Texnologiya əsrinin aşığı –
Neoaşıq
Texnoloji medianın həyat tərzimizə daxil olması
ilə sosial münasibətlər dəyişib, virtual folklor
anlayışı gündəmə daxil olub. Texnologiya əsrində
üz-üzə kommunikasiya yerini virtual auditoriyaya tərk edib,
radio, televiziya, ən əsası da internetin inkişafı ilə
yeni şifahi ədəbiyyat nümunələri yaranıb.
Böyük bir sənaye şəbəkəsi
formalaşdıran kütləvi informasiya vasitələri sadəcə
xəbərləşmə, əyləncə vasitəsi kimi
deyil, həm də bilgi paylaşımı vasitəsi kimi də
istifadə edilir. Kütləvi informasiya vasitələrinin
(KİV) əsas qolu təkcə rəsmi olan qəzetlər,
jurnallar, telekanallar, radio stansiyaları deyil, həm də
internet şəbəkələri, müxtəlif formatlarda
(sms, mms, e-poçt) mesaj alan mobil
telefonlardır. Belə bir mühitdə yeni ənənə
formalaşdıran media aşıq sənətinin,
aşıqlıq ənənəsinin dəyişməsinə
də səbəb olub.
Bu da insanların müasirlik, postmodernizm, şəhərləşmə,
köçlər, populyar mədəniyyət, moda və media
kimi Qərb yönlü bir həyat tərzi seçmələri,
bunun da mentalitet dəyişikliyi yaratması baş verib. Bu dəyişikliyin
nəticəsində ortaya çıxan aşıq sənəti
və onun daşıyıcısını biz Neoaşıq
adlandırdıq. Termin ilk baxışda bir az qəribə səslənə bilər, ancaq
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları dövründə bu
termin, bizcə, müasir aşığın fəaliyyətinə,
yaradıcılığına, dünyagörüşünə
tam uyğundur. Çünki Neoaşıq
özünəməxsus ifa tərzinə və sosial-mədəni
statusa sahibdir. Ən əsası da
Neoaşığın müasir dövrdə zərurətdən
yaranması məsələsidir. Bu,
heç də aşıqları klassik və Neoaşıq
deyə iki qismə ayırmaq mənasına gəlmir. Neoaşıq dəyişən aşıq sənətinin
nəticəsində ortaya çıxmışdır. Onun əsas funksiyası virtual mühitdə və
virtual auditoriya qarşısında ifa etdiyi sənətidir.
Dəyişən şərtlər daxilində
aşıq sənətinin vəziyyəti, ifa tərzində
yeniliklər, klassik ənənədən uzaqlaşma və
bizim Neoaşıq adlandırdığımız
aşığın özəllikləri hələ ki, tədqiqat
predmeti olmayıb. Bu yazıda
Neoaşığın KİV mühitində yeri və rolu, dəyişən
dünyada necə qəbul görməsi, media sənayesinə
daxil olması, tələb və təklif bazarında
funksiyası kimi bir çox məsələlər
araşdırılacaq.
Ənənəvi aşıq sənəti XX
yüzilliyin sonlarından başlayaraq dəyişikliyə məruz
qalıb. Klassik aşıq ənənəsi yerini yeni
formatlı və məzmunlu ənənəyə tərk edib.
Hər bir sənət kimi aşıq sənəti
də ənənə daxilində mövcuddur. Çünki ənənə ilə gələcək
planlanır, bilgi və təcrübə sonrakı nəsillərə
çatdırılır. İstər
verbal folklor olsun, istərsə də visual və ya virtual
folklor olsun, mətn ənənə çərçivəsində
yaranır, ənənə daxilində yenilənib
yayılır. Folklor materialları təbii
ki, yarandığı formada da qalmır, qalması da
mümkün deyil. Mətnlər hər
dönəmin şərtlərinə uyğunlaşır,
anlam və funksiyasını şərtlərə görə
yeniləyir. Aşıq ənənəsi
də yeni dövrün tələbləri, həyat tərzinə
görə yenidən qurulur.
Texnoloji media ənənəni yox etmir, onu öz
ehtiyaclarına, funksional tələbatına görə dəyişir. Aşıq ədəbiyyatı
bu aspektdən dəyərləndirildikdə onun KİV
çağında yeni məzmun qazandığı nəticəsinə
gəlmək mümkündür. İlk
olaraq aşığın icra ortamı dəyişib,
üz-üzə kommunikasiya ortadan qalxıb, söyləyici-dinləyici
qarşılıqlı mətn yaratma prosesi təkqütblü
olub, mətn sifarişçinin verdiyi imkanlar daxilində -
saat, yer, auditoriya - gerçəkləşib. Televiziya
ekranlarında çıxış edən aşıqlar
folklor üçün spesifik olan şifahi dili az
və ya çox dərəcədə ədəbi dilə
uyğunlaşdırıb, ya da mətni ədəbi dildə
anlatmağa başlayıblar.
Media mühitində simvollaşdırmanın folklor
variantı ortaya çıxır. Məsələn, yeni məzmunlu
atalar sözləri və məsəllər, aforizmlər,
deyimlər, mahnı sözləri və lətifə
başlıqları və sözləri, ənənəvi
folklor qəhrəmanlarının ironik modelləri,
tanınmış şəxsiyyətlərin parodik
obrazları buna misal ola bilər. Bu isə son dövrlərdə tədqiqatçıların
da qeyd etdiyi kimi, kütləvi informasiya vasitələrində
intertekstualizmin artdığını göstərir. Artıq belə bir mühitdə verbal folklordan
danışmağa dəyməz. Çünki folklorun və
konkret olaraq aşıq sənətinin, aşıqlıq ənənəsinin
dəyişməsinin əsas səbəbi insanların
müasirlik, postmodernizm, şəhərləşmə,
köçlər, populyar mədəniyyət, moda və media
kimi Qərb yönlü həyat tərzi seçmələri,
bunun da mentalitet (zehniyyət) dəyişikliyinə səbəb
olmasıdır. Bütün bunlar cəmiyyətdəki
mədəni dəyişikliklərin əsas səbəbləri
olduğundan virtual folklor anlayışını da gündəmə
gətirir. Virtual folklor üz-üzə
söylənən xalq ədəbiyyatından fərqli olaraq
folklorun texnologiyalaşmasıdır. Təbii
ki, aşıq da bu prosesin içindədir və baş verənlərə
ən tez reaksiya verən söyləyicilərdən biridir.
Bütün hallarda folklorun KİV-də
reallaşması media məkanının xüsusi mülkiyyəti
ilə müqayisədə, məlumatların müntəzəmliyini
və təkrarlanmasını təmin edən vasitələrlə
həyata keçirilir. Həm də ünsiyyət vasitələrinin
çoxkanallı və dəyişkən olmasına töhfə
verən texniki vasitələrin köməyi ilə şifahi
söz sənəti məlumatları ötürmə vasitəsi
kimi yeganə və ən məqbul vasitə olan sözə əsaslanır.
Neoaşıq texnologiya əsrində
repertuarında sözdən daha çox musiqiyə yer verir,
bunu ondan televiziya kanalları, internet yayımları tələb
edir. Neoaşığın performansı həm
görsəl, həm də dinlənilən mediaya
bağlıdır. Çünki "Media
insanlara nə düşünməyi deyil, nə haqqında
düşünməyi söyləyir" (Özçetin).
Virtual folklor üz-üzə kommunikasiya özəlliyi
daşıyan söyləyici-dinləyici auditoriyasını
mediadan çıxarmaqla aşıq sənətində və
aşığın kimliyində dəyişiklik yaratdı. Media
dövründə Neoaşıq musiqi məktəbi, İncəsənət
İnstitutu, Konservatoriya məzunudur, aşıqlıq sənətini
parta arxasında və oxuduğu kitablardan, müşahidə
etdiyi orta nəsil aşıqlarından öyrənmiş sənətkardır.
Qısacası, Neoaşıq usta yanında yetişməyən
sənətkardır. Çünki əski
dövrlərdən fərqli olaraq oxuyub yazanların çox
artdığı və texnologiyanın inkişaf etdiyi XX
yüzilliyin sonlarında və XXI yüzillikdə bir çox
sənət növlərinə başlamaq istəyənlər
bunu bir kitab götürüb təkbaşına oxuyaraq
öyrənə biləcək vəziyyətə gəldilər.
Şifahi mədəniyyətlərdə,
öyrənmənin baş tutması üçün bir
dastançıya və ya müəllimə ehtiyac duyulursa
(Goody), bunu yazılı mədəniyyət və media əsri
haqqında demək mümkün deyil.
Vurğulamaq lazımdır ki, son dövrlərdə
aşıqlıq ənənəsi əsas kontekstindən
uzaqlaşaraq yeni bir forma alıb. Canlı ifa yerini
uzaqdan ötürmə və ya səsyazma cihazlarına
buraxıb. Aşığın ifası
artıq kasetlər, CD-lər, filmlər, radio, televiziya və
internet kimi elektron ötürmə vasitələri sayəsində
yayqınlaşmağa başlayıb. Rəqəmsal
(ingiliscə digital) mühitin elementləri olan plastinkalar,
kasetlər və ya CD-lər aşıqların şöhrət
qazanmasına, tanınmasına və ad-sana sahib olmasına
böyük yardım göstərib. Çünki
H.Beckerin də dediyi kimi, paylaşılmayan əsər bəyənilmir
və buna görə də tanınmır.
Ancaq bu yazılı, vizual və audio media, bir sözlə,
rəqəmsal media klassik aşıq sənətini forma, məzmun
və funksiya baxımından zəiflədir,
aşıqlığı passiv duruma düşürür. Buna baxmayaraq,
media və aşıq ənənəsi bir-birini dəyişdirən
gücə sahibdir. Aşıq sənəti
və aşığın özü media dünyasında təbii
olaraq dəyişikliyə uğrayır və bildiyimiz klassik
aşığın yerini Neoaşıq almağa
başlayır.
Təbii
ki, yeni dövrdə əlində sazı ilə deyişmək
üçün özünə rəqib axtaran,
toplaşdığı yerlərdə - çayxanalarda, kənd
meydanlarında, toylarda və sair məkanlarda
çıxış edən, sevgilisinin xatirinə içindəki
atəşlə dolaşan, özünü haqq
aşığı adlandıran, usta-şagird mühitində
yetişən, aşıq şeirləşmələrində
iştirak edən və müəmma açan, bədahətən
şeir söyləyən, mahnı oxuyan, günlərlə,
hətta aylarla eşq dastanları (məhəbbət dastanı)
danışan, kütlələr tərəfindən hörmətlə
qarşılanan və digər özəlliklərə sahib
aşıq tipi çox azalıb. Bunun yerinə ilin müəyyən
vaxtlarında mərasimlər, şənliklər və xatirələr
münasibətilə bir icra mühiti tapan və səsini
görsəl və dinləməyə dayanan media vasitələri
ilə eşitdirməyə çalışan, aşıq sənətini
ustadan, birbaşa ənənədən öyrənmək əvəzinə,
kitablardan, kasetlərdən, internetdən, saz
çalmağı da kurslardan öyrənən, əsərlərini
kağız üzərində yazan, veb saytı olan, radio və
televiziyada çıxış etməyə can atan və
qarşılaşdıqları geniş dairələrin
müxtəlifliyi ilə şeirlərinin məzmununu
formalaşdıran ənənə nümayəndələri
meydana çıxıb (Çelikten). Biz də
bu yeni ənənənin nümayəndəsinə yuxarıda
da ifadə edildiyi kimi Neoaşıq deməyə
üstünlük verdik.
Bu dəyişiklik prosesində, sənətin məzmunun
ötürülməsində aşıqlar istər-istəməz
fərqli bir kimliklə ortaya çıxmağa məcbur
oldular. Ən önəmlisi də mədəniyyət
ünsürlərinin yaradılmasında və
ötürülməsində ön plana qazancın
çıxmasıdır. Daha konkret desək,
toyda, şənlikdə, məclislərdə fərdi qazanc
saxlayan aşıqlar CD-lərlə, televiziya vasitəsiylə,
internet yayımları ilə mədəni ünsürlərin
bazarlanmasından əldə edilən qazanc sektoruna daxil
oldular. Belə olduqda aşığın
icra və ifa qabiliyyəti mətnin yenidən dizayn edilməsinə
yönəldi. Neoaşıq görmədiyi,
üz-üzə olmadığı xəyali bir auditoriya
üçün çalıb oxumağa, bəzən də
dastan parçası ifa etməyə başladı. Ancaq bu icra daha çox televiziyanın təyin etdiyi
qaydalara uyğun olaraq aşığın səsini
eşitdirmək üçün ona ekrandan istifadə etməyə
icazə verdiyi qədərdir. Beləliklə,
media mühitində aşığın şifahi mədəniyyətdəki
rolu və funksiyası radionun, televiziyanın, internetin
ixtiyarına verildi.
Tarix səhnəsinə
çıxdıqları XV yüzillikdən bu günə qədər
zamana ayaq uydura bilən aşıqlar medianın sürətlə
hər şeyə hakim olduğunun fərqinə vararaq bu
mühitdə varlıqlarını davam etdirmək, həm
özlərini tanıtmaq, həm də auditoriyalarını
genişləndirmək məqsədi ilə elektronik mühitə
tez bir zamanda adaptasiya oldular, hətta elektronik imkanlardan istifadə
etməyin yeni-yeni yollarını tapmağa
çalışdılar. Dəyişən və
yenilənən aşıqlar, başqa sözlə,
Neoaşıqlar əski usta-şagird ənənəsini bir tərəfə
qoyaraq fərdi şəkildə (musiqi kurslarından,
kitablardan, əski aşıqların səs
yazılarını, saz çalmalarını dinləyərək)
öyrəndiklərini icra etməyə başladılar.
Artıq aşıq sənətini öyrənmək istəyən
şagird ənənəni yaxşı bilən usta ilə
üz-üzə deyil, radio və televiziya verilişləri, həmçinin,
internet üzərindən yayımlanan proqramlarla tanış olmağa başladı. Buna şərti olaraq virtual usta-şagird ənənəsi
demək mümkündür. Həm də şagird
virtual dünyada özünə bir deyil, bir neçə usta
seçib təhsilə başlamaq imkanı əldə
etdi.
Bu yeni dövrün virtual aşıqları, yəni
Neoaşıqları müəmmalar, qıfılbəndlər,
dodaqdəyməz təcnislər, divanilər, müxəmməslər,
dini-irfani şeirlər söyləmək, dastan anlatmaq yerinə
əyləncəli musiqilərə üstünlük verdilər,
şou-proqramlara qatıldılar. Həm də
ustasından müstəqil aşıqlıq etmək
üçün icazə almaq qayğıları
olmadığından həmən radio və televiziya
proqramlarına çıxmağa üstünlük verdilər.
Kitablar nəşr etdirib radio və televiziyalarda
konsert proqramları təşkil etdilər. Bununla da kifayətlənməyib özlərinin veb
saytlarını yaratdılar, bu saytlar vasitəsi ilə fərdi
yaradıcılıqlarını, fərdi sənətlərini
yaymağa, özlərini, sənətlərini sübut etməyə
çalışdılar. Beləliklə,
elektron mühitin özünəməxsus aşığı
ortaya çıxdı ki, bu Neoaşıqlar stereotiplər əvəzinə,
aktual məsələlərlə məşğul olmağa
başladılar. Bədahətən
şeir demək yerinə, şairlər kimi oturub qafiyəsi,
rədifi düz, hecası xətasız şeirlər
yazdılar və ya buna cəhd etdilər.
Aşıq sənətinin öyrənilməsində nəzərə
alınması gərəkən əsas məsələ əsrlər
boyu fərqli yollarla və ölçülərlə davam edən
aşıqlıq ənənəsinin, xüsusən də
aşıqlığın audio-vizual media ilə əlaqəsi,
cəmiyyətdə baş verən texnoloji, sosial, mədəni
dəyişikliyin XXI yüzillik Neoaşıqlarında təzahürüdür. Çünki
XX yüzilliyin sonlarından başlayaraq yaranan dəyişikliyin
müsbət və mənfi tərəflərinin
aşıqlıq ənənəsinə təsiri sonrakı
yüzilliklərin proqram sənəti kimi
çıxış edir. Aşıq sənətinin
gələcəyə necə ötürülməsi də
ciddi problemlərdən biridir. Belə demək
mümkünsə, media sənayesi baxımından
aşıqlıq ənənəsi yeni paradiqmadan qiymətləndirilməli
və bu zaman tələb-tələbat münasibətinin
önə çıxdığı
vurğulanmalıdır. Çünki
artıq XXI yüzilliyin bir texnologiya əsri olduğu, bunun folkloru
və onun bir qolu olan aşıq sənətini necə dəyişdirdiyi,
dəyişikliyin zərurət olduğu diqqətdən
qaçmamalıdır.
Ancaq elektronik çağda dəyişikliyə məruz
qalan ənənə və bu ənənənin yeni
Neoaşığı ilə yanaşı, hələ də əski
aşıq sənətini yaşatmağa çalışan aşıqlar
da vardır. Neoaşıqlara daha çox şəhərlərdə
rast gəlmək mümkünsə, klassik aşıqlar əsasən
kəndlərdə və qismən də rayon mərkəzlərində
cəmləşmişlər. Klassik aşıqlar daha
çox orta nəslin nümayəndələri olub usta
yanında yetişmiş aşıqlardır. Onlar
da radioda və televiziyada çıxış edir, media
mühitində qismən də olsa klassik aşıq sənətini
yaşatmağa çalışırlar.
Neoaşıqlarla ənənəni yaşadan
aşıqların əsas fərqi oxuma tərzinə,
yetişmə yollarına, sənəti yaşatma
üsullarına görədir. Azərbaycanda
Neoaşıqların bir qismi xanəndə kimi ansamblla xalq
musiqisi ifa edirsə, bir qismi də aşıq havalarını
modernləşdirməklə məşğuldur.
Xüsusi olaraq demək lazımdır ki, ənənəni texnologiya əsrində yaşatmağa və aşıq sənətini dinləyici kütləsinə çatdırmağa çalışan aşıq da çıxış yolunu yenə mediada görür. Ona görə də klassik ənənəni qismən də olsa yaşadan çoxu universitet təhsilli, bir qismi dissertasiya müdafiə etmiş aşıqlar maksimum dərəcədə radio-televiziyadan istifadə etməyə çalışırlar. İndi həm ənənəvi aşıqlarların, həm də Neoaşıqların çoxu Aşıqlar Birliyinin və bir qismi də Yazıçılar Birliyinin üzvüdür. Onlar aşıq havalarının və mahnılarının ifasından əlavə dastan bilsələr də, bu dastanları icra edəcək auditoriya tapa bilmirlər. Müasir aşıq sənətinin təmsilçiləri mediadan başqa, festivallarda, saz yarışmalarında, bayramlarda, açılış mərasimlərində, kütləvi tədbirlərdə və hətta konfranslarda çalıb oxuyurlar.
Aşıq sənətinin öyrənilməsində yeni bir mərhələ olan XX yüzilliyin sonları və XXI yüzillik bir çox elm sahələrinin (folklorşünaslıq, mədəniyyətşünaslıq, musiqişünaslıq) metodologiyası, metodları və araşdırma üsullarının bir yerdə fəaliyyət göstərməsi ilə xarakterizə edilir. Media sənayesi aşıq ədəbiyyatı məhsullarını müəllif hüquqları problemi, medianın mədəni miras kimi müəlliflik hüququnu gözləməklə bazarlama səlahiyyəti əldə edir. Ortaya çıxan alış-satış sektorları aşığı bir musiqiçi kimi yetişdirməyə daha çox səy göstərir. Bunun bir neçə səbəbi vardır. Əvvəla, klassik aşıq musiqisinin yeni aranjimanı dinləyici və izləyici kütləsini daha çox cəlb edir. İkincisi, aşıqların da bir çoxunun ansamblla oxumağa meyl etməsi, kasetlərin satışında artıma səbəb olur. Üçüncüsü, yavaş-yavaş ağır aşıq musiqiləri ("Yanıq Kərəmi", "Reyhani", "İrfani" və s.) ifadan çıxır, onların yerini xalq musiqisi ilə sintez edilmiş daha oynaq mahnılar alır. Burada əsas məsələ ənənənin istehsal və istehlak kontekstini anlamaq üçün yeni sosial-mədəni strukturu, auditoriyanı da nəzərə almaqdır. Aşığın musiqi ifasının, xalq mahnısı oxumasının səbəbi də yeni dövrdə media sənayesinin tələbatı ilə başlanıb.
Neoaşığı klassik aşığa baxaraq qiymətləndirmək doğru deyil. Çünki hər iki ənənənin təmsilçiləri öz dövrlərinin sənətkarıdırlar. Aşığın və ya Neoaşığın çox havacat bilməməsi qəbuledilməzdirsə, aşıq havacatlarını bəzən başqa melodiyalarda ifa eləməsi sadəcə tələbatla bağlıdır. Çünki Neoaşığın ifa dəyişikliyini tələb, təklif və bazar müəyyənləşdirir. Çünki Neoaşıq dünyada 3 milyarddan çox istifadəçisi olan internet, həmçinin, yutub, feysbuk, tviter kimi şəbəkələri olan bir sosial platformada yerini almaq üçün mübarizə aparır.
Füzuli
Bayat
525-ci qəzet.- 2021.- 15 sentyabr.- S.20-21.