Uşaqlara daha məzmunlu
həyatı necə quraq?
ÖVLADLARINDAN
VƏ ZƏMANƏDƏN GİLEYLƏNƏN
VALİDEYNLƏR ÜÇÜN QISA YOL XƏRİTƏSİ
Zəmanə
uşaqlarının smartfonlarla daha çox vaxt
keçirdiyini müşahidə edən hər valideyn
övladına görə narahat olur. Övladlarının "Tik-tok" kimi faydasız, üstəlik,
zərərli sayılan
bir çox tətbiqdən istifadə
etmələri böyükləri
daha çox qayğılandırır. Bu halla bağlı uşaqlara edilən xəbərdarlıqlar
isə əsasən nəsihət və özünü nümunə
gətirməkdən ibarət
olur: "Bizim dövrümüzdə biz elə
idik, belə idik..." Məlumdur ki, indi çox şey başqa cürdür.
Buna görə də belə təsirsiz nəsihətlər
vermək əvəzinə,
onlara nə etməli olduqlarını
göstərmək daha
faydalıdır.
Bu baxımdan nə
edə bilərik? Uşaqların həyatına əyləncə
və dəyər qatacaq, həm fiziki, həm də mənəvi cəhətdən gücləndirəcək,
birlikdə həyata keçirə biləcəyimiz
hansı fəaliyyət
və oyunları tövsiyə etmək olar?
Burda söhbət
uşaqları tamamilə
texnologiyadan uzaq tutmaqdan getmir. Bu, həm doğru deyil, həm də qeyri-mümkündür.
Bu mənada pedaqoqların, uşaq psixoloqlarınnın
məsləhətlərinə qulaq verməkdə fayda var. Həmin məsləhətləri belə
sıralaya bilərik:
-
Harada, nə vaxt,
necə, niyə, kiminlə suallarına
cavab verən planlı və proqramlaşdırılmış işlər siyahısı
hazırlanmalıdır. Uşaqlar
üçün konkret
günlük plan, proqram
qurularsa, onları texnologiyadan məhrum etmədən inkişaflarını
dəstəkləmək mümkün
olar. Burda əsas məsələ
uşaqların əylənərək
öyrənmələrini təmin
etməkdir. Əsas məqsədimiz
zövqlə öyrənmək
və inkişaf etməkdir. Bunun üçün, əlbəttə, valideyn də müəyyən bacarığa, qabiliyyətə
sahib olmalıdır. İnternetdə bununla bağlı bir çox öyrədici oyun tapmaq mümkündür.
Əyləncəli riyaziyyat oyunları,
tapmacaların həlli,
dil öyrətmə oyunları və sair. Bir sözlə, sağlam
inkişafa təşfiq
etmək üçün
uşağın əlindən
telefonu alıb kitab vermək lazım deyil. İnternetdə kitablarda olandan
daha çox və əyləncəli
material tapmaq mümkündür.
Yetər
ki, seçməyi bacarıb uşaqlarda bu tətbiqlərə, oyunlara maraq aşılamağa nail olaq.
Bu da valideynin
iştirakı ilə
mümkündür.
- Uşaqla birlikdə muzeyləri gəzib eksponatlarla tanış
olun. Bəs bu mümkün
deyilsə? Xüsusilə Covid-19 pandemiyası bütün mədəni və maraqlı əyləncələri,
demək olar ki, əlimizdən aldı. Amma internetdə virtual muzey turuna çıxmaq, dünyanın ən əhəmiyyətli muzeyləri
ilə tanış
olmaq mümkündür.
Unutmayın ki, virtual turların
qapıları hər
zaman üzümüzə
açıqdır. Bu da bizə imkan
verir ki, həm uşaqlar, həm də özümüz dünyanın
möcüzələrindən hali
olaq.
- Uşağı kursa göndərmək deyəndə,
ağlımıza daha
çox ali
məktəbə hazırlıq,
yaxud da musiqi kursları gəlir. Əlbəttə, bunlar da çox önəmlidir.
Xüsusilə musiqi dərsləri
uşaqlara özlərini,
hisslərini notlar üzərində ifadə
etməyi öyrədir.
İfa etməyi öyrəndiyi musiqi aləti gələcəkdə
uşağın ən
yaxşı dostu ola bilər.
Qorxularını, sevgisini, üzüntüsünü,
qəzəbini sözlə
ifadə edə bilmədiyi bütün hisslərini dilləndirməyi
bacardığı bir
musiqi alətində notlara, tellərə tökür. Bu da bir növ
psixoloji terapiyadır.
Digər
tərəfdən hər
hansı bir musiqi alətində ifa etməyi kiçik yaşlardan bacarmaq uşağın zehni inkişafına da müsbət təsir edir, onun empatiya qabiliyyətini
gücləndirir. Buna görə də kiçik yaşlardan heç olmasa iki-üç il
musiqi ilə müntəzəm məşğul
olmaq, bir musiqi alətində ifa etməyi öyrənmək uşaqlar
üçün çox
vacibdir.
Amma bu da kifayət deyil. Bu gün virtual dünya ilə əhatə olunan insanlar gündəlik həyatda asanlıqla icra etdiyini düşündüyü
bir çox bacarıqları əslində,
düzgün formada icra edə bilmədiklərini
öyrənir. Məsələn,
nəfəs alırıq,
amma az
qala boğulub ölməmək üçün
nəfəs alıb-veririk.
Halbuki insanlar nizamlı nəfəs almağı bacarmır və ciyərlər də yaşlandıqca zəifləyir,
insanların zərərli
vərdişlərə meyli
daha da artır.
Bu, həm də
zehni fəaliyyəti zəiflədir. Bir başqa
bacarıqsızlığımız da yemək yeyərkən
qidaları yetərincə
və düzgün formada çeynəməməyimizdir.
Bir çox mədə-bağırsaq
problemi də elə uşaqlıqdan yeməyi düzgün çeynəyə bilməməkdən
yaranır. Burda da çənə tənbəlləşir
və üz-çənə
əzələləri zəifləyir.
Böyüdükcə fərqinə belə
varmadan ağzımıza
atdığımız loxmanı
azca xırdalayıb mədəyə ötürürük.
Çoxumuzun heç ilkin tibbi yardım bacarığı yoxdur. Bir dağda
köməksiz qalsaq nələr edə biləcəyimizi, özümüzü
necə qoruyacağımızı,
yolumuzu necə tapacağımızı da
bilmirik. Əlbəttə ki, bütün bunları biz bilmədiyimiz
kimi, uşaqlara da öyrədə bilmirik. Görün bir həm özümüzü,
həm də uşaqlarımızı nə
qədər sadə vərdişləri mənimsəməkdən
və öyrənməyin
verdiyi ləzzətdən
məhrum edirik!
Bunların hər biri üçün
ayrıca kurslar, məşğuliyyət yerləri
var. İnternetdə də
bunlarla bağlı əyləncəli təlimlər
mövcuddur. Birlikdə ya canlı,
ya da virtual formada bunları öyrənə, uşaqlarımızla
birlikdə tətbiq edə bilərik. Həm əyləncə çıxar,
həm də uşaqlarda ilkin bilikləri formalaşdıra
bilərik.
- Təbiət gəzintilərində
əylənərək yer
və istiqamət tapmaq bacarığını
inkişaf etdirmək çox mühüm məsələdir. Xırda təmir
işləri, kiçik
və sadə qurğular hazırlamaq, tapmacalar tapmaq, leqo, dama, şahmat,
boulinq oyunları - bunlar hamısı uşağın özünü
kəşf etməsinə,
öz potensialını
reallaşdıra bilməsinə,
daxilindəki gücü
kəşf etməsinə
xidmət edir. Şəhərdə böyüyən uşaqların əksəriyyəti
ağaca dırmanmağı,
sonra da ağacdan özbaşına
enməyi heç yoxlamayıblar. Təkcə bunun
üçün belə
bir kənd gəzintisi vacibdir.
- Evin mətbəxi öyrənmək, iş birliyi
qurmaq, məsuliyyət
götürmək, xoş
vaxt keçirmək və bir-birimizə kömək etmək üçün ideal bir mühitdir. Keyfiyyətli musiqi sədaları
altında evdə uşaqlarla tort, salat, yemək hazırlamaq, xəmir açmaq, unla işləməyi öyrətmək özü
insana xoşbəxtlik
verən əyləncələrdəndir.
Birlikdə nə isə
ərsəyə gətirmək
təkcə uşaqların
zehni və psixoloji inkişafı üçün yox, valideynlərin də mənəvi və mental doyumuna xidmət edəcək.
- Evin, yaxud yaşadığınız binanın bir divarını, ya da həyətdəki beton döşəməni məhlə uşaqları ilə birlikdə boyamaq, heyvanları bəsləməyi onlara öyrətmək, məhlədəki başqa uşaqları cəlb edərək açıq havada rəsm sərgisi təşkil etmək də uşaqların inkişafı, sosiallaşması, cana, insana dəyər verməyi öyrənməsi baxımından vacibdir. Bu cür tədbirləri qonşuluqda yaşayan valideynlərlə birlikdə təşkil edərək uşaqlar üçün xüsusi əyləncə yaratmaq mümkündür.
Bir sözlə uşaqlarla birlikdə edə biləcəyimiz onlarla, bəlkə də yüzlərlə əyləncə növü var. Onları smartfonların zərərli tərəflərindən uzaq tutmaq, telefonlardan, kompüterlərdən asılılıqlarını azaltmaq üçün bir çox maraqlı fəaliyyət, oyun icad etmək mümkündür. Yetər ki, valideynlər özləri təşəbbüskar və sosiallaşmış olsunlar. Uşaqların faydalı vərdişlərə yönəlməsini istəyiriksə, o faydalı vərdişləri əyləncəli, cazibəli və asan əldə edilən formada uşaqlara təqdim etməyimiz önəmlidir. Burda mühüm məqamlardan biri valideynlərin təhsil səviyyəsi, daha da önəmlisi onların yüksək həssaslıq və təşəbbüs göstərməsidir. Unutmayın ki, boş uşaq, boş valideyn namizədidir.
Məşğuliyyət, əmək zehni, düşüncəni, mənliyi,
insanı tərbiyə edən, nizam-intizamı təmin edən
ən güclü vasitədir. Bu baxımdan düzgün
məşğuliyyətlər tapıb uşaqları daim yönləndirmək, onlara
birlikdə yeni dünyalar
kəşf etməyimizə, yenidən öyrənməyimizə
kömək edəcək. Gündə bircə saat belə bunun üçün kifayətdir. Yetər ki, uşaqların sağlam
və keyfiyyətli böyüməsi üçün
həmin o bir saatı
onlardan və özümüzdən əsirgəməyək.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 16 sentyabr.- S.10.