Dul qadının tənhalığı
Nəsr
"At
first I did adore a twinkling star./ But now I worship
a celestial sun".
"Əvvəlcə
mən sayrışan ulduza
valeh
idim. Ancaq indi ilahi günəşə
sitayiş edirəm".
Şekspir. "İki veronalı" pyesi
Ruhiyyənin
ailə xoşbəxtliyi
Ruhiyyə
ilə Hüseyn beş il idi ki, xoşbəxt
bir ailə həyatına sahib idilər. Elə
güman etmək olardı ki, onlar hələ yeniyetməliklərindən
bir-birinə vurulmuş və indi də taleyin bəxş
etdiyi cənnət bağının meyvələrindən
doyunca dadmaq istəyirlər. Onlar hisslərinə
hədd qoymaq istəmirdilər, ehtiras dənizinin suları təkcə
bədənlərini yuyub, büllur təmizliyinə
çıxartmaqla kifayətlənməyib, könüllərinə
də nüfuz edir, ondakı sehrli olan nə varsa üzə
çıxarmaqla, bu mənzərənin seyri onlar
üçün qeyri-adi həzz mənbəyinə
çev-rilmişdi. Ruhiyyə az
keçməiş hamilə olanda, uşağın dünyaya
gəlməsinə bir neçə ay qalmış, onlar bu hədiyyənin
xatirinə, ehtiraslarını müvəqqəti də olsa,
cilovlamalı olmuşdular. Bədən
yaxınlığına, intim hisslərə hədd qoyulsa da,
onların könülləri bir-birini əzizləməyini,
platonik yaxınlıqdan gələn dəlisov
vurğunluğu dayandırmırdı.
Yaşının xeyli artıq olmasına baxmayaraq, Hüseyn
özünü cavan oğlan kimi aparırdı, arvadına
zarafatla deyirdi ki, sənin ürcahına olduqca qüvvətli,
sevdiyi zövcəsindən bir an da uzaqlaşmayan bir
dayça, o, bu sözü rusca "jerebeü" deyə tələffüz
edirdi, çıxmışdır. Əslində,
bizim könlümüzün, daxili güclərimizin
yaşı yoxdur, onlar illərə tabe olmurlar. Bu sözlərdən Ruhiyyə incimirdi, ərinin
ehtirasını okean dalğası ilə müqayisə
edirdi.
Müşahidə edənlər bilir ki, okeanda sahilə
yaxınlaşan nəhəng su kütləsini ləpə
adlandırmaq qətiyyən yaramır, dalğa nərə
çəkərək sahilə çırpılır və
oradan da geri min tonlarla sahilin qumunu aparır. Hüseyn də
intim yaxınlıqda özünü belə kükrəyən
dalğa kimi aparırdı və arvadına, həm də əvvəllər
həyatında heç vaxt onun hiss etmədiyi bir cismani ləzzət
verirdi. Ruhiyyə Andre Moruadan oxumuşdu ki, Viktor
Hüqonun arvadı Adelin məşuqu Sent Byöv ona ürəyi
yandığından ərinin gecələr dəfələrlə
onu öz intim hücumları ilə narahat etdiyinə görə
Hüqoya qarşı hədsiz nifrət bəslədiyini, qəzəbdən
alışıb yandığını bildirmişdi. Bunları yəqin ki, Adel daim yorğun görünməsinin
səbəbini özü məşuquna yazıçı ərinin
hədd tanımayan ehtiras tutmalarının izahı şəklində
etiraf etmişdi. Adeldən fərqli olaraq
Ruhiyyə bu barədə şikayət deyil, yalnız hədsiz
razılığını bildirə bilərdi, həm də
Hüseyn bu məsələdə dahi yazıçı ilə
də müqayisə oluna bilməzdi. Ərinin
intim yaxınlıqdakı coşğun hisslərini o, həyatdakı
hərtərəfli xoşbəxtliyinin arzu olunan bir əlavəsi,
həm də bədən istəyinin də tam məmnunluq ifadəsi
kimi qəbul edirdi. Əri onu görünməmiş bir
qaydada əzizləyirdi, bu fiziki həzz töhfəsinə
görə ona yalnız minnətdar ola bilərdi.
Bəlkə də mərhum arvadı onun cismani
hisslərinə lazımınca cavab verə bilmirmiş, ona
görə də bu sahədəki susuzluq
yanğısını söndürmək üçün
ilk dəfə o, belə bir imkan tapıbmış.
Əri həm
də zarafatcıl adam idi, özünə
də istehza ilə baxmağı heç də qəbahət
bilmirdi, əksinə, bunu başqalarının ona gülməməsi
üçün müdafiə qalxanı hesab edirdi. Anektodlarında yəhudilər özlərinə
amansızcasına güldüyü kimi, Hüseyn də həyatında
baş vermiş hadisələri süni lovğalıq
örtüyünə bükməklə, öz hərəkətlərinə
istehza qaydası ilə yanaşmağı sevirdi. O,
Ruhiyyəni ikinci dəfə evinə dəvət etdikdə
qızın ondan olan narazılığına, əvvəlki
cavabının yaratdığı hiddətə son qoymaq
üçün bir öpüşlə onu ram etdiyini iftixarla
danışır, bunun qiymətini qaldırmaq
üçün özünü hətta Napoleonla müqayisə
etməyə cürət edirdi. Deyirdi ki, Napoleon
1815-ci ilin martının ilk günündə hökmdar
olduğu Elba adasını tərk edib, gəmi ilə Fransa
sahilinə gəlmişdi və ordan paytaxta doğru irəlilədi.
Yol boyu onu sevinclə
qarşılayırdılar, Parisə bir güllə atmadan
daxil oldu, kral ölkədən qaçmışdı. Onore de Balzak bunu "şlyapanın bir yellənməsi
ilə imperiyanın təslim olması kimi"
ağılasığmayan bir hadisə
adlandırmışdı. Hüseyn isə
lovğalanırdı ki, xətrinə dəydiyi qızın
qəzəbini soyutmaq üçün sadəcə
dodaqları ilə onun dodaqlarını qapamaqla, ona olan
ehtirasını nümayiş etdirməklə hər şeyi
həll etməyə müvəffəq olmuşdu.
O, qəribə
bir adam idi, evlənəndən sonra Ruhiyyəyə
sevgisi daha da artmışdı, bir an da olsun onu yaddan
çıxarmırdı, gözlərini açanda da, yumanda
da hər yerdə arvadını görürdü. Məclislərdə, adamların arasında olanda
qızı qucaqlayıb öpməkdən özünü
güclə saxlayırdı, elə bil ki, yüyənli at
qayaya çatanda dördnala qaçışını
dayandırmağa məcbur olurdu. Özü də anlaya
bilmirdi, bu qadın onun üçün müqəddəslik təcəssümü
idimi, yoxsa onu ovsunlamışdı, ona xilas ola
bilmədiyi bir tələmi qurmuşdu? Doğrudan
da bu qızda ona məlum olmayan, baş
çıxarmadığı müəmmalar gizlənirdi.
Arvadı onu qucaqlayanda bütün dərdlərini
unudurdu, bütöv dünyanı bağışlamaq istəyirdi.
Ruhiyyə tez-tez fikrə dalırdı, özünün
xoşbəxtlik saçan dünyasında da keçmişini
unuda bilmirdi və bu, ərinin həssas diqqətindən
yayınmırdı. Hüseyn ona dəfələrlə demişdi ki, bizim
aramızda mövcud olmuş əvvəlki fərqləri
yaddan çıxart, nikahımız o fərqləri birdəfəlik
silib, yoxa çıxarmışdır. Təkrar-təkrar
arvadına deyirdi ki, axı mən səni sevirəm, bunu sən
anlamalısan. Qarşılıqlı
sevgimizin fonunda keçmişimizdə olanlar əhəmiyyətini
itirmişdir. Ruhiyyə onun bu sözlərinə
gülümsəməklə cavab verirdi və əri onun
canlandığını hiss edib, pafosa güc verirdi, deyirdi
ki, sən mənim qocalığıma şüa salan bir ilahəsən.
Cəmiyyətin hansısa dedi-qodusu,
qınağı ilahənin müqəddəsliyinə xələl
gətirə bilməz.
Öz sözlərini mahiyyətini Ruhiyyənin daha
yaxşı anlaması üçün deyirdi ki, sən mənim
arvadımsan, bu halə səni hər cür səfeh
ittihamlardan qoruyur. Qanuni arvada çevrilməsi ilə
bu qızın keçmişi arasında göylə yerin
arasında olan kimi nəhayətsiz bir fərq vardır. Kim keçmişi yada salmaq niyyətində olsa, ən
sərt cavabı onun ərindən alacaqdır. Sonra yerli cahillikdən qidalanmış bir hadisəni
ona danışdı.
Əyalətdən
gəlmiş bir imkanlı adam dostunun
köməkliyi ilə yüngül əxlaqlı, lakin
çox gözəl bir qızla tanış olur və
qısa müddətdən sonra ona vurulur, axı Sahibin
yollarından baş çıxarmaq olmur. O, hətta
arvadını boşayıb, bu qıza evlənmək barədə
də düşünürdü. Özünün
ciddi məqsədlərinin əlaməti kimi qızı teatra
dəvət edir və lojaya bilet alır. Pərdə
açılmamışdan qonşu lojada bir nüfuzlu adam arvadı və qızı ilə gəlib
oturmuşdu. O, yaxındakı lojaya baxanda qız ona tanış gəldi və onu yadına
saldı. Teatrın inzibatçısın
çağırıb göstəriş verdi
ki, qızı gecikmədən buradan uzaqlaşdırın.
İnzbatçı əyalət adamına bunu
çatdırdıqda, o, qonşunun da eşitməsi
üçün bərkdən dedi ki, biz bilet
aldığımıza görə burada oturmuşuq, kiminsə
qonağı deyilik, digər tamaşaçıdan xoşu gəlmədiyinə
görə həmin adamın özü teatrı tərk edə
bilər. Qonşu əsəbiləşib, bərkdən dedi:
- Mənim
arvadımın və qızımın məclisində elə
qadınlara yer yoxdur, onların məkanı teatr yox,
küçədir. Orada onlar müştərilərini
axtarıb tapırlar.
Əyalət
adamı ona daha sərt cavab vermək istədi:
- Bu
qızın ləyaqəti heç də sənin
arvadınınkından və qızınınkından fərqli
deyildir, ən azı onlara bərabərdir.
Əyalət adamı guya ictimai yerdə dava
saldığına görə həbs edildi və bədbəxt
qızın taleyində təsadüfün bəxş edəcəyi
yenilik baş vermədi.
Hüseyn bu qəmli söhbətdən arvadının
mütəəsir olmaması üçün əlavə
etdi ki, ona görə də mən toyumuzun gecikməsinə
imkan vermədim ki, cahil ağızların müdaxilə etmək
şansları baş qaldırmasın. Həm də
başa düşürdüm ki, bu addımım cəhalətə
qarşı dözümsüzlüyümün ciddi bir
nümayişi olacaqdır.
Ruhiyyə üçün ərinin mərdliyi, ictimai
mühitin qınağına, cəhalət
dalğasının gözlənilən hücumuna fikir verməməsi,
ona olan saf münasibəti heç də adi məhəbbət
təzahürü və ya xoşbəxtliyi udmaq gedişi
deyildi, onunla evlənməsini, ailə qurmasını
Hüseynin özünü qurban verməsinin əlaməti
hesab edirdi.
Şəhərdə yaxşı tanınan bu adam
haqqında xoşagəlməz söhbətlər gedə bilərdi.
Məhəbbət bu səhnəyə gəlib
çıxanda, əslində çox sayda adi hisslərdən
fərqli olanları əmələ gətirir, idarə edən
təlimə, ideala çevrilir. Hüseyn
onu çuğlayan məhəbbət idealı naminə
özünü qurban verməyi bacarmışdı. Bu nikah arvadı ilə onun arasında bütün fərqləri,
hər şeyi silib atdı, aralarındakı keçmişdə
mövcud olmuş uçurum üzərində möhkəm
körpü qura bildi. Həm də belə
nümunələr, heç şübhəsiz, pis peşənin
sahibi olan qızlara qarşı cinayətlərin vurduğu
yaraları sağaltmağa, öz günahlarının
haqqını ödəməyə azacıq da olsa kömək
edir.
Toylarının birilliyi tamam olanda Ruhiyyə ərinə
oğul hədiyyəsi bəxş etdi. O, iki il əvvəl
də oğul doğmuşdu, lakin bu uşaq anasından uzaq
düşmüşdü, çünki hələ körpə
bətndə mayalanan vaxtdan anası ondan
ayrılacağını bilirdi və surroqat ana olmağın
əzablarını çəkməli olmuşdu. İndi isə körpə onun özünün və
doğma ərininki idi, o, hətta ən ağır cəzaya
da razı olardı, lakin bir daha oğlundan ayrı düşməyə
heç cür dözməzdi. Hamnet
adlı bu uşaq təkcə gözəl sifət cizgilərinə
malik deyildi, həm də getdikcə ağıl qabiliyyəti səviyyəsinə
görə də öz yaşıdlarından fərqlənirdi.
Bir yaşı olanda o, danışmağa
başladı, özü də sözləri olduqca dəqiq tələffüz
edir, dayəsindən və anasından eşitdiklərini
olduqca xoş bir avazla səsləndirirdi. Üç
yaşı olanda o, artıq yüzə qədər sayır, əlifbanı
öyrənmiş, sözləri oxuya bilirdi.
Atanın, ananın onunla öyünməyə, fəxr etməyə haqları var idi, çünki bu ağsifətli, gözəgəlimli uşaq həm də ətrafda baş verənləri qavraması ilə, özünü aparması, davranışı ilə çoxlarının təəccübünə səbəb olurdu. Hüseyn oğlunun belə nadir xüsusiyyətlərinə çox sevinirdi, yaşı 60-ı keçəndən sonra yeni arvadı onu dünyalara bərabər olan bir hədiyyə ilə sevindirmişdi. Uşaq həm anasına, həm atasına çox bağlı olmaqla, onların yanında özünü o qədər səlis aparırdı ki, onu atəşin qaydada sevməmək mümkün deyildi. Axı valideynləri Hamnetin timsalında ağıllarına gəlməyən bir xoşbəxtliyə çatmışdılar və onu hər vasitə ilə qorumağa çalışırdılar. Onun bu nadir adını isə Südabə xanımın Şekspirə olan məhəbbətinə görə belə qoymuşdular, dramaturqun yeganə oğlu da belə adlanırmış.
Hüseyn gələcək üçün böyük planlar cızırdı, oğlu, yəqin ki, məktəbdə əlaçı olacaq, dərs ili başa çatmamışdan bir si-nifdən digərinə keçməklə, orta məktəbi 6-7 ilə bitirəcəkdi. Hamnet, yəqin ki, ən nüfuzlu ali məktəbdə təhsil almalı idi. Hüseyn vaxtilə özü Leninqradda təhsil almışdı, oğlu isə, yəqin ki, Londondakı ali məktəblərin birində, yaxud da Oksfordda və ya Kembricdə universitet təhsili almalı idi. Bunun üçün valideynləri universitetə iri məbləğdə pul ödəməli idilər. Ona görə də ata bir neçə tikinti şirkətində işləməklə, daha çox pul qazanmağa çalışırdı və buna, əsasən, nail olurdu. Onun bankdakı hesabı şişməyə başlayırdı, birinci arvadı olan Südabə Səfərlidən də xeyli maddi irs qalmışdı və əsərlərinin yenidən çap olunmasına görə İngiltərədən ödənilən pulların axını kəsil-mirdi, əksinə, daha da artırdı. Mərhum arvadı həm bank hesabındakı pullarını, həm də gələcək qonorarlarını ona vəsiyyət etmişdi.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2021.- 11 sentyabr.- S.20.