Müstəqil Azərbaycanın aqro-ərzaq
siyasəti
Ölkəmiz
müstəqillik əldə etdikdən sonra əhalinin ərzaq məhsulları
ilə etibarlı təminatına yönəldilmiş kompleks
və sistemli tədbirlərin həyata keçirilməsi bir
sıra ərzaq məhsulları üzrə xarici bazarlardan
asılılığın müəyyən qədər
azaldılmasına imkan verib. Lakin hələ də bəzi kənd
təsərrüfatı və ərzaq məhsulları (məsələn,
taxıl və taxıl məhsulları) üzrə beynəlxalq bazarlardan
asılılıq ərzaq təhlükəsizliyinin və
müstəqilliyinin təmin edilməsi baxımından təhdidlər
doğurur, ona görə də bu sahədə həyata
keçirilən məqsədyönlü tədbirlər davam
etdirilir və həmin tədbirlərin gələcəkdə də davam
etdirilməsi gözlənilir. Bu, ondan irəli gəlir ki,
aqrar-ərzaq kompleksinin
inkişafının tamamilə bazar mexanizminin
öhdəsinə buraxılması özünü
doğrultmur və bazara ərzaq məhsulları təklifinin bazası kimi çıxış
edən kənd təsərrüfatının inkişafı,
demək olar ki,
mümkünsüz olur.
Aqro-ərzaq
kompleksinin bazarın dağıdıcı təsirlərindən
qorunması üçün həmin kompleksin dövlət tərəfindən
müdafiə edilməsinə ehtiyac yaranır və
sözügedən müdafiənin səbəbləri kimi onilliklər ərzində
formalaşmış arqumentlər
aşağıdakılar
götürülür: xarici ticarət arqumentləri; kənd
təsərrüfatında gəlirlərlə bağlı
olan arqumentlər; kənd ərazilərinin inkişaf etdirilməsilə
bağlı arqumentlər; təbiətimühafizə arqumentləri.
Ölkəmizin müstəqillik illərində yuxarıda
göstərilən arqumentlərə əsaslanılmaqla aqro-ərzaq
kompleksinin müdafiəsinə yönəldilmiş tədbirlərin
həyata keçirilməsi davamlı xarakter alıb, bu tədbirlərin
effekti bir sıra kənd təsərrüfatı
və ərzaq məhsulları üzrə beynəlxalq
bazarlardan (idxaldan) asılılığın və
özünütəminat səviyyəsinin yüksəlişi
şəklində özünü göstərib. Bu, ölkəmizin ərzaq təhlükəsizliyinin
get-gedə yüksəlişinin bariz nümunəsidir.
Aqro-ərzaq kompleksinin dövlət tərəfindən
müdafiə edilməsi ilə bağlı arqumentlər əslində,
biri digəri ilə bağlı olan arqumentlərdir. Kənd təsərrüfatında
çalışanların gəlirlilik səviyyəsini
yüksəltmədən onların istehsala marağını
təmin edilməsi
və kənddən şəhərə axının
qarşısını alınması mümkün deyil. Kənddən
şəhərə axının qarşısının
alınması isə kənd ərazilərinin
dayanıqlı inkişafına imkan yaradan çox
mühüm amillərdən biri hesab edilir. Bu, həm
də təbiətimühafizə ilə əlaqədardır,
belə ki, təbiəti mühafizə etmədən gələcək
nəsillərin ərzaq məhsullarına təlabatının
ödənilməsi böyük risklər altına
düşür. Ona görə də aqro-ərzaq
kompleksinin dövlət tərəfinbdən müdafiə
edilməsinə yönəldilən tədbirlərin həyata
keçirilməsindən gözlənilən effektin əldə
edilməsi sadalanan arqumentlərin kompleks və sistemli nəzərə alınmasını tələb
edir.
Azərbaycanda
aqro-ərzaq kompleksinin dövlət tərəfindən
müdafiə edilməsi üzrə həyata
keçirilən tədbirlər çərçivəsində
yerli istehsalçıların gəlirlərinin
artırılmasına demək olar ki, həmişə diqqət
yetirilib. Prezident tərəfindən imzalanmış 22 mart 1999-cu
il tarixli "Aqrar sahədə islahatların sürətləndirilməsinə
dair bəzi tədbirlər haqqında" fərmanın yerli
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının gəlirlərinin
artırılmasına çox böyük təsiri olub. Fərmanda
planlı təsərrüfatçılıq sistemində
mövcud olmuş çoxsaylı vergi və ödəmələrin
qüvvədə qalması səbəbindən bir çox kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalının ziyanla başa gəlməsi
vurğulanır və buna görə də bəzi məhsulların
istehsalının kəskin azalması, kənddə
işsizlik səviyyəsinin artması qeyd edilirdi. Vəziyyətin belə davam etməsi ölkə əhalisinin
əsas növ ərzaq məhsullarına təlabatının
ödənilməsi baxımından o zaman mövcud olan
problemlərin daha da kəskinləşməsinə gətirib
çıxara bilərdi. Ona görə də qeyd edilən
lüzumsuz vergi və ödəmələrin ləğv edilməsi və
bu yolla kənd təsərrüfatı əmtəə
istehsalçılarının istehsala marağının
gücləndirilməsi
böyük əhəmiyyət kəsb edirdi.
Əsas
növ ərzaq məhsulları sırasında dənilər
və dənli paxlalıların ehtiyatlarında yerli istehsalın payı ən
aşağı səviyyədədir. 2015-2019-cu illərdə
bu göstəricinin səviyyəsi dənli və dənli
paxlalılarda 50,4-55, o cümlədən,
buğda üzrə 42,6-48 faiz arasında tərəddüd
edib. Bu,
sözügedən məhsul üzrə ərzaq təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi baxımından problemin mövcud
olduğunu göstərir. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, ərzaq təhlükəsizliyi dedikdə
diqqət daha çox ölkənin taxıl və taxıl məhsulları
üzrə özünütəminatına yönəlir.
Bu deyilənlər nəzərə alınmaqla, ölkəmizin
taxıl istehsalçılarının bazarın neqativ təsirlərindən
qorunmasına yönəldilmiş müdafiə xarakterli tədbirlər həyata
keçirilir. Həmin tədbirlər gələcəkdə
də davam etdiriləcək. Çünki hələlik
ölkəmizin taxıl və taxıl məhsulları bazarının beynəlxalq
bazarlardan asılılığını zəruri və yaxud
arzu edilən səviyyəyə qədər azaldılması
mümkün olmayıb.
Ölkəmizdə taxıl
istehsalçılarının gəlirlərinin
artırılması və onların istehsala
marağının stimullaşdırılması
üçün taxılın dövlət tərəfindən
alışına təminatlı qiymətlər tətbiq
edilir. Bu qiymətlər taxıl istehsalçılarına
geniş təkrar istehsalı həyata keçirmək
üçün kifayət qədər gəlir əldə
etməyə imkan verir. Məsələ
burasındadır ki, heç də bütün taxıl
istehsalçıları məhsullarını
göstərilən qiymətlərə reallaşdırmaq
imkanlarına malik olmurlar. Bunu onların istehsal
etdikləri taxılın keyfiyyət xüsusiyyətləri
qoyulan tələblərə cavab vermədikdə
müşahidə etmək olur. Deyilənlər
nəzərə alınmaqla, istehsal edilən taxılın
keyfiyyətinin yüksəldilməsi məqsədilə məqsədyönlü
tədbirlərin işlənib hazırlanması və həyata
keçirilməsi ölkəmizin ərzaq təhlükəsizliyinin
və müstəqilliyinin daha da gücləndirilməsinə
gətirib çıxara bilər.
Dövlətimizin maliyyə resursları artdıqca
ölkəmizin aqrar-ərzaq kompleksinin müdafiəsinə
yönəldilən maliyyə resurslarının həcmi də
artırılıb, bu aspektdə həyata keçirilən tədbirlərin
spektri daha da genişləndirilib. Bu tədbirlər "Kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalına və emalına dair
Strateji Yol Xəritəs"ndə üç böyük
qrupa - ümumi
sahə, bitkiçilik və heyvandarlıq sahəsi üzrə
dövlət dəstəyi tədbirlərinə
ayırılır.
Hazırda
ölkəmizin aqrar-ərzaq kompleksində kənd təsərrüfatını
müdafiə edilməsinə daha çox diqqət yetirilir.
Ölkəmizin ərzaq təhlükəsizliyinin tam təmin
edilməsi məqsədilə həm də emal və qida sənayesi
müəssisələrinin inkişafına diqqət yetirilməlidir.
Sözügedən müəssisələri
inkişaf etdirmədən kənd təsərrüfatının
yüksək templərlə inkişafı və ölkə əhalisinin
müxtəlif növ qida məhsullarına təlabatının
dolğun ödənilməsi mümkün deyil. Bu müəssisələr, həm də kənd təsərrüfatının
inkişafı baxımından lokomotiv rolunu oynayır.
Bu baxımdan
ölkəmizin müxtəlif bölgələrində
sözügedən müəssisələrin yaradılması hesabına onlar arasında rəqabətin
dərinləşdirilməsi və kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarını emal müəssisələrinin
lokal inhisarçılığından
çıxarılması çox vacibdir.
Aqrar-ərzaq kompleksinin dövlət tərəfindən
müdafiə edilməsi çərçivəsində həyata
keçirilən tədbirlər əsas etibarilə daxili
bazarın daha çox ehtiyac duyduğu məhsullar üzrə
həyata keçirilməlidir. Bu məhsullar
sırasında heyvandarlıq məhsulları xüsusilə
qeyd edilməlidir. Heyvandarlıq məhsullarına ölkə əhalisinin
ayrı-ayrı təbəqələrinin təlabatı tam
ödənilmir, məhz bu səbəbdən sözügedən
məhsullar bazarının potensial tutumu daha çoxdur. Məsələn,
sadə hesablamalar göstərir ki, ət və ət məhsulları
bazarının potensial tutumu onun real tutumundan iki dəfədən
çoxdur. Deməli, hazırda heyvandarlığın
inkişafına yönəldilən müdafiə tədbirləri
davamlı xarakter daşımalı və ölkə əhalisinin
bu məhsullara
tələbatının ödənilmə səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması üçün həmin
tədbirlərə (mal-qaranın cins tərkibinin
yaxşılaşdırılmasına) zəruri maliyyə vəsaitlərinin
ayırılması davam etdirilməlidir.
Qarabağın işğaldan azad edilməsi ölkəmizin
ərzaq təhlükəsizliyinin təmin olunma səviyyəsinin
daha da yaxşılaşdırılmasına gətirib
çıxaracaq.
Məlum olduğu kimi, işğaldan azad edilmiş əkin
sahələri 100 min hektardan çoxdur. İşğaldan azad
edilmiş əkin sahəsinin strukturunda taxıl əkin sahəsinin
bütövlükdə ölkə üzrə əkin sahəsinin
struktrundakı payına uyğunlaşdırılması ölkəmizdə taxıl
istehsalının ən azı 150-180 min ton artımına gətirib
çıxaracaq. Ölkəmizdə taxıl
istehsalının artımı bu məhsuldan hazırlanan
başqa məhsulların (məsələn, müxtəlif yarmaların, makaron məmulatlarının
və s.) artımına rəvac verəcək. Bu, ölkəmizin
ərzaq müstəqilliyinin daha da güclənməsilə nəticələnəcək.
İşğaldan azad edilmiş ərazilərdə həm
kənd təsərrüfatı məhsullarının
emalı üzrə müəssisələrin
yaradılması nəzərdə tutulur. Bu, həmin regionda yerlərdə
məhsulların satışına və kənd təsərrüfatı
məhsullarının dəyərinin vaxtında ödənilməsinə
imkan verəcək. Nəticədə kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarının istehsala
maraqları davamlı xarakter alacaq, kənd təsərrüfatının
və bütövlükdə aqrar-ərzaq kompleksinin artan
templə inkişafını təmin etmək mümkün
olacaq.
Ölkəmizin
ərzaq təhlükəsizliyinin və müstəqilliyinin təmin
edilməsinə "Kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalına və emalına dair Strateji Yol Xəritəsi"ndə nəzərdə
tutulan tədbirlərin həyata keçirilməsi öz
müsbət təsirini göstərəcək. Bu tədbirlərin müəyyən hissəsinin həyata
keçirilməsinə baxmayaraq, hələ də bəzi tədbirlər
icra edilməmiş qalır. Məsələn,
sözügedən sənəddə əsas növ ərzaq məhsulları
üzrə tövsiyyə edilən istehlak normalarının
(insanların sağlam həyat tərzi keçirmələri
üçün bu normaların işlənib
hazırlanması çox vacibdir) işlənib
hazırlanması vurğulansa da, hələ də həmin
normalar təsdiq edilməyib. Bu səbəbdən də
ölkənin ərzaq təhlükəsizliyi üzrə əhatəli təhlillərin
aparılması müəyyən çətinlik yaradır.
Onu da qeyd edək ki, bu barədə Strateji Yol xəritəsində dövlət ərzaq
ehtiyatlarının formalaşdırılması
üçün əhalinin yaş və cins qrupları, eləcə
də bəzi digər əlamətlər nəzərə
alınaraq, beynəlxalq normalara uyğun rasional fizioloji istehlak
normaları işlənib hazırlanacağı və müəyyənləşdirilmiş
normalara uyğun olaraq hər bir region - inzibati rayon
üçün ərzaq məhsulları üzrə istehlak
bazarının tələbatının müəyyənləşdiriləcəyi
vurğulanır. Bu normaların işlənib
hazırlanması əsas növ ərzaq məhsulları üzrə
formalaşdırılacaq resursların cari və gələcək illər
üzrə tələb olunan miqdarının müəyyənləşdirməyə
imkan verəcək, eyni zamanda,
ölkənin ərzaq müstəqilliyinin daha da möhkəmləndirilməsi
üzrə adekvat qərarların qəbul edilməsi
üçün zəruri
informasiyaların əldə
edilməsinə şərait yaradacaq.
İsmayıl
XEYİRXƏBƏROV
AzDİU
(UNEC)-nun Biznesin idarə edilməsi kafedrasının dosenti,
iqtisad elmləri namizədi
525-ci qəzet.- 2021.- 15 sentyabr.- S.17.