“Qız Bənövşəyə
gedən yol”
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikası
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı Bakı Xoreoqrafiya Universitetinin sənətşünaslıq kafedrasının
müəllimi,sənətşünas Aysel Məmmədəliyevadır.
Aysel xanımla Xalq rəssamı Səttar Bəhlulzadənin "Qız
Bənövşəyə gedən yol" əsəri haqqında danışmışıq.
***
- Səttar Bəhlulzadə
yaradıcılığına xas cəhətlər bu əsərdə özünü necə göstərir?
- Xalq rəssamı Səttar Bəhlulzadə Azərbaycan incəsənəti
tarixində öz yerini qazanmış fövqəladə yaradıcılıq
qabiliyyətinə malik
rəssamlardandır. Milli və
bəşəri ənənələri
əsərlərində bacarıqla
əks etdirən rəssam Azərbaycan rəngkarlığında yenilikçi,
novator sənətkar kimi tarixə düşüb. Bu mənada Səttar Bəhlulzadənin ölməz
irsi təsviri sənətimizdə yeni və unudulmaz səhifələr yaradıb.
O, Azərbaycan təsviri
sənətində mənzərə
əsərlərinin ən
kamil nümunələrini
yaratmış rəssamlardandır.
Onun mənzərələrində Azərbaycan
təbiətinin gözəllikləri,
dağların əzəməti,
Xəzər dənizinin
romantikası, doğma
torpağın ruzi-bərəkəti
parlaq boyalarla əksini tapıb. "Qız
Bənövşəyə gedən yol" əsəri də bu qəbildəndir.
- Əsərin yaranma
tarixçəsi haqqında
nə deyə bilərsiniz?
- Rəssam bu əsəri 1953-cü ildə
Quba rayonunda yaradıcılıq ezamiyyətində
olarkən etüd formasında işləmiş,
sonralar onun əsasında bitkin, mükəmməl rəngkarlıq
əsəri yaratmışdı.
Əsərdə S.Bəhlulzadə yaradıcılığının xarakterik cəhətləri,
fərdi dəst-xətti,
təcəssüm etdirdiyi
təbiət motivlərinə
yaxşı bələd
olması və bütün incəliyi ilə onların dərinliyinə nüfuz etməsi öz əksini tapır.
Qız Bənövşə
Quba rayonunda məşhur bulaqdır. Bulağın belə adlandırılması
Bənövşə adlı
gözəl bir qızın faciəsini əks etdirən rəvayətlə bağlıdır.
Belə deyirlər ki, keçmişdə dövlətli
bir kişinin Bənövşə adında
bir qızı olur. Bənövşə varlı qızı
olmasına baxmayaraq, heç kimə yuxarıdan aşağı
baxmaz, hamını bir gözdə görərdi. Onların sayı-hesabı
bilinməyən qoyunlarını
Yetim adlı bir çoban otararmış. Fərasəti, qoçaqlığlı, sədaqəti
ilə ağasının
hörmətini qazanmış
Yetim ürəyinin hökmü ilə Bənövşəyə məhəbbət
yetirir. Çoban məhəbbətini özünə ar bilməyən Bənövşə
gizli görüşə
razılıq verir.
Sevgililər həmişə bulaq başında görüşməyi qərara
alırlar. Bənövşə vədə yerinə Yetimdən əvvəl gələr, boynunu büküb sevgilisinin yolunu gözləyərdi.
Bulağın sərin suyundan
içdikdə onların
məhəbbəti daha
da alovlanardı.
Görəsən, zalım ağa
bu hissi anlayarmı? Əlbəttə, yox. Bir gün ağaya
çatır ki, bəs qızın Yetimlə görüşür.
Bunu eşidən ağa və oğlanları qulaqlarına inanmır, qızı güdməyə
başlayırlar. Vədə vaxtı
yaxınlaşır. Bənövşə bulaq başına tələsir. Ağa əsabələri
ilə gizlicə qızı təqib etməyə başlayır.
Bənövşə bulaq başına
çatıb boynubükük
halda sevgilisinin yolunu gözləyir.
Vədədən xeyli keçir,
Yetim gəlib çıxmır. O saat
ürəyinə damır
ki, sevgilisinin başında bir hadisə var. Yəqin gizli sirlər aşkar olub, onlar bir daha
görüşməyəcəklər. Bənövşənin boynunun
büküyü bir az da artır. Dərdli bir bayatı çəkir:
Gözlərimi oysalar,
Üstə dərman qoysalar.
Mən səndən əl üzmərəm,
Dilim-dilim soysalar.
Bayatı bütün kəndə səs salır. Ağa Bənövşənin məhəbbətinin
səsini kəsməyə
çalışır, ancaq
bayatı qor kimi Ağanın canına dolur:
Mən Yetimə vuruldum,
Gözləməkdən yoruldum.
Harda qaldı gəlmədi,
Ürəyimdən vuruldum.
Onlar görürlər
ki, Bənövşənin
səsini vaxtında kəsməsələr, hamı
bu məhəbbətdən
xəbərdar olacaq. Bu da ki, ağa
üçün ölümdən
betərdir. Bu ara Yetim özünü sevgilisinə
yetirir. Onlar sarmaşıq kimi
bir-birinə sarışırlar.
Qan ağanın beyninə vurur. Gizləndiyi yerdən çıxıb
oğlanları ilə
birlikdə doğma qızı Bənövşəni
xəncərlə doğrayır.
Yetimlə oturduqları daş
qana bürünür.
Yetim bu amansızlığa dözə
bilmir, bir ağı çəkir:
Ahu dağda xoş mələr,
Xoş inildər, xoş mələr,
Əgər bivəfa olsam,
Oturduğum daş mələr.
Sonra xəncəri
çıxardıb ürəyinə
sancır. Xalq Bənövşənin meyidini Ağaya vermir. Onları bulağın başında
dəfn edirlər.
Hər il
yaz gələndə Bənövşənin qəbiri
üstündə, aşiqlərin
qanı tökülən
yerdə boynu bükülü bir çiçək açır,
məhəbbəti kimi
ömrü az olur, dörd-beş gündən sonra solur. Xalq bu çiçəyə
iki nakam məhəbbətin rəmzi
olaraq Bənövşə
adı verir. Bulağa isə Qız Bənövşə bulağı
deyirlər. Bulaq müdam
çağlayır. Sözügedən hekayədən təsirlənən
və təbiətin gözəlliyindən ilhamlanan
rəssam bu tablonu yaratmağa qərar verir.
- Əsərin rəng
koloriti barədə nə deyə bilərsiniz?
- Əsərin süjeti
ön xətdən arxa xəttə doğru ardıcıllıqla
uzanan təbiət mənzərəsinin əks
olunmasından ibarətdir. Tabloda soyuq
rənglər üstündür,
axşamüstü, günəşin
batması (sağ tərəfdə) təsvir
olunduğundan tabloda işıq məhduddur, əsər akademik perspektiv əsasında qurulduğundan və açıq görünüşü
əks etdirdiyindən
(arxa plandakı dağlara qədər) həcm və müstəvi parametrləri
geniş və dərindir, ümumi tonallıq soyuq rənglərdən təşkil
edilib və nisbətən şəffafdır.
Bədii
məkan lirik görünüşlü təbiət
səhnəsini əks
etdirir. Əsərin kompozisiyası ön
plandan arxa plana doğru düzgün formalı xətti quruluşa malikdir. Kompozisiya və rəng bölgüsü baxımından
əsər üç
paralel hissədən ibarətdir: yaşıl-qəhvəyi
alt hissə, göy orta hissə (arxa planda dağlar)
və mavi-açıq
sarı üst hissə (səma). Bu hissələr ümumi
ahəngdarlıq prinsipi
əsasında bir-biri
ilə əlaqələndirilib
və quruluş baxımından tamlıq yaradır.
- Tablo hazırda harda saxlanılır?
- Tablo Rüstəm
Mustafayev adına Azərbaycan
Milli İncəsənət
muzeyində saxlanılır.
- Bu rəsm bizə nə deyir?
- "Qız Bənövşəyə
gedən yol" tablosunda rəssamın lirik-romantik hissləri üstünlük təşkil
edir. Biz rəssamın bütün mənzərə
rəsmlərində olduğu
kimi, bu əsərində də Azərbaycan təbiətinin
zəngin məzmunlu, əsl poetik obrazını görürük.
Bu əsər öz vətəninin gözəlliklərinə valeh
olan rəssamın düşüncələrinin, həssas və qüdrətli duyğularının
bədii təcəssümüdür.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 15 sentyabr.-
S.24.