"Kitabın kitabını
bağlayaqmı?"
KAĞIZ,
ELEKTRON, YA AUDİO KİTABLAR?
"Bircə kitabı olan adamdan qorxun"
Latın
atalar sözü
Bu gün kitab oxumaq, mütaliə edib beynimizi qidalandırmaq üçün
əlimizdə çox
geniş imkanlar var: istər yanımızdan ayırmadığımız,
demək olar, bədənimizin bir üzvünə çevrilmiş
elektron ekranlar, istər gözlərimizi qımıldatmadan, sadəcə,
qulaqlıqdakı səslərə
qulaq verdiyimiz audio vasitələr, istərsə
də ənənəvi,
klassik, dördkünc
formalı kağız
kitablar...
Bir çox
hallarda, əsasən də, məlumatsızlığa
görə, böyük
həvəslə, maraqla
kitab oxumaq istəyən insanlar nəyi, necə, hansı üsulla oxuyacaqlarına qərar verə bilmirlər. Oxu vasitələrindən
-kağız, elektron və audio kitablardan, onların üstünlükləri
və çatışmazlıqlarından
xəbərdar olsaq, bəlkə də, daha aktiv, dinamik,
məhsuldar bir oxucuya çevrilərik.
Vərəqpərəstlər və texnologiyasevərlərin bu
məsələdə hisslərini
kənara qoyub açıqfikirli olmalarına,
tərəfkeşlikdən uzaq, obyektiv yanaşma irəli sürmələrinə ehtiyac
var. Bütün mübahisələrdə
olduğu kimi, burada da ancaq
arqumentlərə, tutarlı
əsaslara söykənməli,
yalnız tərəzinin
hansı gözünün
ağır gəldiyinə
diqqət yetirəndən
sonra müəyyən
bir rəyə gəlməliyik. Onsuz da, istənilən
halda, seçim etmək hər kəsin öz ixtiyarındadır. Ona görə
də kağız, elektron və audio kitablardan hansına üstünlük verəcəyimizi
müəyyənləşdirməzdən
öncə hər birini ayrı-ayrılıqda
araşdırmaqda fayda
var.
Kağız kitablar
Ənənəvi kitabları üstün
tutanlar bir sıra şərtləri
əsas gətirirlər:
kitabla fiziki təmas, kağızın
qoxusu, vərəqlərin
çevrilməsi, xışıltısı,
oxuduqca kitabın sona yaxınlaşmasını
əlimizin arasında
hiss etmək, sətirlərin
altından xətt çəkib qeydlər aparmaq, səhifə kənarlarını qatlamaq,
ümumiyyətlə, kitabla
qurulan psixoloji-mənəvi,
emosional əlaqə, xüsusi atmosfer, estetik zövq...
Hətta yaponlar uşaqlara lap körpəlikdən kitab qoxladırlar ki, gələcəkdə qoxu
yaddaşının təsiriylə
mütaliəyə meyillənsinlər. Minillik tarixə,
müqəddəsləşdirilmiş, kultlaşdırılmış dərin köklərə
malik kağız kitablar texnologiyalardan, müasirliyin sintetikliyindən
aralanıb daxili dinclik tapmağımıza
kömək edə bilər. Kağız kitabları kiməsə
oxumağa vermək də olar, hədiyyə
etmək də, rəflərə düzüb
evimizin ən dəyərli guşəsini
yaratmaq da.
Neyrobioloqlar bildirirlər ki,
yaddaşımız assosiativ
olduğuna, yəni beyinə ötürülən
məlumatları başqa
şeylərlə əlaqələndirməyi
sevdiyinə görə,
ənənəvi kitabların
fiziki xüsusiyyətləri
- üz qabığı,
vərəqlərin saralıb-saralmaması,
müxtəlif şriftlər
oxuduqlarımızın hafizədə
saxlanmasında önəmli
rol oynayır, əsər yaddaşa hopub xatirədə çox güclü, qalıcı izlər buraxır. Necə deyərlər, kitab
oxumaq ön qabıqla arxa qabıq arasında çıxılan səyahətdir.
Elektron kitablar
Elektron kitab deyəndə kompüter, planşet və ya smartfonlardan
oxunan "pdf",
"doc", "docx", "txt",
"epub", "fb2" və
digər formatlardakı
kitablarla onları oxumaq üçün nəzərdə tutulan xüsusi elektron kitab oxuma qurğularını
- riderləri bir-birindən
ayırmaq lazımdır.
Kompüter, planşet və
ya smartfonlardan kitab oxumağın gözə vurduğu zərər hər kəsə məlumdur, bu cihazlardakı ənənəvi ekran işıqlandırmaları daimi,
uzunmüddətli mütaliə
üçün yararlı
deyil.
Amma söhbət
sırf rəqəmsal
kitabları oxumaqdan ötrü hazırlanan
"E-İnk", yəni
elektron mürəkkəb
texnologiyalı cihazlardan
gedirsə, məsələnin
rəngi dəyişir. Riderlər gündüz
vaxtı daxili işıqlandırma tələb
etmədiyindən, sözün
həqiqi mənasında,
ekran adicə kağızı xatırladır,
oxuyanda gözlərə
zərər verilmir.
Qoxusu, minillik tarixi, ad-sanı olmasa da, bu cihazların
bir çox üstünlükləri var:
ekoloji baxımdan - kağızdan asılılığın
aradan qalxması, kiçik bir qurğuya minlərlə,
on minlərlə kitabın
yerləşməsi, asanlıqla
daşınıb, hər
an istədiyin əsəri
oxumaq imkanı, şrift ölçüsünü
dəyişmək, marker, ya
karandaş olmadan qeydlər aparmaq, mətndə axtarış
etmək; Wi-Fi, brauzer,
gecə oxusu üçün tam təbii
daxili işıqlandırma,
sudan qorunma, lüğət, kalkulyator...
Riderlərin mənfi cəhəti kimi, hər kitabın, əsasən də, dilimizdəki bir çox əsərlərin elektron
variantda olmamasını,
əldən salınacağı
halda, qurğunun sına bilməsini göstərmək olar.
Audiokitablar
Bəşəriyyətin, sadəcə, 5000 illik yazılı tarixini nəzərə alanda, sözsüz ki, şifahi nitqi qavramaq, dinləmək bacarığı oxumaqdan
qat-qat dərin köklərə dayanır. Dünyaya gəldiyimiz
ilk gündən ana dilimizi dinləyərək
öyrənir, nənə-babalarımızdan,
ata-anamızdan nağıllar,
hekayələr, əhvalatlar
eşidirik. Bu baxımdan audiokitablar uşaqlığımızı yada sala, sanki
kimsə yanımızda
əhvalat danışırmış
kimi nostalji hissləri yarada bilər.
1930-cu illərdə ortaya
çıxan səsli
kitab konsepsiyası son
20-30 ildə sürət
götürən texnoloji
dəyişikliklərin təsiriylə
daha da genişləndi.
Audiokitabları, adətən, peşəkar
qiraətçilər, tanınmış
artistlər səsləndirir,
personajlara, süjet xəttinə uyğun bir tərz seçilib
kitabsevərlərdə əlavə
maraq oyadılır.
Hətta bəzi tədqiqatçılar
bu təcrübəni
musiqi dinləməklə
eyniləşdirirlər. Sən demə,
beyin qulaq asarkən eşitdiklərini
xəyalda daha rahat canlandıra, səhnələri göz
önünə daha dəqiq gətirib, əsərlə emosional-psixoloji
bağ qura bilirmiş. Bundan əlavə, dinləmə
zamanı sözlərin
düzgün tələffüzünü
öyrənmək, nitq
qabiliyyətini təkmilləşdirmək
də olar.
Dinləmə və oxuma proseslərində
beyinin fərqli hissələri aktivləşsə
də, təhkiyəni
qavrama baxımından
- anlaşılması qəliz
mətnlər istisna olmaqla - arada ciddi fərq yoxdur. Qulaq asmaqla da məzmun rahatca qavranılır. Bəzənsə beynimiz qiraətçinin oxuma tempiylə ayaqlaşmaqdan ötrü
altdan-altdan daha aktiv rejimə keçir, bu da konsentrasiya - diqqət cəmləmə
qabiliyyətimizin avtomatik
inkişafına təkan
verir.
Audiokitabların əsas üstünlüyü
odur ki, əllər boş qalır, fiziki işlə məşğul
olanda - bayırda gəzəndə, idman edəndə də asanlıqla kitab dinləyə bilir, daha məhsuldar, dinamik oxuma şansı
qazanırıq. Ətrafdakı səslərdən uzaq, qulaqlıq taxıb "Storytel",
"Audible", "Audioteka".
"Audiokitab", hətta
"iTunes", "Spotify",
"YouTube" kimi platformalardan
kitab dinləmək!..
Çatışmazlıqları arasından kitabdan birbaşa qeydlər edilə bilinməməsini,
mətndə istədiyimiz
yeri tapmağın narahatlığını vurğulamaq
olar. Bundan başqa, qiraətçinin
səsi zövqümüzə
oxşamadığı halda,
tez-tez diqqətimiz yayınar, səhvən əsərin yaxşı olmadığı qənaətinə
gələrik. Səsli kitablar
mütaliə boyunca daim dayanıb düşünməyi, asta-asta,
həzm edə-edə
oxumağı sevənlər
üçün o qədər
də uyğun deyil.
***
Gil lövhələrə, daş kitabələrə
cızılan mixi yazılardan papirus, perqament üzərindəki
əlyazmalara, bu əlyazmalardan kağız
kitablara, kağız kitablardan da elektron, ya audiokitablara
uzanan yol onsuz da bitməyəcək,
haradasa, hansısa bir formada yenə
istiqamətini dəyişib
şaxələnəcək.
Məsələn, gələcəkdə kitablar multimedia xüsusiyyətləri
qazana bilər: içində qrafik təsvirlər, səslər,
animasiyalar, videolar olan, bəlkə də, kompüter oyunlarına, filmlərə
bənzər tamam fərqli bir kitab!.. Növbəti yeniliyin konkret nə zaman, necə reallaşacağını
təsəvvür etmək
çətin olsa da, dəyişməyən
yeganə şey dəyişikliyin özüdür.
2007-ci ildə "Amazon" şirkəti "Kindle" riderlərini kütləvi istehsala buraxanda bu cihazların çox qısa vaxtda - bəlkə 10, bəlkə də 20 ilə kağız kitabları sıradan çıxaracağı deyilirdi. Amma çap dəzgahlarının at arabalarının taleyini yaşayacağını iddia etmək üçün hələ tezdir. Çox güman ki, vaxtaşırı səs-küy qoparıb insanları heyrətləndirən, təlatüm yaradan texnoloji icadlarla yanaşı, gələcəkdə çap dəzgahları da öz mövcudluğunu qoruyub saxlayacaq.
Bu gün internetin, virtual, rəqəmsal reallıqların coğrafiyası o qədər genişlənib, iqtidarı o qədər artıb ki, bunu görməzlikdən gəlmək mümkün deyil. Texnoloji ekosistemi həyatın, təbiətin bir parçasıymış kimi qavrayan texno-nəsli çərçivəyə salmaq, bəlkə də gələcəyin kitabsevərinə çevriləcək bir şəxsin qarşısına sədd çəkmək deməkdir.
Axı məqsəd oxumaq deyilmi? Əsas olan, gözəl-gözəl əsərləri, dahi yazıçıların, filosofların, alimlərin fikirlərini mənimsəməkdirsə, bunu hansı üsulla, necə etməyin nə fərqi var?
İndi hər kəs qulağında qulaqlıq, dizində notbuk, əlində planşet, smartfonla gəzir. Kimisi bütün bu cihazlardan aralanıb ənənəvi, kağız kitablara üz tutur, kimisi də məhz bu texnologiyaların içində ola-ola, texnologiyaların vasitəsilə kitabların heyrətamiz, cazibəli-sehrli dünyasına keçid edir.
Kitabı hansı üsulla mütaliə etmək, həm də, alışqanlıq, vərdiş məsələsidir. Kağızdan oxumağa hər kəs öyrəşsə də, elektron, ya audio kitab oxuma mədəniyyəti hələ tam formalaşmayıb.
Həyatın get-gedə sürətləndiyi kosmos əsrində, daim informasiya bombardmanlarıyla çaşdırıldığımız data - məlumat erasında inzivaya çəkilib hər şeydən təcrid olunmaq, ya zaman maşınına minib keçmişə dönmək mümkün deyil. Zəmanənin diktə etdiyi məcburiyyətlər həmin o kosmik sürətlə ayaqlaşmağı, özümüzü informasiya bombardmanlarından qorumağı, əgər bacarsaq, onları istədiyimiz səmtlərə yönəltməyi tələb edir.
Gözlərlə, ya qulaqlarla, elektron cihazlardan, ya ənənəvi
kitablardan, fərq etməz, əsas odur, zehnimizə lazımi siqnalları ötürüb beynimizi cilalayaq.
Simran
QƏDİM
525-ci qəzet.-2021.- 3 sentyabr.- S.11.