Xurşidbanu Natəvanın ədəbi-bədii
yaddaşdakı portreti
XIX əsr
Qarabağ ədəbi mühitinin ən görkəmli
siması, əsrin bir çox istedadlı şəxsiyyətlərini
özündə cəm edən "Məclisi-üns" ədəbi
məclisinin yaradıcısı Xurşidbanu Natəvanın
Azərbaycan ədəbiyyatında, ictimai həyatında və
yaddaşlarda bir obrazı var. Müdrik, kübar, xeyirxah, mərhəmətli
"Xan qızı", incə ruhlu şairə və rəssam,
nisgilli və nakam qadın-ana. Xurşidbanunun müdrikliyi və
kübarlığı təkcə mənsub olduğu şəcərədən
(O, bir tərəfdən Cavanşirlərin, bir tərəfdən
Ziyadoğlu Qacarların nəslindən olub, sonuncu Qarabağ
xanı Mehdiqulu xanın qızı idi) gəlmirdi.
Natəvan hələ kiçik yaşlarından
xüsusi dayə və mürəbbiyələrdən dərslər
almışdı, 18 yaşında olarkən ailənin
ixtiyarında olan kəndlərin, mülklərin idarəçiliyi
onun öhdəsinə düşmüşdü. Çətin stiuasiyalarda
ağıllı qərarlar vermək, vəziyyəti
uğurla dəyərləndirmək, yeri gələndə
özündən "güclülər"lə mücadilə
aparmaq, yaşadığı ağır həyat ona
dolğunluq və yetkinlik gətirib və adının
Qarabağ tarixində bir şəxsiyyət kimi əbədi
qalmasına səbəb olub. Natəvan "Xan
qızı" ləqəbinə el anası statusu da
qazandırıb və ömrünün sonuna qədər hər
ikisini böyük məsuliyyət və ləyaqətlə
daşıyıb. Tale xoşbəxtliyi və
nisgili bu xanım şairəyə sanki bərabər payda
vermişdi. İncə və zərif ruha,
şairlik və rəssamlıq istedadına sahib olması, həyata
keçirmək istədiyi ideyaları və görmək istədiyi
işləri edə bilmək səlahiyyəti onun xoşbəxtliyi
idisə, doğmalarının, o cümlədən,
övladının vaxtsız itkisi, üzləşdiyi
haqsız qınaqlar, mal mülkünün oğurlanması
onun taleyinin nisgilli tərəfi idi. Şairənin həm
yaradıcılığına, həm Qarabağın ictimai həyatındakı
roluna xüsusi ehtiram bəsləyən yazıçı və
şairlər əsərlərində Xan qızı ləqəbi
ilə tanınan, Qarabağ xanlığının mənəvi
varisi Xurşidbanunun bədii obrazını yaradıb, tarixdəki
və yaddaşdakı portretini həm də ədəbi
nümunələrdə əbədiləşdiriblər.
Xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyev
"Xurşidbanu Natəvan" pyesində, Əzizə Cəfərzadə
şairə haqqında oxuduğu, eşitdiyi xatirələr əsasında yazdığı silsilə hekayələrdə,
Məmməd Rahim, Hüseyn Arif "Natəvan" adlı
poemalarında, Səməd Vurğun və başqa müəlliflər
öz əsərlərində onun bədii portretini
yaratmışlar. Bu əsərlərdə Natəvan xeyriyyəçi, Qarabağın
ictimai-sosial, mədəni həyatında aparıcı sima,
istedadlı şairə və rəssam kimi görünür.
Natəvan öz şəxsi səadətini
başqalarını xoşbəxt etməkdə görən,
son dərəcə mərhəmətli və xeyirxah,
geniş qəlb və zəngin mənəviyyat sahibi olub.
Qeyd etdiyimiz kimi, zəngin mütaliəsi və
aldığı təhsil, eyni zamanda, sahib olduğu şəcərə
onun əsl şəxsiyyət kimi yetişməsinə təkan
verib.
Natəvanın
vaxtsız övlad itkisi onun həm həyatına, həm
yaradıcılığına hüzn və kədər çökdürmüşdü.
Şairənin obrazını yaradanlar bu detallara
da diqqət yetirmiş, onu həm də bir dərdli ana və
qadın kimi təsvir etmişlər.
Natəvanın
obrazına müraciət əsasən iki səbəbdən
irəli gəlib: birinci şairənin özünün bir
şəxsiyyət kimi maraqlı tale sahibi olmasıdırsa,
ikinci səbəb Qarabağın tarixinə olan maraqdır.
Belə ki, bu əsərlərdə həmçinin,
Qarabağın tarixi keçmişi, ədəbi-mədəni
mühiti ilə də tanış oluruq.
Xalq yazıçısı Əzizə Cəfərzadə
Xan qızı haqqında eşitdiyi, oxuduğu xatirələr
əsasında yazdığı silsilə hekayələri
1963-cü ildə kitab kimi çap etdirmişdi. "Dəniz... ah dəniz",
"Dünyaya insan gəlir", "Cehizsiz qız",
"Vergi", "Ağdam yolunda", "Xan qızı
bulağı", "Bu gün sənin
yaşıdını gördüm" adlı bu hekayələrdə
Xurşidbanunun həyatının müxtəlif məqamlarına,
əsasən fəaliyyətinə, yardımsevərliyinə,
müdrikliyinə işıq salınmışdı. Ailə
qurmaq, ev-eşik sahibi olmaq istəyən, amma maddi durumu buna
imkan verməyən neçə-neçə gəncə
kömək etməsi, cehizi olmayana cehiz, çörəyi
olmayana çörək, işi olmayana iş verməsi, bulaq
çəkdirməsi üçün at belində min bir əziyyətlə
ən uğurlusunu tapmaq üçün çəkdiyi çətinliklər
bu hekayələrin əsas mövzusudur. Bu hekayələrdə
onun tabeliyində olan işçilərlə xoş rəftarı,
onların həm özlərinin, həm övladlarının
qayğısına qalması, idarəçilik və təssərrüfat
işlərindən vaxt tapanda isə incə
duyğularını kağıza, kətana və bəzən
də tikmələrlə parça üzərinə
köçürməsindən də bəhs olunur.
"Vergi" adlı hekayədəki bir məqama diqqət
çəkmək istəyirəm. Otağında oturub
yaradıcılıqla məşğul olan Xurşidbanu küçədəki
səs-küyə çölə çıxır, vergi
borcu olan bir erməni pinəçinin pristav tərəfindən
döyüldüyünü görür. Pristavı
tənbeh edən Natəvan ermənini və nəvəsini
evinə gətirir. "Qəzəbi
soyumuş Natəvan eyvanda əyləşmiş,
Gülzamanın təzə paltar geydirdiyi balaca qızı da
qucağında oturtmuşdu. Qızcığaz
xanımdan aldığı şirniləri yeyir, qara gözlərilə
altdan yuxarı bu mehriban xalaya baxırdı. O, hətta
çiçi paltarına sevinməyi belə unutmuşdu.
-
Qızım, adın nədir?
-
Hayqanuş.
- Sən
kimin qızısan?
-
Babamın.
Aralıda
diz çökmüş Havanes kirvə minnətdarlıqla
deyirdi:
-
Qurbanın olum, bəyim, bu, mənim bədbəxt Anuşumun
yadigarıdır. Bəlkə eşitmiş olasan, üç
il bundan əvvəl havalanıb
özünü qayadan atmışdı.
-
Eşitmişəm kirvə, sən fikir eləmə, sabah naçalniki
çağırtdırıb borcunu özüm verərəm,
- sonra da
Gülzamanın
gətirib onun qarşısında qoyduğu boğçaya
işarə ilə sözünə davam etdi:
- Bunu isə
balaların üçün aparar. Bir az
yavanlıq, bir az da xərclikdir. Sonra yenə nə
lazım olsa, gəlib deyərsən.
-
Çox sağ ol, bəyim, allah
bağışlasın, allah səni bizə çox görməsin,
əməyin yelə, diləyin selə getməsin, izn ver
mürəxxəs olaq.
- Gedin, Allah amanında".
Mərhəmətli,
səxavətli Azərbaycan xanımlarının simvolu olan
Natəvan xanımın gün gəlir, nəinki eli, obası,
yaşadığı malikanə, hətta qəbri də
dizinin üstündə oturtduğu, yalın əyninə
paltar, ac qarnına çörək verdiyi Hayqanuşun törəmələri
tərəfindən dağıdılıb viran qoyulur,
sümükləri belə işgəncəyə məruz
qalır. Güllələnmiş abidəsi paytaxtda 30 il intizarla vətənə dönəcəyi
günü gözləyir.
Bildiyimiz kimi, Xurşidbanu Natəvan əslən
Dağıstandan olan general-mayor Xasay bəy Usmiyevlə evlənmiş
və bir müddət Tiflisdə yaşadıqdan sonra
Şuşaya köçmüşlər. Bir neçə ildən - təxminən
15 il sonra Xasay bəy Şuşanı, Xurşidbanunu və
övladlarını tərk edib ata-baba yurdunda onu gözləyən,
ona ehtiyacları olan həmvətənlərinin yanına - Dərbəndə
qayıdır. İlyas Əfəndiyevin "Xurşidbanu Natəvan"
pyesində görürük ki, Xasay bəy bu
ayrılığa çox tab gətirməyib, Şuşaya gəlir
və Natəvana deyir ki, mən də səndən öyrəndiklərimi
öz vətənimdə həyata keçirmək istədim,
imkansız gəncləri xaricə təhsil almağa göndərdim,
bir çox xeyriyyəçilik, abadlıq işləri
gördüm, amma millətçilikdə ittiham olundum, təqiblərə
məruz qaldım. Bilmirəm,
qarşımızda Paris, Peterburq var ikən biz niyə
burdayıq, gəl əl-ələ verək,
çıxıb başqa ölkəyə, xoşbəxtliyimizin
arxasınca gedək. Natəvan, - gələcək nəsillər
məni qınayar, yox, gedə bilmərəm, -
deyib şəxsi səadətini deyil, Şuşada
qalmağı, ona ehtiyacı olanların yanında olmağı
seçir. Xan qızı gələcək nəsil
deyəndə, bizləri nəzərdə tuturdu. Biz -
bugünkü nəsil şəxsi xoşbəxtliyini
seçdiyi üçün onu qınayardıq,
qınamazdıq, bu, başqa mövzudur, amma Xasay bəylə
getsəydi, Natəvanın ədəbi-bədii, tarixi
yaddaşdakı obrazı bugünkü kimi tam və
bütöv olmayacaqdı.
Natəvanın min əziyyətlə Şuşaya
"Xan qızı" adıyla məşhur olan bulaq çəkdirməsi,
məscidlər, mədrəsələr, körpülər
inşa etdirməsi, yol saldırması, ehtiyacı olana əl
tutması məlum faktlardır. Bütün bunlar onun
haqqında yazılan əsərlərdə də öz əksini
tapıb.
İlyas Əfəndiyevin pyesinin əvvəlində Natəvanın
Tiflisdə Qafqaz canişini ilə əllərindən
alınmış ata-baba torpaqlarını, mülklərini
geri qaytarmaq məqsədiylə görüşü təsvir
olunur. Ona, siz
tək qızsınız, o qədər mülk nəyinizə
lazımdır, sualına - mən tək deyiləm, mənim
yaşadığım Şuşa şəhərinin
içməli suyu, məktəbi, mədrəsəsi yoxdur, mən
onlara kömək etməliyəm, - deyir və yaşının
az olmasına baxmayaraq, böyük bir elin
qayğısını çəkməyə hazır olan
iddialı bir xanım kimi görünür. Əsərin
sonuna qədər də Xurşidbanu həmin iddiasında
qalır. O, Şuşada çox sayda yaradıcı
insanı - musiqiçi, şair, rəssam və xəttatı
özündə cəm edən "Məclisi-üns" ədəbi
məclisini yaradır, daha sonra geniş fəaliyyəti
üçün məclisi sarayına köçürür.
Şuşa əhalisinin maariflənməsinə,
təhsilinə xüsusi diqqət yetirir.
Elmə,
təhsilə, yaradıcılığa xüsusi önəm
verən xan qızı məktəb və mədrəsələrin
açılmasına yardım göstərməklə
yanaşı, ana dilimizin qorunmasına da
çalışır, hələ Aleksandr Dümanın Azərbaycana
səfəri zamanı dilimizin lətafətinə, musiqililiyinə
heyran olduğunu vurğulayır, klassik sənətkarlarımızın
məcburən ərəb-fars dillərindən istifadə etmələrinin
acısını bu gün də
yaşadığımızı ürəkağrısı
ilə desə də, böyük ümidlə "Ağalar,
nə qədər ki Azərbaycan xalqı yaşayır, Azərbaycan
dili də yaşayacaq! Mən Azərbaycan
balalarının Homeri, Danteni, Şekspiri, Höteni, Puşkini
öz doğma ana dillərində oxuyacaqları günü
görürəm!" - deyirdi.
"Xurşidbanu
Natəvan" pyesinin əvvəlində Qafqaz canişini
şairəylə görüşündə "Mən azərbaycanlıların
igidliyinə heyranam. Elə bil ki, Allah
özü də onların qəhrəmanlığını
gözəl Qarabağ atları ilə
mükafatlandırıb", - deyir. Əsərin
sonuna doğru isə belə bir epizod var. Parisdə
qaçağan atların yarışı keçirilir,
Qarabağ atlarının da o yarışda iştirakı
gözlənilir. Natəvan atlara baxan Muradəlini
çağırıb tapşırır ki, "Yaxşı
hazırlaşın! Gərək bizim
atlarımız o yarışda birinci çıxsınlar.
Eşidirsənmi, birinci! Qoy görsünlər
Azərbaycanın yaxşı kişiləri yaxşı
atları mərd oğullara tapşırıb gediblər!"
Natəvan bununla həm də "Yaxşı
kişilər yaxşı atları minib getdi" kimi məşhur
el deyiminin əksinə olaraq bildirmək istəyir ki, Azərbaycanın
tarixlər boyu mərdliyi, cəsarəti, hünəri ilə
seçilən igidləri bir çox dəyərlərə
ləyaqətlə sahib çıxdıqları kimi
atlarına da sahib çıxıblar. Yaxşı
kişilər atları yaxşı ərlərə qoyub
gediblər. O ərlərə ki məhz onların sayəsində
Xan qızının düşmən tapdağında qalan
yurdu, tarixi torpaqları işğaldan azad edildi.
Natəvan
haqqında yazılan əsərlərdə onun haqsız yerə
dedi-qoduların obyekti olmasından da bəhs olunur, bu, o zaman
idi ki, şairə bu söz-söhbətlərə son qoymaq
üçün öz yanında bir həyat yoldaşına
ehtiyac duyur və bu dəfə də təmənnalı
elçilərə yox, sadə, xalq içindən
çıxmış Seyid Hüseynlə ailə qurur. Düzdür, bu dəfə də bədxah və
onun mal-mülkünə göz dikən qohumlarının tənə
və qınaqlarıyla üzləşir, amma o, öz
azadlığını həyat yoldaşının
yanında görür.
Xalq şairi Səməd Vurğun da Xurşidbanu Natəvan
poeziyasına rəğbət bəsləyir, onun
yaradıcılığını Azərbaycan
qadınının hiss və yaşantılarının ifadəsi
hesab edirdi. Zəmanənin düşüncə və duyğu
adamlarına necə darlıq etdiyini, hisslərini çərçivəyə
saldığını ürək ağrısı ilə
söyləyən şair, Natəvan şeirində
böyük insanın qüssə və faciəsinin
duyulduğunu vurğulayırdı. Bu kədəri
doğuran bir tərəfdən şairənin şəxsi
faciəsi, övlad itkisi idisə, digər tərəfdən
ictimai problemlər, haqsızlıqlar, bəzən ətrafı
tərəfindən anlaşılmaması idi. Səməd
Vurğun da lirik şairənin bütün
yaradıcılığının Füzuli
poeziyasının təsiri altında olduğunu söyləyir,
onun ictimai fəaliyyətini, XIX əsrin bir çox
böyük şairlərini özündə cəm edən
"Məclisi-üns" ədəbi məclisini təşkil
etməsini təqdirəlayiq hal sayır, şairənin bir
çox söz adamları - o cümlədən, Mirzə Fətəli
Axundov, Seyid Əzim Şirvani tərəfindən tərənnüm
olduğunu qeyd edirdi. Səməd Vurğun Natəvan
lirikasına, poeziyasına olan rəğbətini, həssas
münasibətini ona həsr etdiyi şeirində də əks
etdirirdi:
Söylə,
şeirlərin can verir nədən?
Ağlayır dediyin dərdli qəzəllər.
Bir
çiçək qopardı hər gəlib-gedən,
Sənin də payına düşdü xəzəllər.
Baxıb
qərənfilin solğun rənginə,
O şəhla
gözlərin incilər tökdü.
Bir
qadın ruhunun dərinliyinə,
Hər
axşam yeni bir qaranlıq çökdü...
Şairin bu şeirində həm də Natəvan
şeirinin psixoloji çalarları, xarakterik manerası
açıqlanır. Oğlunu vaxtsız itirən Xalq şairi
Hüseyn Arif poeziyasında özünə həmdərd, həmsöhbət
tapdığı Xurşidbanu haqqında "Natəvan"
poemasını yazmış və onu oğlu Arifin xatirəsinə
ithaf etmişdi. Dərdin, kədərin uzaqları
yaxın etdiyini deyən şair poemada xan qızının
dolğun portretini yaradıb, onun Şuşa
üçün, Qarabağ üçün kim olduğunu,
camalı ilə kamalının bir-birini
tamamladığını vurğulayıb:
Alim
dostlarıma bir sualım var,
Gözəllik
adlanan ülvi zirvəyə,
Varmı Xan qızı tək yüksələn gözəl?!
Dərya
kamalına günəş camalı,
Həyatda bu qədər tən gələn gözəl?!
Məmməd Rahim "Natəvan" poemasında xanım şairənin obrazını olduqca təbii boyalarla təqdim edib. Poemanın girişində Xurşidbanunun Şuşaya çəkdirdiyi bulağın açılış mərasimi təsvir olunur. Cıdır düzündə baş verən bu şənliyin təfərrüatları o qədər aydın təsvir olunur ki, oxucu özünü o törəni görürmüş kimi hiss edir. Qarabağ atları, ifa olunan "Bayatı-Şiraz", milli Azərbaycan geyimləri, sevinən gözlər və simalar, hətta igidlərin belindəki xəncərin təsviri poetik tablo xarakteri daşıyır. Amma bütün bu ürəkaçan gözəlliyin fonunda əsl səbəbkar - Xan qızı öz malikanəsində xəstə yatağındadır. Ətrafındakı gözügötürmüyənlər isə ona yeni zərbələr vurmaq üçün planlar cızır, haqqında həcvlər yazır, dedi-qodular yayırlar. Natəvanın yanına gələn axund ona ata-babasının xanlığını, hökmranlığını, mal-mülklərini, sahib olduğu torpaqları xatırladıb deyir ki, sənin qəzəlxanlığın xanlığı çökürtdü. Gəl, bu xeyriyyəçilik işlərindən əl çək, xanədanlığı yenidən dirçəldək. Natəvan isə cavabında:
Mənim əcdadımın ocağı, yurdu,
İndi başqa sayaq nur saçmalıdır.
Natəvan da bu gün öz sənətilə,
Xalqa olan dərin məhəbbətilə
İşıqlı günlərə yol açmalıdır
- deyir və həm tarixi, həm də ədəbi yaddaşda öz işıqlı obrazını həmişəlik həkk edir.
Natəvan haqqında yazılan əsərlər həm onun özünün portretini, həm də XIX əsr Şuşasının ədəbi-mədəni, ictimai-sosial mühitini əks etdirmək baxımından maraqlı və əhəmiyyətlidir. Biz bu əsərlər vasitəsilə Qarabağın həm təbiəti, həm etnoqrafiyası, həm etnopsixologiyası haqqında zəngin məlumatlar əldə etmiş oluruq.
Aygün BAĞIRLI
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent,
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu
525-ci qəzet.-2021.- 4 sentyabr.- S.16;17.