olmağa
doğru gedir. Biz onun vasitəsi
ilə bilmədiyimiz bir çox mövzudan agah olur, biliklərimizi artırırıq. Bunu edərkən
isə, həm özümüz, həm də uşaqlar üçün diqqətli
və ayıq olmağımız vacibdir.
Valideynlər uşaqlarının ağıllı cihazlardan və İnternetdən istifadə zamanı meydana gələ biləcək risklərdən xəbərdar olmalıdırlar. Bu mövzularda hansı təhlükəsizlik tədbirləri görmək lazımdır? Bu tədbirləri uşaqların inkişafına mane olmadan necə təmin etmək olar? Validenynlər bütün bunlar haqqında maariflənməli və bunu praktikada əks etdirməyi bacarmalıdırlar.
Ailələr, övladlarının məktəbdə, yaxud bayırda harada olduqları, nə etdikləri, kimlərlə nə paylaşdıqları və vaxtlarını necə keçirdikləri ilə bağlı maraqlanır və narahatlıq keçirdirlər. Əlbəttə, bu narahatlq və diqqət uşaqlar qeyri-müəyyən İnternet mühitindən istifadə edərkən də olmalıdırlar. Ailənin nəzarəti uşaqların İnternetdə qarşılaşa biləcəyi mənfi sosial, emosional və fiziki faktorları azaltmaq və ya qarşısını almaq baxımından əhəmiyyətlidir. Bəs bu nəzarət necə və hansı formada tətbiq olunmalıdır?
Valideynlər adətən uşaqları üzərində bu nəzarəti təzyiq və qadağalarla qurmağa çalışırlar. Bu da uşaqlarda İnternetin qaranlıq tərəflərinə olan marağı bir az da artırır, onları təhlükələrə qarşı müdafiəsiz vəziyyətə salır. Nəyin hansı səbəbdən qadağan olunduğunu dərk etmədikləri üçün, bu qadağalar onların maraqlarını daha da alovlandırır. Burada əsas məqam uşaqların maraqlarını lap elə kiçik yaşlardan əhliləşdirməyə, onların maraqlarını tərbiyə etməyə çalışmaqdır. Təzyiq və qadağaçı münasibətdən daha çox uşaqların maraqlı informasiyalar kəşf edib öyrənməsi, yaradıcılığına töhfə verəcək formada azad bir mühitin formalaşdırılması daha faydalıdır. Bu baxımdan uşaqların azadlığı məhdudlaşdırılmamalı, bu azadlıq üzərində nəzarət təmin olunmalıdır. Nəzarət olunan azadlıq, uşaqların özlərinə və başqalarına zərər vermədən istədikləri mühitdə araşdırmalarına və öyrənmələrinə imkan verəcək. Digər tərəfdən, bu cür yanaşma uşaqların araşdırma və məsuliyyət götürmə qabiliyyətini də inkişaf edirəcək.
İnternet ucsuz-bucaqsız bir okeandır. Burada nəzarətsiz və müdafiəsiz qalmaq kiçik bir fərdin batmasına da, təhlükəli canlılara yem olmasına da səbəb ola
bilər. Amma valideyn dəstəyi
ilə onlar bu okenada öz
yönlərini tapıb
irəliləyə, çətinlikləri
aşıb yeni bilik və bacarıqlara,
sağlam vərdişlərə
yiyələnə bilərlər.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 2 sentyabr.- S.10.